Google+
Doel:€250.00
Donaties:€80.25

Per saldo:€-169.75

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 20-01-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Chris Westerduin
Vandaag om 04:55:37
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 04:03:35
Containerterminal Brawa aansluiten lukt niet door MOVisser
Vandaag om 03:28:35
3d printen Welgro in H0 door MOVisser
Vandaag om 03:19:26
Gevonden: 90 jaar oude lorrie door MOVisser
Vandaag om 03:12:59
Roco NS plan V door Bastaard
Vandaag om 03:07:42
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 01:15:36
SNCF Vru restauratie-rijtuigen VB-207 en VB-208 van REE Modèles door Rondje_HO
Vandaag om 01:07:41
Motorpost ombouwen met Roco motor en aandrijving door HenkN
Vandaag om 00:14:51
Artitec 2018, het speculaas-draadje...... door Jeanne
Vandaag om 00:04:47
Fleischmann 1385 NoHab: kortsluiting bij montage metalen kap ? door Bahn-AG
Vandaag om 00:04:31
Electrofrog specialist gezocht door meino
20 januari 2018, 23:55:55
Kranenberg, een exercitie in code 70 door Romavami
20 januari 2018, 23:52:46
Nieuwbouw Zevenheuvelenbaan H0 - digitaal DCC door Romavami
20 januari 2018, 23:46:58
Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555) door Modellbahnwagen
20 januari 2018, 23:43:19
Piko h0 NS 2200 door Thowra
20 januari 2018, 23:31:34
Raadplaatje door dh3201
20 januari 2018, 23:30:46
Lippe sluit winkel in Bremen (Detmold en internet blijven open) door laurent
20 januari 2018, 22:57:57
Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw door Daniels
20 januari 2018, 22:53:25
BNLS-Module L'Esimé door Chris80
20 januari 2018, 22:52:57
19 Toen door Reinout van Rees
20 januari 2018, 22:49:53
Fleischmann draaischijf 6652 bromt maar draait niet. door ronald1956
20 januari 2018, 22:47:17
BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338 door 44
20 januari 2018, 22:34:11
Modelspoorbeurs Houten 20 januari 2018 de voor en na beschouwing . door Rondje_HO
20 januari 2018, 22:16:07
Fremo haven: KNZ Hengelo door Erik_omBC
20 januari 2018, 22:05:26
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door raymond erdtsieck
20 januari 2018, 21:50:59
Piko/Gutzold BR 52 2006 met kondenztender door Floris Dilz
20 januari 2018, 21:36:31
Artitec / REE 1300 de eerste foto' s door MDK193
20 januari 2018, 21:30:17
Aansturing analoge baan met Arduino PWM en bezetmelder GBM-1 (Tams Elektronik) door 72sonett
20 januari 2018, 21:29:50
Multimaus gereset alles weg door Sandopie
20 januari 2018, 21:07:09
  

Auteur Topic: Weert, maar anders  (gelezen 1848 keer)

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 2424
Weert, maar anders
« Gepost op: 23 oktober 2017, 21:29:50 »
Na jaren geen baan meer te hebben gehad en ongeveer alle Duitse materieel dat ik bezat te hebben verkocht, ben ik vanaf 2009 Nederlands materieel gaan verzamelen. Daarbij houd ik wel ongeveer de periode 1972-1984 aan, omdat ik het plan had toch ooit wel weer een baan te gaan bouwen. Aanvankelijk zou dat in het appartement zijn waar ik mijn ingelaste vrijgezellenbestaan vertoefde. Een ontwerp had ik ook al: gebaseerd op Zandvoort maar met beduidend meer sporen, vooral om te kunnen rangeren.
Zeg nooit "nooit", in mijn geval ook niet als het op trouwen aankomt, want zie: dat gebeurde in 2015 toch weer en ik verhuisde naar de mooie binnenstad van Delft. Op aandringen van mijn vrouw (nou ja, erg lang hoefde ze dat niet te doen) hebben wij een mooie treinenkamer gerealiseerd waar ik op een oppervlak van ongeveer 7.00 x 1,6 meter kon gaan realiseren wat eigenlijk al een langgekoesterde wens van mij was: het sporenplan van Weert nabouwen. Waarom Weert? Mijn grootouders van moeders kant woonden daar tegenover aan de zuidzijde. Iedere vakantie dat het mogelijk was, ging ik daar logeren. Die vriendelijke Limburgse spoormensen vonden zo'n jochie uit de Randstad met een passie voor het spoor wel grappig en zo kwam het dat ik dan weer treinkaartjes verkocht, dan weer in Post T de seinen en wissels bediende (tot in 1966 de CVL kwam), dan weer met de perronkar reed met snelvracht, de bordjes verhing waarop de bestemming van de eerstvolgende treinen stond aangegeven en ja, zelfs mocht meerijden met de buurtsuper naar Budel en dan natuurlijk zelf ook even de 2400 mocht laten brullen. Rangeren met de plaatselijke Sik deed ik ook en dat zelfs solo. Kortom: jongensdroom die uitkwam.
En nu ligt er een plan met 68 meter rails, 50 wissels, vijf Engelse wissels en 2 kruisingen. Bij vergelijking met het echte Weert is er echter iets totaal anders: ik heb Weert gesitueerd als Hoorn tot in de zeventiger jaren. Geen dubbelsporige, geëlektrificeerde hoofdbaan met aftakkende enkelsporige diesellijn, maar een knooppunt van vier enkelsporige diesellijnen. Mijn elektrische locs en treinstellen blijven in de vitrine in de huiskamer, omdat ik mij geen natuurgetrouwe bovenleiding zie bouwen en de pantografen van de locs ook niet te bedienen zijn en dat vind ik nou weer echt nodig bij Nederlandse locs. Ondanks de redelijk forse lengte die ik heb, moet alles natuurlijk enorm worden ingekort. Maar toch: alle sporen liggen er, met uitzondering van 'Den Koel' (de kuil), het restant van het emplacement van het eerste station van Weert uit 1879 dat, als raccordement, tot in de zeventiger jaren dienstdeed. Ook de sporen van 'Het Kolenpark', dat door het plaatselijke spoorwegpersoneel nog altijd zo werd genoemd al waren de stoomlocs allang verdwenen, krijgen een plek.
Hoe ver ben ik nu? De onderbouw is al gevorderd en bestaat uit heel veel Ivar van de bekende Zweed. Binenkort gaan de platen multiplex er op, gevolgd door de bekende blauwe platen. Ik moet alleen nog uitvogelen hoe die te verlijmen op het hout en onderling. Het railmateriaal is Profi, ik ben vooral een rijder en doe wat dat betreft minder aan natuurgetrouwe spooraanleg. Er is nog een reden dat ik een echt sporenplan nabouw: het moet van mij logisch zijn en een bestaand plan uit de 1:1 wereld heeft dat per definitie. Gelukkig is dit een hobby waar eigenlijk alles mag wat je zelf leuk vindt (aanvulling: vreselijk, die mails in verband met een nummerplaat). De lijnen lopen dus van 'Weert' naar A, B, C en D en zullen deels worden gecamoufleerd, wat op een Nederlandse baan altijd wel een uitdaging is. Je plempt er immers niet makkelijk een berg met tunnels overheen. Aan de achterzijde komt een schaduwstation. Voor de bereikbaarheid van het geheel maak ik er grote openingen in. Ik ga digitaal rijden, maar alleen de locs en dieseltreinstellen zijn/worden dat. Aansturing van de wissels en seinen gaat analoog. Ik heb nu het baanplan alleen in .pdf en dat kan hier geloof ik niet worden geplaatst. Ga daarvoor, als je het wilt zien, maar even kijken bij de buren. Wordt vervolgd.
Groet, Frank

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 157
Re: Weert, maar anders
« Reactie #1 Gepost op: 23 oktober 2017, 22:01:46 »


Hallo Frank, leuk verhaal en kan me er wat bij voorstellen, ben wel benieuwd naar het sporenplan, wie bedoel je met de buren?

Groeten,
Richard
Groeten,
Richard

Nederlaantje

  • Offline Offline
  • Berichten: 197
Re: Weert, maar anders
« Reactie #2 Gepost op: 23 oktober 2017, 22:23:15 »
Ben zeer benieuwd, ook omdat je er eerder over hebt gesproken over weert!

Mvg Remco
Digikeijs DR5000 Multi-bus centrale
Bezet/terugmelder(s): LocoNet & S88SD16-n
RocoLine rails
(B)aansturing: Koploper

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 2424
Re: Weert, maar anders
« Reactie #3 Gepost op: 23 oktober 2017, 22:37:44 »
@Richard: MSW
Groet, Frank

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 157
Re: Weert, maar anders
« Reactie #4 Gepost op: 23 oktober 2017, 22:53:10 »

Bedankt  (y) mooi plan. Misschien kun je toch wat karakter van Weert meegeven door op een van de diesellijnen NMBS en DB diesels met huckepack te laten rijden.
Groeten,
Richard

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 1723
  • Westlandbaan
Re: Weert, maar anders
« Reactie #5 Gepost op: 24 oktober 2017, 06:28:09 »
Cool Frank dat je weer begint met bouwen ;)
Ben benieuwt

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 2424
Re: Weert, maar anders
« Reactie #6 Gepost op: 17 december 2017, 11:34:36 »
Het vervolg stond gepland voor vooral volgende week: plafond nog wat bijwerken na het aanbrengen van nieuwe (LED)verlichting (die brandt al wel) en een deurpost die deels achter de tafel verdwijnt schilderen. Dan de platen multiplex erop, mangaten zagen, blauwe platen aanbrengen en de eerste rails leggen. Gaat voorlopig niet door. Een vrij acute hernia zorgt ervoor dat ik waarschijnlijk nog voor de kerstdagen onder het mes ga. Ik kan gelukkig wel af en toe achter de computer zitten. Hierbij het op enkele details aangepaste ontwerp, met onderaan het schaduwstation:



Ter vergelijking het origineel (NS tekening uit 1962 ter voorbereiding op de CVL van 1966):



Wat ik nog heb toegevoegd is spoor 25, dat bij mij programmeerspoor moet worden (handig aan de voorkant van de tafel). Daar zijn wel schakelingen voor bedacht met veel relais en zo, maar ik wil dat eenvoudigweg met een stekker-bus verbinding doen. Normaal stekker met baanspanning er op, als er geprogrammeerd moet worden de stekker naar de programmeeruitgang er op (of is dat te simpel gedacht?).

In 'mijn' Weert komen dus vier enkelsporige diesellijnen samen: naar A (linksboven), B (linksonder), C (rechtsboven) en D (rechtsonder). De treinen naar/van B en D kruisen in 'Weert'. Vlak daarvoor arriveert de trein uit A op spoor 3a. De trein uit B loopt binnen via 4a naar 3b. De trein uit D komt binnen en vertrekt van spoor 2. De trein naar A vertrekt na aankomst van de trein uit C die keert op spoor 2. Dat betekent wel dat de reizigers uit C alleen een goede aansluiting naar A hebben. Slecht in de spits pendelt een 'Klompentrein' tussen 'Weert' en B om zo een kwartierdienst te vormen en daarnaast de reiziger naar/van C een kwartier korter laat wachten. Ik heb een hele dienstregeling in elkaar gezet, waarin ook plek voor goederen-, werk- en extra treinen.

Zoals eerder aangegeven, heb ik alleen het raccordement naar de vleesfabriek Limco weggelaten (uit ruimtegebrek). Rechts ga ik het zo proberen aan te leggen dat de lokomotievenloods van Markenburg in enkelsporige uitvoering daar past. Die is immers identiek aan het exemplaar dat in Weert in vijfsporige uitvoering stond. Die loods moet gaan dienen als onderkomen voor de 3737 die vanuit 'Weert' regelmatig met een bont gezelschap aan historische rijtuigen op stap zal gaan voor het rijden van rondritten. Verder komen langs spoor 33 graansilo's die er in werkelijkheid niet staan en wordt uithaalspoor 24 doorgetrokken naar een koelhuis. Dat dit spoor verder loopt dan tegenwoordig is overigens wel weer historisch verantwoord: voor de oorlog liep dat spoor door tot aan de Zuid Willemsvaart waar het in twee kadesporen eindigde.
« Laatst bewerkt op: 17 december 2017, 11:37:00 door spoorzeven »
Groet, Frank

Rinus H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1060
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re: Weert, maar anders
« Reactie #7 Gepost op: 17 december 2017, 14:09:53 »
Hallo Frank,
Als inwoner van Weert zeg ik; geweldig! Dit ga ik absoluut volgen...
Gr.Martijn
Agenda; bouwdip te boven komen.

H0 Roco 2Rail, TC Gold, NL TP IV. Bezig met voorbereiding tweede baan. Scenery adept.

@Flickr; Meer dan 4000 modelspoorfoto's, uitgebreide reportages diverse banen

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 1723
  • Westlandbaan
Re: Weert, maar anders
« Reactie #8 Gepost op: 17 december 2017, 21:59:08 »
Hoi Frank, oei acute hernia is heftig, neem de tijd en schoon jezelf. Beterschap en hopenlijk toch nog fijne kerstdagen, ook groetjes aan je vrouw,
Gr. Joke

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 732
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Weert, maar anders
« Reactie #9 Gepost op: 18 december 2017, 20:53:35 »
Interessant Frank.
Hoe lang is je baan eigenlijk ? Lijkt em toch al een redelijke lengte te worden.

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 2424
Re: Weert, maar anders
« Reactie #10 Gepost op: 18 december 2017, 22:06:01 »
De afmetingen zijn 705 x ca. 160 cm (breedte gaat iets verschillen in de lengte gezien).
Groet, Frank

b+j

  • Offline Offline
  • Berichten: 100
Re: Weert, maar anders
« Reactie #11 Gepost op: 18 december 2017, 22:49:56 »
Hoewel ik zelf het Nederlandse spoor wat minder interessant vind (maar dat heeft dan weer met mijn eigen jeugdervaringen te maken, mijn bijzondere uitstapjes gingen richting DDR en met name Harz...), ben ik als Weertenaar erg benieuwd naar de vorderingen en resultaten.
Ben je ook van plan om het stationsgebouw na te bouwen?

PMBW

  • Offline Offline
  • Berichten: 20
Re: Weert, maar anders
« Reactie #12 Gepost op: 19 december 2017, 07:36:31 »
Hallo,
Als oud leerling van de "Ambachtsschool" tegenover de "Unicum's bedrijven", dus regelmatig onder aan de statie op de bus gestapt, ga ik dit draadje met heel veel interesse volgen!

Dat er U gauw beterschap mag zijn i.v.m. de hernia!
Met vriendelijke groeten,
Peter

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 2424
Re: Weert, maar anders
« Reactie #13 Gepost op: 19 december 2017, 10:05:49 »
Ben je ook van plan om het stationsgebouw na te bouwen?
Nee, dat zit niet in de planning, omdat de ruimte ontbreekt en bovendien komt het emplacement bij mij gelijkvloers te liggen. Het is trouwens een behoorlijk ingewikkeld gebouw als je het volledig wilt nabouwen.
Groet, Frank

b+j

  • Offline Offline
  • Berichten: 100
Re: Weert, maar anders
« Reactie #14 Gepost op: 19 december 2017, 12:12:05 »
Nee, dat zit niet in de planning, omdat de ruimte ontbreekt en bovendien komt het emplacement bij mij gelijkvloers te liggen. Het is trouwens een behoorlijk ingewikkeld gebouw als je het volledig wilt nabouwen.
Inderdaad niet het meest eenvoudige gebouw, daarom was ik er ook naar benieuwd.
Ik heb er zelf ooit over nagedacht, maar het leek me ook te gecompliceerd.


Verstuurd vanaf mijn RAINBOW JAM met Tapatalk