Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:15:50
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door fleischmann1
Vandaag om 13:13:26
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Paul552
Vandaag om 12:35:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 12:25:12
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:16:32
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
  

Auteur Topic: Decals met opschriften plan C, plan D, plan K, tp3 & 4  (gelezen 7140 keer)

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1664
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Decals met opschriften plan C, plan D, plan K, tp3 & 4
« Reactie #15 Gepost op: 11 februari 2018, 13:14:45 »
Antwoord op vraag 2 is:

W[LuR]

Martijn

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 2202
  • Duitsland TP III
Re: Decals met opschriften plan C, plan D, plan K, tp3 & 4
« Reactie #16 Gepost op: 11 februari 2018, 13:21:25 »
Foto van mijn Plan D:



Grt, Ronald.
Grt, Ronald.

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1664
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Decals met opschriften plan C, plan D, plan K, tp3 & 4
« Reactie #17 Gepost op: 11 februari 2018, 13:33:01 »
Vraag 1 over het RIC rooster is te beantwoorden met de info op de tweede foto ;-) en de info uit het boekje van Van Wijck Jurriaanse:

Pd
WPC HAARLEM
RIC (let op: dubbel omkaderd)
B
DR
e  1500 V
GEWICHT 43 T

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1514
    • Dwangrail.nl
Re: Decals met opschriften plan C, plan D, plan K, tp3 & 4
« Reactie #18 Gepost op: 11 februari 2018, 13:50:39 »
Je hebt de opschriften van een roco rijtuig van tijdperk 4 gekopieerd, waardoor je het verkeerde lettertype hebt gekregen.
Het originele NS lettertype is vierkant, en ook heel goed zichtbaar op de foto's.
Tekeningen van dit lettertype zijn te vinden in het HUA, er is geen passend lettertype als standaard voor een tekenprogramma te vinden.

Geheel rechts staat
G 43t
  H43t
R
  W61t

Het teken daaronder betekend "hogedruk rem"

Daaronder staat het revisie en schilderraster, als je de wagen in het turquoise wilt maken, staat hier de afleverdata in.

GES  WS 5. 1952
REV  WS 5.  1952

De tekst GESchilderd staat los, de tekst REVisie staat in een kader. WS is het werkspoor logo, bij latere revisies komt hier HLM te staan voor Haarlem

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 2202
  • Duitsland TP III
Re: Decals met opschriften plan C, plan D, plan K, tp3 & 4
« Reactie #19 Gepost op: 11 februari 2018, 14:10:02 »
Foto's Plan D restauratie van links naar rechts:












Zit niet op het restauratie rijtuig.



Heb van de week bij KleiNSpoor de vraag neergelegd dat opschriften Plan D in hun programma niet voorkwam. Edwin(KleiNSpoor) gaat proberen hier naar te kijken.
Opschriften Plan K heeft KleiNSpoor onder nr.235:


Grt, Ronald.
« Laatst bewerkt op: 11 februari 2018, 15:42:59 door Ronald69 »
Grt, Ronald.

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3709
    • MCKmodelbouw
Re: Decals met opschriften plan C, plan D, plan K, tp3 & 4
« Reactie #20 Gepost op: 20 februari 2018, 14:40:11 »
Bedankt voor jullie hulp en bijdragen! Dit helpt mij weer verder.
@Ronald: ik ben benieuwd waar KleiNSpoor mee komt! Als zij iets kunnen maken, dan scheelt dat een hoop bij het overspuiten van mijn plan D vloot.

@Arjen, de vergelijking met de plan D opschriften zit daar niet voor het lettertype, maar als houvast voor de schaalgrootte ;) Bovendien moet ik nog eens plan D opschriften hebben. Daarom heb ik deze laatst een keer ingescand. Ik heb nu het lettertype Univers gebruikt. Dit komt aardig in de buurt, en is volgens mij geschikt voor de Berlijns blauwe plan D en E, etc.. Voor de turquoise heb ik eigenlijk het NS Blokschrift nodig als ik het goed begrijp. Ik vraag mij alleen af in hoeverre dit gaat opvallen als het op schaalgrootte geprint is.. Even iets om over na te denken dus. Ik kan altijd nog alle letters tekenen en los aan elkaar plakken.

Even een ander vraagje: weet iemand of de vorm van de 4 dakramen enigszins overeen komt met de dakramen van een plan E post? In dat geval heb ik mooi een donor dak. Ik kan dat niet afleiden van de foto's die ik heb.

Groet, Mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1514
    • Dwangrail.nl
Re: Decals met opschriften plan C, plan D, plan K, tp3 & 4
« Reactie #21 Gepost op: 20 februari 2018, 17:15:37 »
Het lettertype Univers is eigenlijk pas bij de vergeling van het materieel toegepast.
Het vierkante lettertype heeft het nog heel lang uitgehouden op bijna al het blauwe materieel.
NS begon in 966 met het lettertype Johnson voor plan W en de plan D en K rijtuigen. Hierbij kwamen ook de opschiften centraal te staan in het midden van het rijtuig.

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3709
    • MCKmodelbouw
Re: Decals met opschriften plan C, plan D, plan K, tp3 & 4
« Reactie #22 Gepost op: 12 maart 2018, 08:27:56 »
Het zat mij toch niet helemaal lekker.... Ik wil het in één keer goed doen. Daarom ben ik maar begonnen met het tekenen van het NS V16549 alfabet in Inkscape.

Een update van de decals zal dus nog even op zich laten wachten, maar ik kan jullie wel dit laten zien:


Smoelt al lekker toch (y)

Ik zit alleen nog met de IJ.... Volgens het alfabet op de welbekende foto die hier over het forum zwerft hoort de I vijf blokken hoog te zijn en één blok naast de J te staan. Zo heeft Artitec ook 'Posterijen' getekend op hun postwagen. Echter, als ik een aantal foto's erbij pak van een turquoise plan C, dan staat de I boven het pootje van de J en is de I maar 2,5 blok hoog. Was dat toeval of in de praktijk de standaard uitvoering?

Bron: het utrechts archief.

Ik ga nog maar een paar archieven doorspitten.

Groet, Mathyn
« Laatst bewerkt op: 12 maart 2018, 08:35:57 door MathynK »
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2994
Re: Decals met opschriften plan C, plan D, plan K, tp3 & 4
« Reactie #23 Gepost op: 12 maart 2018, 12:47:33 »
Hallo Mathyn,
De inelkaar geschoven I en J op het plaatje van HUA lijkt mij een uitzondering te zijn. Op alle foto's die ik hier tegenkom uit oa. "Elektrische Treinen deel 2" en "de Erfenis" en wat losse foto's van postrijtuigen staan de I en J achter elkaar als grote letters van vijf blokken hoog, dus POSTERIJEN. Ook het opschrift op m'n oude Combispoor Pec en de transfers van Philotrain en Mastica zijn op deze manier uitgevoerd. Leesbare detailfoto's hoe het staat op een blauwe plan C heb ik helaas niet. De door jou getekende letters zien er trouwens erg goed uit.
« Laatst bewerkt op: 12 maart 2018, 12:51:12 door Modellbahnwagen »
Groeten,
Richard

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3709
    • MCKmodelbouw
Re: Decals met opschriften plan C, plan D, plan K, tp3 & 4
« Reactie #24 Gepost op: 12 maart 2018, 15:16:45 »
Hoi Richard,
Het is een interessant verhaal. Tot nu toe kom ik op alle foto's van een turquoise plan C een in elkaar geschoven IJ tegen. Wanneer het rijtuig blauw is geschilderd, zie ik de standaard IJ, zoals Philo, Artitec, etc. hebben. Leuk detail!

Bedankt voor het compliment. (y)

Groet, Mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

Met een sik

  • NS modellen wakkeren de hebberigheid aan
  • Offline Offline
  • Berichten: 815
  • mekkerend het leven door
Re: Decals met opschriften plan C, plan D, plan K, tp3 & 4
« Reactie #25 Gepost op: 12 maart 2018, 15:29:00 »
wellicht overbodig, foto van de Plan C in het NSM

Groet,

Gerard

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3709
    • MCKmodelbouw
Re: Decals met opschriften plan C, plan D, plan K, tp3 & 4
« Reactie #26 Gepost op: 26 maart 2018, 20:08:20 »
Hallo allemaal!

Aangezien er sinds kort drie Plan C plots klaar liggen om gebouwd te worden, ben ik weer eens verder gegaan met tekenen.

Mede dankzij jullie antwoorden heb ik de lege gaten voor de opschriften van een turquoise plan C kunnen completeren. Ik wil graag nog even terugkomen op de tekst 'NEDERLANDSCHE POSTERIJEN'. Het lijkt er op dat in de oude spelling de IJ werd samengevoegd. Tot nu toe ben ik dat altijd tegen gekomen. Pas zodra het rijtuig in blauw is overgeschilderd rond 1958, waarbij ook de nieuwe spelling van toepassing is, krijgen we 'NEDERLANDSE POSTERIJEN' met een losse I en J. Leuk detail dat ik doorvoer!

Werk tot nu toe:

Ik heb het plaatje enigszins verkleind om hier te laten zien. Daardoor zijn sommige details - zoals het Werkspoorlogo - nogal vaag weergegeven. Dit is in het origineel wel in orde.

Nu eerst een proefdrukje maken om te kijken of de schaal goed is. Daarna moet ik bepalen of sommige dingen niet té klein zijn. Met dit soort fijne opschriften vraag je echt maximale precisie van een printer. Gelukkig heb ik een contactpersoon die mij daarbij kan helpen (y)

Gr, Mathyn

Ps: bericht aan gebruiker 'Bahn-AG': ik zou graag op je PB willen reageren, maar deze functie wordt door jouw account geblokkeerd. Ik kan je helaas niet via PB antwoorden.
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

Jeanne

  • Offline Offline
  • Berichten: 231
Re: Decals met opschriften plan C, plan D, plan K, tp3 & 4
« Reactie #27 Gepost op: 04 april 2018, 20:41:28 »
Het lettertype Univers is eigenlijk pas bij de vergeling van het materieel toegepast.
Het vierkante lettertype heeft het nog heel lang uitgehouden op bijna al het blauwe materieel.
NS begon in 1966 met het lettertype Johnson voor plan W en de plan D en K rijtuigen. Hierbij kwamen ook de opschriften centraal te staan in het midden van het rijtuig.

Groeten Arjen

Zover ik dat nu kan beoordelen begon NS al eerder met het Johnson font. In 1964 zag de 502 van Plan T het levenslicht en in mijn herinneringen had dit treinstel al baknummers met Johnson font. In het Utrechts archief zit in de collectie van Ir. de Pater een letterproef van Johnson.

Het namaken van Johnson font is niet nodig, er bestaat namelijk een goed namaak font genaamd Railway dat in SIL Open Font License (OFL) vrij verkrijgbaar is zoals bijgvoegd voorbeeld.


Univers – een font getekent door Adrian Frutiger, die ook de Frutiger maakte – deed haar intrede met de “nieuwe huisstijl” in 1968 en werd op het materieel toegepast in “size 65” (is bold).
Jeanne Kok

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: Decals met opschriften plan C, plan D, plan K, tp3 & 4
« Reactie #28 Gepost op: 04 april 2018, 22:08:50 »
Mocht je nog die rode postplaten nodig hebben, ik heb er nog een heel stel liggen van geplukte Artitec Plan L's ...
PB maar even
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Jeanne

  • Offline Offline
  • Berichten: 231
Re: Decals met opschriften plan C, plan D, plan K, tp3 & 4
« Reactie #29 Gepost op: 01 juni 2018, 01:25:21 »
Ik ga mijzelf corigeren:
Zover ik dat nu kan beoordelen begon NS al eerder met het Johnson font. In juli 1961 1964  zag de 501 502 van Plan T het levenslicht en in mijn herinneringen had dit treinstel had al baknummers met het Johnson font. Zelfs de emaile klasse borden waren uitgevoerd in Johnston. In het Utrechts archief zit in de collectie van Ir. de Pater een letterproef van Johnston.

Het namaken van Johnston font is niet nodig, er bestaat namelijk een goed namaak font genaamd Railway dat in SIL Open Font License (OFL) vrij verkrijgbaar is zoals bijgevoegd voorbeeld.


Univers – een font getekent door Adrian Frutiger, die ook de Frutiger maakte – deed haar intrede met de “nieuwe huisstijl” in 1968 en werd op het materieel toegepast in “size 65” (is bold).

In het Utrechtsarchief:

afb.: Plan T proto (het Utrechtsarchief)


afb.: Johnston font (het Utrechtsarchief)
« Laatst bewerkt op: 01 juni 2018, 01:28:59 door Jeanne »
Jeanne Kok