Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

firm ware voor 3 D printer door spock
Vandaag om 13:55:07
3,51° ofzoiets 😉 door rudi van der Craats
Vandaag om 13:48:54
Wach-/Begleitwagen Pwghs van USATC en FFA door martijnhaman
Vandaag om 13:21:26
Motorpost ombouwen ? door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:09:55
19 Toen door ES44C4
Vandaag om 13:04:45
US diorama in H0 door Mark D.
Vandaag om 12:30:18
Ridder Gerco van Beelen door Edsko Hekman
Vandaag om 12:20:38
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Martijn193
Vandaag om 12:19:48
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
Vandaag om 11:59:50
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 11:46:00
25 jaar geleden door 1200blauw
Vandaag om 11:24:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:39
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 11:11:36
Gewoon wat busfoto's door hervé
Vandaag om 11:08:54
Mini baantje `` De visafslag`` door Wim Vink
Vandaag om 10:28:55
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 10:27:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 10:11:10
Piko A track met bedding past niet door Ronnor
Vandaag om 09:49:07
Laag-Baarlo door spoorijzer
Vandaag om 08:29:37
Bauarbeiten im gange door Frank 123
Vandaag om 08:07:24
Trafo 1963 TEMSI 202 gemaakt voor 220V. Is er iets om van 230V > 220V te gaan? door HuubvG
Vandaag om 07:40:45
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door bask185
Vandaag om 00:41:29
Schrootplaats door ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
Raadplaatje door Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
26 april 2024, 19:57:45
  

Auteur Topic: EvdE - (Baanplan H0)  (gelezen 9636 keer)

Erik van den Eijnden

  • Offline Offline
  • Berichten: 277
EvdE - (Baanplan H0)
« Gepost op: 15 december 2007, 12:50:25 »
Dit gaat mijn eerste modelspoorbaan worden en ik wil het daarom niet al te ingewikkeld gaan maken. Waarschijnlijk zal het toch wel enkele jaren duren voordat de baan echt helemaal af is zoals ik het zou willen hebben. Wat natuurlijk helemaal niet erg is, er zit geen spoed achter. Gewoon regelmatig fijn bezig zijn met de modelspoor hobby. Ik wil graag een Duits thema in het tijdperk III, en dan het liefst alleen maar stoom en diesel locs. Wat betreft het landschap wil het toch redelijk vlak en plat houden maar een tunnel en brug zijn toch leuke elementen. Zelf zit ik te denken aan 75% goederenvervoer en 25% passagiersvervoer. Dus minimaal 1 station en een of meerdere industrie gebieden, bijvoorbeeld (steen)kolen en hout. Het gaat een fictieve baan worden en over eventuele plaatsnamen heb ik nog nagedacht. Ik ga digitaal rijden met een Roco Locmaus en als rails ben ik van plan om Piko te gaan gebruiken. Ik heb eigenlijk maar een beperkte ruimte tot mijn beschikking  en toch zou graag alle bovengenoemde elementen in en op de baan zien, daarbij wil ik het ook nog een beetje overzichtelijk houden en het moet niet te druk overkomen. Dit gaat dus een hele uitdaging worden maar ook het voorbereiden en ontwerpen van een modelspoorbaan is een heel leuk onderdeel van de modelspoor hobby.

Even een opsomming:

Thema: Duits
Tijdperk: III
Systeem: Roco MultiMaus
Landschap: Vlak/plat met toch een tunnel en brug
Doel: 75% goederenvervoer, 25% passagiersvervoeer

Ik heb een L vormige kamer tot mijn beschikking en die is al ingedeeld en de tafelconstructie staat inmiddels.

Na heel wat uurtjes stoeien met WinTrack heb ik nu naar mijn mening een aardig basis ontwerp:




De stijging is maximaal 3,4% dus dat lijkt me in orde. Zijn er nog dingen die ik over het hoofd heb gezien, combinaties die misschien niet kunnen of onverstandig zijn?
Is het bijvoorbeeld een probleem om meteen uit de tunnel een wissel te gebruiken?

Als de basis eenmaal helemaal goed is wil ik in het middel een of meerdere perron(s) en een klein station gebouw en loc werkplaatsen en loodsen, misschien nog wel een draaischijf als dat zou passen. En op het traject rechtsboven wil ik dan graag iets met industrie gaan maken. Links onderin en in het midden zou ik dan ook nog wel huisjes enz. willen plaatsen.

Wat is jullie mening? Stel ik misschien teveel eisen? Wil ik misschien iets wat onhaalbaar is?
Of zit ik al in de goede richting?

Gr, Erik.
« Laatst bewerkt op: 19 december 2007, 21:54:40 door Erik van den Eijnden »

treintjesgek

  • Offline Offline
  • Berichten: 39
Re: EvdE - (Baanplan H0)
« Reactie #1 Gepost op: 15 december 2007, 16:16:53 »
Ik vind het lekker simpel en daar houd ik van; geen overdaad van rails enz, maar ook ruimte voor wat landschap.

1 Puntje van kritiek naar mijn mening:
In het onderste spoor zal je trein altijd over een wissel in afbuigende stand moeten rijden; in het echte leven betekent dat een snelheids beperking. Ik zou een van de twee wissels veranderen in een linkse.

Het  volgende zijn wat ideeen, geen kritiek:
Als dit een dubbelsporige baan voorstelt, zul je verder merken dat je treinen altijd in dezelfde richting over de brug rijden; persoonlijk vind ik dat niet 100% realistisch en zou ik een wisselverbinding maken aan de achterkant zodat treinen spoor kunnen wisselen. Dit levert wel een keerlus op en dus een kortsluit probleem dat eenvoudig is op te lossen.

Verder zou ik kijken of het mogelijk is in het ondergrondse deel een extra spoor te leggen leggen waar een trein een poosje verborgen kan blijven; zo hoeven treinen die het station naar het oosten verlaten niet in dezelfde volgorde terug te keren.

Voordat je ook maar een meter rails legt, zou ik in winrail alvast kijken of je uiteindelijke ideeen zullen passen zodat je ook weet waar eventuele wissels komen enz. en je later niet je halve spoorweg hoeft af te breken om ergens een nieuwe wisselstraat aan te leggen.

Succes, WimS


PS
je zegt 75% goederenverkeer en 25% personenverkeer; dat betekent dus minimaal 4 treinen (tenzij je met halve treinen wilt rijden; dat kan waarschijnlijk net in dit ontwerp maar een schaduw station kan het geheel wat gevarieerder maken.
« Laatst bewerkt op: 15 december 2007, 16:54:02 door treintjesgek »

Matthijs van Heijningen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2358
Re: EvdE - (Baanplan H0)
« Reactie #2 Gepost op: 15 december 2007, 17:30:15 »


Ik weet niet of je het wat vind, maar genoeg ruimte over voor scenery en klein industriegedeelte. Verder voldoende spoor om te kunnen stijgen/dalen.

mvg,

Matthijs

Erik van den Eijnden

  • Offline Offline
  • Berichten: 277
Re: EvdE - (Baanplan H0)
« Reactie #3 Gepost op: 16 december 2007, 13:28:33 »
@ treintjesgek :

De bedoeling is niet een dubbelspoor, opzich zou ik dat ook wel willen alleen denk ik dat dat niet haalbaar is met deze afmetingen.

@ Matthijs van Heijningen:

Leuk ontwerp, ik heb net nagemaakt in WinTrack:


Op het rode gedeelte kun je staan en daar is ook de deur, de rest is allemaal muur.

In jouw ontwerp is vannuit onderstaande afbeelding de mooist hoek te zien. Dat  zie je de treinen mooi in en uit de tunnels komen. Alleen kan ik nooit de baan vanuit deze hoek bekijken omdat ik daar niet kan staan en dat is wel jammer. Jouw ontwerp heeft me wel nieuwe ideeën opgebracht en daar ga ik mee aan de slag.


Ik ga nog even het een en ander proberen.

Bedankt !

Gr, Erik.

Erik van den Eijnden

  • Offline Offline
  • Berichten: 277
Re: EvdE - (Baanplan H0)
« Reactie #4 Gepost op: 16 december 2007, 16:41:46 »
Ik heb nu besloten om een heuvel/berg rechtsboven in de hoek te plaatsen. Dan kijk je er mooi tegenaan en zie je de treinen goed in en uit de tunnels komen.

Ik heb nu dit ontwerp:




Misschien kan ik rechtsonderin nog iets van industrie maken.

Nog op- en/of aanmerkingen?

Beusi

  • Offline Offline
  • Berichten: 812
  • Pindakaas is lekker
Re: EvdE - (Baanplan H0)
« Reactie #5 Gepost op: 16 december 2007, 16:46:25 »
Je hebt nu alleen weinig ruimte voor een stukje dorp of stad.

theomeeuwsen

  • Offline Offline
  • Berichten: 377
Re: EvdE - (Baanplan H0)
« Reactie #6 Gepost op: 16 december 2007, 16:50:04 »
moet dat dan?? 8)

Erik van den Eijnden

  • Offline Offline
  • Berichten: 277
Re: EvdE - (Baanplan H0)
« Reactie #7 Gepost op: 16 december 2007, 17:06:49 »
Een stukje dorp of stad zou leuk zijn maar heeft totaal geen prioriteit. Ik wil het liever niet te druk maken, daarom weet ik ook nog niet of industrie rechtsonderin mogelijk is zonder dat het te druk gaat worden.

Erik van den Eijnden

  • Offline Offline
  • Berichten: 277
Re: EvdE - (Baanplan H0)
« Reactie #8 Gepost op: 17 december 2007, 14:57:03 »
En ik heb het ontwerp weer wat aangepast.
Het traject is nu nog wat langer zodat de trein dus ook langer onderweg is.




Iemand nog op- en/of aanmerkingen?

Lars Smelter

  • Offline Offline
  • Berichten: 979
Re: EvdE - (Baanplan H0)
« Reactie #9 Gepost op: 17 december 2007, 15:33:06 »
Ik begrijp dat je het liefst alles zo eenvoudig mogelijk wil houden. Maar is een klein schaduwstation voor je treinen geen idee? Dit zou je eventueel kunnen verbergen onder een berg. Zoals je het nu tekent kun je nergens je treinen kwijt.
Nederlands, 2004 - 2008
Raadplaat: 12x

Erik van den Eijnden

  • Offline Offline
  • Berichten: 277
Re: EvdE - (Baanplan H0)
« Reactie #10 Gepost op: 17 december 2007, 15:52:53 »
Dat zou misschien ook nog onder de tafel kunnen toch?

WillemNS

  • Gast
Re: EvdE - (Baanplan H0)
« Reactie #11 Gepost op: 17 december 2007, 15:55:24 »
Op een ander niveau onder te tafel wel.. bijvoorbeeld -1.
Letwel de steiging mag niet meer dan 3% zijn (4% word al kritisch...)
Heb je dus wel 3-4 meter voor een ander niveau nodig.

Willem

Lars Smelter

  • Offline Offline
  • Berichten: 979
Re: EvdE - (Baanplan H0)
« Reactie #12 Gepost op: 17 december 2007, 16:05:02 »
Onder de tafel kan ook, maar zoals Willem al aangeeft heb je hiervoor flink wat ruimte nodig, of je kunt gaan werken met een spiraal. Ik zou 3% aanhouden en niet meer! Heb hier 3,5% liggen maar sommige treinen vinden dat niet leuk.... Dus ik raadt het niet aan.
Nederlands, 2004 - 2008
Raadplaat: 12x

Matthijs van Heijningen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2358
Re: EvdE - (Baanplan H0)
« Reactie #13 Gepost op: 17 december 2007, 16:21:15 »
Hij heeft genoeg ruimte om een trein te laten stijgen of dalen als ik het zo bekijk.

mvg,

Matthijs

Erik van den Eijnden

  • Offline Offline
  • Berichten: 277
Re: EvdE - (Baanplan H0)
« Reactie #14 Gepost op: 19 december 2007, 22:03:15 »
En toen was de inspiratie op...

Het is denk ik toch allemaal wat te veel wat ik wil. Stations, dorp, industrie, water, bergen, tunnels enz. enz.

Wat ik het meest belangrijkste vind is een mooi traject met een mooi landschap maar dan niet te ingewikkeld, net zoiets als hieronder rechtsboven in de hoek:


Ook wil ik het niet te druk maken en toch zoveel mogelijk gebruik maken van de ruimte. En een mooi “lang” traject zodat als de trein(en) z'n rondje maakt ook echt even bezig is.

Een schaduw-station lijkt mij niet echt noodzakelijk. Heeft iemand anders nog ideeën?