Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Welke Vallejo kleur? door aad52
Vandaag om 15:33:13
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 15:23:03
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 15:15:11
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 14:12:48
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
  

Auteur Topic: Artitec / REE 1300, materieelbespreking.  (gelezen 190816 keer)

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5121
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Artitec / REE 1300 de eerste foto' s
« Reactie #315 Gepost op: 25 maart 2019, 07:47:12 »
Raar probleem. Wat doet de lok als je met de hand rijdt en je zet tijdens het rijden het geluid aan?

Gr, Ben.

Het geluid van de tractie werkt handmatig niet goed. Als ik het handmatig uitschakel tijdens het rijden, blijft het geluid aan staan en pas veel later wordt het een keer uitgeschakeld. Andere functies zoals typhoons en stroomafnemers werken wel direct als je het commando geeft.

Ik zal voorlopig het tractiesound maar continu aan of uitzetten en ik ben erg benieuwd naar de ervaringten van anderen hiermee.

Zat/zit er geen sensor op een wiel(as) om te zien of hij rijdt en heb je die mogelijk mee omgewisseld?

Nee, niets bijzonders aan de assen / wielen te zien.

Jeroen
« Laatst bewerkt op: 25 maart 2019, 07:49:41 door Jeroen Water »
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 3818
Re: Artitec / REE 1300, materieelbespreking.
« Reactie #316 Gepost op: 25 maart 2019, 08:39:46 »
Wat is veel later? Is het zo een shut down sequence waardoor het even duurt?

Wat betreft de tractie voor 3-railers niet zo goed. Let wel, ik ben 3-railer en dit is geen start van een discussie 2-rail/3-rail.

- Het ding is origineel aangedreven op 6 assen
- Ik kan me voorstellen dat je 1 as in 1 draaistel uit de aandrijving moet halen om een sleper te plaatsen. Dan hou je nog 5 aangedreven assen over
- Een gemiddelde 1600 van bijvoorbeeld Roco sleurt genoeg over de baan en die heeft max 4 aangedreven assen.

Wat zou dan in dit geval het probleem zijn? Of bij andere probleemgevallen (Elotrains 1500, ook een 6-asser)? Is dat dan gewicht omdat er meer electronica dan lomp gewicht in zit? Is een een te moeilijk ontwerp? Geen commentaar, wel benieuwd. En dit mag ook naar een ander draadje.

Anyway, zeker voor 3 railers lijkt het probleem goed op te lossen: Op elke van de 5 aangedreven assen een bandje, dan hou je nog 7 wielen over voor stroomafname/afgifte.
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Ben

  • Online Online
  • Berichten: 5761
Re: Artitec / REE 1300, materieelbespreking.
« Reactie #317 Gepost op: 25 maart 2019, 09:12:50 »
Ik weet er geen raad mee Jeroen. Er zit zo te lezen het nodige scheef rond de decoder. Even afwachten of en wat Artitec daarover gaat communiceren.


Anyway, zeker voor 3 railers lijkt het probleem goed op te lossen: Op elke van de 5 aangedreven assen een bandje, dan hou je nog 7 wielen over voor stroomafname/afgifte.


Er zijn naar ik lees bij de 3railer 4 aangedreven assen toch?

Gr, Ben.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5121
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Artitec / REE 1300, materieelbespreking.
« Reactie #318 Gepost op: 25 maart 2019, 09:36:15 »
Wat is veel later? Is het zo een shut down sequence waardoor het even duurt?

Hij voert het commando geheel willekeurig uit lijkt het wel. Kan rustig vijf minuten tussen zitten.

Ik weet er geen raad mee Jeroen. Er zit zo te lezen het nodige scheef rond de decoder. Even afwachten of en wat Artitec daarover gaat communiceren.

Ja, dat ga ik ook doen. Voorlopig zet ik de tractiesound gewoon continu aan en wacht ik ook de ontwikkelingen even rustig af. Gelukkig maakt de 1300 niet heel veel herrie, vooral niet als hij stilstaat. Dan hoor je de loc amper, alleen af en toe de compressor).

Er zijn naar ik lees bij de 3railer 4 aangedreven assen toch?


Klopt. De AC 1300 heeft vier aangedreven assen.

Ik heb inmiddels een mail naar Artitec gestuurd met de vraag of ik een los wiel (of as met beide wielen) met een ASB kan bestellen. Dan wil ik het als volgt gaan doen:

Voorste draaistel
as 1 aangedreven met 1 ASB (momenteel is dit nog een aangedreven as zonder ASB)
as 2 aangedreven
as 3 aangedreven met 1 ASB gekruist t.o.v. as 1 

Achterste draaistel
as 4 niet aangedreven
as 5 niet aangedreven
as 6 aangedreven met 1 ASB

Nu heb ik bij de 1500 ook veel winst geboekt met het vervangen van de ASB's door Märklin ASB's, dus ook dat is nog een optie. Is de as / het wiel met ASB niet los te bestellen bij Artitec, dan wissel ik as 6 met as 1, zodat ik de twee ASB's onder 1 draaistel krijg.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Wijbe

  • LightMyTrain
  • Offline Offline
  • Berichten: 1050
  • LightMyTrain
    • LightMyTrain
Re: Artitec / REE 1300, materieelbespreking.
« Reactie #319 Gepost op: 25 maart 2019, 09:48:23 »
Lees & schrijf problemen:
Zal wel 'ontstoor' filters in de leidingen tussen stroomafname en decoder zijn opgenomen.

Wie snel wil programmeren: Decoder uitnemen en op een Esu tester, of andere test platine plaatsen.

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2169
    • Biesje.nl
Re: Artitec / REE 1300, materieelbespreking.
« Reactie #320 Gepost op: 25 maart 2019, 10:06:44 »
Als de kap los is lukt programmeren gewoon normaal.

Mvg,

Robert

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2617
Re: Artitec / REE 1300, materieelbespreking.
« Reactie #321 Gepost op: 25 maart 2019, 10:10:18 »
Is het een idee om als je de kap los hebt en de decoder kan benaderen om CV 15 en 16 te zetten? Als de kap er weer opzit, dus als de 2e decoder weer aangesloten is, kan je voortaan de hoofddecoder benaderen door CV 15 gelijk te maken aan CV 16. Er van uitgaande dat decoder 2 in CV 16 een 0 heeft kan je decoder 1 een 1 of 2 geven.
Weet niet of het werkt maar het is het proberen waard.

Gr. Frits

Groet Frits

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 3818
Re: Artitec / REE 1300, materieelbespreking.
« Reactie #322 Gepost op: 25 maart 2019, 10:14:23 »
Ah ok, 4 assen dan . Maar dan nog moet het toch mogelijk zijn om 4 assen dan te voorzien van een ASB of zo. Na ja, op zijn minst lijkt het me dat Artitec dat getest zou hebben. Wel benieuwd hoe een DC'r het oplost die helemaal geen ASB's wil.

Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: Artitec / REE 1300, materieelbespreking.
« Reactie #323 Gepost op: 25 maart 2019, 10:27:12 »
Wielstellen wisselen als het even kan. Tot nu toe kon Artitec wielstellen zonder asb naleveren.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6128
  • ***
Re: Artitec / REE 1300, materieelbespreking.
« Reactie #324 Gepost op: 25 maart 2019, 10:54:07 »
Citaat
Ik weet nog steeds niet hoe het precies werkt, dus dit zijn maar ideeën: Ook al zit er geen sound in, dat SUSI printje zit er volgens mij wel in om de topseinen (sluitseinen en bovenste van het omgekeerde L-sein) te bedienen. Daarom zie je bv geen AUX bij F9 staan, die wordt geregeld door dat SUSI printje volgens mij.

Als je de loc openmaakt zie je een stekkertje op de print naar de kap lopen. Dit stekkertje los halen en programmeren gaat makkelijker.

Misschien heb ik het mis, ik zie bij mij nl ook twee lege stekkertjes op de printplaat zitten die wellicht voor sluitseinen en topsein bedoeld sein... ik bedoel zijn :P , bij de niet sound versies. Aangezien de basisprint alleen frontseinen aan lijkt te sturen heb ik hoop dat ik er nog een rangeersein in kan frutten ooit. Maar eerst de rest aan het werk krijgen zoals ik het wil. Dus topseinen ook iets dimmen.

Dat met die SUSI verklaart een hoop. Gisteravond laat het SUSI protocol ook uit gezet.......daarna ging het witte toplicht branden en beide sluitlichten dit alles richting afhankelijk. Ook de cabine verlichting ging niet meer aan. Ze zijn dan ook niet meer uit te krijgen met F6 of F9 :'(.
Vanavond eerst de originele file maar weer eens terug pompen en uit huilen.
Hoe wordt die susi dan geprogrammeerd? Kan dat niet naar een andere functie knop gezet worden ???.
« Laatst bewerkt op: 25 maart 2019, 10:55:46 door ruudns »
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8133
Re: Artitec / REE 1300, materieelbespreking.
« Reactie #325 Gepost op: 25 maart 2019, 11:01:52 »
Ik zie ze al zitten op de Papaverweg  ;D  "Wat zitten die gasten allemaal te doen met die modellen!?!"

Het schijnt dat bij de plaatselijke Kruidvat de Paracetamol overigens is uitverkocht. Toeval?  ;D



On-topic: is er voor de franse versie geen gebruikshandleiding te vinden online? Of heeft Artitec zijn eigen specificaties doorgevoerd? Ik heb overigens geen idee hoor.

Vr. groet, Martijn.

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 3818
Re: Artitec / REE 1300, materieelbespreking.
« Reactie #326 Gepost op: 25 maart 2019, 11:02:30 »
Wielstellen wisselen als het even kan. Tot nu toe kon Artitec wielstellen zonder asb naleveren.

Jawel, maar gaat dat dan niet ten koste van tractie? Anyway, als ik ooit mijn twee modellen krijg wil ik ook wel ruilen ;-)
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6128
  • ***
Re: Artitec / REE 1300, materieelbespreking.
« Reactie #327 Gepost op: 25 maart 2019, 11:10:35 »
Voor wie frans kan lezen de 7100 :(.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8133
Re: Artitec / REE 1300, materieelbespreking.
« Reactie #328 Gepost op: 25 maart 2019, 11:14:20 »
En nog superklein ook  :o  Je zou bijna denken dat ze het expres doen  :P >:(

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2169
    • Biesje.nl
Re: Artitec / REE 1300, materieelbespreking.
« Reactie #329 Gepost op: 25 maart 2019, 11:21:02 »
In de handleiding staan een aantal CVs (CV 9xx) waarmee het een en ander kan. Ik ben echter verwend met mijn lokprogrammer en snap niet veel van dit 'ouderwetsche' programmeren :( Ik probeer mijn sluitseinen te dimmen maar ik kan CV 920 niet programmeren. Als ik een andere waarde opgeef krijg ik een mededeling dat er geen feedback is en bij uitlezen van CV 920 staat de oude waarde er nog in.

In de Artitec handleiding staat het één en ander uitgelegd. Voor wie Frans begrijpt kan heel veel in de handleiding van de REE CC7100 lezen. Maar 'Je nes comprend pas, c'est dommage'

Het is een geweldig model met veel mogelijkheden. Ik denk dat het hele SUSI verhaal nog wat onwennig is voor zowel de gebruikers als wellicht Artitec zelf. We moeten er even aan wennen :)

Ik kan helaas niet verder 'spelen'. Er moet geld verdient worden :(

Mvg,

Robert