Doel:€250.00
Donaties:€122.50

Per saldo:€-127.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 18-04-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door henk
Vandaag om 10:20:00
Toon hier je (model)treinfoto's door ingenium secundus
Vandaag om 10:18:29
The Summer of 69 door Rolando
Vandaag om 10:17:20
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Rolando
Vandaag om 10:15:02
Oude tijden, nieuwe tijden, Duitsland 2e wereldoorlog door Rolando
Vandaag om 10:12:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Rolando
Vandaag om 10:10:50
SLT in H0 voor Kleindrecht door DBCargo
Vandaag om 10:09:36
Kan je aan een iTrain computer Xpressnet toevoegen zonder centrale? door Hennik
Vandaag om 10:08:21
Lofzang op een Fleischmann BR 01 door Karst Drenth
Vandaag om 10:01:53
Schorumdijk Gem. Vaagburg 1940-1960. (Jaren ‘40-‘60 baan met haventje) door Aford
Vandaag om 09:57:49
DR4018 werkt niet goed door Cees van Stiphout
Vandaag om 09:49:52
N-rijder in spe. 2,80 mtr x 60 cm. door nkob
Vandaag om 09:30:26
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Chris Westerduin
Vandaag om 09:27:25
LDT RS8 nieuwe uitvoering met oranje sticker door Arnold
Vandaag om 09:26:38
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door VFR
Vandaag om 09:12:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door 1200blauw
Vandaag om 09:05:14
Baan in Los Angeles door Misha
Vandaag om 08:51:26
Werkplaats - (Baanplan H0) door martijnhaman
Vandaag om 08:49:08
BNLS-Werkspoor - Pimp my LimaRossi Mat '46 Muizeneus door henk
Vandaag om 08:36:07
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door V200-G2000
Vandaag om 08:35:18
LS Models CIWL Restauratie (van rond 1986) door Arnold van Heyst
Vandaag om 08:15:33
Update: baan in de tropen door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 08:09:57
NS baan in Las Vegas door AndrevdG
Vandaag om 07:37:16
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Rondje_HO
Vandaag om 00:16:58
Artitec Mat '54, materieelbespreking. door Kaptein Koek
Vandaag om 00:16:36
Projekt 083-338 door Reinout van Rees
Vandaag om 00:10:56
Beslissen hoe er aan te beginnen ... door bask185
Vandaag om 00:03:39
Ostmühle, rangeerbaan in spoor 0 door roadster36
17 april 2021, 23:44:55
[BNLS-actie] Tolhuisje in 0, H0 en N door Fritsprt
17 april 2021, 23:25:48
Havenbaantje, Duitse havenstad, periode 2e wereldoorlog. door MOVisser
17 april 2021, 22:57:08
  

Auteur Topic: Artitec / REE 1300, materieelbespreking.  (gelezen 131341 keer)

henk

  • Online Online
  • Berichten: 19697
Re: Artitec / REE 1300, materieelbespreking.
« Reactie #615 Gepost op: 26 februari 2021, 08:43:06 »
Maar op een forum vraag ik naar ervaringen van medehobbyïsten.

En omdat we de paginagrens weer zijn gepasseerd, citeer ik mijn vraag even.

Zijn er wel exemplaren die geen krimp geven als de stroom op de baan komt, laat staan tijdens het rijden. Dan weet ik of ruilen voor een ander exemplaar zin zou hebben.

Ik wil graag van andere bezitters van de geluidversie van dit model weten hoe gebruikelijk het bij dit model is dat de pantografen en de topseinen zo nu en dan een eigen leven lijden.
« Laatst bewerkt op: 26 februari 2021, 08:47:33 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Mug

  • Offline Offline
  • Berichten: 209
Re: Artitec / REE 1300, materieelbespreking.
« Reactie #616 Gepost op: 26 februari 2021, 13:32:02 »
De 1100, 1200, 1300 en 1500 hadden dacht ik ook dubbele schuitjes. De 1000 ook met de latere stroomafnemers. Zelfs de motorpost (mP 3000) en Plan T hadden dubbele schuitjes dacht ik.

Mvg,

Robert
Ja klopt Robert, schuitjes moet zijn koolstrips.
Plan V heeft een enkel schuitje.
Grtz. Frits

CC72067

  • Offline Offline
  • Berichten: 44
  • Frankrijk - Provence-Alpes-Côte-d'Azur - V-VI
Re: Artitec / REE 1300, materieelbespreking.
« Reactie #617 Gepost op: 26 februari 2021, 14:50:03 »
Henk,

Ik weet niet of je er wat aan hebt, maar in dit topic https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=89267.15 ging het ook over problemen met de Artitec 1300. Toen kwamen o.a. de volgende bevindingen naar voren na een test:

Hoi Bas (en anderen),

Ik heb bij Bentink Modelspooor Apeldoorn een 1300 met Sound mogen lenen voor een test. (waarvoor natuurlijk hartelijk dank !! (y) )

Mijn bevindingen:

1) Loc (c.q. haar electronica) start zeer moeilijk op :o Knipperende seinverlichting, bewegende panto's, flarden van geluid. Pas na ca. 2 seconden is de boel rustig. Let wel, dit is DIRECT aan de centrale.

2) Loc(decoder) is met de ESU programmer niet uit te lezen... zelfde verschijnsel als boven bij 1), plus dat de Programmer na 30 seconden het opgeeft en kortsluiting meldt :o

3) Loc(decoder) geprobeerd uit te lezen met de DR5000... 1 op 10 pogingen slaagt. De lok/decoder start niet snel genoeg op en genereert af en toe SHORT op het, op 700mA begrensde, begrensde programmeerspoor.

4) Loc in de T-Sectie van de DR5013 gezet.... zelfde verschijnsel als boven bij 1). De DR5013 probeert dat te corrigeren, en probeert met meer malen ompolen de zaak op te lossen, maar staakt net als de ESU programmer na ca.10 seconden en meldt sluiting...

5) Loc van buiten (na eenmaal opgestart te zijn ;) ) de keerlus in proberen te rijden... resultaat zie 4)

6) Stroom gemeten met een multimeter in piek-meter stand, tijdens inschakelen van de railspanning (direct aan de centrale) met de loc op de rails... Loc trekt ruim 2 Amp (!!! :o ) tijdens de opstartfase, waarna het terugvalt tot ca. 200mA als de boel rustig is geworden.

Mijn mening:

Er zit iets fundamenteel en grondig mis in de electronica van de loc. Ik vemoed dat het komt door de servo's van de pantografen. Deze "spartelen" volledig ongecontroleerd op en neer tijdens het opstarten.
Tegelijkertijd weet de decoder ook niet wat te doen (met haar uitgangen) want sluit- binnen- en seinverlichting knipperen als een dolle tijdens het opstarten. Hier vemoed ik, dat de servo's zoveel stroom (weg)trekken, dat de decoder meerdere keren gereset wordt.

Omdat het een leen-exemplaar was dat ik had, heb ik hem niet opengemaakt om te zien of er een, simpele, oplossing zou zijn... Echter is het voor mij bijna zeker, dat er grote elko's in de loc aanwezig zijn die geen of ontoereikende laadstroombegrenzing hebben. Tevens ontvangen de servo's al hun voedingsspanning terwijl de decoder nog niet opgestart is, hetgeen het effect nog eens versterkt.

Grtzz,

Karst


Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 4508
  • NS tijdperk IV (1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Artitec / REE 1300, materieelbespreking.
« Reactie #618 Gepost op: 26 februari 2021, 15:04:56 »
Ik wil graag van andere bezitters van de geluidversie van dit model weten hoe gebruikelijk het bij dit model is dat de pantografen en de topseinen zo nu en dan een eigen leven lijden.

Ik heb dat verschijnsel ook, Henk. Weliswaar een AC Soundloc, maar als hij inderdaad ergens even geen spanning heeft, bewegen de stroomafnemers spastisch op en neer (omdat ik nog geen bovenleiding heb, liggen de stroomafnemers nu nog standaard neer). Ook komt het voor dat deze 1300 soms zonder topsein rijdt, meestal brandt deze gelukkig wel.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen anno 1974

henk

  • Online Online
  • Berichten: 19697
Re: Artitec / REE 1300, materieelbespreking.
« Reactie #619 Gepost op: 27 februari 2021, 10:08:45 »
Dat gaat uiteraard de winkel worden.

De winkel bevestigt in ieder geval dat bij alle exemplaren de pantografen en de topseinen eventjes een eigen leven lijden als de stroom op de loc wordt gezet en dus ook bij de geringste stroomonderbreking die verder geen invloed op het rijden of zelfs maar de onderste seinen heeft. Zou kunnen dat ze hier hebben meegelezen.  :)

Dat is dan maar duidelijk. Heb besloten het ding toch maar te houden en op den duur een beetje te gaan experimenteren.
Zo heb ik niks met sound. Eens kijken wat een gewone decoder doet.  ;D
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

henk

  • Online Online
  • Berichten: 19697
Re: Artitec / REE 1300, materieelbespreking.
« Reactie #620 Gepost op: 04 april 2021, 18:23:15 »
Dat laatste heb ik bekeken. De Loksound vervangen door een Train-O-Matic decoder. Alles blijft dan werken, behalve het geluid natuurlijk, maar dat was de bedoeling. De pantografen gaan netjes heen en weer, alle verlichting doet het, alles met dezelfde functietoetsen. Programmeren is geen punt meer. Rijeigenschappen op lage snelheden zijn in de standaardinstellingen beter.

Kortom, ik laat het lekker zo.  (y)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.