Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 15:23:03
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Welke Vallejo kleur? door Ronald69
Vandaag om 15:20:31
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 15:15:11
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 14:12:48
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
  

Auteur Topic: Artitec Mat '54, materieelbespreking.  (gelezen 230745 keer)

Arnold

  • Offline Offline
  • Berichten: 1716
Re: Artitec Mat '54, voorbeschouwing (uit Artitec speculaasdraadje)
« Reactie #330 Gepost op: 18 februari 2018, 16:35:59 »
Ongetwijfeld.Blijft opmerkelijk dat de eerste klas het wel heeft. De tweede niet. De groene zijn bij beide klassen voorzien.

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3801
Re: Artitec Mat '54, voorbeschouwing (uit Artitec speculaasdraadje)
« Reactie #331 Gepost op: 18 februari 2018, 17:14:08 »
Je kan wel blijven zeuren, dat maakt je constatering dat het mis is nog niet waar.

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1467
Re: Artitec Mat '54, voorbeschouwing (uit Artitec speculaasdraadje)
« Reactie #332 Gepost op: 18 februari 2018, 17:48:38 »
Ongetwijfeld.Blijft opmerkelijk dat de eerste klas het wel heeft. De tweede niet. De groene zijn bij beide klassen voorzien.

Ik zou dan een groene kopen. En dan kun je nog uit drie verschillende versies kiezen. Gôh, wat ben jij een gelukkig mens. (y) (y)

Silvolde (die er nog niet één gekocht heeft)

Arnold

  • Offline Offline
  • Berichten: 1716
Re: Artitec Mat '54, voorbeschouwing (uit Artitec speculaasdraadje)
« Reactie #333 Gepost op: 18 februari 2018, 18:30:04 »
Ik zeur niet en koop ze allemaal.

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4387
Re: Artitec Mat '54, voorbeschouwing (uit Artitec speculaasdraadje)
« Reactie #334 Gepost op: 18 februari 2018, 18:31:26 »
Dit draadje een beetje opgeschoond.

Vriendelijk verzoek dit draadje niet te voeden met meningen en ‘onderbuikgevoelens’ over wat men wel en niet mag opmerken. Zoals gezegd, die discussie is regelmatig gevoerd en leidt altijd tot off-topic discussies.

Gewoon de tekortkomingen melden, maar ook vooral de positieve ervaringen! Zo blijft het objectief.

Vragen of opmerkingen per Pb, of ‘meld dit bericht aan de moderator’, en niet meer in dit draadje. Zoals iemand schreef: zie forumregel 2C...

Gr, Bert
Team moderatoren

joepDE2

  • Offline Offline
  • Berichten: 126
Re: Artitec Mat '54, voorbeschouwing (uit Artitec speculaasdraadje)
« Reactie #335 Gepost op: 18 februari 2018, 18:41:40 »
Ik vind de draaistellen van de Artitec mat"54 fantastisch. De verbreding die in de draaistellen in het midden zit ,zit er aan, Op foto's van het grote voorbeeld zit die verbreding meestal verstopt achter een trapje of in de schaduw. Zelfs de vervangende scheenplaten die hier af en toe voorbij kwamen om de piko te pimpen, hadden ze niet. Ik hoop dat Artitec een flinke doos "spare" onderstellen laat komen, ze kunnen in elk geval onder mijn project, Glaswolstel, Limasticatec.
groet, Joep

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3785
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Artitec Mat '54, voorbeschouwing (uit Artitec speculaasdraadje)
« Reactie #336 Gepost op: 18 februari 2018, 19:51:08 »
Ter verduidelijking wat wordt bedoeld met de verbredingen in het bovenraam van het Mat'54-draaistel:

17 juni 2007 Onnen, reservedraaistellen museumstellen foto WH

Wat ik wel opvallend vind aan de verder fantastische modellen is het aparte dwarsraam in de stroomafnemers.
Artitec heeft een geheel eigen interpretatie van de BBC-stroomafnemers van het grote voorbeeld gemaakt met dwarsstangen die halverwege 'afbuigen' van het zijraamwerk. In werkelijkheid direct na de scharnierpunten.
Maar misschien heeft dan te maken met eisen van stevigheid en betrouwbaarheid in model? ???

MODEL:


ECHT:



grtz,
Wim
« Laatst bewerkt op: 18 februari 2018, 19:56:48 door sneek »
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

Bouw H0 Lahntal- und Aartalbahn 1956-1962 (Diez, Balduinstein, Hohenstein), Traincontroller Gold, MultiZentrale Roco.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7486
Re: Artitec Mat '54, voorbeschouwing (uit Artitec speculaasdraadje)
« Reactie #337 Gepost op: 18 februari 2018, 20:39:43 »
Zet er 4 van Frick op. Voor 68 euro klaar.
Hemelen Haven,
Zee. Land.
May your coffee kick in before reality does.

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2169
    • Biesje.nl
Re: Artitec Mat '54, voorbeschouwing (uit Artitec speculaasdraadje)
« Reactie #338 Gepost op: 18 februari 2018, 22:21:16 »
Het zal een compromis wezen voor productie en assemblagekosten en zo. De draadframes zullen wel gestanst worden en wellicht is de knik nodig om verbuigen te voorkomen. En anders dan hou je er even een dremel en soldeerbout tegen aan :D Aretitec had natuurlijk ook gewoon Duitse panto's er op kunnen schroeven, net als Piko :P Of Die Zwitserse Sommerfeldt panto's die we 'vroeger' op de Lima's zetten.

Mvg,

Robert.

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1019
Re: Artitec Mat '54, voorbeschouwing (uit Artitec speculaasdraadje)
« Reactie #339 Gepost op: 18 februari 2018, 22:37:57 »
Een week geleden mocht ik mijn Hondekop al ophalen, nauwelijks een week na bestelling. Blijkbaar eentje uit de allereerste levering. Schitterend treinstel. Perfect afgewerkt. Maar toen ik het treinstel enkele dagen later thuis op het spoor zette om een rij- en functietest te doen, was er na enkele tientallen centimeters rijden geen beweging meer in te krijgen. Geluid- en licht werkte nog wel gewoon. Uiteindelijk toch weer aan de praat gekregen, maar het probleem herhaalde zich en in één richting ging het rijden gepaard met schokken.

Ik meld dit niet om het treinstel af te kraken. Ik ben er van overtuigd dat het probleem opgelost gaat worden. Maar omdat ik kennelijk een van de eersten ben die zijn bestelling geleverd heeft gekregen, denk ik dat het belangrijk is om mijn ervaring te delen met andere kopers die hun treinstel(len) nog niet ontvangen hebben. Ik weet niet of dit een algemeen probleem is, of een geval van pure pech. In ieder geval is mijn advies om alles in de winkel of thuis even goed te testen.

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 3818
Re: Artitec Mat '54, voorbeschouwing (uit Artitec speculaasdraadje)
« Reactie #340 Gepost op: 19 februari 2018, 08:07:10 »
Altijd ervaringen delen. Laat je ook de oplossing weten?
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 4834
  • Modelspoor is emotie...
Re: Artitec Mat '54, voorbeschouwing (uit Artitec speculaasdraadje)
« Reactie #341 Gepost op: 19 februari 2018, 08:46:43 »
@Sneek: de panto's die Artitec hier heeft gebruikt komen verdraaid veel overeen met de exemplaren die bij de laatste leveringen op de mat. 46 van Rivarossi gemonteerd zitten.



@ mDDM: gewoon even terug gaan naar je winkelier.
Rob
« Laatst bewerkt op: 19 februari 2018, 08:51:10 door Wijktrein »
Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)

barry1972

  • Offline Offline
  • Berichten: 1956
  • A-C
Re: Artitec Mat '54, voorbeschouwing (uit Artitec speculaasdraadje)
« Reactie #342 Gepost op: 19 februari 2018, 19:24:56 »
Ik vind het een zeeer fraai vitrine stel.

Ik rijd met mijn treinen , en ben dus blij met mijn Benelux Piko stel voor €95

Ik ben geen machinist , geen conducteur ,of iets dergelijks , ben  alleen gek van de h0 treinbaan.
En dus ken ik niet elk detail van een trein, en zo is dus het stel voor mij te duur.
« Laatst bewerkt op: 19 februari 2018, 19:29:56 door barry1972 »
hedde gij nie al genoeg spullekes?
Uuuh nee 😂

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8140
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re: Artitec Mat '54, voorbeschouwing (uit Artitec speculaasdraadje)
« Reactie #343 Gepost op: 20 februari 2018, 14:18:06 »
Mijn vitrine is niet breed genoeg  ;D

Het gaat hier om de PLan P, is dan een bloedneus niet mogelijk, ik dacht dat die alleen als plan F bestond?

Voor leken zijn al die bijnamen maar vreemd en beangstigend:

"Schat, waar heb ik die hondekop nou weer gelaten?
Bedoel je die met de bloedneus?"


Klinkt best wel goor  ;D

Ik zit zelf te twijfelen tussen de oudste versie zonder vishaken en reclamebanen en de groene met vishaken en reclamebanen .
Vr. groeten,
Bob

Edwin2121992

  • Offline Offline
  • Berichten: 856
Re: Artitec Mat '54, voorbeschouwing (uit Artitec speculaasdraadje)
« Reactie #344 Gepost op: 20 februari 2018, 15:24:50 »
De enige oudere versie die nog kan is rode biezen met proefsnor, plan P1 (761-765) zijn zo afgeleverd.

In het speculaasdraadje had ik een opsomming gemaakt met wat er allemaal mogelijk is:

Citaat
Deelseries plan P1 t/m P5:

-Groen, rode bies, proefsnor (schaarstroomafnemer)
-Groen, creme bies en snor (schaar of eenbeensstroomafnemer)
-Groen, creme bies, snor en vishaak (schaar of eenbeensstroomafnemer)
-Groen, creme bies, snor, vishaak en reclame banen (schaar of eenbeensstroomafnemer)
-Geel, vishaak, reclamebanen (schaarstroomafnemer)
-Groen, creme bies, snor en vishaak (schaarstroomafnemer, derde frontsein)
-Groen, creme bies, snor, vishaak en reclame banen (schaarstroomafnemer, derde frontsein)
-Geel, vishaak, reclamebanen (schaarstroomafnemer, derde frontsein)
-Geel, vishaak, blauwe band, grijze deuren (schaar of eenbeensstroomafnemer, derde frontsein) kleine coach
-Geel, vishaak, blauwe band (schaar of eenbeensstroomafnemer, derde frontsein) kleine coach
-Geel, vishaak, blauwe band (schaarstroomafnemer, derde frontsein) grote coach, twee sprinterramen t.h.v. bagage afdeling

Bijzondere:

-Geel, vishaak, reclamebanen, geheel uitgerust met sprinterramen (schaarstroomafnemer, derde frontsein)
-Geel, vishaak, blauwe band, geheel uitgerust met sprinterramen (eenbeensstroomafnemer, derde frontsein) kleine coach
-Geel, vishaak, blauwe band (een bak schaar en een bak eenbeensstroomafnemer, derde frontsein) kleine coach
[Door een bak wissel van twee treinstellen, hebben er jaren twee stellen rondgereden met verschillende stroomafnemers op de kopbakken]
-Vrijheidstrein
-765 Geel, Grijze proefsnor (afscheid), vishaak, blauwe band (schaarstroomafnemer, derde frontsein) grote coach, twee sprinterramen t.h.v. bagage afdeling
-Treinstel 1970(776) Geel, vishaak, reclamebanen (Eenbeensstroomafnemer, derde frontsein) aparte indeling: Ak (geheel afwijkende bak indeling), Ar, A, Bk
-Treinstel 1970(776) Geel, vishaak, blauwe band (Eenbeensstroomafnemer, derde frontsein) aparte indeling: Ak (geheel afwijkende bak indeling), Ar, A, Bk
-768 reed laatste jaren rond met een tot BDk verbouwde ABDk van een tweetje, Geel, vishaak, blauwe band (schaarstroomafnemer, derde frontsein) grote coach, twee sprinterramen t.h.v. bagage afdeling

Museum uitvoeringen:
-Museumtrein 766 met bijzondere blauwe neus beschildering om af te wijken van de te slopen treinstellen
-Museumtrein 766 Intercity weer met gewone neuzen
-Museumtrein 766 groen maar met de extra sprinterramen
-Museumtrein 766 geel met reclame maar met extra sprinterramen (nooit historisch correct, want ze is meteen van groen naar geel met blauwe band geschilderd, maar was t.b.v. de film van de trein kaping, dus je zou er nog kogelgaten op kunnen schilderen en de filmset in 1:87 nabouwen, leuk voor Artitec, tanks hebben ze al, paar treinkapers als minifiguren)
-Museumtrein 766 groen maar met weer terug gebouwde bagageruimte
-Museumtrein 766 groen, rode kruis 150 jaar stickers

Zonder de museumtrein 766 al 25 versies, wel inclusief de vreemde eenden in de bijt, maar ik heb hier niet eens rekening gehouden met:
-Eind jaren 60 ATB inbouw en bijbehorende extra elektra pijpen op het dak, wat voor een verdubbeling va het aantal groene versies zonder derde frontsein kan zorgen.
-Jaren 70 werden de derde frontseinen aangebracht, maar bij de groene bleven de trappen zitten, bij sommige gele (met reclamebanen) ook en bij sommige gele (met reclamebanen) waren de trappen al verwijderd en de midden handgreep op de neus aangebracht.

Groeten Edwin.