Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Menno
Vandaag om 20:58:29
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
De Hondsrugbaan door basjuh1981
Vandaag om 20:53:58
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door basjuh1981
Vandaag om 20:51:59
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 20:43:38
NS GLY omspuiten en opschriften door orientexpress
Vandaag om 20:42:10
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door Entity
Vandaag om 20:37:25
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
  

Auteur Topic: DKM 2400 met LED Front- en sluitseinen  (gelezen 13284 keer)

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10227
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
DKM 2400 met LED Front- en sluitseinen
« Gepost op: 12 december 2007, 00:56:59 »
Hoi,

Weer een beetje bijgekomen van m'n duimblessure ;)

Dus: er kan weer gehobbiet worden  ;D

Helemaal aangestoken door de ROCO 2400 met het 2400-virus en het feit dat een eerdere digitalisatie met mooie verlichting nooit helemaal tot tevredenheid was geweest. Vanavond maar eens fors het mes en de soldeerbout in de seinen van de DKM 2400 gezet   :P

De situatie voorheen: DKM 2400 met Kuehn T 145 decoder, zwaailicht en schakelbare sluitseinen, wisselend met de rijrichting. Inmiddels weet ik, dat het waarschijnlijk blauwe zwaailichten hadden moeten zijn, maar ala, toen nog niet.

Eerst het standaard demontage werk verricht, gevolgd door het uitbreken van de lichtgeleiders...



.. je ziet nog de zwarte sporen van eerdere pogingen om het doorschijnen van het licht door de kap te voorkomen...  :-| Een advies: doe niet als hier, maar ALS je licht geleiders wilt schilderen doe dat dan met wit of zilver, en dan pas zwart  :P


Vervolgens kwam de proxxon-met-cirkelzaag er aan te pas...



... om alle overbodige licht geleidingstroep er af te zagen.


Geinspireerd door de constructie van ROCO wordt een plaatje styreen pasgemaakt, waarop de gaten van de seinen worden overgenomen...



... en op die plaatsen een 1.5mm gaatje geboord voor de later te monteren SMD ledjes. Rechtsboven moet het gaatje twee ledjes kunnen bevatten !


Uiteraard even passen..  ;)






De ledjes worden aan de achterkant ! met een drupje secondenlijm gefixeerd...



... om ze makkelijk te kunnen vertinnen.

En de bedrading aan te brengen...



... dit is het plaatje voor de lange huif, dus de frontseinen hebben witte draad, de sluitseinen geel, het rangeersein paars en... de + van de sluitseinen groen ! Waarom ? dat gaan we later zien ;)


Het plaatje kan nu, na het terugplaatsen van de reeds afgezaagde lensjes, in de kap geplaatst worden...



... voor een licht-test  8)


Regulier, omgekeerd L-sein...




Sluitseinen...




En het rangeersein...



... dit rangeersein ben ik van plan te gaan schakelen samen met de zwaailichten. Vandaar ook de VRAAG: in het ROCO-2400-pimp-draadje: Wanneer mochten/moesten de zwaailichten aan ?


Tot zover het begin van deze ombouw.
In een vervolg gaan we zien hoe e.e.a. in de loc wordt gemonteerd, het schakelschema en de extra electronica.

Wordt vervolgd.

Grtzz,

Karst

Ton Rijnen

  • Offline Offline
  • Berichten: 88
Re: DKM 2400 met LED Front- en sluitseinen
« Reactie #1 Gepost op: 12 december 2007, 08:43:40 »
Blij dat ik nog 5 verschillende DKM's heb ;) Leuk projectje hoor!

Wat de zwaailichten betreft; volgens mij moesten die aan zodra er sprake was van kruisen met normaal wegverkeer.
Spoorwegfotografie en verzamelaar NS modellen tp 3/4

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10227
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: DKM 2400 met LED Front- en sluitseinen
« Reactie #2 Gepost op: 12 december 2007, 18:02:49 »
Hoi,

verder met het projectje...

Inmiddels iets wijzer geworden over zwaailichten en rangeerseinen ( dank broetje ;) soms is de kennis dichterbij dan je denkt  ;D )

En dus tot de conclusie gekomen dat dat rangeersein samen met het zwaailicht niets wordt  :'( Want... als het wel zo geweest was als ik gedacht had... Had ik keurig knipperende rangeerseinen gehad  :o :-[ :-[ Even niet aan gedacht dat de decoder het knipper effect voor z'n rekening neemt.

Maar goed, met frisse moed aan de afbouw...

Ook het plaatje voor de korte huif gemnaakt...



... uiteraard hier de kleuren van de draden omgedraaid !


Even testen...




Beide plaatjes compleet...



... de ledjes zijn afgedekt met tweecomponentenlijm. Zo kan er straks met zwart geschilderd worden om lichtuitstraling naar de achterkant te voorkomen. Tevens is er een 1.5 x 2.0mm balkje aan de onderkant gelijmd, waarmee het plaatje straks op het onderstel steunt.


Dan is het tijd om de bestaande verlichting te strippen...



... maak gelijk met desoldeerlitze en wasbenzine de print even mooi schoon.


Vervolgens moet er een stukje van de print afgeslepen worden. doe dit met beleid, en meet nauwkeurig of de kap er inclusief de plaatjes nog wel op past.




Na het uitmeten en inkorten van de print, kunnen de plaatjes er met secondenlijm voorgelijmd worden. Lijm alleen aan de print, niet aan de bodem...



... zo kan de print nog steeds voor onderhoud afgenomen worden. Tevens te zien hier de bedrading en electronica onder de lange huif. Deze schakeling zort er voor, dat de sluitseinen aan- en uitgeschakeld kunnen worden ( schema volgt later ).


Dezelfde oefening aan de kant van de korte huif...



... nagenoeg de gehele originele printbedrading kan worden hergebruikt. Op de plek van de lampjes vinden nu de weerstandjes een plek. De paarse rangeerseindraad zit er voor Jan met de korte achternaam voorlopig...  ::) De loshangende paarse draad wordt aangesloten op de zwaailichten.


Het resultaat:

Frontseinen...



... kies zelf je eigen voorkeur. Ik vind geel net iets echter. ;)


Sluitseinen...



... valt weining te kiezen hier: Rood is rood  :D Wat opvalt is de stralenkrans rondom de sluitseinen. DKM links, ROCO rechts. Dit heeft o.a. te maken met de lange belichtingstijd van 30 sec. Maar ook met het feit, dat de sluitseinledjes niet helemaal recht voor het glaasje staan. Het mooiste resultaat wordt verkregen als ze allebei een beetje naar binnen staan, met de zijkant vor het middelpunt van het lensje.

Overigens zie je hier met het blote oog geen bal van  :-|




Tja, en dan denkje, even de lichtsterkte regelen. Blijkt dat de T145 geen T145 is maar een oudere versie van/via Viessmann. Die had slechts 1 dimstand :( De DKM straalt dus wat meer dan de ROCO. Ook hier geldt: Met het blote oog nauwelijks waarneembaar.


Tot zover weer de vorderingen. Ben aardig tevreden met het resultaat  :D

Wordt vervolgd met het schema.

Grtzz,

Karst

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: DKM 2400 met LED Front- en sluitseinen
« Reactie #3 Gepost op: 12 december 2007, 18:51:37 »
Wederom een stukje vakwerk  ::)

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

wimke

  • Offline Offline
  • Berichten: 380
Re: DKM 2400 met LED Front- en sluitseinen
« Reactie #4 Gepost op: 12 december 2007, 19:42:18 »
joa  ;D :o :'(

5166

  • Offline Offline
  • Berichten: 929
Re: DKM 2400 met LED Front- en sluitseinen
« Reactie #5 Gepost op: 12 december 2007, 20:36:22 »
Erg fraai Karst! Ik heb nog 1 vraagje: hoe bak je een draad aan zo'n SMD-led? :-| Zitten er nog eisen aan het type soldeerbout en soldeer wat je gebruikt? (zelf heb ik een 48W soldeerbout die regelbaar is tussen de 100 en 450 graden en soldeer van het type Tin-Lood 40/60). Ik heb er niet zoveel verstand van, maar jij zo te zien wel  ;)
Alvast bedankt

Groeten Edwin

Wesley

  • Offline Offline
  • Berichten: 876
  • NS tussen WO2 en deklassering
Re: DKM 2400 met LED Front- en sluitseinen
« Reactie #6 Gepost op: 12 december 2007, 20:47:10 »
ik denk dat het wel moet lukken met harskern soldeer, en de bout maar heel even tegen de led houden, anders doet ie niks meer ;) het liefst wel zo'n licht mogelijke soldeerbout gebruiken.

Wesley
If I had stayed for other people to make my tools and things for me, I had never made anything.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10227
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: DKM 2400 met LED Front- en sluitseinen
« Reactie #7 Gepost op: 12 december 2007, 23:19:08 »
Citaat van: ems
...hoe bak je een draad aan zo'n SMD-led?...

NIET  >:(;D )

Dwz je 'bakt' niet. Doe je dat wel, is je ledje naar de eeuwige ruisvelden  :'(

Edwin, jij hebt precies het juiste gereedschap ! Ik gebruik zelf voor alle soldeerwerk ook een 40 watt regelbaar soldeerstation.

De werktemperatuur is bij dit soort werk meestal 350 graden. Hoog genoeg om snel een las te maken, laag genoeg om niet gelijk alle harskern te laten verbranden.

Soldeer: standaard electronica 1mm harskern soldeer.

Werkwijze:

  • Ledjes zodanig fixeren dat ze niet aan de bout kunnen plakken, en je er goed bij kunt om ze voor te vertinnen:
  • Punt van de bout schoonmaken ( sponsje, keukenrol etc. )
  • Heel klein beetje soldeer op de punt laten vloeien, zodat deze 'nat' is
  • Punt to op enkele 10den van het ledje brengen
  • Gelijktijdig soldeer en bout richting ledje
  • Bout en soldeer wegtrekken als je het tin ziet vloeien op de led aansluitingen

Dit alles neemt nog geen halve seconde in beslag.

Dan draadje voorvertinnen (eigenlijk zelfde wijze, maar je mag/moet de bout wat langer tegen de draad houden). Ik doe zelf altijd wat meer tin aan de punt, zodat het een klein bobbeltje wordt waardoorheen ik de draad trek.

  • Ledjes zodanig fixeren dat ze niet aan de bout kunnen plakken, en je er goed bij kunt om ze voot te vertinnen:
  • (vertinde) draadje tegen vertinde deel van het ledje brengen
  • Punt van de bout schoonmaken ( sponsje, keukenrol etc. )
  • Heel klein beetje soldeer op de punt laten vloeien, zodat deze 'nat' is
  • Punt op draadje zetten
  • Bout wegtrekken als je het tin ziet vloeien

Ook dit duurt slechts ca. een halve seconde.

Lukt het niet, trek altijd de bout weg, wacht 30 seconden en probeer het opnieuw.

SMD leds zijn behoorlijk gevoelig voor te hoge temperatuur. 2 seconden of meer op 350 graden verwoesten het ding.

De clou zit hem er dus in, dat je heel snel met veel vermogen en relatief hoge temperatuur snel warmte toedient aan het tin.

Succes bij het solderen ;) ( niet bakken dus  >:( )

Grtzz,

Karst

Esperopt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2226
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Re: DKM 2400 met LED Front- en sluitseinen
« Reactie #8 Gepost op: 13 december 2007, 02:00:08 »
Erg mooi Karst. Valt me wel op dat op de ombouw foto's de sluitlichtjes veel minder vel lijken te branden dan op de baan zelf. Kan ook aan de foto liggen natuurlijk.

Eigenlijk mag ik helemaal geen commentaar hebben want ik kan het zelf niet eens.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10227
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: DKM 2400 met LED Front- en sluitseinen
« Reactie #9 Gepost op: 13 december 2007, 12:16:15 »
Thnx  :D

Tuurlijk mag je commentaar hebben. Ik kan ook heel veel dingen niet, maar vind wel wat van het werk dat anderen dan doen ;)

Het verschil in 'stralen' heeft voornamelijk te doen met de belichtingstijd.

De opbouw foto's zijn gemaakt met 1/4 seconde en invulflits, de 'baan' foto's met 30 sec en 'second curtain' flits.

Grtzz,

Karst

P.S. Met het blote oog ziet het er allemaal ongeveer hetzelfde uit: mooi zacht glimmende seinen  :P

5166

  • Offline Offline
  • Berichten: 929
Re: DKM 2400 met LED Front- en sluitseinen
« Reactie #10 Gepost op: 13 december 2007, 18:04:17 »
Karst, bedankt voor je toelichting! Ga dit weekend maar eens het e.e.a. proberen (al doende leert men, toch  ;))

Groeten Edwin

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2519
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: DKM 2400 met LED Front- en sluitseinen
« Reactie #11 Gepost op: 13 december 2007, 18:39:20 »
Heel mooi Karst!

Ik heb een tijd terug 3 mm LED's gebruikt en aan de print gesoldeerd. Zo'n styreenplaatje is een mooie en handige oplossing!

Omdat mijn bruine DKM qua kleur afwijkt van de Roco, ga ik 'm overspuiten. In welke kleur weet ik nog niet. En trouwens, dat is weer een heel ander verhaal dan het inbouwen van LED's ;).

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10227
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: DKM 2400 met LED Front- en sluitseinen
« Reactie #12 Gepost op: 13 december 2007, 18:47:48 »
Citaat van: Overlast
...Omdat mijn bruine DKM qua kleur afwijkt van de Roco, ga ik 'm overspuiten. In welke kleur weet ik nog niet. ...

(Zeer) binnenkort moet mijn geel-grijze DKM er aan geloven. Eerst aan de Muscle Ovenreiniger, dan aan de KleiNSpoor goederen bruin.

Ik heb goede hoop ( gezien het resultaat op mijn Dg ) dat deze kleur heel dicht in de buurt van de Roco zal komen  :P

Grtzz,

Karst


P.S. Lukt dat, dan zal deze er ook aan moeten geloven...

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10227
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: DKM 2400 met LED Front- en sluitseinen
« Reactie #13 Gepost op: 14 december 2007, 09:46:31 »
Aanvulling op het led solderen:

Citaat
hoe zie je b.v. wat + en - is

Met de multimeter. Er moet ergens een aanduiding op staan, maar die kan ik niet (meer ;) ) lezen.

Zo dus:



Als je met een multimeter op het diode of een laag Ohm bereik meet, is de rode pen de plus en de zwarte de min. De meter stuurt een klein stoompje door de led, enkele mA. Als hij oplicht heb je de aansluitingen gevonden  :D

Grtzz,

Karst

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: DKM 2400 met LED Front- en sluitseinen
« Reactie #14 Gepost op: 23 februari 2008, 17:42:58 »
Sorry voor de topic kick....
Kun je misschien aangeven welke LEDs je hebt gebruikt? Zit bij Conrad te kijken en dit lijkt mij wel wat, lijkt er redelijk op:
Geel of zou wit mooier zijn voor de frontseinen? Lens van de witte is wel diffuus wit dus de kleur misschien ook wat te wit... Deze SMD's voor rood lijken mij wel geschikt. Wil van de gele/witte dan meteen wat extra bestellen om ook de Piko hondekop een 3e frontsein (omgekeerde L) te geven maar dat is weer een ander verhaal.

Ben erg gecharmeerd van jouw methode om eea om te bouwen en wil mijn geel-grijze 2416 en bruine 2488 ook zo gaan "pimpen" en meteen digitaliseren als ik toch bezig ben. Ben eigenlijk niet van plan om ze opnieuw te spuiten, alleen de geel-grijze krijgt de juiste kleur dak.
« Laatst bewerkt op: 23 februari 2008, 17:45:21 door JAB van Ree »
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden