Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wat was jullie allereerste loc? door marctrein
Vandaag om 20:43:35
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 20:36:11
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 20:35:44
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door spoorijzer
Vandaag om 20:30:34
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 20:18:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 20:17:22
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door odaoda
Vandaag om 19:48:24
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 19:47:50
Aachenau West door wob
Vandaag om 19:45:03
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 19:43:16
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door edwin1974
Vandaag om 19:35:27
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Huup
Vandaag om 19:34:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 19:04:13
Vreemd probleem door spock
Vandaag om 18:53:02
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:21:43
Prestige Models : ervaringen door willyTEE
Vandaag om 16:58:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wies
Vandaag om 16:56:48
Lokpilot 4 defect door spock
Vandaag om 16:12:46
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door vpeters1984
Vandaag om 16:08:38
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 16:05:18
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Dick55
Vandaag om 15:44:02
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 14:40:16
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 14:39:19
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 14:38:13
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 14:37:17
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 14:35:52
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 13:51:41
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 13:39:42
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:22:20
Heroplage Artitec Plan W? door André82
Vandaag om 12:33:36
  

Auteur Topic: roodbruin  (gelezen 10795 keer)

Okke

  • Offline Offline
  • Berichten: 235
    • spoor nul blog
Re: roodbruin
« Reactie #15 Gepost op: 25 December 2007, 01:05:03 »
De 2233 bij de VSM is tentijde van de aankoop in 1995 door de werkplaats tilburg gespoten. De lok heeft in de tussentijd geen schilderbeurt gehad, de lok was roodbruiner in het begin, maar zoals het gaat met roodtinten in verf, die trekken het snelst weg. Rood is niet voor niets het duurste pigment.....

De 2299 is vervolgens ooit met een goedkopere verf behandeld om de lok beter te doen laten ogen dan het verschoten NS geel toendertijd.

De 2459 was met dezelfde verf geschilderd als de 2233, enkel ook hierbij is de verkleuring toegeslagen. Wat ik erbij moet zeggen is dat elke keer als je verf besteld dat er pigment verschil in zit, wel heel miniem maar het is er toch.

De 2530 is ook met dezelfde verf gespoten als de 2459, het is gewoon moeilijk de juiste kleur aan te geven, mede door de snelle verkleuring blijft het kleurtje tijdelijk....

Ook een originele kleur vaststellen is moeilijk, daar de kleurstalen per werkplaats nog wel eens verschilden.....

Okke

Albert Bas

  • Offline Offline
  • Berichten: 812
Re:roodbruin
« Reactie #16 Gepost op: 06 October 2009, 08:17:13 »
 :) Hallo allen,

Even een toelichting op de kleur van NS lokomotieven.
In de industrie wordt meestal glanslak gebruikt welke door inwerking van UV licht op den duur vanzelf mat wordt.
Vooral rode kleuren zijn erg aan verwering onderhevig dus ook roodbruin heeft daar in mindere mate last van.
Je kunt zien op de foto's van de 2400 in Frankrijk dat ze na natregenen heel donker van kleur worden en dan weer verweerd en bleek opdrogen.
Kijk ook maar eens naar de rode (roze) 6400 hoe die verkleuren met de jaren, dat zal met de bruine 2200/2400 niet anders geweest zijn.
Met andere woorden: een donkerbruin model zou moeten glanzen en een lichterbruin model zou mat moeten zijn.
Op de modelbaan is dus kleurverschil ook geen enkel probleem maar juist realistisch. Kort voor de revisiedatum verweerd en na de revisiedatum glanzend en diep van kleur.
Kunnen de echte nerds er nog even tegen aan.

Groet, Albert. (y)