De vooruitgang.. zo wacht ik al jaren op seinen die je op de rails aansluit en die wireless geprogrammeerd kunnen worden en die via de sporen locomotieven opdrachten geven.Smart Signals.
Hoe wil men technische mankementen onderweg opvangen, ik noem maar eens iets zoals een vastgelopen rem,....
... De grote kosten om het spoor om te bouwen zodat dit kan, zou een discussiepunt moeten zijn of we dit wel willen. Vergeet niet dit moet allemaal uit onze belastingcenten komen. Het is immers de overheid die de sporen beheert
Aanrijding persoon Mensen die dronken zijn en voor de “lol” aan de noodrem trekken.Technisch mankement aan de trein (wanneer word er geëvacueerd zonder personeel).Een zelf rijdende trein ziet misschien dat er een trein voor zit, maar ziet dat systeem ook een auto op een overweg staan?
Ook in de luchtvaart wordt al over vliegen zonder piloot gesproken, wat feitelijk al 90% van de tijd gebeurt. Over elektrisch vliegen hoor je hier bijna niets, terwijl prijsvechters toch al binnen 5-10 jaar passagierstoestellen op de korte afstand willen gaan inzetten. Dan zal de piloot nog minder te doen hebben.
Nederland is langzaam met innoveren, maar snel met mooie woorden. Niet omdat mensen hier geen goede ideeën hebben, maar omdat winst op korte termijn hier de dominante rol speelt.
Dus zal het doorgaan, jazeker. Zal het snel gaan, zeker niet. Ik haal mijn pensioen als machinist zeker nog wel.
Dat is een nieuwe uitdaging, remmen ontwikkelen die niet vast kunnen lopen.
Auto's rijden inmiddels ook zelfstandig... en dat doen ze behoorlijk goed ook, en dat gaat alleen maar beter worden naarmate er meer zelfrijdende auto's komen, zeker als die met elkaar beginnen te communiceren.
En denken jullie echt dat die veredelde buizenpost die over een paar jaar met 1000+ km/h voorbij schiet, een menselijke bestuurder zal hebben?
Kunnen is de vraag niet, de vraag is vooral of men dit wil en of het daadwerkelijk veiliger en goedkoper is.