Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aachenau West door Jelmer
Vandaag om 08:49:14
Bouw van materieel 40 treinstellen door Jelmer
Vandaag om 08:48:06
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door martijnhaman
Vandaag om 08:30:14
25 jaar geleden door Marc tramt
Vandaag om 08:20:49
"Nederlandse" modellen door Besselspoor
Vandaag om 08:14:36
Oude metalen trafo's gebruiken....... door grossraumwagen
Vandaag om 08:13:06
Baan in Los Angeles door Wim Vink
Vandaag om 08:10:56
LS Models 2024 door Martijn193
Vandaag om 08:02:33
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Frank 123
Vandaag om 06:50:08
Pfarrerwinkel bahn door AndrevdG
Vandaag om 05:11:01
Stationsplein Baden Baden door frits959
Vandaag om 03:21:41
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 00:35:59
NS 8400 van Werps door Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
Bisonkit verdunner door Deetrein
18 april 2024, 23:16:25
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
18 april 2024, 23:02:30
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Rob Ellerman
18 april 2024, 22:37:44
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Thom
18 april 2024, 21:24:49
US diorama in H0 door basjuh1981
18 april 2024, 21:19:01
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
18 april 2024, 21:09:01
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door Noordernet
18 april 2024, 20:44:22
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MichielB
18 april 2024, 20:24:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
18 april 2024, 20:05:30
20 en 21 april MobExpo door renenstimpie
18 april 2024, 18:53:42
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door roco
18 april 2024, 17:54:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
18 april 2024, 17:48:50
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
18 april 2024, 17:09:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
18 april 2024, 17:02:09
Frans/Belgisch H0e baantje door Jack Black (NS1220)
18 april 2024, 16:49:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pauldg
18 april 2024, 16:03:04
  

Auteur Topic: Verbeteren koppelingen  (gelezen 1914 keer)

erik2

  • Offline Offline
  • Berichten: 144
Verbeteren koppelingen
« Gepost op: 28 december 2017, 10:29:03 »
Na wat tijd bouwen en verzamelen komt het verbeteren.... om te beginnen de koppelingen.
Nu bestaat de verzameling oa. uit lima, roco en fleischmann wagens en loks met diverse koppelingen en wil die wat meer gelijk trekken.
In een ver verleden wel eens bedacht dat de FL-kortkoppelingen een goede basis vormen, maar vraag me af of dat dit nog de beste optie is?

Groet,

Erik

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8669
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Verbeteren koppelingen
« Reactie #1 Gepost op: 28 december 2017, 10:45:16 »
Hallo Erik,

Dat is toch echt eigen smaak en keuze. Sommige nemen bijvoorbeeld de Roco-kortkoppelingen of kadee's .... Het is maar wat je zelf fijn vind werken.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Afgelopen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1387
Re: Verbeteren koppelingen
« Reactie #2 Gepost op: 28 december 2017, 11:16:02 »
http://www.keuterman.nl/symoba-kortkoppelingsdelen/

Kijk hier eens, heb zelf erg goede ervaringen met deze koppelingen, zelf oude Lima rijtuigen hiervan voorzien en die rijden nu mooi kort-gekoppeld rond. Op mijn baan rijden diverse merken en die kan ik nu met elkaar koppelen of een vaste stam mooi koppelen met de goed gedetailleerde vaste verbindingen.  Succes.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15374
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Verbeteren koppelingen
« Reactie #3 Gepost op: 28 december 2017, 11:36:24 »

Dat is toch echt eigen smaak en keuze. Sommige nemen bijvoorbeeld de Roco-kortkoppelingen of kadee's .... Het is maar wat je zelf fijn vind werken.

Precies. Je moet dat voor jezelf uitvinden. Kadee's zijn geweldig voor rangeerwerk maar niet ieders ding. Roco/Fl zijn weer heel anders dus ik zou zeggen; probeer van elke koppeling een setje uit op je wagons en kijk wat voor jou het beste werkt.

Wij die advies geven vinden ons eigen systeem toch altijd het beste  ;D ;)

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8136
Re: Verbeteren koppelingen
« Reactie #4 Gepost op: 28 december 2017, 12:45:18 »
Ik heb alleen ervaring met Fleischmann Profi en Roco kortkoppelingen. Qua gebruiksgemak vind ik ze allebei gelijk, de wagens klikken makkelijk vast en je kunt een wagon makkelijk los koppelen door hem omhoog uit de trein te pakken. Qua uiterlijk vind ik de Roco kortkoppeling iets te ver uitsteken naar mijn smaak. Bij de laatste wagon haal ik dan de koppeling eraf. De meeste wagons en rijtuigen heb ik inmiddels voorzien van Fleischmann profi koppelingen. Deze blijven overigens ook goed zitten in krappe bogen maar geven toch wat bewegingsvrijheid.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7812
Re: Verbeteren koppelingen
« Reactie #5 Gepost op: 28 december 2017, 12:53:42 »
http://www.keuterman.nl/symoba-kortkoppelingsdelen/

Kijk hier eens, heb zelf erg goede ervaringen met deze koppelingen, zelf oude Lima rijtuigen hiervan voorzien en die rijden nu mooi kort-gekoppeld rond. Op mijn baan rijden diverse merken en die kan ik nu met elkaar koppelen of een vaste stam mooi koppelen met de goed gedetailleerde vaste verbindingen.  Succes.
Dat zijn alleen maar de kortkoppelingshouders.
Volgens mij is Erik op zoek naar koppelingen zelf  ::)

Zelf gebruik ik naar tevredenheid de FL kortkoppelingen.
Gr.
Eric

Station W

  • Offline Offline
  • Berichten: 252
  • ... to boldly go where no one has gone before ...
Re: Verbeteren koppelingen
« Reactie #6 Gepost op: 28 december 2017, 15:42:44 »
Een heerlijk onderwerp om op lange winteravonden over te filosoferen. Mag ik meedoen

Ik ben er een groot liefhebber van om allerlei merken en soorten door elkaar te laten rijden. Mijn ervaring is dat er niets gaat boven de oude vertrouwde beugelkoppeling. Veel merken voer(d)en dit als standaard. Uitzondering is de oude Fleischmann, maar daar waren tot voor kort uitwissel-exemplaren goed voor te krijgen. Tegenwoordig beginnen deze zeldzaam te worden en duur als je ze nog vindt. Ja de beugelkoppeling veroorzaakt vaak een irritant grote afstand tussen de wagens en het aankoppelen gaat niet altijd (meestal niet) vlekkeloos. Maar als het zit, zit het probleemloos en het is wijdverbreid.

Als kortkoppeling is de Flm mijn favoriet, ongecompliceerd en werkt altijd. De oude Roco kortkoppeling is denk ik de grote baanbreker op dit gebied geweest, maar met een akelig nadeel: lelijk en kwetsbaar. Als je je tweedehandsje zonder OPV langdurig in een te klein doosje bewaart, buigt het uiteinde van de koppeling naar buiten en dit is blijvend, zodat het onbruikbaar wordt. Bovendien bestaan er meerdere versies van, die onderling weer niet koppelen. Met de z.g. universele kortkoppelingen van Marklin en Roco heb ik geen ervaring. Deze kunnen koppelen met de beugelkoppeling, maar ik denk dat de Flm het wint vanwege het gemakkelijke ontkoppelen d.m.v. de vijfvingerige rangeerlocomotief.

De Kadee is een prachtkoppeling: klein en schattig met een echte spoorse uitstraling. Als ik deze zie koppelen voel ik altijd een soort van opwinding door me heen gaan. Als het inbouwen niet zo veel geknutsel zou vergen was het bij mij de standaard geworden, hoewel hier ook een NEM-schacht versie van bestaat. Overigens niet geschikt als kortkoppeling, dus meer iets voor bufferloos materieel waarbij je de afstand tussen de wagens van nature kort kunt houden.

Opa gooi nog een blok op het vuur en vertel nog es verder van vroeger...

Groeten Henk

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7396
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Verbeteren koppelingen
« Reactie #7 Gepost op: 28 december 2017, 17:07:28 »
Waar wil je het voor gebruiken en in welke omstandigheden? Dan vallen er koppelingen af en wordt de keus makkelijker. En ideaal wordt het niet.

Even als voorbeeld wat van m'n eigen overwegingen:

Ik gebruik roco universal. Ik wilde kortkoppelingen, ik wilde lekker kunnen rangeren en ik wilde in noodgevallen met normale beugelkoppelingen kunnen komen. Dan is die roco universal prima. Koppelt lekker licht. Is een OK kortkoppeling. Kan met beugelkoppelingen gekoppeld worden (niet ideaal, maar het kan). Nadeel: je kan de wagons niet ontkoppelen door ze op te tillen (zoals bij de roco/fleischmann kortkoppelingen wel kan).

Kadee, dat is kwijlen. Maar geen kortkoppeling. En niet handig met lange rijtuigen in een trek-duw-combinatie. In mijn geval dus.

Fleischmann kortkoppeling: koppelt prima kort, maar bij rangeren heb je relatief gezien een hamer nodig om ze aan het koppelen te krijgen. In mijn geval tenminste.


Dus: wat zijn je eisen en hoe wil je het gebruiken :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Verbeteren koppelingen
« Reactie #8 Gepost op: 28 december 2017, 17:20:09 »
Sinds kort zijn er ook magneetkoppelingen van REE Models. Ik heb daar nog geen ervaring mee, maar ze lijken me veelbelovend. Verder heeft Liliput nog niet zo lang geleden de eigen kortkoppeling geïntroduceerd. Geen idee of die bruikbaar en fijn is. Nieuwe wagons van Liliput zijn ermee uitgerust.

Groet,
Ruud
« Laatst bewerkt op: 28 december 2017, 17:22:25 door Ruud K »
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Afgelopen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1387
Re: Verbeteren koppelingen
« Reactie #9 Gepost op: 28 december 2017, 17:51:10 »
Sorry, maar het zijn NIET alleen koppeling houders, je kan er alle koppelingen aan klikken dmv. een NEM schacht, maar het is ook mogelijk om vaste stammen te koppelen met de bijgeleverde (ook los verkrijgbaar) vaste verbindingen die er bijzonder echt uitzien. Nadeel is natuurlijk dat je ze niet kan ontkoppelen, dus alleen geschikt voor vaste samenstellingen.

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1470
Re: Verbeteren koppelingen
« Reactie #10 Gepost op: 28 december 2017, 17:54:41 »
Ruud, ik heb in Railhobby 382 (2016) de inbouw van stroomgeleidende magnetische koppelingen van Aka Models in Plan D rijtuigen van Roco beschreven. Het zijn in feite producten van Almrose welke ooit ook door HAG verkocht werden. Goede koppelingen maar wel met een hoge prijs.
De kleefkracht en contactzekerheid kwamen goed over; een rijtuig met één hand uit een stam rijtuigen halen is vragen om ontsporing.

In de loop der tijd heb ik met verschillende koppelingen gewerkt. Mijn Ade rijtuigen hebben de eigen koppeling behouden voor zover het een stam met uitsluitend Ade rijtuigen betreft. Destijds heb ik ook een Röwa 216 van deze koppeling voorzien. Waar mogelijk zet ik voor normaalspoor een gemodificeerde Fleischmann Profi koppeling in. Voor smalspoor plan ik uitsluitend klauwkoppelingen in een centrale bufferbehuizing. Ik heb hier overigens ook een KLV/KLA 53 combinatie van Brawa mee uitgerust. Het is een lust om hiermee te rijden en te rangeren.

Groet, Rob   

Wil uit ZO drenthe

  • Offline Offline
  • Berichten: 368
Re: Verbeteren koppelingen
« Reactie #11 Gepost op: 28 december 2017, 18:04:01 »
Citaat
De oude Roco kortkoppeling is denk ik de grote baanbreker op dit gebied geweest, maar met een akelig nadeel: lelijk en kwetsbaar. Als je je tweedehandsje zonder OPV langdurig in een te klein doosje bewaart, buigt het uiteinde van de koppeling naar buiten en dit is blijvend, zodat het onbruikbaar wordt.

Daarom heb ik de verpakkingen zo veranderd, dat de koppelingen vrij liggen en niet verbuigen.
In de vitrinekast staan mijn wagons met de roco kortkoppeling tegen de achterwand, maar die verbuigen ook niet, omdat ik er een buisje overheen heb geschoven van een rietje afgeknipt, die je haaks kan buigen door de ribbeltjes erin.

Marklin kortkoppelingen zou ik niet nemen, want die laten soms los.

De slanke lange Roco koppelingen vind ik de mooiste.
De Fleischmann kortkoppelingen vind ik lomp (een grote klont plastic), maar ze werken prima.

De vierpolige stroomvoerende koppeling van Roco vind ik een onding. Koppelen is heel lastig, ontkoppelen ook, maar als ze gekoppeld zijn werken ze prima en laten niet los.

Piko heeft sinds kort ook een kortkoppeling, maar daar heb ik geen ervaring mee.

Groetjes
Eerste stuurman Wil
« Laatst bewerkt op: 28 december 2017, 21:40:49 door Reinout van Rees. Reden: Quote tags toegevoegd »
De nieuwe treintafels staan op hun plek. De eerste rails ligt er