Doel:€250.00
Donaties:€80.00

Per saldo:€-170.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 09-12-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 2801 van MK modelbouwstudio door henk
Vandaag om 14:28:27
Stroomloos maken stuk spoor bij DCC? door jowi
Vandaag om 14:27:13
El carrilet door 72sonett
Vandaag om 14:11:32
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door daempfer
Vandaag om 13:38:16
Langstraatspoorlijn modulebaan door Robkop
Vandaag om 13:26:52
Welgelegen: NS tijdperk III/IV in H0 door Johan Keuterink
Vandaag om 12:58:15
Roco 1600 door ZwolsBas
Vandaag om 12:31:54
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:31:43
Silencer nieuw baanplan HO - met 9 jaar vertraging... door Wim Hesselink
Vandaag om 12:19:53
Zet in je agenda: zaterdag 30 maart Beneluxspoordag 2019 Nieuw-Vennep... door Bert van Gelder
Vandaag om 11:55:33
Foto's Houten Digitaal 2018 door Kees Hoeks
Vandaag om 11:42:34
Nieuwe bome, verse nieuwe bome!!! door grove den
Vandaag om 10:49:19
Old England door moonlicht
Vandaag om 10:34:54
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 10:24:40
Iets kleins in 00 door Ronald Halma
Vandaag om 10:00:02
Artitec: DDM-1 door Wijbe
Vandaag om 09:39:20
Aansluitklemmen Fleischmann Profi storen vaak door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:31:55
  

Auteur Topic: Backer & Rueb in LGB  (gelezen 3781 keer)

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 3613
    • Modeltrein projecten
Re: Backer & Rueb in LGB
« Reactie #30 Gepost op: 06 december 2017, 17:01:31 »
Hebben ze een overloopplaat aan de zijkant gehangen? Of een laad/los plaat voor een goederenwagen?
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5403
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Backer & Rueb in LGB
« Reactie #31 Gepost op: 06 december 2017, 17:12:43 »
Nee, is beschutting tegen de wind/regen. Zit normaal in de opening.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 3613
    • Modeltrein projecten
Re: Backer & Rueb in LGB
« Reactie #32 Gepost op: 06 december 2017, 17:18:47 »
Ah een schutting. Ja ik zie het nu aan de vorm. (y)
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

JanHdH

  • Offline Offline
  • Berichten: 447
  • RTM, tram op Walcheren en Furka-Oberalp Bahn in 0m
Re: Backer & Rueb in LGB
« Reactie #33 Gepost op: 06 december 2017, 17:58:53 »
Bij deze Backer & Rueb locomotieven zijn de deurtjes geen echte deuren met scharnieren.Het zijn stalen platen die in sleuven geschoven worden die aan weerszijden van de deuropening zitten.Op de foto van loc "Silvolde" hierboven is die sleuf wel te zien als je weet wat je moet zien.Het is eigenlijk net zo als de plaat die op de kolenbak zit op een andere foto die hierboven staat.

De borstels op de baanruimers komen ook bij andere locomotieven voor zoals bij deze NCS loc : http://resolver.kb.nl/resolve?urn=urn:gvn:SPOOR01:KB-TOTAAL-13561 .Alleen zie je die mooie borstels vrijwel alleen op fabrieksfoto's.Op foto's van locomotieven de al enige jaren in gebruik zijn zie je eventueel nog wel een bos samengebonden takken.Nu moet je daar natuurlijk ook weer niet te geringschattend over denken.Tenslotte behoort zo'n bundel ook tot de parafernalia van een groep Spaanse edellieden die onlangs in Amsterdam in een stoet achter een oude heer op een wit paard aan liepen.Een oude heer die naar verluid zowel goed als heilig is.

De luiken zijn inderdaad bedoeld ter bescherming tegen regen en wind.Zoals bij deze loc die een reis gaat maken over de Zeeuwse stromen (waarschijnlijk voor onderhoud in de hoofdwerkplaats in Rotterdam) :



Vriendelijke groeten,

Jan den Haan


Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5403
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Backer & Rueb in LGB
« Reactie #34 Gepost op: 06 december 2017, 19:21:06 »
Mij is door iemand anders ook eerder verteld dat de borstels niet (of nauwelijks) gebruikt werden. Echter, in het boek van Titsing, De Waterlandse tram, staat op pagina 122 een foto van Loc 5 met borstels. En dit is in 1932, 44 jaar na de bouw van deze loc en een jaar voor het einde van de loc. Het is niet de enige keer dat ik ze op locomotieven zie, dus ik denk dat ze op (bepaalde lijnen?) gewoon ik gebruik waren. In de herfst, wellicht. Ook toen hadden ze bladeren op het spoor. Nu is bij de lijn naar Edam het zo dat de tram halverwege een heuvel op moest, waar men soms niet op kwam omdat de aanloop niet met genoeg vaart was gemaakt. Als er dan ook nog blaadjes op het spoor lagen...

Overigens heb ik die borstels ook bij een van mijn modellen weergegeven.

Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 2296
  • NS tijdperk IIIc
Re: Backer & Rueb in LGB
« Reactie #35 Gepost op: 06 december 2017, 19:36:25 »
Heb je deze



foto soms als voorbeeld genomen Sven?  ;)

Bron van de foto.
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

guest7823

  • Gast
Re: Backer & Rueb in LGB
« Reactie #36 Gepost op: 06 december 2017, 20:40:16 »
De luiken zijn inderdaad bedoeld ter bescherming tegen regen en wind.

Er gaan hardnekkige geruchten dat ook de HTM in de zomer in de cabriolet uitvoering (dwz met de voorramen er uit) reed. Dat zou de bruikbaarheid er van bij de SHM ZEEEERR verhogen.

Een van de redenen dat Kniesoor niet op die koektrommels wil stoken is dat het een nachtmerrie is om de rookkast schoon te maken. Bij de GSM 18 is daar weinig aan te doen. Bij de HTM is de oplossing heel simpel: die rijdt toch alleen in de zomer - haal het voorluik er (geheel hysterisch verantwoord) gewoon uit. Is het A: niet zo warm op dat orgel, B: kan je zo van buitenaf bij de rookkast.

Alternatief: een Verhoop koektrommel bouwen: die had het begrepen en plaatste de rookkastdeur gewoon gelijk met de locomkasting  (y)

RutgerSHM

  • Offline Offline
  • Berichten: 419
Re: Backer & Rueb in LGB
« Reactie #37 Gepost op: 06 december 2017, 20:54:07 »
Er gaan hardnekkige geruchten dat ook de HTM in de zomer in de cabriolet uitvoering (dwz met de voorramen er uit) reed. Dat zou de bruikbaarheid er van bij de SHM ZEEEERR verhogen.

Een van de redenen dat Kniesoor niet op die koektrommels wil stoken is dat het een nachtmerrie is om de rookkast schoon te maken. Bij de GSM 18 is daar weinig aan te doen. Bij de HTM is de oplossing heel simpel: die rijdt toch alleen in de zomer - haal het voorluik er (geheel hysterisch verantwoord) gewoon uit. Is het A: niet zo warm op dat orgel, B: kan je zo van buitenaf bij de rookkast.

Alternatief: een Verhoop koektrommel bouwen: die had het begrepen en plaatste de rookkastdeur gewoon gelijk met de locomkasting  (y)

Ja, voor dat stukje bij de 8 zouden ze wel ARBO mogen toepassen! Of even een goede stellage maken voor het raam en het schuifluik aan de voorkant als deur maken, dat ding is niet te tillen.

Groeten,
Rutger

JanHdH

  • Offline Offline
  • Berichten: 447
  • RTM, tram op Walcheren en Furka-Oberalp Bahn in 0m
Re: Backer & Rueb in LGB
« Reactie #38 Gepost op: 06 december 2017, 21:02:43 »
Hallo Paul,

Bij de RTM reden ze af en toe wel zonder het luik aan de voorzijde :



Wat de borstels betreft nog een opmerking : Bij de Staatsspoor 651-680 / NS 8100 zijn de borstels in hoogte verstelbaar:



Blijkens de tekst in de tekening zijn ze van staaldraad gemaakt.In het boek van Paul Henken over de NS 6500 en 8100 staan vele foto's van deze loc.Alleen op de fabrieksfoto van loc 651 zijn de borstels daadwerkelijk op de loc gemonteerd.Hij noemt ze in de tekst overigens "sneeuwbezems".Ik heb mijn twijfels bij het nut van dit soort bezems bij sneeuwval.Op foto's en tekeningen van de locomotieven van de Furka-Oberalp Bahn waar ik mij ook in verdiept heb ben ik nergens sneeuwbezems tegengekomen.Daar hebben ze toch meer sneeuw dan hier.

Vriendelijke groeten,

Jan den Haan


Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5403
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Backer & Rueb in LGB
« Reactie #39 Gepost op: 06 december 2017, 21:11:07 »
Heb je deze foto soms als voorbeeld genomen Sven?  ;)
Ik weet dat ik nu ongelooflijk nerdy gaan klinken en dat ik dit weet is uitzonderlijk, maar de 14, 15 en 16 van de TNHT waren langere en sterkere loks (dat heuveltje, hè!) dan de 1 t/m 13. Dus nee, die heb ik niet als voorbeeld gebruikt. Maar ga 'm nog wel een keer maken!  :D
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5403
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Backer & Rueb in LGB
« Reactie #40 Gepost op: 06 december 2017, 21:12:33 »
Dat die borstels van staal waren is mij ook (door John Simons) verteld. Lijkt me ook wel zo duurzaam.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Stainz

  • Offline Offline
  • Berichten: 74
Re: Backer & Rueb in LGB
« Reactie #41 Gepost op: 06 december 2017, 22:28:52 »
Met dichte luiken.


Stainz

  • Offline Offline
  • Berichten: 74
Re: Backer & Rueb in LGB
« Reactie #42 Gepost op: 06 december 2017, 22:34:10 »
En nog een zomers tafereel.


JanHdH

  • Offline Offline
  • Berichten: 447
  • RTM, tram op Walcheren en Furka-Oberalp Bahn in 0m
Re: Backer & Rueb in LGB
« Reactie #43 Gepost op: 06 december 2017, 23:02:10 »
Leuke foto van het station van Zierikzee uit de collectie van Waldorp.Als ik er in een volgend huis de ruimte voor krijg ga ik het zeker in model bouwen.De tekeningen heb ik al.Het is eigenlijk eerder een spoorwegstation dan een tramwegstation.

Vriendelijke groeten,

Jan den Haan

Stainz

  • Offline Offline
  • Berichten: 74
Re: Backer & Rueb in LGB
« Reactie #44 Gepost op: 07 december 2017, 21:30:19 »
De eerste poging het typerende relief van de luiken weer te geven is mislukt. De tweede poging staat mij een stuk beter aan. Meteen ook maar de 'nep' deuren gemaakt.