Doel:€250.00
Donaties:€107.00

Per saldo:€-143.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-06-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 14:41:31
Modulebaan, waar kun je schaduwstation maken, en andere vragen. door St00mboy
Vandaag om 14:36:08
Roco levert verkeerd onderdeel 2400 door Duikeend
Vandaag om 14:34:18
V-IRM in 1:45 door Mitchell
Vandaag om 14:15:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Lobomotion69
Vandaag om 14:10:30
Kolomboor, wat is een goede keuze, hulp gevraagd! door arnaudns
Vandaag om 13:21:35
Austria Express D 217 door Madelon
Vandaag om 13:21:22
Roco Fccpps door Albert.H0
Vandaag om 13:20:43
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 12:43:17
Projekt 083-338 door 44
Vandaag om 11:45:03
Raadplaatje door tothebeach
Vandaag om 11:19:06
Bröckenbahn door Frank 123
Vandaag om 11:13:16
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Floris
Vandaag om 11:12:00
GATX zans knikketelwagon H0 door Daan!
Vandaag om 11:05:53
MB-module "Dolce far N-te" door Hendrik Jan
Vandaag om 11:01:46
Van Swarzach naar Swarzburg door nkob
Vandaag om 10:39:02
Intellibox IR 60 550, hoe te updaten? door Peter Spruit
Vandaag om 10:26:55
Vitrinekast ipv baan door steven346
Vandaag om 09:12:20
Artikeltje op nu.nl door Illya Vaes
Vandaag om 08:13:42
Baanbouw met Ecos besturing genaamd: Giessenstad Rbf door Esufreak
Vandaag om 07:56:45
FS verschil livrei XMPR - XMPR1 door Falcon10
Vandaag om 06:39:47
De bouw van Rehausen. door Lobomotion69
Vandaag om 04:59:17
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Thom
Vandaag om 01:34:20
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:44:51
Wie herkent deze sfeervolle beschrijving? door Joost O
Vandaag om 00:24:12
Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968 door NS1220
Vandaag om 00:14:36
NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0 door FritsT
18 juni 2019, 23:28:11
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 juni 2019, 23:20:44
Tandwielen van as Roco-motortje afkrijgen? door Sven
18 juni 2019, 23:15:20
BNLS-Module: "Spoormuseum in H0" door Rondje_HO
18 juni 2019, 22:44:12
  

Auteur Topic: Artitec / REE 1300, materieelbespreking.  (gelezen 73943 keer)

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 1381
    • Biesje.nl
Re: Artitec / REE 1300 de eerste foto' s
« Reactie #15 Gepost op: 10 januari 2018, 21:25:11 »
Ziet er zo al prima uit, alleen andere schuitjes op de panto's en inderdaad de binnenkant van de lampunits voorzien van dikkere lichtgeleiders om die nauwe pupillen te voorkomen (y) . Of wellicht binnenkant wit schilderen? Bewegende panto's lijken me wel geinig, maar dan wil ik dat meteen op al mijn locs hebben en dat is gemeen :P . Zou wel gaaf zijn om met de achterste panto op aan te komen op een station, dan de voorste panto ook op te zetten en bij het wegrijden deze weer neer te laten. Ook op de 1200en (weet niet of de 1100, 1500 en 16/17/1800 dat ook deden). Voor treinstellen is het niet zo belangrijk denk ik. Geluid op een elektrische lok hoeft voor mij dan weer niet, maar als er een ESU in gaat dan kan ik deze ook gewoon ergens anders (diesel of stoomloc) in prikken en toch lekker met de panto's op en neer fliepen.

Qua kleur vind ik de echte kleuren ook mooier staan (donkerder groen op mat. '46 bv) maar dan moet ik ook alles overklodderen... :( Ik denk dat het persoonlijk is hoe iemand de kleur ervaart. De meesten lijken modelspoorkleuren mooier te vinden, mijn ogen trappen er eigenlijk niet in als ik zo oude foto's bekijk van de echte donkere kleuren. Maar ik heb de treinen nooit in het echt in Berlijns blauw gezien. Alleen het groen van de Mat.'46 kan ik mij herinneren.

Wat moet ik nou doen? (oude, correcte) Rivarossi's verkopen? En dan een REEtitec verbouwen naar gereviseerde versie? Ik was van plan om een 1302 in Berlijns blauw te maken en een gereviseerde 1312, analoog naar de plannen van het Spoorwegmuseum.

Spannend :D

Mvg,

Robert


1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 1333
  • NS 1968-1982
    • Dit ben ik
Re: Artitec / REE 1300 de eerste foto' s
« Reactie #16 Gepost op: 10 januari 2018, 21:55:40 »
Het is qua uitvoering volledig volgens verwachting als je de Franse tegenhanger al eens hebt gezien. Is er toevallig iemand die die in bezit heeft en iets kan vertellen over rijgedrag? Hoe rijdt het over wissels, waarmee is de trekkracht te vergelijken (in werkelijkheid reed een 1300 een ertstrein, zou dat gaan)? Welke boogstraal accepteert die loc nog? Ik ben benieuwd, want het ziet er geweldig uit!

5166

  • Offline Offline
  • Berichten: 895
Re: Artitec / REE 1300 de eerste foto' s
« Reactie #17 Gepost op: 10 januari 2018, 21:58:59 »
Heb de geel/grijze 1315 met sound besteld waarvan het nr mij iets te groot lijkt en te iets ver uitelkaar, maar dat kan nog gefixed worden.
Nummer is inderdaad wat te groot.

Die geel/grijze 1315 ziet er niet uit. Volgens mij is het geel op de neus te hoog en die frontseinen.....tja, het is te hopen dat ze die nog aanpassen.
Geel is volgens mij wel correct; frontseinen zijn aan de binnenzijde wat te klein en dit hoort ook niet geel te zijn.

Iemand enig idee tot wanneer die blauwe 1308 met Ns vignetten inzetbaar is?
1308 ging op 7/8/1978 in revisie.

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3332
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Artitec / REE 1300 de eerste foto' s
« Reactie #18 Gepost op: 10 januari 2018, 22:37:21 »
Gelukkig nog een handmonster, want ik schrok al van die geel/grijze...  ;D
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

Bouw H0 Lahntalbahn rond 1961 (Diez, Balduinstein), Traincontroller Gold 8.0 MultiZentrale Roco.

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 4079
  • Team Mitropa - OHMB
Re: Artitec / REE 1300 de eerste foto' s
« Reactie #19 Gepost op: 10 januari 2018, 22:45:16 »
Het geel op de neus klopt wel, het zijn de gele lampen die afbreuk doen. Maar dat is aan te passen. Wat meteen opvalt: eindelijk kloppende schortplaten boven de draaistellen en een dak wat niet te bol is (y), het ziet er veelbelovend uit. En wat een mooie kleur blauw, geen roco-kleurtje gelukkig. Althans, de zijkant-fotos geven mij die indruk, als ik het mis heb dan sta ik achter de conclusie van Ivo, dat lichte blauw maakt het veel te speelgoedachtig.
« Laatst bewerkt op: 11 januari 2018, 09:37:45 door Besselspoor »
Morgen ben ik klaar

Thowra

  • Offline Offline
  • Berichten: 2507
Re: Artitec / REE 1300 de eerste foto' s
« Reactie #20 Gepost op: 10 januari 2018, 23:15:58 »
Komt vast allemaal goed. (y)

Jeroen
We're all riders on this train.

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3332
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Artitec / REE 1300 de eerste foto' s
« Reactie #21 Gepost op: 10 januari 2018, 23:17:53 »
 (y) alle vertrouwen in jullie.
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

Bouw H0 Lahntalbahn rond 1961 (Diez, Balduinstein), Traincontroller Gold 8.0 MultiZentrale Roco.

ZwolsBas

  • Offline Offline
  • Berichten: 3126
  • NL/NS vanaf 1945
Re: Artitec / REE 1300 de eerste foto' s
« Reactie #22 Gepost op: 10 januari 2018, 23:54:53 »
Fraai, maar heel veel mooier van de Electrotren/Rivarossi vind ik ze niet.
Verschil tussen de 1310 van Lima en de 1309 Electrotren was veel groter destijds.

Weer niet de volledig gele als 1e  ;D
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 4079
  • Team Mitropa - OHMB
Re: Artitec / REE 1300 de eerste foto' s
« Reactie #23 Gepost op: 11 januari 2018, 03:09:36 »
De Electrotren was gebaseerd op de Spaanse versie. De vorm van het cabinedak klopt niet. En de beplating  boven de voorste aspot loopt niet mooi rond maar met een knik. Dat zijn voor mij altijd storende fouten gebleven (los van brekende tandwielen). De simpele Lima was qua vorm eigenlijk gewoon goed. De oude Rivarossi ook, maar die is schaars en inmiddels ook wat gedateerd.
Morgen ben ik klaar

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 6313
  • Spoor N
Re: Artitec / REE 1300 de eerste foto' s
« Reactie #24 Gepost op: 11 januari 2018, 08:11:31 »
Zou wel gaaf zijn om met de achterste panto op aan te komen op een station, dan de voorste panto ook op te zetten en bij het wegrijden deze weer neer te laten. Ook op de 1200en (weet niet of de 1100, 1500 en 16/17/1800 dat ook deden)
Dat was voorschrift bij alle e-locs in Nederland toentertijd. Dat wordt dus heel wat locs aanpassen.  ;)
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 5609
  • Spaar ze allemaal.
Re: Artitec / REE 1300 de eerste foto' s
« Reactie #25 Gepost op: 11 januari 2018, 08:39:13 »
De Electrotren was gebaseerd op de Spaanse versie. De vorm van het cabinedak klopt niet. En de beplating  boven de voorste aspot loopt niet mooi rond maar met een knik. Dat zijn voor mij altijd storende fouten gebleven (los van brekende tandwielen). De simpele Lima was qua vorm eigenlijk gewoon goed. De oude Rivarossi ook, maar die is schaars en inmiddels ook wat gedateerd.

En het grootste mankement is voor mij wel dat de Electrotren veel te breed is waardoor de vorm van de cabineramen niet klopt en bij sommige modellen de buffers te ver uit elkaar staan (is later aangepast).

Stephan.

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 4079
  • Team Mitropa - OHMB
Re: Artitec / REE 1300 de eerste foto' s
« Reactie #26 Gepost op: 11 januari 2018, 09:32:25 »
Ach, nog niet zo erg als de 100% Spaanse Ibertren versie uit de jaren 80
Morgen ben ik klaar

ZwolsBas

  • Offline Offline
  • Berichten: 3126
  • NL/NS vanaf 1945
Re: Artitec / REE 1300 de eerste foto' s
« Reactie #27 Gepost op: 11 januari 2018, 09:40:36 »
Ja of Jouef 1306 uit de jaren 70.

Vind dit keer de verschillen niet echt groot waarvan je denkt weg met die ouwe electrotren/rivarossi.
Toen Electrotren/Rivarossi ermee kwam was dat wel het geval, veel betere motor, sluitverlichting, digitaal voorbereid fijne details, gewoon mega veel verbeteringen.


Volgens mij is de 1300 het meest opnieuw uitgebracht door diverse fabrikanten van alle NL/NS treinstellen/loks ;D


« Laatst bewerkt op: 11 januari 2018, 09:43:49 door Bastaard »
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

Wijktrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2480
  • 6300 E-A-D-G Klinkt als muziek in m'n oren...
Re: Artitec / REE 1300 de eerste foto' s
« Reactie #28 Gepost op: 11 januari 2018, 10:09:58 »
De Electrotren was gebaseerd op de Spaanse versie. De vorm van het cabinedak klopt niet. En de beplating  boven de voorste aspot loopt niet mooi rond maar met een knik. Dat zijn voor mij altijd storende fouten gebleven (los van brekende tandwielen). De simpele Lima was qua vorm eigenlijk gewoon goed. De oude Rivarossi ook, maar die is schaars en inmiddels ook wat gedateerd.

De oude originele Rivarossi is nog steeds de mooiste ( t.z.t. eerst het REE model zien voordat ik er anders over ga denken. Ik heb er recent andere stroomafnemers opgezet (de nieuwe van Roco ipv de Sommerfeldt panto's) en ga binnenkort aan de gang om het omgekeerde L-sein te fabrieken en ergens een printplaat uit slopen om het ding te digitaliseren. Maar sowieso die andere stroomafnemers doen al een heleboel goeds aan het model...

Rob

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 2928
Re: Artitec / REE 1300 de eerste foto' s
« Reactie #29 Gepost op: 11 januari 2018, 11:04:32 »
Dat was voorschrift bij alle e-locs in Nederland toentertijd. Dat wordt dus heel wat locs aanpassen.  ;)
Sterker nog: de 186 doet dat ook nog steeds bij vertrek (zie dat dagelijks bij de IC Den Haag - Eindhoven) waarbij beide locs dat braaf doen (nou ja, de machinist dan).
Dat voorschrift (de nabootsing ervan)  is overigens een van de redenen dat ik niet met bovenleiding ga rijden en alle elektrische locs (en treinstellen) bij mij in de vitrine staan. Ook een mooi rijtje 1000-1100-1200-1300-1500-1600 is daarbij. De Electrotren 1300 ga ik om die reden ook niet omruilen voor een REEtitec. Voor de vitrine is die uitvoering goed genoeg.
Groet, Frank