Google+
Doel:€250.00
Donaties:€53.20

Per saldo:€-196.80

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-09-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rivarossi DB 627 pimpen. door Dave.......
Vandaag om 14:34:20
Projekt RET ZGT 4/6 801-850 en 6/6 701-750 in H0 door Sven
Vandaag om 14:33:33
Oersik in schaal 1 door FritsT
Vandaag om 14:25:07
Smalspoormodelbouwdagen Stoomtrein Katwijk Leiden door Hugo Baart
Vandaag om 14:20:17
Roco 1600 HUSA: ledverlichting aanpassen door Fritsprt
Vandaag om 14:14:47
Nieuwe ruimte herbeginnen bouwen, maar wat? door Wim Hesselink
Vandaag om 14:09:37
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Almar
Vandaag om 14:08:58
NS modelbaan Hoekdam H0 door Juroen
Vandaag om 14:05:53
Roco 2018 (zonder Fleischmann) door IJsselsteyn
Vandaag om 13:57:56
Martin's geknoei met groen.. door tijgernootje
Vandaag om 13:43:08
TT-baan Heinenoord door Almar
Vandaag om 13:03:35
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door MartinH0
Vandaag om 12:51:31
BNLS-actie: Artitec DAF SRV door Rinus H0
Vandaag om 12:47:14
Projekt 083-338 door Deetrein
Vandaag om 12:41:25
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 12:37:54
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 12:36:17
Piko RRF 102 Driepuntsverlichting door Fritsprt
Vandaag om 12:19:25
Cranicher Altbahn door Hans Grasmaijer
Vandaag om 12:10:46
MB-module: "Bahnübergang Burgstraße" door Tjalling
Vandaag om 11:29:41
N-baan, Ardennen, 2.90-1.22m. Mobile Station 66955 DCC door Frans Peeters
Vandaag om 11:07:37
Mara Harbor door Patrick1975
Vandaag om 10:11:51
Welke centrale voor Marklin HO, C-rails, 40 wissels, etc? door Ronald Koerts
Vandaag om 10:02:36
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
Vandaag om 09:57:48
VERPLAATST: BNLS-Module "Bahnübergang Burgstraße" door Reinout van Rees
Vandaag om 09:55:17
Klein Duits kopstationnetje door Reeks77
Vandaag om 09:32:02
Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO. door NS264
Vandaag om 09:12:22
Secties in een Klimspiraal wel of niet? door nico99
Vandaag om 09:07:04
  

Auteur Topic: 2 verschillende treinstammen voor zowel een NS 1100, 1200 en 1600 jaren '80.  (gelezen 3211 keer)

Nederlaantje

  • Offline Offline
  • Berichten: 216
Beste lezers,

Ik zit met de volgende vraag:

Op mijn modelbaan wil ik straks met 2 verschillende stammen gaan rijden, getrokken door 3 verschillende loks (afwisselend). Het gaat om de volgende loks: een NS 1100, 1200 en een 1600. Periode is in de jaren '80. Ik kan max met 5 rijtuigen rijden, 4 zou ook kunnen maar beide stammen dienen even lang te zijn (ivm eventueel automatisch rangeren van de loks in schaduwstation is dat het handigst). Nu weet ik niet zo goed wat er in die tijd rond reedt, zeker ook omdat ik 2 verschillende stammen wil maken bijv een InterCity stam en een internationale stam?

Ik zat voor de IC stam te denken aan geel/blauwe plan W met eventueel erdoorheen ICR rijtuigen. Volgens mij hing dit wel vaker achter zowel een 1100, 1200 en 1600 in die tijd. Maar wat is de samenstelling dan precies? Voor de andere stam ben ik benieuwd naar jullie suggesties. Afwijkende kleur vind ik niet erg, alleen maar NS geel is ook niet leuk!

Gr Remco
Digikeijs DR5000 Multi-bus centrale
Bezet/terugmelder(s): LocoNet & S88SD16-n
RocoLine rails
(B)aansturing: Koploper

roco

  • Offline Offline
  • Berichten: 1470
Re: 2 verschillende treinstammen voor zowel een NS 1100, 1200 en 1600 jaren '80.
« Reactie #1 Gepost op: 09 november 2017, 11:30:00 »
Enschede-Amsterdam : 1e klas plan E , RD plan E en 3 plan W's
Den Haag- Venlo-Keulen : 2 x 1e/2e klas plan K en 2 x 2e klas plan N eventueel een stalen D

gr
« Laatst bewerkt op: 09 november 2017, 12:07:33 door roco »

Marcel Kirkels

  • Offline Offline
  • Berichten: 51
Re: 2 verschillende treinstammen voor zowel een NS 1100, 1200 en 1600 jaren '80.
« Reactie #2 Gepost op: 09 november 2017, 11:43:20 »
Maastricht/Heerlen-Zandvoort: ICR A+B+B+BKD en vaak een plan W in ICR kleuren

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 547
    • Ipernity fotopagina
Re: 2 verschillende treinstammen voor zowel een NS 1100, 1200 en 1600 jaren '80.
« Reactie #3 Gepost op: 09 november 2017, 11:58:48 »
Die rijtuigen ICR zag je begin 80 jaren toch wel vaak.
Wat foto's die ik weleens eerder heb geplaatst.


13-12-1981 station Boxtel.


juni 1982 Rotterdam Zuid.


11-03-1984 Rotterdam.

Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent


Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 4172
  • NS tijdperk IV (1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: 2 verschillende treinstammen voor zowel een NS 1100, 1200 en 1600 jaren '80.
« Reactie #4 Gepost op: 09 november 2017, 11:59:57 »
Den Haag- Venlo-Keulen : 2 x 1e/2e klas plan N en 2 x 2e klas plan N eventueel een stalen D

1e/2e klas waren Plan K rijtuigen.

Je kunt ook denken aan de NMBS M2 rijtuigen, die vanaf september 1989 door NS werden ingezet tussen Roosendaal en Zwolle.

In de jaren '80 werden ook SNCF Corail-rijtuigen gehuurd, maar ik weet niet of die ook in stammen van max vijf rijtuigen reden.

Jeroen
« Laatst bewerkt op: 09 november 2017, 12:06:07 door Jeroen Water »
Bouwt aan Ermehuizen anno 1974

roco

  • Offline Offline
  • Berichten: 1470
Re: 2 verschillende treinstammen voor zowel een NS 1100, 1200 en 1600 jaren '80.
« Reactie #5 Gepost op: 09 november 2017, 12:11:07 »
Corails reden Heerlen of Maastricht naar Den Haag . Waren 2 1e klas en 2 2e klas met een WR ( Wagon Lits ) in het midden . 1 slag per dag . Heen 's ochtend vroeg naar Den Haag en terug , einde middag naar Heerlen of Maastricht . De zogenaamde ambtenarentrein .

gr

Nederlaantje

  • Offline Offline
  • Berichten: 216
Re: 2 verschillende treinstammen voor zowel een NS 1100, 1200 en 1600 jaren '80.
« Reactie #6 Gepost op: 09 november 2017, 13:04:05 »
Enschede-Amsterdam : 1e klas plan E , RD plan E en 3 plan W's
Den Haag- Venlo-Keulen : 2 x 1e/2e klas plan K en 2 x 2e klas plan N eventueel een stalen D

gr

Beste,

Waren de plan W's alle 3 een 2e klasser of zat er ook anders tussen? En plan K en plan N of D welke leveranciers leveren die? Ik dacht plan D weleens te zien van roco maar leveren ze die nog? Plan W en E valt via artitec te regelen. Jammer is wel dat plan E kleiner is als W dus krijg je ongelijke lengtes aan stammen..

Ook de andere reageerders hartelijk dank voor de info. Ik laat het 1 en ander bezinken en meer info is altijd welkom (fotos trouwens ook).

Gr Remco
Digikeijs DR5000 Multi-bus centrale
Bezet/terugmelder(s): LocoNet & S88SD16-n
RocoLine rails
(B)aansturing: Koploper

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 668
Re: 2 verschillende treinstammen voor zowel een NS 1100, 1200 en 1600 jaren '80.
« Reactie #7 Gepost op: 09 november 2017, 13:12:56 »
Kijk eens op de site: seinarm.nl. In het tabblad Staal staan Plan D, E, K, N en W. In de betreffende beschrijvingen kun je dan klikken op: treinsamenstellingen.
Märklin K-rails; analoge besturing via Pascalprogramma's, PLC-methodes, I2C-bus en digitaal

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 547
    • Ipernity fotopagina
Re: 2 verschillende treinstammen voor zowel een NS 1100, 1200 en 1600 jaren '80.
« Reactie #8 Gepost op: 09 november 2017, 15:10:41 »
Nog een: de internationale verbinding tussen Amsterdam en Köln (elke 2 uur in die tijd).


Tussen Ede-Wageningen en Wolfheze in oktober 1982.
De treinen waren destijds wel korter dan nu.

Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 4172
  • NS tijdperk IV (1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: 2 verschillende treinstammen voor zowel een NS 1100, 1200 en 1600 jaren '80.
« Reactie #9 Gepost op: 09 november 2017, 15:59:17 »
Beste,

Waren de plan W's alle 3 een 2e klasser of zat er ook anders tussen? En plan K en plan N of D welke leveranciers leveren die? Ik dacht plan D weleens te zien van roco maar leveren ze die nog?

In de jaren '80 bestond de 3e klasse al lang niet meer. Plan W's waren er alleen in 2e klasse en in die jaren waren alle NS locs en rijtuigen voorzien van een NS vignet (als je daarop let, kun je i.i.g. nooit een 3e klasse kopen).

Plan D inderdaad van Roco, Plan K van Elotrains, maar schaars, Plan N van Heris, maar ook schaars.

Bedenk dat niet alleen Plan E een kortere baklengte heeft, maar ook Plan D en Plan K!

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen anno 1974

Nederlaantje

  • Offline Offline
  • Berichten: 216
Re: 2 verschillende treinstammen voor zowel een NS 1100, 1200 en 1600 jaren '80.
« Reactie #10 Gepost op: 09 november 2017, 16:36:17 »
allen weer hartelijk dank voor alle reacties. op seinarm wordt ik inderdaad al wijzer. Ook jeroen hartelijk dank voor je 'tip & trics' waar ik op moet letten!

ik zit nog even in mijn digibestanden te kijken, ik heb van iedere lok (of toekomstige lok) een tijdlijn gemaakt.
de 1118 (vanwege de blauwe kleur) is tot  '85 inzetbaar.
de 1204 in de geel/grijs uitvoering is vanaf '83 inzetbaar.
de 1611 (wil ik gaan gebruiken vanwege stadswapen venlo) is ook vanaf '83 inzetbaar en vanaf '85 met konijnenhok.

dat betekent dat ik 2 dingen kan doen, of ik moet 2 stammen maken in de periode 83-84-85. dan kan ik alle 3 de loks er willekeurig voor zetten (danwel automatisch via koploper als dit me lukt). Echter de plan W's van artitec met de geel/blauwe band, hebben 400 nr's en kom ik via de site van armsein uit dat deze pas in 87 geschilderd zijn (niet buurlanders.)

Ik kan ook 1 stam met wel blauw geel doen in de jaren 88, met gecombineerd ICR (dus bijvoorbeeld 3 plan W's en 2 ICR). Dat aantal ICR scheelt ook in de portomenee. Deze stam zou ik dan tussen 2 loks (1200/1600) kunnen wisselen (danwel automatisch via koploper) en 1 vaste stam voor de 1118. Dan moet ik terug tot '85. Ik weet niet of de 1100 in die tijd ook al Internationale treinen trok? Of er moet een stammetje blauwe plan E en W met reclamebanen achter.

wat zou jullie advies hierin zijn?

mvg remco
Digikeijs DR5000 Multi-bus centrale
Bezet/terugmelder(s): LocoNet & S88SD16-n
RocoLine rails
(B)aansturing: Koploper

Jan Bennink

  • Offline Offline
  • Berichten: 480
    • RhB 1:87
Re: 2 verschillende treinstammen voor zowel een NS 1100, 1200 en 1600 jaren '80.
« Reactie #11 Gepost op: 09 november 2017, 17:00:42 »
Enschede-Amsterdam : 1e klas plan E , RD plan E en 3 plan W's

Mijn favoriete IC uit een lang vervlogen tijdperk!
Dan ook maar plaatjes erbij, tijdens hoogwater bij Deventer in augustus 1981.
Vanaf 1982 kan je ook voorbeelden vinden in het draadje 25 jaar geleden.

1981-08-00-1-Deventer by Jan Bennink, on Flickr

1981-08-00-2-Deventer by Jan Bennink, on Flickr

Met groet, Jan
Vanaf 2015 bouwend aan een modelbaan in 1:87 naar voorbeeld van de RhB.

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 3585
Re: 2 verschillende treinstammen voor zowel een NS 1100, 1200 en 1600 jaren '80.
« Reactie #12 Gepost op: 09 november 2017, 17:34:11 »
... Plan W's ...
... Plan K van Elotrains, maar schaars, Plan N van Heris, maar ook schaars...



Die staan (tenminste anderhalve week geleden) in Rotterdam Centrum nog wel in de winkel. Plan K en plan N in blauw met logo, plan W's van Artitec in geel-blauw en blauw met reclamebanden  8)

henk

  • Online Online
  • Berichten: 17461
Re: 2 verschillende treinstammen voor zowel een NS 1100, 1200 en 1600 jaren '80.
« Reactie #13 Gepost op: 09 november 2017, 17:46:00 »
Ja, als ze het bij Meijer & Blessing niet meer hebben, is het echt op.  :)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1726
Re: 2 verschillende treinstammen voor zowel een NS 1100, 1200 en 1600 jaren '80.
« Reactie #14 Gepost op: 09 november 2017, 19:41:29 »
Dan moet ik terug tot '85. Ik weet niet of de 1100 in die tijd ook al Internationale treinen trok? Of er moet een stammetje blauwe plan E en W met reclamebanen achter.
In die tijd reden nog best veel internationale treinen; de gewone buurlandtreinen waren ook het domein van de 1100 maar de hoogwaardige treinen werden weleens door een 1100 gereden, meestal dan wel ongepland. Voor de jaren '80 moet je het al redelijk bont maken wil het niet ooit eens gereden hebben... ;)
Ik kijk even in mijn 'verzamelde werken', niet altijd met jaartal trouwens:
- 1100 + Silberling AB + twee donkere Bm-achtigen + blauwbeige Bm-achtige
- 1118 (!) met een TEE (denk dat die toen zo heette), drie roodbeige rijtuigen, 1983
- 1100 + RD plan E + 3x Bm + donkere Bm-achtige (Nordsee Express)

Een echte 1100-trein van die lengte in die tijd had plan E bij zich :) maar een Duits buurlandstammetje past ook prima, net als ICR al dan niet met plan W erbij. Dus je kan bijna alles...

- 1200 + 3x Corail + ICR BDK + Bm-achtige (1983)
- 1200 + 2x blauwbeige Avmz/Bpmz + 3x roodbeige rijtuig (IC/TEE Rembrandt, 1985)
- 1300 + 4x roodbeige (TEE Rheingold)
- 1300 + 4x ICR + plan W
- 1300 + plan E's
En dat alles is natuurlijk ook met 1600 mogelijk...