Doel:€250.00
Donaties:€65.00

Per saldo:€-185.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-03-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Driemaster in ‘t veen - NS 2900 in h0 door ingenium
Vandaag om 03:04:50
NS 6100 van GM&S door ingenium
Vandaag om 01:33:12
Wielen gelijkzetten? door VictorPM
Vandaag om 01:04:27
Trix 22300 loopt (nog) niet door Biesje
Vandaag om 00:59:02
Nieuwe baan in schaal nul: station Kloosterp door Rik
Vandaag om 00:51:50
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:09:40
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 00:08:21
Oude tijden, nieuwe tijden, Duitsland TP II, tijdperk 2e wereldoorlog. door Wim Vink
28 maart 2020, 23:49:33
Havenbaantje, Duitse havenstad, periode 2e wereldoorlog. door Hendrik Jan
28 maart 2020, 23:48:02
Kellerstein; een nieuwe baan in H0 door Romavami
28 maart 2020, 23:29:12
Max. draadlengte bij massadetectie door 1200blauw
28 maart 2020, 23:21:40
Van Dapol spoor 0 class 08 naar NS 500/600 door Eric B
28 maart 2020, 23:00:38
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
28 maart 2020, 22:49:48
Artitec restanten, wat kan je er van maken door Eric B
28 maart 2020, 21:35:35
Projekt 083-338 door 44
28 maart 2020, 21:33:49
Wagons klimmen uit puntstuk / leverancier wielafstand gereedschap gezocht door ivanzon
28 maart 2020, 21:07:32
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
28 maart 2020, 21:05:23
Sleeptenderlocomotief DB BR 23 van Roco of Trix. door Wies
28 maart 2020, 21:03:38
"Union Pacific's Power Shop", een nieuwe baan in H0 door Ronald Halma
28 maart 2020, 20:46:12
DCC++ probleempje door Waterman
28 maart 2020, 20:36:11
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Floris
28 maart 2020, 19:55:56
Frans loodsje et cetera door Noordernet
28 maart 2020, 19:55:31
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ruud K
28 maart 2020, 19:44:27
Wat is er momenteel te zien op de Betuweroute? door Floris
28 maart 2020, 19:40:41
BMB-Module: "Blackwater Goods Yard" door Paulus
28 maart 2020, 19:36:57
NTM goederenwagens in Spoor-0 door FritsT
28 maart 2020, 19:27:00
Baanbouw Bosje77 door bosje77
28 maart 2020, 19:15:25
DAF YA-314 Algemeen door AndréDev
28 maart 2020, 19:09:23
Instellingen Inlellibox II en Ulhenbrock 63320 decoders door Josephes
28 maart 2020, 18:22:09
NS modelbaan Hoekdam H0 door Ronald1974
28 maart 2020, 18:16:31
  

Auteur Topic: 25 jaar geleden  (gelezen 581617 keer)

Floris

  • Offline Offline
  • Berichten: 4006
    • www.flickr.com/photos/florisleeuw/
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2010 Gepost op: 30 januari 2020, 16:36:59 »
zeker spannend! helaas geen fotos gemaakt toen. Weet dat ik toen net niet geëvacueerd hoefde te worden in mijn toenmalige woonplaats Leerdam, met dank aan de Nieuwe Hollandse Waterlinie  (y)

Moest met de trein vanuit Leerdam naar Utrecht, de trein stopte niet in Beesd en Culemborg, in Geldermalsen mocht je het station niet verlaten, alleen overstappen. Erg spannend.

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 661
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2011 Gepost op: 03 februari 2020, 09:39:00 »
Hallo,
Dia van 3 februari 1995 gemaakt op het centraal station van Rotterdam.
Hondekop 763 als "vrijheidstrein" ter gelegenheid van 50 jaar vrijheid.

Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 661
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2012 Gepost op: 11 maart 2020, 09:32:51 »
Op 11 maart 1995 van Klarenbeek naar Zutphen gewandeld en wat dia's van de voorbij komende DE2 treinstellen gemaakt.


De 171 bij Klarenbeek (in de richting van Apeldoorn).


De 166 bij station Klarenbeek. Aan de rechterkant ligt inmiddels een perron voor de treinen naar Apeldoorn.


Nogmaals de 166; mogelijk in de buurt van de huidige halte Voorst-Empe, dat er destijds nog niet was.


De 171.


Door de zonnestand zien de dia's er qua rijrichting wat saai uit.
Daarom maar eens wat anders geprobeerd (treinstel 166).


Bij Zutphen. Treinstel 166 op de brug over de IJssel.


Station Zutphen met treinstel 183 met de snor.

Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

Piggelmee

  • Offline Offline
  • Berichten: 220
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2013 Gepost op: 11 maart 2020, 11:03:17 »
Dag Wim,

Klaarblijkelijk was het 25 jaar geleden  net zo'n mooie zonnige dag als vandaag.
Tenminste hier in Blijdorp.

De laatste foto: dus een blauwe engel met snor.

Ronald

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1041
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2014 Gepost op: 11 maart 2020, 12:53:17 »
Heel bijzonder zo'n kromme seinpaal op het perron in Zutphen.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32; eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32; controleprogramma's voor iTrain en OC32.

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 6992
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2015 Gepost op: 11 maart 2020, 12:58:19 »
Mooie plaatjes Wim, van een bekende omgeving.
Maar wat bedoel jemet deze opmerking?
De 166 bij station Klarenbeek. Aan de rechterkant ligt inmiddels een perron voor de treinen naar Apeldoorn.

Bij mijn weten heeft er altijd een perron aan die zijde gelegen voor de richting Apeldoorn. Klarenbeek is van oudsher al een kruisingsstation. Of bedoel je dat dit perron nu verlengd is?

Groet,
michel

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 661
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2016 Gepost op: 11 maart 2020, 14:59:05 »
@tothebeach: Je hebt gelijk.
Blijkbaar was ik vanmorgen nog niet goed wakker, want ook op mijn dia is te zien,
dat aan deze kant van de overweg in de Hoofdweg (N789) het perron voor de richting Apeldoorn lag.



Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent


tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 6992
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2017 Gepost op: 11 maart 2020, 15:22:19 »
Mooi hè, een 4 delige trein mag doorrijden tot voorbij perron. Niet dat ik die destijds daar gezien heb. Het langste was een DE-1 en DE-2 gekoppeld. Maar meestal was het een 1tje of 2tje solo.
Aan de andere kant van de overweg, tegenover het perron richting Zutphen lag de losweg. Daar heb ik ook nog wel eens staan wachten om treinen te kijken. Foto's heb ik niet uit die tijd (jaren '80), ik had nauwelijks geld voor een filmpje, laat staan om een filmpje te ontwikkelen en afdrukken :)

Groet,
Michel

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 661
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2018 Gepost op: 25 maart 2020, 10:03:56 »
Op 25 maart 1995 naar de tram in Gent (België) gegaan.
De metersporige tweerichting PCC's uit de jaren 1971 - 1974 waren nog volop aanwezig op het tramnet.


Begonnen bij het eindpunt Melle Leeuw van destijds lijn 21. In 1993 was dit nieuwe eindpunt in de Brusselsesteenweg in gebruik genomen.
De meeste PCC's waren al in de kleuren van "De Lijn". Sinds 2017 heeft lijn 2 hier het eindpunt.


Korenmarkt.


De andere kant op gefotografeerd.


Een enkele tram had nog de kleuren van de "MIVG", de voorganger van "De Lijn".
De tram rijdt hier langs het Gravensteen, een burcht in het centrum van Gent.


Een lijn 10 op het Sint Elisabethplein. Lijn 10 was een ingekorte tramlijn op de route van lijn 1.


De remise (stelplaats) Gentbrugge. Wij werden hier verwacht vanwege een excursie, die door de "VeBOV" was georganiseerd.
Deze Vlaamse vereniging voor belangstellenden in het openbaar vervoer is hoogstwaarschijnlijk ter ziele.
Op internet is geen recente info / website beschikbaar.


Op een opstelspoor stonden enkele in 1994 overgenomen Düwags van de Bogestra in Duitsland. Men had 9 trams overgenomen,
omdat er door uitbreidingen van het tramnet materieeltekort zou komen of al was.


De excursietram, mr. 61, voormalig mr. 20 van de Bogestra uit 1962.


Bij eindpunt Evergem Brielken van lijn 1.


Langs de Christoffelweg in Evergem.


Waalbrug over de Ringvaart tussen Evergem en Wondelgem.


Heinakker in Gent / Wondelgem.


Koningin Maria Hendrikaplein bij het Sint Pietersstation in Gent.


Eindpunt Gent Sint Pietersstation.


Voor de liefhebbers werd er daarna nog richting Wondelgem gereden.
Fotostop bij de halte Wondelgem Hoevestraat. Inmiddels is hier aan de linker kant een woonwijk gebouwd.

Men heeft helaas in Gent niet veel nut gehad van de overgenomen trams van de Bogestra.
Uiteindelijk zijn er 3 exemplaren omgebouwd en daar zijn zo nu en dan spitsuurdiensten op lijn 1 mee gereden.
Na een botsing tussen een PCC en een Düwag zijn in 1998 alle Düwags afgevoerd. In 1999 kwam de eerste nieuwe lagevloertram.

Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 8865
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2019 Gepost op: 25 maart 2020, 10:17:17 »
Mooie platen.  (y) Dat die huisstijl van De Lijn ook alweer 25 jaar oud is.....
Gent heeft overigens de mooiste eindpuntnaam van een tramlijn: Moscou!
Trambaantje in h0
Rosestraat in 0/0m 
Tea Tray Depot in 0
www.modulebaan.nl  Charleroi - Route de Mons

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1311
  • Hier waakt de kat!
    • Flickr pagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2020 Gepost op: 25 maart 2020, 16:19:24 »
Vebov is inderdaad niet meer...

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 661
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2021 Gepost op: 25 maart 2020, 20:47:13 »
@Chris: Dank. Jammer, in het verleden hadden ze soms leuke excursies.
Groeten.
Wim van der Ent