Doel:€250.00
Donaties:€180.00

Per saldo:€-70.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 22-10-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Pronsfeld door rotaspeed
Vandaag om 21:54:59
MB-module: "Groeten uit Jottum" door MiHe
Vandaag om 21:52:41
Raadplaatje door Wouter W
Vandaag om 21:43:13
Projekt 083-338 door 44
Vandaag om 21:40:07
Bröckenbahn door Frank 123
Vandaag om 21:37:37
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Arjan6511
Vandaag om 21:37:32
ESU 2017 door RodeDuivel
Vandaag om 21:36:58
Toon hier je nieuwe (model) spooraanwinst(en)... door Remco vM
Vandaag om 21:33:13
ACME 2018 door Biesje
Vandaag om 21:18:59
Welke fabrikant maakt dit type hekwerk? door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:11:04
Trams van de HTM in 1/87 door MOVisser
Vandaag om 20:58:18
Digikeijs DR5000 Centrale, productbeschrijving door Ad Cleijsen
Vandaag om 20:53:38
Oersik in schaal 1 door FritsT
Vandaag om 20:48:41
Sprog, Decoderpro en Uhlenbrock (sound) decoders door EgbertB
Vandaag om 20:47:09
Aanbieding Artitec DE 1 in Houten: winkelier gezocht door ingenium
Vandaag om 20:40:38
EifelBurgenBahn door Krokodil68
Vandaag om 20:23:47
TT-baan Heinenoord door Almar
Vandaag om 20:16:05
Update: baan in de tropen door MarcNL
Vandaag om 20:04:38
Nieuwe ruimte herbeginnen bouwen, maar wat? door the railwarrior
Vandaag om 19:55:52
Heerwijk in H0 (Trambaan) door DE-II
Vandaag om 19:38:58
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door jerrytrein
Vandaag om 19:38:35
Have Fun door Markus
Vandaag om 19:36:57
Hema by Lima door NS1220
Vandaag om 19:16:14
Station Daarhuizen 2.0 door Juroen
Vandaag om 18:56:47
Rangeerstukje bas door bask185
Vandaag om 18:17:37
Rangeerstukje bas door bask185
Vandaag om 18:07:58
NS modelbaan Hoekdam H0 door Ronald Hofmeester
Vandaag om 18:04:55
  

Auteur Topic: Van bandwielen naar volwielen  (gelezen 2371 keer)

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 2289
  • NS tijdperk IIIc
Re: Van bandwielen naar volwielen
« Reactie #15 Gepost op: 14 januari 2018, 11:14:59 »
De beslissing is genomen, hoe het uitpakt zien we wel :)

Ik hoop alleen dat men de benodigde apparatuur en machines nu eens niet rücksichtslos in de "kliko" lazert, maar schenkt aan de diverse museum organisaties, zodat zij er verder gebruik van kunnen maken en de techniek kunnen bewaren.

Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 166
Re: Van bandwielen naar volwielen
« Reactie #16 Gepost op: 17 januari 2018, 00:00:47 »
https://www.spoorpro.nl/materieel/2018/01/10/ns-vervangt-bandwielen-van-treinvloot-met-volwielen/

Even over de foto boven dat bericht...
De functie van die 4 verfstrepen was, als ik goed ben geïnformeerd, om in één oogopslag te kunnen zien of de wielband verschoven is over het wiel.
Dat lijkt me bij volwielen niet meer nodig...
Of zijn de wielen op de foto geen volwielen?

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 2582
Re: Van bandwielen naar volwielen
« Reactie #17 Gepost op: 17 januari 2018, 01:22:07 »
Dat zijn inderdaad gebandeerde wielen, je kunt aan de binnenzijde van het wiel de wielband wat beter onderscheiden van het wiel zelf.

De strepen zijn inderdaad bedoeld om snel te kunnen zien of de wielband verschoven is, tussen de dubbele streep vind je ook de officiële centerpunten waar je tevens kunt zien of het wiel al eerder verschoven is, en dus kunt zien hoevaak dat nog toegestaan is.

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 838
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re: Van bandwielen naar volwielen
« Reactie #18 Gepost op: 17 januari 2018, 07:17:33 »
je kunt er over blijven discusieren. Volwielen of bandwielen, wat is economischer en wat is veiliger tussen aanhalingstekens
Met de huidige motorvermogens in de locomotieven zou een keus voor volwielen veel beter zijn zoals bij 16/17/1800 al toegepast.
Voor loopwielen zou een bandwiel economischer zijn.
De foto laat het al zien, beide wielen een doorsnee van 925 mm maar de ene band is 78 dik en de andere 81
De band van 78 heeft dus een 3 mm groter binnenwiel wat bij later re-bandages eventueel nog een aantal keer wat afgedraaid kan worden voordat het binnenwiel van de as-stok afgetrokken moet worden.
Bij volwielen zul je elke keer dat je het wiel van de as aftrekt de as-stok moeten opzuiveren zodat je het volwiel weer kunt krimpen.
De as-stok zal dus weer eerde aan vervanging toe zijn.
Maar in principe hoef je met volwielen niet meer te "kloppen", alleen een visuele inspectie is genoeg.
Dus lijkt het voor wat betreft veiligheid alleen maar voordelen op te leveren tegen een iets grotere investering.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 16078
    • Pagina van klaas
Re: Van bandwielen naar volwielen
« Reactie #19 Gepost op: 17 januari 2018, 09:56:55 »
Zou het niet simpeler zijn om compleet nieuwe wielstellen te steken in plaats van de wielen op de as te wisselen?
Op 20 en 21 oktober sta stond ik met "Without" op de tentoonstelling in Edegem. http://mtdtreinenclub.be/over/tentoonstelling/index.html

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 2289
  • NS tijdperk IIIc
Re: Van bandwielen naar volwielen
« Reactie #20 Gepost op: 17 januari 2018, 10:24:53 »
Voor loopassen lijk me dat wel, maar bij aandrijfassen gaat dat waarschijnlijk wel wat lastiger/duurder worden...
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

matthijs-spoor3

  • Offline Offline
  • Berichten: 353
Re: Van bandwielen naar volwielen
« Reactie #21 Gepost op: 17 januari 2018, 17:15:21 »
volwielen worden overigens al bij divers materieel gebruikt, o.a. de GTW's. De ijzerbak ligt bij een werkplaats ligt dan regelmatig vol met afgekeurde wielen

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 2582
Re: Van bandwielen naar volwielen
« Reactie #22 Gepost op: 17 januari 2018, 18:49:08 »
Zou het niet simpeler zijn om compleet nieuwe wielstellen te steken in plaats van de wielen op de as te wisselen?
Bij een wielstel horen ook je aspotten compleet met lagers.

En eigenlijk gebeurd dat ook, want op het moment dat een trein binnenkomt met wielen die over de afkeurmaat zijn en dus niet meer te behandelen zijn op de kuilwielenbank zal men het wielstel uitwisselen met een reserve exemplaat zodat de trein direct de baan weer op kan.

Vervolgens zal men op de wielstellen afdeling de aspotten afnemen, eventueel de motoren en de wielen rebanderen of een nieuw volwiel op de asstok persen.
Daarna gaat dat wielstel gewoon op reserve tot de volgende trein binnen komt :)

robin binsbergen

  • Offline Offline
  • Berichten: 950
Re: Van bandwielen naar volwielen
« Reactie #23 Gepost op: 18 januari 2018, 17:10:10 »
En dan zou het gieten van een nieuw wiel weleens minder werk kunnen zijn dat het rebanderen waar heel wat uurtjes in gaan zitten.

deze worden geperst, niet gegoten. elke minuut rolt er een wiel van de band. (leuke woordspeling  :))

mvg,
Robin


guest7823

  • Gast
Re: Van bandwielen naar volwielen
« Reactie #24 Gepost op: 18 januari 2018, 17:37:04 »