Volgens mij gaat het meer om het gemak van insteken en verwisselen. Ik kan me voorstellen dat een decoder het makkelijkst te plaatsen is via een aansluiting in de bodem, Plux of Next prik je er als LEGO dan zo in. En als je er als fabrikant al een speaker hebt ingebouwd is sound ook bereikbaar.
De serieuze analoge gelijkstromer heeft een pulsbreedte modulatie regelaar die een decoder flink in de war kan brengen.
Per stuk 10 pond (€ 11,23) of per 10 voor 94 pond (€105,55)
En ik zie nog steeds een aantal zeggen: jamaar, een digitaal model kan toch ook analoog? Dat werkt alleen prima met ouderwetse transformatoren die in oude startsets zitten.
Ook met een gewone trafo is het gedrag van een decoder in analoog bedrijf waardeloos.
Wat mij erg stoort in deze discussie is dat de oudere gaarde, die al van uit de jaren 60 van de vorige eeuw met deze hobby bezig is, en graag vast wil houden aan het analoge, als een stel halsstarrige nuddebillen word weggezet. Ook hier probeert een kleine groep zijn wil door te drijven.
Als we ieder in zijn waarde laten dan kunnen we nog veel plezier aan onze mooie hobby beleven.