Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Twinkie
Vandaag om 00:18:49
Raadplaatje door Lars Smelter
Vandaag om 00:01:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:00:16
Magneet koppelingen voor Bemo door martijn v m
23 August 2025, 23:45:55
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Eric B
23 August 2025, 23:28:25
Veevervoer ss/ ns door klusser
23 August 2025, 23:15:58
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
23 August 2025, 23:15:49
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Hans van de Burgt
23 August 2025, 23:12:14
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door bernhard67
23 August 2025, 23:11:41
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
23 August 2025, 23:09:09
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
23 August 2025, 23:07:08
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door Wim Vink
23 August 2025, 23:05:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Vonkentrekker
23 August 2025, 22:50:58
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door lrrw
23 August 2025, 22:31:32
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
23 August 2025, 21:38:37
Vele baanplannen online gezet door Ton Kuipers
23 August 2025, 21:28:38
PB models: koplopers (voorbespreking) door barry1972
23 August 2025, 21:03:02
Roco Loc trilt 1 kant op bij optrekken icm klokanker door Sylvester
23 August 2025, 21:01:58
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Ronald69
23 August 2025, 20:34:06
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
23 August 2025, 20:08:19
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
23 August 2025, 20:01:18
Stalen rijtuigen van NS door Rob Moerkerken
23 August 2025, 19:40:15
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
23 August 2025, 19:34:08
Trix DXI van DC naar AC door wob
23 August 2025, 19:32:07
pantograaf vastzetten door zofman
23 August 2025, 19:21:17
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
23 August 2025, 18:49:04
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door lrrw
23 August 2025, 18:48:42
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door barry1972
23 August 2025, 18:21:52
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door MOVisser
23 August 2025, 17:56:24
Heimwee naar de NFLS (Noord-Friesche Locaalspoorweg-Maatschappij) door aad52
23 August 2025, 17:19:52
  

Auteur Topic: Uitbreiding station Amsterdam Zuid  (gelezen 1710 keer)

kar

  • Offline Offline
  • Berichten: 470
Uitbreiding station Amsterdam Zuid
« Gepost op: 24 December 2017, 09:16:48 »
De uitbreiding/verbouwing van station Amsterdam Zuid wordt vaak in één adem genoemd met grote projecten zoals de Noord/Zuidlijn en de ondertunneling van de A10.

Daardoor is aan mij compleet voorbij gegaan dat er bij station Amsterdam Zuid ook extra perrons voor de treinen zijn bedacht om binnenlandse HSL shuttles (en wellicht ook het toekomstige internationale treinverkeer) op te vangen, omdat de lijn Amsterdam Centraal-Schiphol via Sloterdijk van deze taak wordt ontheven (alleen nog sprinters). Zie ook deze twee krant-artikelen:

https://www.parool.nl/amsterdam/geen-noord-zuidlijn-naar-schiphol-wel-sprinters~a4549451/

https://www.nrc.nl/nieuws/2017/11/15/amsterdam-wil-rijksbijdrage-voor-extra-sporen-station-amsterdam-zuid-13814857-a1581254

In het NRC artikel wordt ook verwezen naar een brief/memo van het ministerie waarbij 2 keersporen worden voorzien bij Diemen-Zuid en de optie van opstel/onderhoudssporen langs de A2. Het lijkt mij dat die genoemde 2 keersporen links-of rechtsom ook de nodige impact gaan hebben op station Duivendrecht ivm alle extra treinbewegingen... heeft iemand daar meer info over?

Waarschijnlijk ben ik (véél) te vroeg met deze vraag aangezien ze net begonnen zijn met de verkenning :-).

Benieuwde groet,

Henk
« Laatst bewerkt op: 24 December 2017, 10:57:51 door kar »
Henk | H0 | Rocoline | Z21 | iTrain 5.1 icm Mac

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8507
  • Spoor N
Re: Uitbreiding station Amsterdam Zuid
« Reactie #1 Gepost op: 24 December 2017, 10:03:15 »
Citaat van: Het Parool
Door het omleiden van de internationale treinen via Zuid, maakt het westelijke tracé via station Lelylaan en Sloterdijk geen deel meer uit van het NS-hoofdnet.
Zo werkt het niet, tenzij er maar drie lijnen in het NS-hoofdnet zitten. Bovendien heeft de NS niets te zeggen over waar de Thalys en Eurostar heen rijden. Ik denk dat deze gewoon naar CS blijven rijden, dat is ook de wens van de DB ook met de IC-Berlijn (in plaats van Schiphol en Hoofddorp).
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22532
Re: Uitbreiding station Amsterdam Zuid
« Reactie #2 Gepost op: 24 December 2017, 13:34:45 »
Maar ik denk dat Prorail en de gemeente Amsterdam daar wel wat over te zeggen hebben en die zien de internationale treinen liever over zuid.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8507
  • Spoor N
Re: Uitbreiding station Amsterdam Zuid
« Reactie #3 Gepost op: 24 December 2017, 21:21:07 »
Ik mag toch hopen dat als een commercieel bedrijf van A naar B wil rijden, Prorail en de gemeente daar verder niks aan kunnen doen. Internationaal vervoer is immers vrij, al is een omweg over Zuid naar CS natuurlijk ook mogelijk.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Gerrit K

  • Offline Offline
  • Berichten: 25
Re: Uitbreiding station Amsterdam Zuid
« Reactie #4 Gepost op: 24 December 2017, 21:40:59 »
Als het plan met de Airportsprinters doorgaat, is er te weinig capaciteit op de Westtak voor internationale treinen. Via Zuid naar CS is zinloos, zodra de NZ-lijn gaat rijden.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22532
Re: Uitbreiding station Amsterdam Zuid
« Reactie #5 Gepost op: 24 December 2017, 22:06:12 »
Ik mag toch hopen dat als een commercieel bedrijf van A naar B wil rijden, Prorail en de gemeente daar verder niks aan kunnen doen.

Ik mag toch hopen van wel als de ruimtelijke ordening daarmee is gediend.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8507
  • Spoor N
Re: Uitbreiding station Amsterdam Zuid
« Reactie #6 Gepost op: 25 December 2017, 15:57:53 »
En als Thalys/Eurostar dat niet willen ook (Thalys rijdt nu ook niet naar Zuid, ik neem aan omdat de reizigers meer behoefte hebben aan de verbinding met Centraal)? De normale NS IC's kunnen immers ook geschrapt worden om ruimte te maken voor extra Sprinters.
Zolang er een spoorlijn ligt mag er een trein overheen rijden en kan Prorail volgens mij niet weigeren; dan moet het baanvak overbelast verklaard worden waarna de paden verdeeld worden tussen alle vervoerders. Misschien dat dat het idee is achter 'maakt geen deel meer uit van het NS-hoofdnet', de Westtak wordt een metrolijn.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4059
Re: Uitbreiding station Amsterdam Zuid
« Reactie #7 Gepost op: 25 December 2017, 16:21:40 »
Internationaal verkeer is vrij en dan ook niet gebonden aan concessies.

Oftewel, de ICB is gewoon een puur commerciële trein van DB, en daarmee aan niemand verplicht te overleggen over het hoe of wat ze die trein expoiteren.

Zoals gezegd is Prorail alleen onafhankelijk capaciteit verdeler en heeft er ook niets meer over te zeggen dan dat.