Doel:€250.00
Donaties:€177.50

Per saldo:€-72.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-06-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968 door Dave.......
Vandaag om 04:30:29
Schorumdijk Gem. Vaagburg 1940-1960. (Jaren ‘40-‘60 baan met haventje) door Ludo1957
Vandaag om 02:19:00
Wat is de vereiste minimum boogstraal bij spoorwegen oor 160km/h ? door Dwergsein
Vandaag om 00:28:51
NS 6700 dierenserie etchmodels door Ivo tB
Vandaag om 00:02:24
EMV - Stationskwartier Eindhoven 1920-1950 door Hans van de Burgt
28 juli 2021, 23:57:09
Busch: Jacht op wild zwijn door naakte man vereeuwigd in plastic door Jan-Peter
28 juli 2021, 23:55:04
BNLS-module: "Nuenen-Tongelre" door Edsko Hekman
28 juli 2021, 23:53:54
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
28 juli 2021, 23:49:59
3D/RM: AHOB in H0 door Jan-Peter
28 juli 2021, 23:42:44
GVBA 396 messing model door hrp
28 juli 2021, 23:30:16
Compacte wisselstraat voor meer rijlengte door Ferdinand Bogman
28 juli 2021, 22:50:29
Een soort modules voor onder de bank door Ferdinand Bogman
28 juli 2021, 22:48:54
BMB 00-modulebaan, Beveiliging door St00mboy
28 juli 2021, 22:45:43
Restauratie van Henschel stoomtramloc vordert door Piet Groot
28 juli 2021, 22:21:36
DR5000 centrale, update software 1.6.0. Nu update 1.6.1, per 19 juli 2021 door Hans van de Burgt
28 juli 2021, 21:56:29
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door DaStig
28 juli 2021, 21:33:42
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door FritsT
28 juli 2021, 21:18:41
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door guus43
28 juli 2021, 21:10:39
Hoe ziet de ultieme handregelaar er uit? door bask185
28 juli 2021, 20:55:31
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
28 juli 2021, 20:53:10
Zoldergem - nieuwe start op zolder in HO-schaal - 7m x 3.4m door DaStig
28 juli 2021, 20:28:49
Brawa Rheingold door MathynK
28 juli 2021, 20:13:14
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Vroeger
28 juli 2021, 19:40:19
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
28 juli 2021, 19:30:43
Uit en Thuis, de bouw door Klaas Zondervan
28 juli 2021, 19:23:47
Beginner met N spoor, Ecos, Digikeijs 4088 door Hans Tijssen
28 juli 2021, 18:53:11
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
28 juli 2021, 18:50:46
Gezocht: foto's van rondloods te Brig (CH) door Te 2/2
28 juli 2021, 17:59:14
Harzwald Hafen Bahn door tijgernootje
28 juli 2021, 17:33:33
Welke CV is uitrijtijd van nieuwe roco sik? door Bert van Gelder
28 juli 2021, 17:20:04
  

Auteur Topic: 25 jaar geleden  (gelezen 693676 keer)

Bart Donker

  • Offline Offline
  • Berichten: 2470
  • RhB
    • Mijn foto's op Flickr
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2280 Gepost op: 21 juni 2021, 11:13:32 »
Prachtige platen Lolke, wat een overdaad aan oud materieel reed er toen nog. Verheug me op de volgende!
Groetjes, Bart

Lolke Bijlsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 661
  • Noorwegen jaren tachtig en negentig in HO (DCC)
    • Dombas in model.
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2281 Gepost op: 22 juni 2021, 06:32:39 »
Zaterdag 22 juni 1996

Het Noorse spoorwegmuseum bestond in de zomer van 1996 precies 100 jaar en daarom werden er feesttreinen gereden tussen Hamar en Elverum. De trein reed met loc 17 (Caroline) uit 1861 met een aantal rijtuigen uit 1883.

Helaas was deze zaterdag weer een sombere dag, met af en toe een bui. Maar dat mocht de pret niet drukken, maar helaas zijn de plaatjes vrij donker vandaag.

We beginnen in de straat vlak bij het museum waar we de trein zien:


NSB Museum Karettoget - loc 17 “Caroline”

Met donkere wolken wordt er van Hamar naar Elverum gereden en hier zien we de trein bij aankomst in Elverum:


NSB Museum Karettoget - loc 17 “Caroline”

De stoomloc moet gedraaid worden voor de terugweg. In Elverum ligt nog een draaischijf bij de oude locloods. In de verte zien we ook nog een oude stuurrijtuig van type BFS86. Helaas is dit rijtuig jaren later door vandalisme in de brand gevlogen en is helaas verloren gegaan.

 


Het draaien gaat met de hand, dus wordt er hard geduwd:


Draaien van de loc

Terug naar de trein, op de achtergrond zien we de goederenloods van Linjegods, de Noorse variant van “van Gend en Loos”.


NSB Museum Karettoget

Klaar voor vertrek:


NSB Museum Karettoget


Onderweg in Løten, waar de plaatselijke brandweer water in de tender zorgde:


NSB Museum Karettoget - loc 17


En weer terug in Hamar, waar we afscheid nemen (althans voor vandaag) van deze leuke museumrit.


NSB Museum Karettoget - loc 17

Tijdens de wandeling terug naar de camping zien we de El17.2228 met trein 43 onderweg naar Trondheim:


NSB El17.2228

Groeten,
Lolke

Lolke Bijlsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 661
  • Noorwegen jaren tachtig en negentig in HO (DCC)
    • Dombas in model.
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2282 Gepost op: 23 juni 2021, 06:40:06 »
Zondag 23 juni 1996

De zon laat zich vandaag eens zien. Vandaag blijven we in Hamar.

De Di3.641 staat klaar bij het depot en zal straks een trein in Hamar overnemen:


NSB Di3.641

En even later zien we trein 301 naar Trondheim (via Røros) met de Di3.641 vertrekken:


NSB Di3.641

Achter in de trein hing een Duitse meetwagen:


Meßwagen in train 301

De meetwagen werd gebruikt voor metingen van de nieuwe Di6 en Di8 locomotieven.

Ook op zondag werden de feestelijke stoomritten van 100 jaar spoorwegmuseum gereden. Gisteren reden we nog mee, vandaag kijken we toe als loc 17 met de trein voorbij komt op weg naar Elverum:


NSB 17

Even terug naar de camping en dan komen we de El16.2206 met de express trein (42) uit Trondheim tegen:


NSB El16.2206 (train 42)

Later op de dag weer eens naar dikke diesels gaan kijken en zo komen we de Di3.643 en de El13.2136 bij het depot tegen:


NSB Di3.643, El13.2136

Vlak daarna komt de El14.2167 langs een goederentrein:


NSB El14.2167

Net buiten Hamar ligt een mooie brug over het Åkersvika en daar zien we de El13.2153 met trein 377 naar Røros aankomen. De Di3 die we eerder al zagen staan, zal deze trein overnemen.


NSB El13.2153

En een tijdje later zien we trein 377 met de Di3 uit Hamar wegrijden:


NSB Di3.643 (377)

Nog een keer de brug maar nu met de El17.2232 met de tweede express trein (43) naar Trondheim:


El17.2232

Het begint al later op de avond te worden maar het is de langste dag van het jaar, dus het blijft erg licht. Toch kunnen we zien dat het later is als de Di3.620 met trein 302 uit Trondheim binnenkomt. Een El13 zal de trein verder naar Oslo rijden.


NSB Di3.620

Dan sluiten we de avond af met de vuren van het Sankthans feest bij het Mjøsa meer.




Groeten,
Lolke

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1620
    • Baan in Los Angeles
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2283 Gepost op: 23 juni 2021, 07:31:10 »
Het zijn weer mooie fotos Lolke, en wat blijft Scandinavie toch een mooi gebied.  (y)

Lolke Bijlsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 661
  • Noorwegen jaren tachtig en negentig in HO (DCC)
    • Dombas in model.
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2284 Gepost op: 24 juni 2021, 06:05:09 »
Maandag 24 juni 1996

De afgelopen dagen liet ik al een aantal foto’s van treinen naar Røros zien en vandaag gaan we naar Røros. Dat is een oude mijnstad die in het oosten van Noorwegen ligt.

We nemen de dagelijkse trein van Oslo naar Trondheim die via Hamar, Elverum en Røros rijdt. Hier zien we trein 301 bij aankomst in Røros met Di3.643 als trekkracht:


NSB Di3.643

In Røros kruizen de trein 301 en 302 elkaar en dus zien we de Di3.619 met de dagtrein naar Oslo.


NSB Di3.619

En dan vertrekt trein 302 en rijdt over de river de Glomma verder naar het zuiden:


NSB Di3.619

De rest van de dag werd aan het leuke stadje besteed (inclusief lekker eten). ’s Avonds weer eens naar het station.
We zien de aankomst van trein 414 uit Trondheim, gereden door een dieseltreinstel van de serie BM92:


NSB BS92.56, BM92.06

Nog wat later komt trein 377 uit Hamar (Oslo) binnen. Gisteren zagen we die nog uit Hamar vertrekken. Vandaag werd er met de Di3.630 gereden:


NSB Di3.630

Het materieel van 377 zal morgenochtend als 372 naar Hamar/Oslo vertrekken. Het BM92 stel vertrekt rond dezelfde tijd richting Trondheim.

De Di3 locomotieven worden bijvoorkeur uit cabine 1 gereden. Bij een groot deel van de loc’s is die cabine geluidgeïsoleerd. Daarom worden de loc’s gedraaid. De Di3.630 reed naar de draaischijf en toen onderstond er een probleem. De motor van de schijf weigerde dienst. Toen werd er besloten om met een Toyota busje en ijzeren kabel de schijf te draaien. Dit duurde een hele tijd maar uiteindelijk lukte dit. Ik heb dit allemaal gadegeslagen maar intussen was het laat op de avond en flink koud geworden. Ik kan me nog herinneren dat ik totaal verkleumd de tent indook.



De kabel zit vast aan de trekhaak van het Toyota busje.


Turning NSB Di3.630 with a Toyota HiAce

Een leuke dag in Røros. Morgen gaan we heel vroeg op en met de BM92 naar Trondheim.

Groeten,
Lolke

Lolke Bijlsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 661
  • Noorwegen jaren tachtig en negentig in HO (DCC)
    • Dombas in model.
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2285 Gepost op: 25 juni 2021, 05:55:13 »
Dinsdag 25 juni 1996

De dag begint heel vroeg in Røros. Vandaag gaat de reis naar Trondheim en dan later op de dag naar Dombås.

Om half zes ’s morgens komen we op het station aan en staan er twee treinen klaar. De Di3.630 met trein 372 (vertrek 5:43) naar Oslo en De BM92.06 naar Trondheim (trein 441, vetrek 5:40). Wij gaan met trein 411.


Early morning - NSB BM 92.06 & Di3.630

Bij aankomst in Trondheim zien we rechts de nachttrein uit Oslo (met El16.2214) en links de Di4.653 met de dagtrein naar Bodø.


NSB Di4.653, El16.2214

We lopen verder en zien een Zweedse T44 op de heuvel. Deze loc’s werden in 1996 gehuurd door de Noorse spoorwegen vanwege een gebrek aan locomotieven. Dezelfde reden dat we eerder in de reis al de Nederlandse 6400-en in Noorwegen tegen kwamen. Nieuwe loc’s zijn al besteld (Di8).


SJ T44.278

We gaan naar Marienborg, waar de Noorse spoorwegen een werkplaats hebben. Onderweg komen we de tram van Trondheim tegen (Gråkallbanen):


Gråkallbanen

En dan zien we de eerste loc van de nieuwe serie Di8 (met het bekende meetrijtuig, dat we een aantal dagen geleden in Hamar zagen, op de achtergrond). De loc is net aangekomen:


NSB Di8.701

Een stukje verder op staat een oudgediende, de Di3.619:


NSB Di3.619

En nog meer nieuws. De Di6. Helaas een slechte foto maar het was de eerste keer dat we de nieuwe loc zagen:


NSB Di6.664, Di6.661

Nog een Zweedse T44, nu in de latere blauwe kleuren:


SJ T44.323

Weer terug naar het station waar ze straks de trein naar het zuiden zullen nemen. Hier zien we trein 302 naar Oslo (via Røros) vertrekken met een Di3:


NSB Di3.632 with train 302

Nog een laatste plaatje uit Trondheim, de El16.2213:


NSB El16.2213

We nemen de trein van Trondheim naar Oslo maar we stappen in Dombãs uit. Dombãs is een knooppunt station waar de spoorlijn van Oslo naar Trondheim een aftakking heeft naar Åndalsnes. In 1996 werden die treinen nog de Di3 locomotieven gereden.

We zien de trein naar Trondheim (trein 403) met de El16.2205:


El16.2205

En de trein naar Åndalsnes; trein 353 met Di3.633:


NSB Di3.633 departs

En dan lopen we van het station met de rugzak op de rug naar de camping in Dombãs. Weer een leuke dag gehad.

Groeten,
Lolke

Ronzol

  • Offline Offline
  • Berichten: 148
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2286 Gepost op: 25 juni 2021, 22:13:19 »
Wat had de NSB toch prachtig materieel destijds (y)
« Laatst bewerkt op: 25 juni 2021, 22:23:45 door Ronzol »

Kaptein Koek

  • Offline Offline
  • Berichten: 65
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2287 Gepost op: 25 juni 2021, 23:07:29 »
Mooie foto's Lolke!
Met vriendelijke groet,
Sjoerd

Lolke Bijlsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 661
  • Noorwegen jaren tachtig en negentig in HO (DCC)
    • Dombas in model.
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2288 Gepost op: 26 juni 2021, 06:08:00 »
Woensdag 26 juni 1996

Een dagje in Dombås.

Weer een sombere foto want er is een stevig wolkendek als de express trein van Trondheim naar Oslo (trein 42) met de El17.2232 Dombås binnenkomt:


El17.2232

Hier zien we de El16.2213 met de express train van Oslo naar Trondheim (trein 41), terwijl links de trein naar Oslo staat. Deze trein is samengesteld uit rijtuigen uit Trondheim die met trein 402 aankomen en rijtuigen uit Åndalsnes die met de Di3.623 (helemaal links) als trein 352 aankwamen.


NSB El16.2213

Er is ook een doorgaande trein van Oslo naar Åndalsnes, trein 351. Deze is met El14.2165 aangekomen en de Di3.623 staat al klaar om de trein straks verder te rijden:


D05828 - El14.2165

En de Di3.623 staat ervoor en zal zo vertrekken:


Di3.623

Uren later komt de Di3.623 weer terug maar trein 354:


NSB Di3.623

Eerder in deze reeks had ik al uitgelegd dat de Di3’s gedraaid worden en in 1996 lags er nog een mooie draaischijf met lokloods in Dombås. Anno 2021 is de draaischijf er nog steeds maar de lokloods is inmiddels gesloopt.


NSB Di3.623

De loc werd gedraaid om trein 353 te gaan rijden. Deze trein heeft een aantal doorgaande rijtuigen uit Oslo en die zijn net met trein 403 uit Oslo aangekomen. Als de El16 met het grooste gedeelte van de trein is doorgereden zal de Di3 de rijtuigen oppikken en dan naar Åndalsnes vertrekken:


NSB El16.2205

Met wat klimmen heb je een mooi uitzicht over het hele stationscomplex:


Dombås

In de zomer van 1996 reed er één goederentreinen paar van/naar Åndalsnes. Helaas rond middernacht, dus slechte lichtomstandigheden:


23:26 hours - train 5258 arrives with Di3

Op de slechte foto zien we de Di3.633 en een onbekend gebleven Di3 met de goederentrein. Links staat de El14 al klaar die de trein gaat overnemen en naar Alnabru zal rijden (Alnabru is zeg maar de Noorse kijfhoek bij Oslo).

Zoals sommige lezers weten heb ik een modelbaan met Dombås als voorbeeld en deze dag was een belangrijke dag omdat ik heel veel informatie heb verzameld.

Groeten,
Lolk

RikM

  • Offline Offline
  • Berichten: 591
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2289 Gepost op: 26 juni 2021, 10:19:00 »
Wederom bedankt voor het delen van deze fotografische herinneringen. Fijn dat je toen zoveel foto’s gemaakt en gedocumenteerd hebt. Dombas is een geweldige baan. Staat deze nu bij jou in de States?
Is het bewust dat je in de ondertekening de verwijzing naar je onderhoudende website hebt weggehaald?
Bizar voor niet Scandinavië kenners. Een foto om  23:26 en dan zit je geeneens in het Noorden.
Interesse Scandinavië,NS IV-V en scenery

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 11676
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2290 Gepost op: 26 juni 2021, 10:53:14 »
Heel mooi vakantieverslag!  (y)

Leen.

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 10583
    • Mijn fotoarchief
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2291 Gepost op: 26 juni 2021, 12:01:57 »
Feest der herkenning  (y) Ik was twee jaar eerder in Hamar en Dombås waar ik ook een en ander heb vastgelegd. Ik was dolblij met mijn eerste bolle neus  ;D
www.denelander.blogspot.dk over mijn leven in den vreemde

De eerste BNLS'er die het corona-vaccin heeft gekregen :)

Lolke Bijlsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 661
  • Noorwegen jaren tachtig en negentig in HO (DCC)
    • Dombas in model.
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2292 Gepost op: 26 juni 2021, 16:54:33 »
Wederom bedankt voor het delen van deze fotografische herinneringen. Fijn dat je toen zoveel foto’s gemaakt en gedocumenteerd hebt. Dombas is een geweldige baan. Staat deze nu bij jou in de States?
Is het bewust dat je in de ondertekening de verwijzing naar je onderhoudende website hebt weggehaald?
Ik heb er niet eens aan gedacht om een link te plaatsen. Maar dat zal ik nu wel even doen. En ja die baan staat nu bij mij  in de states :-)
Ooit eens begonnen in Almere (beschreven in Railhobby in 1997) en toen verhuisd naar Lisle (bij Chicago) (beschreven in Railhobby in 2004) en nu al jaren in San Jose.

Meer informatie: http://lolkebijlsma.com

Groeten,
Lolke

Lolke Bijlsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 661
  • Noorwegen jaren tachtig en negentig in HO (DCC)
    • Dombas in model.
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2293 Gepost op: 27 juni 2021, 06:12:59 »
Donderdag 27 juni 1996

We gaan weer terug naar Oslo want we hebben wat tijd gepland met lokale vrienden.

Onderweg stoppen we weer even bij de werkplaats in Grorud want ik had er wat museum locomotieven gezien.
Als eerste de El1.2001 uit 1922:


NSB El1.2001


De El5.2039 (uit 1926, was in dienst van 1927 tot 1972):


NSB El5.2039

De El11.2078, die in 1995 buiten dienst ging en tegenwoordig een museum loc is:


NSB El11.2078

En wat sloopmaterieel. Helemaal links nog net de El10.2504 in Sesamtog kleuren. De rongenwagen heeft twee onthoofde rangeerlocs van het type Skd 206.


NSB El10.2504, Skd 206.30 and 206.55

Dan rijden we door naar Oslo en zien we nog even trein 377 naar Røros met de El13.2157:


NSB El13.2157 with train to Røros

En als laatste het treinstel van de serie BM70. De 70.016 is de laatste van de serie en was begin 1996 in dienst gekomen.Hier rijdt het treinstel van Lillehammer naar Skien:


NSB BM70.016

De komende dagen worden wat rustiger qua treinen als we wat tijd met vrienden door brengen.

Groeten,
Lolke

Lolke Bijlsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 661
  • Noorwegen jaren tachtig en negentig in HO (DCC)
    • Dombas in model.
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2294 Gepost op: 28 juni 2021, 02:40:11 »
Friday 28 juni 1996

We zijn in Drammen waar we de El14.2170 met trein 601 naar Bergen zien binnenkomen:


NSB El14.2170 with train to Bergen

We draaien ons om en we zien twee generaties van treinstellen, links de BM68 en rechts de BM69.


BM68 and BM69

We stappen in de BM68 om in Hokksund te gaan kijken.


NSB BFS68B.90 + B68B.60 + BM68B.30

In Hokksund zien we een Nederlandse NS 6439 voorbij komen:


NS 6439 in Norway

Hier zien we trein 72 (van Kristiansand naar Oslo) door Hokksund komen:


NSB El17.2227

We verlaten Hokksund en gaan nog even in Filipstad (industrie gebied in Oslo) kijken.
Daar zien we een rangeerloc van het type Skd 224 met een aantal containerwagens:


NSB Skd 224.217

En dat was het voor deze dag. De rest van de dag en de volgende dag bracht ik bij Noorse vrienden door. Dus morgen slaan we even over, want ik heb geen foto’s gemaak op 29 juni.

Tot over twee dagen.


Groeten,
Lolke