Doel:€250.00
Donaties:€187.50

Per saldo:€-62.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 28-06-2022

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Van Dapol spoor 0 class 08 naar NS 500/600 door dimo1_dimo1
Vandaag om 15:42:10
Testbaan door MOVisser
Vandaag om 15:40:41
NS modelbaan Hoekdam H0 door DH1-3104
Vandaag om 14:53:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 14:51:48
Kleine H0-modelbaan, DB tijdperk III door Dennis1984
Vandaag om 14:22:09
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 14:06:22
Wel remgeluid, maar lok rijdt door door bellejt
Vandaag om 13:44:04
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Forever Rocofan
Vandaag om 13:32:55
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Tramfan
Vandaag om 13:20:49
NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1 door rolfm
Vandaag om 13:12:55
LS models ICR door Duikeend
Vandaag om 12:54:03
Spoor op industrieterrein Lage Weide door spoorzeven
Vandaag om 12:50:12
Station Markelo in schaal 0 door WesleyMunnik
Vandaag om 12:44:53
Bahnstrecke 5867 door 741230
Vandaag om 12:22:38
Havenbaantje, Duitse havenstad, periode 2e wereldoorlog. door jerrytrein
Vandaag om 12:03:04
BNLS Werkspoorr - Roco BB-300 omgebouwd naar NS periode 1949-1951 door Duikeend
Vandaag om 11:13:29
Raadplaatje door spoorzeven
Vandaag om 10:05:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
Vandaag om 09:45:01
NS-200 Sik. Bouwproject in Spoor- 0 en Spoor-1. door FritsT
Vandaag om 09:24:37
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Jeroen Water
Vandaag om 08:50:33
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 08:11:57
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JohanDC
Vandaag om 07:55:22
Rijnstraat door Rob Moerkerken
Vandaag om 06:59:55
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 06:39:46
Wie maakt de Nedmag trein compleet met de juiste wagens? door T.Spat
28 juni 2022, 23:21:09
iTrain 5.1 door Dirk
28 juni 2022, 21:49:38
RhB H0m, Albulisch door Boertje
28 juni 2022, 21:40:21
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Eegtrain
28 juni 2022, 21:38:27
Aandrijving Roco 2200 door Lokführer Bas
28 juni 2022, 21:27:28
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
28 juni 2022, 20:38:03
  

Auteur Topic: 25 jaar geleden  (gelezen 784456 keer)

Deetrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1413
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2460 Gepost op: 25 april 2022, 12:50:04 »
Geweldig wat je allemaal gezien en gefotografeerd hebt Wim.
Bedankt dat je deze mooie opnames met ons wilt delen  (y)

Mvg, Erich
Geen beter weer dan de brandweer
mijn foto's: https://www.flickr.com/photos/42964111@N07/albums

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 5502
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2461 Gepost op: 25 april 2022, 16:44:47 »
Wat een verwennerij. Rijdt er nu nog stoom in china?

raymond erdtsieck

  • Offline Offline
  • Berichten: 3223
  • N Spoor Freak
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2462 Gepost op: 25 april 2022, 21:58:22 »
Mooie foto's van gaaf materieel  (y)

Groet,
Raymond
No Pain No Gain!

Twinkie

  • Offline Offline
  • Berichten: 801
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2463 Gepost op: 26 april 2022, 07:06:58 »
Wat een verwennerij. Rijdt er nu nog stoom in china?

Nee, niet op de lijnen van de Chinese spoorwegen in ieder geval.
Er is her en der nog wat toeristisch smalspoorstoom over, en de laatste plek waar nog normaalspoor stoom te vinden is is de open mijn van Sandaoling in de provincie Xinjiang. Ondanks alle waarschuwingen dat het "... nu echt voor het laatst is..." lijkt het nog steeds niet volledig verdwenen te zijn. Alleen is de mogelijkheid om daar nog heen te gaan momenteel wel heel erg klein, zowel vanwege de corona-maatregelen als het feit dat de Chinese autoriteiten liever geen pottenkijkers in Xinjiang willen hebben.

vr. gr., Twinkie

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 884
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2464 Gepost op: 26 april 2022, 09:49:31 »
Op 26 april 1997 naar Changchun, ongeveer 300 km ten noordoosten van Shenyang, gegaan.
Sinds eind 1941 rijdt er in deze stad een tram op normaalspoor, waarvan lijn 54 als enige tramlijn in 1997 was overgebleven.
Het stelde niet veel meer voor: ongeveer 7 a 8 km lang op een vrije baan buiten het stadscentrum.


Een dia bij het eindpunt Hongqijie. Daar was ook de remise.
Motorrijtuig 201 is een Japans product uit 1940. Er waren er destijds 30 geleverd volgens een vertaalde Japanse internetsite.
Japan had in die tijd dit deel van China bezet.


Het andere eindpunt: Xiandalu.
Bij het terugrijden zal de sleepbeugel, doordat de bovenleiding ter plekke wat hoger hangt, automatisch naar achteren gaan
als de bovenleiding weer op normale hoogte hangt.


Nogmaals het eindpunt Xiandalu met het andere tramtype. De serie 701 - 710 is in 1984 gebouwd door een tramfabriek in Dalian.




Beide foto's zijn gemaakt aan de kant van het eindpunt Xiandalu.
Volgens het plattegrondje, dat ik kreeg, heette de straat Chungchengdajie. Google Earth kan de straat echter niet vinden.




Meer naar het andere eindpunt werd er langs een brede weg gereden.


Bij drukke haltes waren vaak handelaren, die fruit, groente en kippen te koop hadden.


Motorrijtuig 201 (uit 1940) ziet er niet meer zo best uit. Zowel de serie 200 als 700 zijn in 2006 buiten dienst gegaan.
Juist motorrijtuig 201 zou niet gesloopt zijn.


Men had ook nog deze ongenummerde vierasser. Gegevens hierover heb ik niet.

Lijn 54 is niet opgeheven, maar gemoderniseerd met nieuw materieel.
Volgens een netkaartje op de UrbanRail site is er zelfs een nieuwe lijn 55 halverwege lijn 54 gekomen.
Link: https://www.urbanrail.net/as/cn/chan/changchun.htm
Ook is er een (tramachtig) lightrail net met 3 lijnen ontstaan.

Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

eemstede

  • Offline Offline
  • Berichten: 1303
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2465 Gepost op: 26 april 2022, 22:05:22 »
Weer prachtige sfeerplaatjes. En nog maar 25 jaar geleden. Ben benieuwd hoe het er daar nu uitziet.
Groetjes Frank

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 884
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2466 Gepost op: 27 april 2022, 12:03:24 »
27 april 1997 in Dalian, een havenstad zo'n 400 km ten zuiden van Shenyang.
Sinds 1909 rijden hier trams. Destijds was Dalian bezet door Japan.
In 1945 toen Dalian bevrijd werd, waren er 11 tramlijnen op normaalspoor.
In 1997 waren er nog 3 tramlijnen overgebleven.


Volgens het haltebord is dit het Min Zhu Square van tramlijn 203. Hier was ook de remise Minzhuguangchang.
Motorrijtuig 4005 is uit de jaren 1930 en was gebouwd door de lokale tramfabriek in Dalian (Mantetsu Shahekou Factory)
volgens een site op het internet.


Vanaf 1996 begon men motorrijtuigen van de serie 3000 te renoveren. Op deze dia zo'n gerenoveerd motorrijtuig, de 3005.


Motorrijtuig 3017 is nog niet opgeknapt. Het zijn ook trams uit de jaren dertig.


De trams van de serie 1000 hadden de ronde kop en ze zijn vanaf 1951 gebouwd door de lokale tramfabriek in Dalian.
Bij andere bedrijven, zoals Anshan, hebben ze ook gereden.


Een dia, die laat zien dat er in China toen al flink gebouwd werd. Overal werden torenflats neergezet ten koste van de lage bebouwing.
Wat mij ook opviel: de bouwstellingen waren van hout (soort bamboe).


In de serie 1000 met de ronde kop waren wel verschillen in de zijramen.


Deze dia en de voorgaande twee zijn gemaakt in de richting van het eindpunt Chiergou van lijn 203 op een straat met
de naam Luxunlu, volgens het kaartje van het tramnet, dat ik had gekregen.


Het eindpunt Chiergou. De instaphalte was wel sterk gereguleerd met hekken. Op de achtergrond wachtende trams en
waar iedereen uitstapte. De lege tram reed dan een voor een naar de instaphalte.


Het andere eindpunt van lijn 203 was bij het treinstation van Dalian.
De rails hielden niet op, maar na een honderd meter of zo was er het eindpunt van lijn 201 (ook bij het treinstation).


Het eindpunt van lijn 201. In 2006/2007 is deze situatie veranderd en is er een doorgaande (nieuwe) lijn 201.
Het lijnnummer 203 is verdwenen.
Wel moet je als passagier opnieuw de ritprijs betalen als je de halte treinstation passeert. Link: https://www.urbanrail.net/as/cn/dalian/dalian.htm


Men had ook enkelgelede trams (15 stuks uit 1987). Lijn 202 reed hier niet.
De lijnnummers waren op het rijtuig geschroefd; dat verander je niet even als een wagen op een andere lijn moest rijden.








Daarna naar het andere eindpunt van lijn 201 gelopen en onderweg wat dia's gemaakt.


De oude lijn 201 maakte bij Xinggongjie een bocht en ging nog een stuk naar het noorden naar het eindpunt bij het station Shahekou.
Dit stuk is vervallen. Bij Xinggongjie begon lijn 202 (naar het zuiden).




Beide dia's zijn gemaakt in de buurt van het eindpunt Heishijao van lijn 202.




Halverwege lijn 202 was er deze brug. Bij hoogwater kunnen de mensen altijd nog via de trambrug oversteken.

Volgende dag naar Peking en vandaar naar huis gevlogen.
Nogmaals dank voor de commentaren.

Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

Lolke Bijlsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 734
  • Noorwegen jaren tachtig en negentig in HO (DCC)
    • Dombas in model.
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2467 Gepost op: 27 april 2022, 18:11:36 »
Zondag 27 april 1997

25 jaar geleden gingen we dieselen rond Zutphen.

DE3 136 als trein 7231 en DE3 148 als trein 7831.


Plan U ontmoeting in Zutphen

DE2 181 aan de pomp:


DE2 181

DE2 165 als trein 17838 te Klarenbeek:


NS DE2 165

Ontmoeting met de tegentrein in Klarenbeek:


DE2 172 / 165

DE2 172 te Klarenbeek (als trein 17835):


DE2 172

Trein 7842 uit Winterwijk met een DE3:


NS DE3 onderweg naar Zutphen

Wachten voor een rood sein:


DE3 uit Winterswijk wacht voor rood sein.

Groeten,
Lolke

lrrw

  • Offline Offline
  • Berichten: 352
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2468 Gepost op: 27 april 2022, 18:55:26 »
Hallo Wim,
Bedankt weer voor de mooie reportage van je reis 25 jaar geleden. (y)

Groet,
Cor Lageweg.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 5502
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2469 Gepost op: 27 april 2022, 20:19:20 »
Wim, jij bedankt voor al die prachtige fotoos van mij totaal onbekend materieel, he er erg van genoten!
Groet
Huup

Bartje81

  • Offline Offline
  • Berichten: 1135
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2470 Gepost op: 27 april 2022, 23:33:09 »
Prachtige plaatjes, Lolke!! (y)

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 884
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2471 Gepost op: 17 mei 2022, 08:26:16 »
25 jaar geleden waren mijn vakantiedagen vooral bedoeld om langere verre reizen te maken. Voor bestemmingen dichtbij,
zoals in Duitsland, Zwitserland of Oostenrijk, was het weekend met eventueel een vrije maandag (een ATV-dag was daar wel handig voor) bedoeld.
Laat in de vrijdagavond ging er een nachttrein van Amsterdam via Amersfoort naar Berlijn. Als ik het me goed herinner was je
om ongeveer 02:00 / 02:30 uur op Hannover Hbf. Daar moest je dan wachten tot ongeveer 05:00 uur en dan vertrokken er de eerste ICE's in allerlei richtingen.
Je was dan redelijk vroeg op je beoogde bestemming (incl. ontbijt met gebakken eieren met spek/ham in het restauratierijtuig).
Een Euro Domino kaart https://nl.wikipedia.org/wiki/Euro_Domino was daar goed geschikt voor, want de heenreis op vrijdag en
zaterdag kostte maar 1 dag van het treinkaartje.


Op 17 mei 1997 's-ochtends vroeg bij een overstap op station Leipzig Hbf. deze diesellocomotief gefotografeerd.
Faur in Boekarest (destijds Locomotieffabriek 23 augustus) leverde tussen 1976 en 1985 200 zesassige diesellocomotieven als
de serie 119 aan de Deutsche Reichsbahn (DDR). Na de fusie met de Deutsche Bundesbahn werd dit de serie 219.
Volgens Wikipedia op het internet waren het geen succesvolle locomotieven en gingen ze vaak kapot.
Deze 219-165 met bouwjaar 1984 is in 2003 gesloopt.


De treinreis ging naar Jena Saalbahnhof. In de buurt van dat station was ook de destijds enige tramremise in Jena.
Op deze dia 2 twee-assers van het type Gotha, die destijds nog in dienst waren.


In 1996 waren de eerste 10 driedelige lagevloertrams geleverd door AEG, gevolgd door 9 Adtranz exemplaren in 1997 (kwamen uit dezelfde fabriek in Nürnberg).
Door de aanleg van nieuwe tramlijnen naar het woongebied Lobeda was er meer materieel nodig. Ook ter vervanging van de DDR tweeassers.
Op deze dia zo'n lagevloertram als lijn 3 bij het eindpunt Winzerla.


Voor de "Wende" bestond het tramnet in Jena uit een lange noord/zuid lijn 1 (Zwätzen - Winzerla) en halverwege
een kort oost/west lijntje met het lijnnummer 2 (Holzmarkt - Jena Ost)
Op lijn 1 waren de Gotha's en Reko trammetjes uit de DDR tijd inmiddels vervangen door het lagevloermaterieel.


Destijds reed lijn 1 via enkelspoor nog door de smalle Neugasse.


Na de Neugasse werd dan de Holzmarkt bereikt.
In oktober 1997 werd dit traject stilgelegd en vervangen door een nieuw dubbelsporig traject door een nabij gelegen brede straat (Knebelstrasse).


Op lijn 2 reden als vanouds nog de tweerichting tweeassers van het type Gotha. Motorrijtuig 104 is uit 1960 en is in 2006
naar Turkije (Istanbul/Bursa) overgebracht.


Uiteraard een reclameloze tram afgewacht. Het eindpunt van lijn 2 is op de binnenplaats van de voormalige Carl Zeissfabriek,
die via een poort bereikt wordt (Ernst Abbe Platz). Motorrijtuig 106 is eveneens uit 1960 en is in 2004 gesloopt.


Naumburger Strasse in de buurt van het noordelijke eindpunt Zwätzen.
Een enkelsporige uitloper met wisselplaatsen in de kant van de weg.
Men is bezig de tramlijn dubbelsporig te maken. Het laatste stuk naar Zwätzen is echter nog niet aangepakt.


Destijds reed lijn 2 bij drukte nog met een motorrijtuig en een of twee  aanhangrijtuigen.
Om het rangeren en omlopen bij de kopeindpunten te voorkomen, heeft men proeven gedaan met 2 gekoppelde motorrijtuigen.
Op deze dia is zo'n proefrit op lijn 1 te zien. Uiteindelijk is dit verder niet doorgegaan.

Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent 

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 884
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2472 Gepost op: 18 mei 2022, 09:52:20 »
Op 18 mei 1997 dia's bij de tram van Erfurt gemaakt.


In 1975 kreeg Erfurt de eerste Tatra KT4D motorrijtuigen. In 2014 verdween de laatste Tatra KT4D uit de reizigersdienst.
Motorrijtuig 528 is uit 1987 en is in 1994 gemoderniseerd. De tram is op het Anger, een voetgangersgebied, gefotografeerd.


In 1994 ontving Erfurt de eerste 4 lagevloertrams (serie 601 - 604) in tweerichting uitvoering van fabrikant Duewag.


In 1996 werden er 6 eenrichting lagevloertram geleverd (serie 605 - 609). Motorrijtuig 606 is gefotografeerd op de Fischmarkt.


Twee gekoppelde Tatra's (522 en 541) komen vanuit de Marktstrasse de Fischmarkt opgereden.
Motorrijtuig 522 is na 2014 omgebouwd voor de hogere spanning op de bovenleiding en is stadsrondrit wagen geworden.


In 1997 had gelede Gotha vierasser 178 de rol van stadsrondrit wagen.
Sinds 2014 is het rijtuig buiten dienst vanwege de hogere bovenleidingsspanning.


Op dezelfde locatie (ook het Anger) een Tatra KT4D stel vastgelegd.


In de Regierungsstrasse lag enkelspoor. In een andere straat lag het enkelspoor voor de tegenrichting.


Bij het Anger kwamen beide enkelspoortrajecten weer samen.


Aan de ene kant van de Domplatz was het eindpunt van lijn 2. Er lag destijds alleen een keerlus.


Aan de andere kant van de Domplatz was de halte voor de tramlijnen, die verder de binnenstad van Erfurt ingingen.


Tot slot 2 dia's uit 1987 en 1988 waarop te zien is dat er in Erfurt met 3 gekoppelde Tatra KT4D's gereden werd.





Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 1776
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2473 Gepost op: 18 mei 2022, 10:40:05 »
Hi Wim,

Mooie foto's, de mooiste bewaarde je voor de laatste.
Prachtig, doet me aan de NZH denken.

Van de derde foto zouden we hier thuis zeggen: 'boring postcard'.
Dochterlief ontving vanwege werk Grafisch Weekblad en dat had vacatierubriek om dergelijke postcards in te sturen.
Ansichten waar geen mens op staat...

Groet,

Ronald

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 884
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2474 Gepost op: 18 mei 2022, 22:56:34 »
@ hrp / Ronald: Dank.
Foto 3 geeft de werkelijkheid van toen weer. Er waren geen voetgangers op dat moment. Ze er digitaal inplakken, wordt ook afgekeurd.
Goed beschouwd zijn veel van mijn foto's door de manier van fotograferen voor veel mensen saai, zeker als je niet in trams bent geïnteresseerd.
Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent