Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 22:04:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 21:41:05
Spoor- en tramweg parafernalia door Erik01
Vandaag om 21:24:43
The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits. door RobbertJan
Vandaag om 21:18:22
US diorama in H0 door RetroJack
Vandaag om 21:15:46
Eenvoudige, goedkope maar goede decoder? door Prutsert
Vandaag om 21:11:44
ESU Loksound V4 Plux22 door W. Dagevos
Vandaag om 20:43:46
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 19:57:46
Roco 2025 door Arjan6511
Vandaag om 19:40:58
Modelbaan Beltheim. door Frits C
Vandaag om 19:37:48
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 19:17:59
NZH A 1001 - 1004 door Hans Reints
Vandaag om 19:16:04
Depot + vervolg Vlieringen-2 door NS264
Vandaag om 18:40:44
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door saskia
Vandaag om 18:12:08
Ronald doet de Fork Challenge! door MOVisser
Vandaag om 18:11:16
Rheinburg, TP V/VI door Jelmer
Vandaag om 17:33:04
20 toen door Arjan6511
Vandaag om 17:26:19
Yet Another Servo Decoder door Eric v C
Vandaag om 17:14:47
Telefoonnummer Conrad......... door astrantia
Vandaag om 16:22:05
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Daan!
Vandaag om 15:53:14
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 15:46:35
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 14:27:56
S88n bus splitsen door Montanbahn
Vandaag om 14:00:06
Van Veendam naar Stadskanaal en door naar Emmen door Simon Stenneberg
Vandaag om 13:51:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 13:47:16
Heroplage Artitec Plan W? door spoorijzer
Vandaag om 13:13:41
Intermittende kortsluiting door Albert de Heer
Vandaag om 13:00:56
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door dh3201
Vandaag om 12:54:44
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door Eric v C
Vandaag om 12:04:51
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Paulus
Vandaag om 11:15:13
  

Auteur Topic: Artitec / REE 1300, materieelbespreking.  (gelezen 216909 keer)

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2261
    • Biesje.nl
Re: Artitec / REE 1300, materieelbespreking.
« Reactie #600 Gepost op: 25 February 2021, 04:19:04 »
Mijn blauwe Artitec 1300 doet alleen even zenuwachtig met de panto's als de stroom op de rails aan gaat. Verder werkt het prima. Ook bij de inmiddels uit elkaar gehaalde grijs/gele 1300 niet deze symptomen gezien.

Is het de gehele verlichting? Of alleen de top seinen/cabineverlichting? Of juist de onderste seinen die gaan flipperen? Aangezien de onderste seinen door de ESU decoder worden bediend en de top seinen door de SUSI print, kan dit de oorzaak wellicht aan het (knipperende) licht brengen.

Die panto's zijn echt gaaf inderdaad. Maar ik merk al dat ik de andere elektrische locs nu 'saai' vind, want die hebben geen panto's die digitaal de horlepiep kunnen dansen :( Bij treinstellen is het niet echt 'nodig', die wisselden niet van panto bij het kopmaken toch? Gewoon bij opbouwen aan begin van de dienst ienemienemutte welke panto omhoog ging en dat bleef zo tot einde dienst dacht ik. Ook was/is het niet nodig twee panto's tegelijk omhoog te doen bij het optrekken ivm het lagere benodigde vermogen via de bovenleiding.

Mvg,

Robert

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22472
Re: Artitec / REE 1300, materieelbespreking.
« Reactie #601 Gepost op: 25 February 2021, 07:55:17 »
Even geprobeerd en bij stroom op de baan zetten, gaat het alleen om de topseinen. Zal als het onderweg gebeurt ook wel zo zijn.

Nog een vraag. Als ik de pantografen bedien, dan komt er een begeleidend geluid, ook als het geluid verder niet is ingeschakeld. Dat is normaal?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Mug

  • Offline Offline
  • Berichten: 327
Re: Artitec / REE 1300, materieelbespreking.
« Reactie #602 Gepost op: 25 February 2021, 09:35:45 »
Ja dat is helaas normaal.
Bij het grote voorbeeld tig keer stroomafnemers opgezet en weer neergelaten maar die kraakgeluiden zijn mij nooit
opgevallen.
Ik heb de indruk dat men bij het opnemen en verwerken van de geluiden de volumeverhoudingen niet goed verwerkt heeft waardoor relatief zachte geluiden in verhouding veel te hard hoorbaar zijn en harde soms weer te zacht.

Grtz. Frits

Mug

  • Offline Offline
  • Berichten: 327
Re: Artitec / REE 1300, materieelbespreking.
« Reactie #603 Gepost op: 25 February 2021, 10:02:27 »
Maar ik merk al dat ik de andere elektrische locs nu 'saai' vind, want die hebben geen panto's die digitaal de horlepiep kunnen dansen :( Bij treinstellen is het niet echt 'nodig', die wisselden niet van panto bij het kopmaken toch? Gewoon bij opbouwen aan begin van de dienst ienemienemutte welke panto omhoog ging en dat bleef zo tot einde dienst dacht ik. Ook was/is het niet nodig twee panto's tegelijk omhoog te doen bij het optrekken ivm het lagere benodigde vermogen via de bovenleiding.

Mvg,

Robert
Bij mat 64 gaat bij het kopmaken de stroomafnemer wel plat en weer omhoog bij het gereedmaken van het trienstel vanuit de andere cabine.
Bij overige treinstellen mat46, mat54, sprinter, ICM, IRM, etc. blijft ook bij kopmaken de stroomafnemer op staan.
Welke stroomafnemer dat is wordt bepaald door de stand van de keuzekraan welke zich bij de snelschakelaar bevind.
Er kan dus niet vanuit de cabine voor stroomafnemer 1 of 2 worden gekozen.
Normaal komt slechts 1 stroomafnemer op bij treinstellen en is de andere reserve.(Bij 4tjes mat 46 en mat54 2 van de 4 stroomafnemers)
Bij wegzetten van treinstellen staan de stroomafnemers in de regel ook tegen de draad zodat de compressor ervoor zorgt dat de luchtvoorziening op peil blijft zodat het stel snel weer inzetbaar is.

Overigens komt het dansen van de stroomafnemers van mijn Artitec 1300 tijdens het rijden wel eens voor bij korte stroomonderbrekingen.


Grtz. Frits

Met een sik

  • NS modellen wakkeren de hebberigheid aan
  • Offline Offline
  • Berichten: 844
  • mekkerend het leven door
Re: Artitec / REE 1300, materieelbespreking.
« Reactie #604 Gepost op: 25 February 2021, 10:08:07 »
Off topic:
Hoe gaat het bij grensoverschrijdende treinstellen?
en weer on topic
Groet,

Gerard

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2868
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Artitec / REE 1300, materieelbespreking.
« Reactie #605 Gepost op: 25 February 2021, 10:23:00 »
Overigens komt het dansen van de stroomafnemers van mijn Artitec 1300 tijdens het rijden wel eens voor bij korte stroomonderbrekingen.

Hier ook. Je bent dus niet de enige Henk. Ik heb me er nog niet aan gestoord, omdat ik vermoed dat het beter gaat wanneer de baan weer eens goed wordt schoongemaakt.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22472
Re: Artitec / REE 1300, materieelbespreking.
« Reactie #606 Gepost op: 25 February 2021, 10:32:34 »
Ah, de baan is hier brandschoon, maar het model heeft natuurlijk twee jaar in een doos gezeten. Zal de wielen en stroomafnemertjes eens reinigen.

Ja dat is helaas normaal.

Okay, kan altijd de luidspreker nog ontkoppelen als het me heel erg gaat tegenstaan. Het geluid boeit me verder niet zo. Aan en uit via f1 verloopt bij mijn exemplaar ook niet helemaal vlekkeloos trouwens. Zal we te snel hebben in- en uitgeschakeld.

Off topic:
Hoe gaat het bij grensoverschrijdende treinstellen?
en weer on topic

Dan is er altijd een sluis, een korte onderbreking van de rijdraad. Voor de sluis de ene stroomafnemer omlaag, na de sluis de andere stroomafnemer omhoog. Bij de overgang tussen verschillende stroomsystemen in Nederland (HSL, Betuweroute, havenspoorlijn) gaat het precies zo.

Maar tijdelijk twee stroomafnemers tegen de draad heeft bij mijn weten te maken met het vermogen dat zware treinen nodig hebben om weg te komen. Treinstellen zijn niet zo zwaar en als er geen tweede stroomafnemer geschikt is, zoals bij sommige grensoverschrijdende locs en treinstellen, dan houdt het op neem ik aan.

« Laatst bewerkt op: 25 February 2021, 10:44:28 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22472
Re: Artitec / REE 1300, materieelbespreking.
« Reactie #607 Gepost op: 25 February 2021, 12:53:48 »
Nog even doorvragen.
Is het bij alle modellen zo dat bij het inschakelen van de baanspanning de pantografen wat heen er weer gaan en de topseinen een paar seconden willekeurig aan en uit?
Als dit tijdens het rijden gebeurt, lijkt het te maken te hebben met een korte stroomonderbreking. Zit er een voorziening in de loc die de functies aan de praat moet houden tijdens een korte stroomonderbreking, zoals vaak bij geluidmodellen?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Mug

  • Offline Offline
  • Berichten: 327
Re: Artitec / REE 1300, materieelbespreking.
« Reactie #608 Gepost op: 25 February 2021, 13:08:58 »
Maar tijdelijk twee stroomafnemers tegen de draad heeft bij mijn weten te maken met het vermogen dat zware treinen nodig hebben om weg te komen. Treinstellen zijn niet zo zwaar en als er geen tweede stroomafnemer geschikt is, zoals bij sommige grensoverschrijdende locs en treinstellen, dan houdt het op neem ik aan.

Bij de NS 1600 is het voorschrift 2 stroomafnemers op bij vertrek een tijdje ingetrokken geweest omdat deze loc een
dubbel schuitje hebben en daardoor een groter contactoppervlak.
Echter op een gegeven moment heeft men in Den Helder infrarood foto's gemaakt van de daar opgestelde DDM 1 stammen en toen bleek dat er bij de stroomafnemers duidelijk te zien was dat de plaats waar de stroomafnemer tegen de draad duidelijk een hogere temparatuur was ontstaan.
Aangezien de 1600 ook bij optrekken veel hogere stromen trekt dan 1000/1100/1200/1300 en 1500 werd 2 stroomafnemers bij vertrek ook bij de 1600 wederom ingevoerd.
Deze moet dan bij het bereiken van 30 km/u weer worden neergelaten.
Grtz. Frits

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1046
Re: Artitec / REE 1300, materieelbespreking.
« Reactie #609 Gepost op: 25 February 2021, 23:40:40 »
Volgens mij is het precies andersom.
Juist een 1600 met een relatief "verliesvrije" chopper zou bij lage snelheden veel minder stroom moeten trekken dan een 11/12/1300 met weerstandsinstallatie.

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2261
    • Biesje.nl
Re: Artitec / REE 1300, materieelbespreking.
« Reactie #610 Gepost op: 26 February 2021, 02:28:09 »
De 1100, 1200, 1300 en 1500 hadden dacht ik ook dubbele schuitjes. De 1000 ook met de latere stroomafnemers. Zelfs de motorpost (mP 3000) en Plan T hadden dubbele schuitjes dacht ik.

Is er al verbetering met de flipperende panto's bij jouw 1300 Henk? (om het draadje weer op het juiste spoor te zetten :P )

Mvg,

Robert




henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22472
Re: Artitec / REE 1300, materieelbespreking.
« Reactie #611 Gepost op: 26 February 2021, 06:11:16 »
Nee, begin er ook genoeg van te krijgen.  :(
Zijn er wel exemplaren die geen krimp geven als de stroom op de baan komt, laat staan tijdens het rijden. Dan weet ik of ruilen voor een ander exemplaar zin zou hebben.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4246
Re: Artitec / REE 1300, materieelbespreking.
« Reactie #612 Gepost op: 26 February 2021, 06:20:53 »
Heb je de vraag aan Artitec gesteld?
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22472
Re: Artitec / REE 1300, materieelbespreking.
« Reactie #613 Gepost op: 26 February 2021, 08:11:34 »
Dat gaat uiteraard de winkel worden.
Maar ik probeer hier op basis van ervaringen van medehobbyïsten te achterhalen wat die het ‘normaal’ met deze loc vinden.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4246
Re: Artitec / REE 1300, materieelbespreking.
« Reactie #614 Gepost op: 26 February 2021, 08:39:51 »
Na

Ik snap dat de winkel het aanspreekpunt is voor garantie en je kan alle locs in de winkel testen. Maar als de producent, die zijn eigen product het best kent, kan zeggen wat mogelijk de oorzaak is.

Dat betekent niet dat je het dan maar zelf moet oplossen, maar ik zou die nieuwgierigheid hebben.

m
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor