Google+
Doel:€250.00
Donaties:€19.65

Per saldo:€-230.35

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 21-04-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Koploper ongekoppeld hoofdvormsein geeft alleen Hp2 door Geert_1
Vandaag om 23:16:23
Nestor, 107 NRS, SS 13 door Edwin2121992
Vandaag om 23:14:18
Toon hier je nieuwe (model) spooraanwinst(en)... door NS264
Vandaag om 23:04:57
3D/RM IG: Onshape - Wateringbury Railway Station door Hans van de Burgt
Vandaag om 23:04:41
Modelspoorfabrikanten en hun "fantasiemodellen" door MarcNL
Vandaag om 22:51:28
Marklin loc's rijden niet digitaal, andere merken wel door Bert van Hooff
Vandaag om 22:42:09
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
Vandaag om 22:35:45
Combe Halt, Brits smalspoor door GD
Vandaag om 22:34:30
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:31:40
Update: baan in de tropen door Wim Vink
Vandaag om 22:29:53
Analoge DC-treinen aangestuurd met Dinamo en Itrain. Ervaringen. door borotof
Vandaag om 22:29:46
Van Swarzach naar Swarzburg door nkob
Vandaag om 22:16:07
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door St00mboy
Vandaag om 22:14:41
Bouw Baan d'Angstel van tBrandsma door tbrandsma
Vandaag om 21:50:59
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Edsko Hekman
Vandaag om 21:29:08
Raadplaatje door Illya Vaes
Vandaag om 21:17:20
Fleischmann lok 65014 rij probleem door vanoene1959
Vandaag om 20:59:32
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Floris
Vandaag om 20:47:34
Spoor 1'ers & 0'ers door FritsT
Vandaag om 20:45:18
Automatisering voor Kranenberg - Arduino's, bezetmelders, wissels, seinen door Robert E
Vandaag om 20:33:24
Everskerke, een fictief station aan de Zeeuwse lijn in de jaren '70 in H0. door Tulpendaal
Vandaag om 20:21:46
Station Oelerbrug door Nijboer
Vandaag om 18:46:42
  

Auteur Topic: Van bandwielen naar volwielen  (gelezen 2061 keer)

Eric B

  • Online Online
  • Berichten: 2145
  • NS tijdperk IIIc
Van bandwielen naar volwielen
« Gepost op: 13 januari 2018, 09:11:30 »
Op een ander forum las ik een bericht waarin stond dat NS volledig over gaat van bandwielen naar volwielen en dat in een periode van 5 jaar.

Wie kan hier meer over vertellen en over de achterliggende redenen? Op eerste indruk kan ik me namelijk niet indenken dat het kostenbesparend kan zijn.

Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Sicco Dierdorp

  • Offline Offline
  • Berichten: 2172
    • Flickr
Re: Van bandwielen naar volwielen
« Reactie #1 Gepost op: 13 januari 2018, 09:16:16 »
Wielbanden brengen meer veiligheidsrisico's met zich mee en de onderhouds- en vervangkosten in een tijd waarin het in arbeidskosten goedkoper is om hele wielen te vervangen zijn ook niet te onderschatten.
« Laatst bewerkt op: 13 januari 2018, 09:20:01 door Sicco Dierdorp »
NMBS regio Centre - Borinage periode 1979-1983 * diesel * staal/cokes/erts/kolen

arjang

  • Offline Offline
  • Berichten: 77
Re: Van bandwielen naar volwielen
« Reactie #2 Gepost op: 13 januari 2018, 09:25:12 »

Met een sik

  • NS modellen wakkeren de hebberigheid aan
  • Offline Offline
  • Berichten: 486
  • mekkerend het leven door
Re: Van bandwielen naar volwielen
« Reactie #3 Gepost op: 13 januari 2018, 11:31:54 »
Het werd tijd, bandwielen stammen uit de tijd van de postkoetsen
Groet,

Gerard

Floris Dilz

  • eigenlijk een heel gevoelige jongen...
  • Online Online
  • Berichten: 8691
    • aersch der visch.
Re: Van bandwielen naar volwielen
« Reactie #4 Gepost op: 13 januari 2018, 11:46:49 »
en de mens stamt uit de tijd van de mammoeten, tijd dat daar eens naar gekeken wordt.  :angel:

Met een sik

  • NS modellen wakkeren de hebberigheid aan
  • Offline Offline
  • Berichten: 486
  • mekkerend het leven door
Re: Van bandwielen naar volwielen
« Reactie #5 Gepost op: 13 januari 2018, 12:09:27 »
 ;D
Groet,

Gerard

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 162
Re: Van bandwielen naar volwielen
« Reactie #6 Gepost op: 13 januari 2018, 13:00:58 »
Ik meen dat modern goederenmaterieel al lang rijdt op wielen-uit-een-stuk, zogeheten monobloc-wielen.

Wolter

W. Thomas

  • Offline Offline
  • Berichten: 1014
  • 145 025 met de ambrogio KLV door Köln süd
    • flickr foto's van treinen
Re: Van bandwielen naar volwielen
« Reactie #7 Gepost op: 13 januari 2018, 13:11:14 »
Bandwielen zouden wel iets meer comfort geven.
De ICE had die destijds ook om het comfort aan boort te vergroten omdat er zo minder trillingen worden doorgevoerd naar de rijtuigen in.

Tot 3 juni 1998 en zo'n band brak bij met alle gevolgen van dien.
Keine Minsch dä es perfek'

Voor al mijn treinen foto's http://www.flickr.com/photos/37440353@N08/
en mijn modelbaan in aanbouw
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,37661.0.html

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 2466
Re: Van bandwielen naar volwielen
« Reactie #8 Gepost op: 13 januari 2018, 13:38:49 »
Maar dat waren geen gewone wielen met wielbanden; daar zat nog een rubberlaag tussen de band en de kern.
Reinier

Eric B

  • Online Online
  • Berichten: 2145
  • NS tijdperk IIIc
Re: Van bandwielen naar volwielen
« Reactie #9 Gepost op: 13 januari 2018, 14:47:32 »
Het is duidelijk :)

Tot de staalprijzen om wat voor reden dan ook weer omhoogschieten...  :angel:
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Floris Dilz

  • eigenlijk een heel gevoelige jongen...
  • Online Online
  • Berichten: 8691
    • aersch der visch.
Re: Van bandwielen naar volwielen
« Reactie #10 Gepost op: 13 januari 2018, 16:20:55 »
Ja, die tijd komt vanzelf. China concurreert met staatssteun de hele europese staalsector naar de *** en kijk eens wie er vervolgens aan de knoppen van de staalprijzen zit als hier alle hoogovens opgeblazen zijn.... Maar ja die mochten toch al niet van de moljeu enzo, zie de beelden uit ijmuiden bij elk stukkie in t journaal met broeikasgezanik. Dat er toch staal nodig is en dat dat ergens vandaan moet komen, ach....

Eric B

  • Online Online
  • Berichten: 2145
  • NS tijdperk IIIc
Re: Van bandwielen naar volwielen
« Reactie #11 Gepost op: 13 januari 2018, 16:49:33 »
Tja, "kopen om te slopen" is al jaren gaande, Fokker, V&D... maar we dwalen af  :police:
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1696
Re: Van bandwielen naar volwielen
« Reactie #12 Gepost op: 13 januari 2018, 21:28:14 »
Ik meen dat modern goederenmaterieel al lang rijdt op wielen-uit-een-stuk, zogeheten monobloc-wielen.
Klopt. De gebruikelijke term daarvan is dus volwielen.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 2471
Re: Van bandwielen naar volwielen
« Reactie #13 Gepost op: 13 januari 2018, 23:46:33 »
Het is duidelijk :)

Tot de staalprijzen om wat voor reden dan ook weer omhoogschieten...  :angel:
Per saldo maakt dat natuurlijk niet zo veel uit, bij een gebandageerd wiel gooie je de wielband weg, en bij een volwiel het hele wiel, dat klinkt wel erg verliesgevend maar uiteindelijk is staal een prima recyclebaar product en kun je het restant wat je overhoud dus gewoon weer gebruiken bij de fabricage van een nieuw wiel.

En dan zou het gieten van een nieuw wiel weleens minder werk kunnen zijn dat het rebanderen waar heel wat uurtjes in gaan zitten.

Floris Dilz

  • eigenlijk een heel gevoelige jongen...
  • Online Online
  • Berichten: 8691
    • aersch der visch.
Re: Van bandwielen naar volwielen
« Reactie #14 Gepost op: 14 januari 2018, 10:37:26 »
Nieuw wiel moet je ook weer op de as persen enzo... Is dat minder werk dan een band? Ik weet t niet, lijkt me vergelijkbaar.