Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 18:46:44
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 18:42:35
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
Vandaag om 18:41:49
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Silvolde
Vandaag om 18:39:43
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 18:33:51
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door RobVille
Vandaag om 18:32:07
Dat overkomt mij niet. door Harryku
Vandaag om 18:25:36
Microstepper motoren voor armseinpalen door bellejt
Vandaag om 18:05:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 17:56:15
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 17:31:09
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 17:25:53
Sfeer op je modelbaan door Stieven76
Vandaag om 17:24:50
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Ronald69
Vandaag om 17:10:54
Roco Plan T door 008200
Vandaag om 16:56:37
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:24:13
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 16:10:26
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 16:06:34
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
Vandaag om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:12:09
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door j.ossebaar
Vandaag om 15:03:34
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 12:39:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door GD
Vandaag om 11:21:39
Camp 3 door GD
Vandaag om 11:19:31

Auteur Topic: Prorail doet proeven met zelfrijdende treinen  (gelezen 9374 keer)

Rob quaedvlieg

• Offline Offline
    • Grootspoor foto's
Re: Prorail doet proeven met zelfrijdende treinen
« Reactie #15 Gepost op: 27 December 2017, 15:22:13 »
Aanrijding persoon
Mensen die dronken zijn en voor de “lol” aan de noodrem trekken.
Technisch mankement aan de trein (wanneer word er geëvacueerd zonder personeel).
Een zelf rijdende trein ziet misschien dat er een trein voor zit, maar ziet dat systeem ook een auto op een overweg staan?

Dingen die zo bij op komen waarvan ik me afvraag hoe ze dat opvangen.
Als je toch iemand voor in zet voor de veiligheid, waarom dan geen mcn? (Behalve dat ze zo iemand dan misschien een stuk minder gaan betalen)

Hans Grasmaijer

• Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 27 December 2017, 15:22:53 »
De vooruitgang.. zo wacht ik al jaren op seinen die je op de rails aansluit en die wireless geprogrammeerd kunnen worden en die via de sporen locomotieven opdrachten geven.
Smart Signals.

Zonder 25km bedrading en zonder ingewikkelde abc hulpmodules en geïsoleerde baanvakken de loks laten stoppen en weer vertrekken.
Het gaat komen, hopelijk spoedig.  :)

Tschuss Genossen

ReneN

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: 27 December 2017, 15:30:34 »
Voor het rijden over het hoofdnet lijkt het me toch nog ver weg, maar met een kort traject als Zwolle - Kampen zou het kunnen. Software wil nog wel eens kuren vertonen, dat zien we nu al geruime tijd met ERTMS. Als het mis gaat, bijvoorbeeld bij een aanrijding, zou er niemand aanwezig zijn om in te grijpen. Of moet een conducteur dit oplossen?

Innovaties gaan soms heel snel, soms erg traag. Als een bedrijf kan besparen op loonkosten zal het dat zeker doen. Als innovatie ten koste van de winst gaat wordt het op de lange baan geschoven. Ook in de luchtvaart wordt al over vliegen zonder piloot gesproken, wat feitelijk al 90% van de tijd gebeurt. Over elektrisch vliegen hoor je hier bijna niets, terwijl prijsvechters toch al binnen 5-10 jaar passagierstoestellen op de korte afstand willen gaan inzetten. Dan zal de piloot nog minder te doen hebben.

Nederland is langzaam met innoveren, maar snel met mooie woorden. Niet omdat mensen hier geen goede ideeën hebben, maar omdat winst op korte termijn hier de dominante rol speelt. Of ProRail voldoende kennis in huis heeft betwijfel ik ook, gezien de matige reputatie. Lijkt me dus dat het niet zo'n vaart zal lopen.

tuurtje

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 27 December 2017, 15:33:54 »
De vooruitgang.. zo wacht ik al jaren op seinen die je op de rails aansluit en die wireless geprogrammeerd kunnen worden en die via de sporen locomotieven opdrachten geven.
Smart Signals.

Zou je dat leuk vinden Hans ? Het pionieren, het zelf uitzoeken, zelf op je bek gaan en weer opstaan  ;D (y)

Ik ben begonnen met oude relais van Philips uit de telefooncentrales die weg gedaan werden in Huizen (NH) lustige zeiten.

Nu maar eerst even de honden uitlaten, daar zal ik nooit een robot voor kopen.

Groetjes

Arthur
Arthur is helaas in januari 2025 overleden

WilcoV

• Offline Offline
    • Spoorhistorie
« Reactie #19 Gepost op: 27 December 2017, 15:44:11 »
Kunnen is de vraag niet, de vraag is vooral of men dit wil en of het daadwerkelijk veiliger en goedkoper is.
Uitschakelen van mogelijk menselijk falen is namelijk niet altijd veiliger. Daar waar robots het werk van mensen over heeft genomen is het voor de omgeving niet bepaald veiliger geworden.
Goedkoper, op de hele lange termijn wellicht maar ik heb mijn twijfels. De grote kosten om het spoor om te bouwen zodat dit kan zou een discussiepunt moeten zijn of we dit wel willen. Vergeet niet dit moet allemaal uit onze belastingcenten komen. Het is immers de overheid die de sporen beheerd (niet Prorail, die is 'slechts' ingehuurd door de overheid en wordt in de nabije toekomst zelfs een overheidsdienst), aanlegt en onderhoud.
Het is echter een illusie te denken dat deze ontwikkeling niet door zal gaan of een halt toe geroepen kan worden. De vraag is vooral tot welk niveau vinden wij als mens verantwoord. Pas in niveau 4 is helemaal geen  machinist meer aanwezig, wat overigens niet betekend dat er dan ook helemaal geen personeel aan boord van die treinen zal zijn. Ook dat is een keuze die gemaakt wordt in de politiek bij het opstellen van de concessie eisen.
Zal de machinist uitsterven, wellicht ooit, maar zeker niet op korte termijn. Zal het werk van de machinist veranderen, zeker. De machinist van de toekomst wordt alleen maar belangrijker. Hij of zij zal namelijk moeten gaan bepalen wanneer de trein moet worden overgenomen, wanneer hij of zij moet ingrijpen.
Dan is er nog een juridisch aspect. De spoorwegwet legt bij de machinist een belangrijke taak neer, deze is namelijk tegenwoordig de enige bij wet vastgelegde veiligheidsfunctionaris op het spoor. Hiermee is de machinist de ogen en oren van Prorail in het bepalen of er veilig gereden kan worden. Dit zal door camera's en dus door mensen achter die camera's overgenomen moeten worden. Reken maar uit wat dat gaat kosten om de veiligheid te garanderen.

Dus zal het doorgaan, jazeker. Zal het snel gaan, zeker niet. Ik haal mijn pensioen als machinist zeker nog wel.

Hans Grasmaijer

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 27 December 2017, 15:45:12 »
Hoi Arthur,

Ja, dat zou ik zeker willen.
Sterker nog, ik denk dat over een jaar of 5-10 de modelbaan onder de tafel alleen nog maar een ringleiding voor de sporen heeft. En de rest, seinen, wissels etc. via de sporen gevoed worden en wireless geprogrammeerd worden.
Dat zou een enorme boost geven voor deze hobby, de jeugd wil alles wireless en digitaal.
En dat gekruip onder de tafel ben ik zat.  ;D
« Laatst bewerkt op: 27 December 2017, 15:47:32 door Hans Grasmaijer »
Tschuss Genossen

Hans Reints

• हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
    • sleutelspoor
« Reactie #21 Gepost op: 27 December 2017, 16:16:21 »
Zou het niet makkelijker zijn als we de mens afschaffen? Heb je daar ook geen probleem meer mee!!
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #22 Gepost op: 27 December 2017, 16:37:25 »
Hoe wil men technische mankementen onderweg opvangen, ik noem maar eens iets zoals een vastgelopen rem,....
Dat is een nieuwe uitdaging, remmen ontwikkelen die niet vast kunnen lopen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Karben

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 27 December 2017, 16:42:53 »
In het nieuws hebben ze het over de Betuwelijn maar ze zullen wel de Betuweroute bedoelen, denk ik. ???
Groet, Karel.
Belangstelling onder andere in de Luxemburgse spoorwegen (CFL en voorgangers en ander OV aldaar) en de Zuiderzeestoomtram. Verder een (CFL) modelbaan in spoor 0.

jowi

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 27 December 2017, 17:02:16 »
Vliegtuigen vliegen 99% van de tijd ook automatisch. Opstijgen en landen kunnen ze in principe ook al jaren zelf, al gebeurt dat nog niet. De techniek is er echter klaar voor, het publiek nog niet.

Auto's rijden inmiddels ook zelfstandig... en dat doen ze behoorlijk goed ook, en dat gaat alleen maar beter worden naarmate er meer zelfrijdende auto's komen, zeker als die met elkaar beginnen te communiceren. Ik vind autorijden zelf op zich leuk, maar als we het OV kunnen vervangen door zelfrijdende auto's, al dan niet je eigen bezit, kom maar op. Als dat goed gaat werken verdwijnt de trein vanzelf; de auto's vormen dan treinen op de weg. Dicht op elkaar, superefficient.

En denken jullie echt dat die veredelde buizenpost die over een paar jaar met 1000+ km/h voorbij schiet, een menselijke bestuurder zal hebben? ;D

MR

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 27 December 2017, 17:05:00 »
Ook in Groningen wil men proeven doen
Het artikel riep bij mij wat vragen op: Wat voor testtreinen? leeg of met passagiers, met of zonder machinist. NS (Onnen -Groningen) of Arriva?
Daarom verder gezocht:
Prorail zelf:
RTL-Nieuws is ook duidelijker:
Bij RTV-Noord is het definitief, volgens Prorail lopen de gesprekken met de provincie nog.
RTV-Noord heeft ook de vakabond om een mening gevraagd.

Ik moet denken aan het ongeval bij Barendrecht negen jaar geleden, waarbij een machinist verderop wat zorgwekkend waarnam en zijn trein maar stop zette. Als er dat soort dingen in de verte gebeuren, hoe kan een zelfrijdende trein dat waarnemen. Toch wel handig als er iemand is die dingen kan beoordelen die niet in geprogrammeerd zijn.

72sonett

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
    • El Carrilet
« Reactie #26 Gepost op: 27 December 2017, 17:27:31 »
Citaat van: WilcoV
... De grote kosten om het spoor om te bouwen zodat dit kan, zou een discussiepunt moeten zijn of we dit wel willen. Vergeet niet dit moet allemaal uit onze belastingcenten komen. Het is immers de overheid die de sporen beheert

Alle weg-spoorkruisingen ongelijkvloers maken scheelt al een hoop ongelukken. De aannemers en bouwbedrijven zullen dat graag doen, het schept werk en banen en de overheid pompt het belastinggeld terug in de ecomomie. Allemaal win-win dus.
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Joop_L

• Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 27 December 2017, 17:32:49 »
Leuk dat ProRail dit wilt gaan doen. Jammer alleen dat ze het gemoeide geld niet eerst steken in het verbeteren en verdubbelen (waar nodig) van de huidige spoornetwerk. Elke dag staat de verstoringsmeldingenlijst vol met sein en wissel storingen. Laten ze dat, samen met een deugelijk functionerende wisselverwarming, maar eerst gaan aanpakken. Kan die machinistloze trein altijd nog wel een keer.
Groeten Joop, machinist Lls

Menno

• Offline Offline
    • Mijn van-alles website
« Reactie #28 Gepost op: 27 December 2017, 17:38:17 »
Aanrijding persoon
Mensen die dronken zijn en voor de “lol” aan de noodrem trekken.
Technisch mankement aan de trein (wanneer word er geëvacueerd zonder personeel).
Een zelf rijdende trein ziet misschien dat er een trein voor zit, maar ziet dat systeem ook een auto op een overweg staan?
De eerste twee factoren: juist. De derde: dit soort systemen zijn vaak alleen goed in te zetten als de menselijke factor zoveel mogelijk wordt uitgeschakeld. Dat betekent dus het opheffen van elke overweg die er is, zodat menselijke interferentie met spoorverkeer ook niet meer voor kan komen.
Dat betekent dus ook kilometers extra hekwerk.
Ook in de luchtvaart wordt al over vliegen zonder piloot gesproken, wat feitelijk al 90% van de tijd gebeurt. Over elektrisch vliegen hoor je hier bijna niets, terwijl prijsvechters toch al binnen 5-10 jaar passagierstoestellen op de korte afstand willen gaan inzetten. Dan zal de piloot nog minder te doen hebben.
Wat is het verschil met 'brandstof-vliegen' ten opzichte van elektrisch vliegen? Dat de aandrijving ineens elektrisch gebeurt betekent niet meteen dat de piloot overbodig is/kan worden. Hetzelfde als met elektrische auto's. Dat die op elektra rijden, betekent niet ineens dat de bestuurder overbodig is of veel minder hoeft te doen.
Nederland is langzaam met innoveren, maar snel met mooie woorden. Niet omdat mensen hier geen goede ideeën hebben, maar omdat winst op korte termijn hier de dominante rol speelt.
Het probleem van Nederland is vooral dat men steeds het wiel opnieuw uit wil vinden. Technologie die in andere landen al jaren probleemloos opereert wordt niet 1 op 1 overgenomen, maar afgekeken en zelf bedacht en geïnstalleerd. Daarnaast gaat er over het algemeen ook veel te veel geld verloren door bedrijfjes die er allemaal een dikke boterham mee willen verdienen.
Dus zal het doorgaan, jazeker. Zal het snel gaan, zeker niet. Ik haal mijn pensioen als machinist zeker nog wel.
Ik denk inderdaad ook dat het nog wel een tiental jaren duurt (op z'n minst) voordat het redelijk normaal is dat een trein uit zichzelf het ruime spoor kan kiezen.
Dat is een nieuwe uitdaging, remmen ontwikkelen die niet vast kunnen lopen.
Ach, je houdt je passagiers enkele uren op in de gestrande trein die door een mens aangemeld is als zijnde 'defect', of je houdt je passagiers enkele uren op in een gestrande trein die elektronisch en automatisch gemeld is als zijnde 'defect'. Ik zie het verschil niet ;)
Auto's rijden inmiddels ook zelfstandig... en dat doen ze behoorlijk goed ook, en dat gaat alleen maar beter worden naarmate er meer zelfrijdende auto's komen, zeker als die met elkaar beginnen te communiceren.
Ik denk juist dat dat het allergrootste risico is. Want wat gebeurt er als er gerommeld wordt met die communicatie door een mens die het leuk vind in te breken in computersystemen? Dit naast de al extreme kraakbaarheid van auto's tegenwoordig.
En denken jullie echt dat die veredelde buizenpost die over een paar jaar met 1000+ km/h voorbij schiet, een menselijke bestuurder zal hebben? ;D
Ik denk eerlijk gezegd dat díe er nooit gaat komen. Het is duur, belachelijk en ik kan me moeilijk voorstellen dat de kosten opwegen tegen de voordelen. Het is een soort tweede HSL: Nederland is veel te klein voor dat soort zaken.

Hendrik Jan

• Offline Offline
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
« Reactie #29 Gepost op: 27 December 2017, 17:58:20 »
Kunnen is de vraag niet, de vraag is vooral of men dit wil en of het daadwerkelijk veiliger en goedkoper is.

Op enig moment wordt de menselijke factor onverzekerbaar. Tegen die tijd is het domweg goedkoper om automatisch te rijden.
Lukt in de haven van Rotterdam al heel aardig trouwens, met al die containers.
https://www.portofrotterdam.com/en/cargo-industry/50-years-of-containers/the-robot-is-coming

Afgelopen zomer nog in een zelfrijdende trein gezeten (of eigenlijk: gestaan) op twee grote vliegvelden. Ging best hard.
De Docklands Light Railway is zelfs al 30 jaar actief.

Zelfrijdende treinen (en auto's)?
Wen er maar aan.

Hendrik Jan
« Laatst bewerkt op: 27 December 2017, 18:00:26 door Hendrik Jan. Reden: volledigheid »
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly