Google+
Doel:€250.00
Donaties:€80.25

Per saldo:€-169.75

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 20-01-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Chris Westerduin
Vandaag om 04:55:37
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 04:03:35
Containerterminal Brawa aansluiten lukt niet door MOVisser
Vandaag om 03:28:35
3d printen Welgro in H0 door MOVisser
Vandaag om 03:19:26
Gevonden: 90 jaar oude lorrie door MOVisser
Vandaag om 03:12:59
Roco NS plan V door Bastaard
Vandaag om 03:07:42
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 01:15:36
SNCF Vru restauratie-rijtuigen VB-207 en VB-208 van REE Modèles door Rondje_HO
Vandaag om 01:07:41
Motorpost ombouwen met Roco motor en aandrijving door HenkN
Vandaag om 00:14:51
Artitec 2018, het speculaas-draadje...... door Jeanne
Vandaag om 00:04:47
Fleischmann 1385 NoHab: kortsluiting bij montage metalen kap ? door Bahn-AG
Vandaag om 00:04:31
Electrofrog specialist gezocht door meino
20 januari 2018, 23:55:55
Kranenberg, een exercitie in code 70 door Romavami
20 januari 2018, 23:52:46
Nieuwbouw Zevenheuvelenbaan H0 - digitaal DCC door Romavami
20 januari 2018, 23:46:58
Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555) door Modellbahnwagen
20 januari 2018, 23:43:19
Piko h0 NS 2200 door Thowra
20 januari 2018, 23:31:34
Raadplaatje door dh3201
20 januari 2018, 23:30:46
Lippe sluit winkel in Bremen (Detmold en internet blijven open) door laurent
20 januari 2018, 22:57:57
Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw door Daniels
20 januari 2018, 22:53:25
BNLS-Module L'Esimé door Chris80
20 januari 2018, 22:52:57
19 Toen door Reinout van Rees
20 januari 2018, 22:49:53
Fleischmann draaischijf 6652 bromt maar draait niet. door ronald1956
20 januari 2018, 22:47:17
BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338 door 44
20 januari 2018, 22:34:11
Modelspoorbeurs Houten 20 januari 2018 de voor en na beschouwing . door Rondje_HO
20 januari 2018, 22:16:07
Fremo haven: KNZ Hengelo door Erik_omBC
20 januari 2018, 22:05:26
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door raymond erdtsieck
20 januari 2018, 21:50:59
Piko/Gutzold BR 52 2006 met kondenztender door Floris Dilz
20 januari 2018, 21:36:31
Artitec / REE 1300 de eerste foto' s door MDK193
20 januari 2018, 21:30:17
Aansturing analoge baan met Arduino PWM en bezetmelder GBM-1 (Tams Elektronik) door 72sonett
20 januari 2018, 21:29:50
Multimaus gereset alles weg door Sandopie
20 januari 2018, 21:07:09
  

Auteur Topic: Van bandwielen naar volwielen  (gelezen 1723 keer)

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1568
  • NS tijdperk IIIc
Re: Van bandwielen naar volwielen
« Reactie #15 Gepost op: 14 januari 2018, 11:14:59 »
De beslissing is genomen, hoe het uitpakt zien we wel :)

Ik hoop alleen dat men de benodigde apparatuur en machines nu eens niet rücksichtslos in de "kliko" lazert, maar schenkt aan de diverse museum organisaties, zodat zij er verder gebruik van kunnen maken en de techniek kunnen bewaren.

Oriënterende herintreder ;)
Fotodijk(je)
Obdam

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 130
Re: Van bandwielen naar volwielen
« Reactie #16 Gepost op: 17 januari 2018, 00:00:47 »
https://www.spoorpro.nl/materieel/2018/01/10/ns-vervangt-bandwielen-van-treinvloot-met-volwielen/

Even over de foto boven dat bericht...
De functie van die 4 verfstrepen was, als ik goed ben geïnformeerd, om in één oogopslag te kunnen zien of de wielband verschoven is over het wiel.
Dat lijkt me bij volwielen niet meer nodig...
Of zijn de wielen op de foto geen volwielen?

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 2422
Re: Van bandwielen naar volwielen
« Reactie #17 Gepost op: 17 januari 2018, 01:22:07 »
Dat zijn inderdaad gebandeerde wielen, je kunt aan de binnenzijde van het wiel de wielband wat beter onderscheiden van het wiel zelf.

De strepen zijn inderdaad bedoeld om snel te kunnen zien of de wielband verschoven is, tussen de dubbele streep vind je ook de officiële centerpunten waar je tevens kunt zien of het wiel al eerder verschoven is, en dus kunt zien hoevaak dat nog toegestaan is.

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 808
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re: Van bandwielen naar volwielen
« Reactie #18 Gepost op: 17 januari 2018, 07:17:33 »
je kunt er over blijven discusieren. Volwielen of bandwielen, wat is economischer en wat is veiliger tussen aanhalingstekens
Met de huidige motorvermogens in de locomotieven zou een keus voor volwielen veel beter zijn zoals bij 16/17/1800 al toegepast.
Voor loopwielen zou een bandwiel economischer zijn.
De foto laat het al zien, beide wielen een doorsnee van 925 mm maar de ene band is 78 dik en de andere 81
De band van 78 heeft dus een 3 mm groter binnenwiel wat bij later re-bandages eventueel nog een aantal keer wat afgedraaid kan worden voordat het binnenwiel van de as-stok afgetrokken moet worden.
Bij volwielen zul je elke keer dat je het wiel van de as aftrekt de as-stok moeten opzuiveren zodat je het volwiel weer kunt krimpen.
De as-stok zal dus weer eerde aan vervanging toe zijn.
Maar in principe hoef je met volwielen niet meer te "kloppen", alleen een visuele inspectie is genoeg.
Dus lijkt het voor wat betreft veiligheid alleen maar voordelen op te leveren tegen een iets grotere investering.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 14728
    • Pagina van klaas
Re: Van bandwielen naar volwielen
« Reactie #19 Gepost op: 17 januari 2018, 09:56:55 »
Zou het niet simpeler zijn om compleet nieuwe wielstellen te steken in plaats van de wielen op de as te wisselen?
Take it slow, the pace is not what matters, it's the direction that you go. (J.R. Cash)

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1568
  • NS tijdperk IIIc
Re: Van bandwielen naar volwielen
« Reactie #20 Gepost op: 17 januari 2018, 10:24:53 »
Voor loopassen lijk me dat wel, maar bij aandrijfassen gaat dat waarschijnlijk wel wat lastiger/duurder worden...
Oriënterende herintreder ;)
Fotodijk(je)
Obdam

matthijs-spoor3

  • Offline Offline
  • Berichten: 288
Re: Van bandwielen naar volwielen
« Reactie #21 Gepost op: 17 januari 2018, 17:15:21 »
volwielen worden overigens al bij divers materieel gebruikt, o.a. de GTW's. De ijzerbak ligt bij een werkplaats ligt dan regelmatig vol met afgekeurde wielen

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 2422
Re: Van bandwielen naar volwielen
« Reactie #22 Gepost op: 17 januari 2018, 18:49:08 »
Zou het niet simpeler zijn om compleet nieuwe wielstellen te steken in plaats van de wielen op de as te wisselen?
Bij een wielstel horen ook je aspotten compleet met lagers.

En eigenlijk gebeurd dat ook, want op het moment dat een trein binnenkomt met wielen die over de afkeurmaat zijn en dus niet meer te behandelen zijn op de kuilwielenbank zal men het wielstel uitwisselen met een reserve exemplaat zodat de trein direct de baan weer op kan.

Vervolgens zal men op de wielstellen afdeling de aspotten afnemen, eventueel de motoren en de wielen rebanderen of een nieuw volwiel op de asstok persen.
Daarna gaat dat wielstel gewoon op reserve tot de volgende trein binnen komt :)

robin binsbergen

  • Offline Offline
  • Berichten: 940
Re: Van bandwielen naar volwielen
« Reactie #23 Gepost op: 18 januari 2018, 17:10:10 »
En dan zou het gieten van een nieuw wiel weleens minder werk kunnen zijn dat het rebanderen waar heel wat uurtjes in gaan zitten.

deze worden geperst, niet gegoten. elke minuut rolt er een wiel van de band. (leuke woordspeling  :))

mvg,
Robin


Paul Bender

  • Offline Offline
  • Berichten: 5155
  • Zittend boven de wei glijdt de dag aan mij voorbij
    • HaNdwissel
Re: Van bandwielen naar volwielen
« Reactie #24 Gepost op: 18 januari 2018, 17:37:04 »
Paul Bender

Once you are surrounded by crocodiles, it is good to remember why you wanted to drain the swamp anyhow