Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

S3/6, de grote ontbrekende… door Syb030
Vandaag om 20:44:33
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 20:41:19
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 20:41:04
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 20:39:06
4 ledjes op één voorweerstand? door Herb73
Vandaag om 20:20:53
Problemen met digitale koppeling Roco door De eerste Ivo
Vandaag om 20:20:19
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door Ronald Halma
Vandaag om 20:17:13
Wielen bruineren. Hoe? door Ronald Halma
Vandaag om 20:15:55
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door Vislijn
Vandaag om 20:03:27
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Paulus
Vandaag om 19:45:27
Rookgenerator aansluiting op lok NS4808 (ex BR57) door Ferdinand Bogman
Vandaag om 19:20:13
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Keska
Vandaag om 19:05:36
De Projecten van RetroJack door MOVisser
Vandaag om 18:57:25
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
Vandaag om 18:52:53
The Summer of 69 door MOVisser
Vandaag om 18:47:31
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:39:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:21:54
Aachenau West door wob
Vandaag om 18:06:47
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
Vandaag om 18:03:11
Betere grip voor Bedroevend locomotiefje door Robert vh Prutsert
Vandaag om 17:37:44
Mijnbouw Indonesië door Frits C
Vandaag om 17:32:43
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 16:38:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 16:26:07
NS 8800 in spoor 0 door MathynK
Vandaag om 16:22:16
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Daan!
Vandaag om 16:02:41
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 14:02:37
Koploper: missende bezetmelders bij openen "onderhouden lokomotieven" door nederbelg
Vandaag om 12:53:03
Halling aandrijvingen door Dave.......
Vandaag om 12:41:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Eric v C
Vandaag om 12:06:37
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 12:00:31
  

Auteur Topic: Uit en Thuis, de bouw  (gelezen 193235 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26768
    • Pagina van klaas
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #435 Gepost op: 02 December 2019, 16:16:24 »
Vergeten verbinding of foute verbinding, ik vind ze altijd. ;D
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4006
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #436 Gepost op: 02 December 2019, 16:31:32 »
 Ja ,Dat is Super Klaas , (y)
   Wij simpele zielen  hebben meer moeite met fouten zoeken,
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26768
    • Pagina van klaas
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #437 Gepost op: 02 December 2019, 16:53:09 »
Er is weer zoekwerk aan de winkel. Het tweede blok aangesloten en op het derde blok een gelijkspanningsvoeding. Maar er gebeuren rare dingen. Het sein staat rood terwijl er geen trein is en de booster staat te zingen. Dat mag niet, hij moet zijn mond houden. Wordt zoeken naar (waarschijnlijk) een valse verbinding.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26768
    • Pagina van klaas
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #438 Gepost op: 02 December 2019, 17:20:59 »
Dat foutje was snel gevonden. Was een klassieker, de spoorstaven tussen de blokken 2 en 3 waren nog niet doorgeslepen.
Nu loopt het als een trein. Op naar het volgende blok.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26768
    • Pagina van klaas
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #439 Gepost op: 04 December 2019, 12:10:51 »
De inbouw is inmiddels gevorderd tot blok 4. Maar dat ging niet zonder meer. Met een draadje kan ik simuleren dat het opvolgende blok (nummer 5 dus) vrij of bezet is. Als dat blok bezet geeft moet de trein in blok 4 afremmen en stoppen, maar dat deed hij niet.
Meten op diverse signaalpunten liet niks raars zien. Tot ik op het idee kwam om direct op de pootjes van het IC te gaan meten en daar gebeurde helemaal niks. Print omgedraaid, en jawel, van de IC-socket was ik een hele rij pootjes vergeten te solderen. Vreemd dat ik dat bij het testen niet heb opgemerkt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4006
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #440 Gepost op: 04 December 2019, 14:24:30 »
Ik ken het.
Je probeert alles goed te doen om latere problemen voor te zijn ,en toch vergeet je dan iets.
Wss ben je even wat anders gaan doen ,voor je dat IC zou gaan solderen, en het toen vergeten .....     
 zo gaat het bij mij tenminste.  :angel:
 

Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26768
    • Pagina van klaas
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #441 Gepost op: 04 December 2019, 17:07:29 »
Nee, ik ben niks anders gaan doen. Ik heb de 3 IC-sockets tegelijk geplaatst en toen alle rijtjes langsgegaan met de hete pook. Maar die laatste rij over het hoofd gezien. Je ziet ook bijna geen verschil tussen een gaatje waar zo'n pennetje door steekt en een leeg gaatje.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 26248
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #442 Gepost op: 04 December 2019, 17:10:49 »
Knap stukje werk Klaas  (y)
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26768
    • Pagina van klaas
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #443 Gepost op: 07 December 2019, 16:19:08 »
Het kringetje is rond. Alle 7 blokken zijn voorzien  van printen en ik kan nu 3 treinen achter elkaar rondjes laten rijden. Alleen moeten de remsnelheden nog worden ingesteld want soms komt een trein nogal abrupt tot stilstand. En er zit nog ergens een hikje in het ontwerp. Als ik een blok kunstmatig bezet houd stoppen de treinen netjes achter elkaar in de 3 volgende blokken. Hef ik de kunstmatige bezetting weer op dan moeten de tweede en de derde trein wachten tot ze een vrij blok voor zich hebben. Maar dat doen ze niet, ze gaan alle 3 tegelijk rijden. Er zit dus ergens een denkfoutje en ik hoop dat dat makkelijk op te lossen is zonder het hele concept overhoop te halen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11132
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #444 Gepost op: 07 December 2019, 16:45:30 »
Hou vol Klaas! (y)
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26768
    • Pagina van klaas
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #445 Gepost op: 07 December 2019, 17:06:34 »
Tuurlijk Jaap, ik ga er uit komen. De techniek moet mij gehoorzamen, niet andersom. ;D
Intussen de maximum spanning van alle blokken gelijk gemaakt en nu kan ik het probleem niet meer reproduceren. Ze wachten nu wel netjes op hun beurt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4006
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #446 Gepost op: 07 December 2019, 18:37:18 »
Oei !
Vanzelf goed kan vanzelf weer fout worden.
In mijn vroegere werk ook wel eens naar fouten gezocht die tijdens het zoeken vanzelf verdwenen. ::)
 Wie zoekt die vindt.  :D
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

RICROO

  • Offline Offline
  • Berichten: 622
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #447 Gepost op: 07 December 2019, 19:51:06 »
Hallo Klaas,

Een beetje late reactie van mijn kant, maar ik vroeg me af hoe de achterkant van de printen eruit ziet. Jou methode spreekt mij wel aan als het gaat om de opbouw van schakelingen.


Richard

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26768
    • Pagina van klaas
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #448 Gepost op: 07 December 2019, 21:38:22 »
Richard, ik zal er binnenkort een losmaken om een foto van de achterkant te maken. Maar vanavond niet meer.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26768
    • Pagina van klaas
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #449 Gepost op: 08 December 2019, 19:52:32 »
Bij het testen van het bloksysteem heb ik een effect opgemerkt wat ik niet had voorzien. Een trein die de stopsectie in rijdt stopt soms abrupt, in plaats van netjes af te remmen. Om er achter te komen waardoor dat komt heb ik de treinen maar gewoon rondjes laten  rijden, en ondertussen gekeken wat er allemaal gebeurt. Het blijkt een samenloop te zijn van de blokovername en het startschot.

Blokovername: als een trein in de stopsectie komt en het volgende blok is vrij, dan wordt het blok waar de trein vandaan komt gekoppeld aan het blok waar de trein naar toe gaat. Zodra de trein uit het eerste blok is verdwenen wordt de koppeling weer verbroken.

Startschot: als een trein in de stopsectie staat te wachten tot het volgende blok vrij komt zou hij bij dat vrijkomen direct op volle snelheid gaan rijden. Om dat te voorkomen wordt de rijspanning bij het vrijkomen van het blok even naar nul getrokken zodat de binnenkomende trein netjes optrekt.

Bij een trein die staat te wachten werkt dat goed. Maar bij een trein die net de stopsectie inkomt als het volgende blok vrij komt gebeurt iets wat  ik niet had voorzien. De trein valt dan midden in het startschot en stopt abrupt , om direct daarna weer op te trekken.

In een filmpje is dit effect goed te zien: https://youtu.be/UPMWIDQgmO0

Toelichting: de film is gemaakt op het dubbelsporige deel. Midden in beeld waar de rode schroevendraaier staat ligt in beide sporen een blokgrens. Het begin van de beide stopsecties ligt op de randen van het beeld.

Om van dit ongewenste effect af te komen heb ik 3 mogelijkheden bedacht:
1. het startschot buiten werking stellen. Dit is de makkelijkste oplossing, 1 draadje doorknippen en het werkt niet meer.
2. het startschot niet naar nul laten gaan, maar naar halve spanning. Daarvoor moeten 2 verbindingen worden verwisseld.
3. Het blok pas vrijgeven als het startschot is afgelopen. Dat heeft wat meer voeten in de aarde en daar moet ik nog wat op puzzelen.

Ik ga beginnen met de makkelijkste oplossing.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.