Google+
Doel:€250.00
Donaties:€95.20

Per saldo:€-154.80

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-02-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Programmeren ESU 54611 met Roco z21 wit door Martijn Bu
Vandaag om 19:54:11
Esu micro V3.0 verlichting gaat uit na stap 5 door john 56
Vandaag om 19:53:08
Soetermeer H0 door iDave
Vandaag om 19:52:24
BNLS-Module: "Saalbach-Hinterglemm" [ÖBB] door Chris80
Vandaag om 19:50:43
Artitec Mat '54, voorbeschouwing (uit Artitec speculaasdraadje) door Edwin2121992
Vandaag om 19:48:59
BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338 door 44
Vandaag om 19:43:23
Diode-ketting Busch 5406 blijft knipperen ondanks condensator 1000uf, 25 V door koif41
Vandaag om 19:41:31
Ombouw Br 44-1166 naar Br 44-012 door puntenglijder
Vandaag om 19:34:22
fleischmann v100 gedigitaliseerd. Verlichting werkt niet door jerrytrein
Vandaag om 19:30:37
Gezocht: decals voor NS-Buffetrijtuig door Mispoes
Vandaag om 19:29:30
Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969 door puntenglijder
Vandaag om 19:29:21
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:17:49
Ombouw ketelwagen melktransport uit startset naar KNZ natronloog wagen door Hans_omBC
Vandaag om 19:13:04
RAIL 2018 Houten, voor&nabespreking door Sven
Vandaag om 18:48:07
NL baan: Frotterdam in h0 door Brigitte
Vandaag om 18:32:12
Prijswijziging toegangspas Vrienden van het Nederlands spoorwegmuseum door Sobat Kras
Vandaag om 18:06:25
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door martijnhaman
Vandaag om 17:46:11
Egyptisch smalspoor ( 0e ) door Chris80
Vandaag om 16:58:38
Aachenau West door wob
Vandaag om 16:54:19
De bouw van de Gemeente Tram Waelstede Deel 2 door martijn v m
Vandaag om 16:50:55
Afwrijf-transfers of decals gezocht t.b.v omnummeren CIWL EdN-couplage. door Rob van Kooy
Vandaag om 16:44:24
Dahinterhofen im Bau door tijgernootje
Vandaag om 16:37:14
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door könings
Vandaag om 16:28:31
Huidskleur blanke figuren door Dave.......
Vandaag om 16:03:10
Toon hier je nieuwe (model) spooraanwinst(en)... door Martijn1974
Vandaag om 15:13:06
Vroeger (oude dia's uit Noord-Nederland en Oost-Nederland, 1985-1990) door Rick
Vandaag om 15:09:21
BMB-Module: "Blackwater Goods Yard" door St00mboy
Vandaag om 14:51:57
Bouw Faller 140317 Draaimolen Wellenflug door Pauw Gauwes
Vandaag om 14:32:26
IC trein naar Berlijn door brun
Vandaag om 14:12:09
BNLS-Werkspoor - NS Instructie ketelwagen bij de Brandweer door Sobat Kras
Vandaag om 14:11:20
  

Auteur Topic: H0 Märklin M baan naar digitaal rijden  (gelezen 761 keer)

TMPJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 2
H0 Märklin M baan naar digitaal rijden
« Gepost op: 16 januari 2018, 21:47:55 »
Ongeveer 20 jaar geleden heb ik de Märklin H0 baan van mijn vader gekregen en daarbij een Märklin Delta 2915 startset gekregen. Nadat de collectie vele jaren op zolder gelegen heeft is de liefde voor de modeltrein weer aangewakkerd. Ik wil deze graag combineren met mijn andere passie, IT.

Graag zou ik mijn baan gaan digitaliseren en het rijden computergestuurd laten verlopen. Afgelopen weekend was ik op de Nederlandse Modelspoordagen en raakte aan de praat hoe dit aan te pakken. Het ging allemaal vrij vlug voor een leek dus zou graag de beginnerstips ontvangen. Waar moet ik rekening mee houden? Is de M rails geschikt of kan ik deze beter vervangen voor K rails?

Ik begrijp dat ik de baan en mijn locs om zal moeten bouwen van wisselstroom naar gelijkstroom. Gaat dit ook met mijn Märklin locs, een 24014 en een 89006? Mocht iemand eenzelfde stap gemaakt hebben dan ontvang ik graag tips.

In de collectie zitten verder:
3x 6631 trafo
1x 7217 schakelpaneel
3x elektrisch M wissel
1x Engels M kruiswissel
1x 7192 overweg

Plus nog veel ‘analoge’ spullen.

Ik hoor graag jullie input!
Grt,
Thijs

Remunj

  • Online Online
  • Berichten: 5845
Re: H0 Märklin M baan naar digitaal rijden
« Reactie #1 Gepost op: 16 januari 2018, 22:09:43 »
Hallo anoniempje,

In plaats van M rail zou ik dan inderdaad kiezen voor K rails.
Dan blijf je bij 3 rail.

Of je locs geschikt zijn voor een decoder zou ik niet weten. Dat kunnen de 3 rail specialisten wel vertellen.

Waarom zou je om moeten bouwen naar gelijkstroom? Wat al een verkeerde term is als je digitaal gaat rijden.
Daar spreken we van 3 rail (marklin rails) en 2 rail (alle andere merken).
Beide zijn geschikt voor digitaal.

Wissel of gelijkstroom geldt voor analoge banen.

Maar wat is je voorkeur.
Wil je bij het 3 rail systeem blijven of gewoon nieuw beginnen?
Als je maar weinig hebt zou ik voor 2 rail gaan.
Dan is de keus veel groter.
Gr.
Eric

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 416
  • Metrop-Märklin
Re: H0 Märklin M baan naar digitaal rijden
« Reactie #2 Gepost op: 16 januari 2018, 22:24:27 »
Bij de buren gebruiken enkele mensen m-rails met stroomdetectie, en rijden computergestuurd. Ene Kaleb heeft daar een paar draadjes die best wel interessant zijn voor overstappers van analoog naar digitaal. Vooral omdat hij m-rails blijft rijden en doorvraagt naar mogelijkheden.  Zo'n draadje is b.v. Koploper, iTrain of WinDigiPet.

Ook op dit forum zul je zulke draadjes tegen komen. Maar gemiddeld is men op dit forum minder te spreken over het bestaan van pukkeltjes als realistische weergave van het grootspoor. Je zult dus eerder advies krijgen over het overstappen  naar 2-rails of rails die daar min of meer lijkt (peco met walter weichen pukkeltjes of peco met peco pukkeltjes strips zoals SL-17 en SL-18).

De belangrijkste reden om over te stappen naar zelfbouw pukkeltjesrails is het gebruik van massadetectie in plaats van stroomdetectie, omdat massadetectie veel goedkoper is, en maximale detectie mogelijk maakt (bij de huidige techniek). Mits je niet 2+3 rail blokgestuurd door elkaar gaat rijden ...

De oude metalen Märklin rails zijn prachtig speelgoed, robuust, simpel, onverwoestbaar en goedkoop door overproductie. Echter, massadetectie is er niet op mogelijk. Het goedkoopste is dan stroomdetectie, net als bij 2-rails of lichtsluis detectie als wat duurder ook mag.  ;D

En als je de draadjes een beetje door spit, kom je erachter dat je gewoon pc-gestuurd op metalen rails met pukkeltjes kunt rijden.

Wat zijn er toch een hoop IT' ers die met treinen spelen  (y)
« Laatst bewerkt op: 16 januari 2018, 22:27:08 door Te 2/2 »
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

KNed

  • Offline Offline
  • Berichten: 2453
    • nederlof.net
Re: H0 Märklin M baan naar digitaal rijden
« Reactie #3 Gepost op: 16 januari 2018, 22:47:49 »
Er bestaan ook M-rail met gescheiden rails die perfect te gebruiken is voor massadetectie.

Omschakelen naar 2rail/gelijkstroom is zeker niet nodig. Er zijn ook allerlei softwarematige en hardwarematige centrales waarmee je computergestuurd mee kan rijden.
Kijk bijvoorbeeld eens naar MrDirect.

Koen
Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal, H0, Central Station I, MrDirect
Sinds zomer 2017 ook met LGB gestart

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 315
Re: H0 Märklin M baan naar digitaal rijden
« Reactie #4 Gepost op: 17 januari 2018, 00:54:33 »
Hallo

Ik zou niet twijfelen, nu is de hoeveelheid rails nog te overzien.

M-rail de deur uit en overstappen op k of c-rail.

Bart

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 1133
    • Biesje.nl
Re: H0 Märklin M baan naar digitaal rijden
« Reactie #5 Gepost op: 17 januari 2018, 04:38:12 »
Met ombouwen naar gelijkstroom bedoelt de topic starter wellicht de aandrijving. De gemiddelde multiprotocol decoder lust geen allstrom motoren met veldspoel en wil graag een permanente magneet ipv veldspoel (dan wordt het dus een gelijkstroom motor). Je kan ook oudere Märklin decoders inbouwen die wel met de veldspoel overweg kunnen, maar een moderne decoder met gelijkstroom motor is beter te regelen digitaal.

In theorie maakt het geen bal uit op welke rails je digitaal gaat rijden. het gaat pas ingewikkeld worden als je automatisch wilt rijden met de oude m-rails zoals al eerder werd uitgelegd. je wilt graag de spoorstaven isoleren voor detectie, maar met de volledig metalen m-rails is dit lastig. De rails zijn immers elektrisch verbonden met elkaar dmv de bedding. K-rails kan dit wel en is ook nog eens fraaier. Wil je toch een bedding aan je rails hebben kan je ook voor C-rails kiezen. Mij storen de puko's niet echt op rechte stukken en in bogen, het gaat mij wel opvallen bij wissels als de puko's hoger moeten zijn om de sleper over de rails te krijgen.

Wil je echt volledig overstappen op 'gelijkstroom' met 2 rails ipv 3, dan heb je de keus uit nog mooiere rails met meer realistisch ogende wissels. Maar dan moeten al je trein modellen flink omgebouwd worden met geïsoleerde wielen op de assen. Als je collectie niet al te groot is dan kan je dit overwegen. Maar het is jouw feestje :)

Succes en bovenal veel plezier met je baan!

Mvg,

Robert.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 3707
Re: H0 Märklin M baan naar digitaal rijden
« Reactie #6 Gepost op: 17 januari 2018, 12:53:22 »
M-rails kan je prima gebruiken. Of het esthetisch gezien aantrekkelijker is over te stappen op K-rails of C-rails is aan jou. :angel: Technisch is er in ieder geval geen probleem. Enige puntje is dat je dan niet (makkelijk / over volledige lengte), de onder 3-rail gebruikelijke manier, van massadetectie gebruik kunt maken. Maar 2-rail heeft daar ook geen problemen mee en stoomdetectie (of zelfs lichtsluizen, reflectie sluizen, reedcontacten, schakelrails etc) is prima te gebruiken met 3-rail.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 315
Re: H0 Märklin M baan naar digitaal rijden
« Reactie #7 Gepost op: 17 januari 2018, 14:03:15 »
Hallo

Alleen gaat Timo eraan voorbij dat in een 2-rail wereld wagens ook via stroomdetectie detecteerbaar te maken zijn door een weerstandje tussen de wielen te plaatsen. Bij 3-rail zou je iedere wagen van een sleper moeten voorzien.

Lichtsluizen e.d. zijn onnodig gecompliceerd voor een systeem dat gewoon via massadetectie kan werken.

Bart

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 3707
Re: H0 Märklin M baan naar digitaal rijden
« Reactie #8 Gepost op: 17 januari 2018, 15:10:46 »
Hoeft niet, volledige detectie is nog steeds geen pré ;) Alleen detectie van de loc rijdt de boel ook prima. Voor volledige detectie moeten inderdaad rijtuigen (of op zijn minst het laatste) stroom afnemen. Maar is beetje hetzelfde als dat je voor volledige detectie via massadetectie moet zorgen dat iedere wagon geleidende wielen heeft en geen isolerende.

En tja, er zijn er genoeg die met volle tevredenheid lichtsluizen gebruiken :)


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 315
Re: H0 Märklin M baan naar digitaal rijden
« Reactie #9 Gepost op: 17 januari 2018, 16:03:21 »
Hoeft niet, volledige detectie is nog steeds geen pré ..

En tja, er zijn er genoeg die met volle tevredenheid lichtsluizen gebruiken :)

Hallo

Dit is dus hetzelfde als:
We hebben een heel mooi stukje hardware voor U ontwikkeld, dat U eigenlijk niet nodig heeft.  ::)
En het mooie is: Het kan zelfs minder dan wat er standaard ingebouwd is. 8)

Ik noem dit dan een typische IT-insteek. ;D

Oude Banner: :laugh:



Gebruik dit dan ook! :angel:

Bart
« Laatst bewerkt op: 17 januari 2018, 16:08:23 door Bahn-AG »

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2880
Re: H0 Märklin M baan naar digitaal rijden
« Reactie #10 Gepost op: 17 januari 2018, 17:41:58 »
Bij ons op de club rijden we digitaal op "drierail" maar toch op "twee rail" of op drierail. De centrale kan zowel Motorola als DCC draaien. Dus jaaa we hebben pukkeltjesrail! En daar waggelen mijn gelijkstroomtreintjes, zo zal ik ze voor de gemakkelijkheid maar noemen, gewoon over heen. Het systeem van automatische detectie van Motorola/DCC is al in een ver gevorderd staduim. Zodat we dit binnenkort per inrijdend blok kunnen sturen. En dan kan de centrale ook nog kortsluiting detecteren en afschakelen!/boosterhub eigenlijk. Toch wel mooi dat Marklin!

TMPJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 2
Re: H0 Märklin M baan naar digitaal rijden
« Reactie #11 Gepost op: 17 januari 2018, 19:58:12 »
Graag zou ik op 3 rail blijven rijden. Ik kan dan de locs van mijn vader blijven gebruiken zij het met een kleine aanpassing in de decoder. Ik zal eens verder lezen op het 3rail forum.

Bedankt voor jullie input en ik hoop de resultaten hier te kunnen laten zien.
« Laatst bewerkt op: 17 januari 2018, 20:46:38 door TMPJ »
Grt,
Thijs

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 416
  • Metrop-Märklin
Re: H0 Märklin M baan naar digitaal rijden
« Reactie #12 Gepost op: 18 januari 2018, 13:59:39 »
M-rails kan je prima gebruiken. (...) Maar 2-rail heeft daar ook geen problemen mee en stoomdetectie (of zelfs lichtsluizen, reflectie sluizen, reedcontacten, schakelrails etc) is prima te gebruiken met 3-rail.
Met als kleine aantekening dat als je reedcontacten gebruikt bij M-rails (en dus magneten aan je voertuigen hebt hangen), het demagnetiseren van wisseltongen van tijd tot tijd ook moet gebeuren. Dat kan. Je moet wel weten hoe, als je met magnetisme gaat schakelen.
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 3707
Re: H0 Märklin M baan naar digitaal rijden
« Reactie #13 Gepost op: 18 januari 2018, 15:54:36 »
We hebben een heel mooi stukje hardware voor U ontwikkeld, dat U eigenlijk niet nodig heeft.  ::)
Nouwja, met M-rails en volledige detectie dus wel ::) Tuurlijk, met K/C-rails kan het makkelijker anders maar bij M niet. Maar goed, je kunt ook gewoon met schakelrails blijven rijden ;) Maar dan vindt ik stroomdetectie toch wel makkelijker.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox