Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Loconet over TCP/IP door Falkenberg
Vandaag om 12:19:04
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 12:16:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Harryku
Vandaag om 12:07:18
Verschil leveranciers DCC decoders? door Ronald Halma
Vandaag om 11:55:05
Zee. Land. door Huup
Vandaag om 11:51:05
FS UIC-X wagens en hun varianten door 1200blauw
Vandaag om 11:38:41
Handmatige bediening van wissels d.m.v. stangen door spoorijzer
Vandaag om 11:21:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:20:00
NS/32 door FritsT
Vandaag om 11:08:41
Perronhoogte TP3 door Pauldg
Vandaag om 10:59:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Pauldg
Vandaag om 10:50:12
zelfbouw diesel vijf (DE-5) door FritsT
Vandaag om 10:22:10
De Hondsrugbaan door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 10:22:09
Kranenberg, een exercitie in code 70 door meino
Vandaag om 10:18:27
US diorama in H0 door ES44C4
Vandaag om 10:09:14
Schneidersein door W.Broere
Vandaag om 10:04:53
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MOVisser
Vandaag om 09:56:58
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 09:52:10
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 09:36:22
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
Vandaag om 09:22:33
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door henk
Vandaag om 09:02:16
Modelbaan Beltheim. door Hans GJ
Vandaag om 08:39:25
De spoorhaven van Zuidbarge. door mass am see
Vandaag om 08:25:21
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Basilicum
Vandaag om 08:12:20
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door NS264
Vandaag om 07:49:38
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
  

Auteur Topic: Nederlandse hulpverleningsvoertuigen in model  (gelezen 12720 keer)

Sebastian

  • Offline Offline
  • Berichten: 473
Nederlandse hulpverleningsvoertuigen in model
« Gepost op: 20 oktober 2017, 14:29:53 »
Sinds Modelbouw Luthart in Venlo niet meer bestaat, omdat de twee beheerder in 2011 gestorven zijn, is de productie aan moderne Nederlandse brandweer, politie en ambulance voertuigen bijna helemaal tot stilstand gekomen. Van Rietze kommen per jaar nog gemiddeld twee of drie voertuigen en van Herpa 1-2 of geen per jaar uit. Van Brekina kommen er nog enkele per jaar uit maar die oude tijdperk interesseert mij niet zo. De Herpa Importeur De Kleine uit Meppel toont bijna geen initiatief meer, hij concentreert zich wanneer dan meer op Nederlandse vrachtwagens. Is er dan niemand meer in Nederland die het voortouw kan nemen zo dat weer meer leuke actuele/moderne hulpverleningsvortuigen in 1:87 worden uitgebracht?  :-[ @Chris ik weet dat jij meer van oudere voertuigen van de jaren 70 en 80 hou.
« Laatst bewerkt op: 20 oktober 2017, 21:17:27 door Bert van Gelder. Reden: Afgesplitst, titel »

ReneN

  • Gast
Re: Re: Nieuw model de Kleine Benelux
« Reactie #1 Gepost op: 20 oktober 2017, 14:36:44 »
Fokko van Calker heeft het nodige aan brandweerwagens en sommige kits van Luthart zijn door hem opnieuw uitgebracht. Kijk even in zijn webshop of er wat bruikbaars tussen zit: http://www.fvc-decals.nl 

Sebastian

  • Offline Offline
  • Berichten: 473
Re: Re: Nieuw model de Kleine Benelux
« Reactie #2 Gepost op: 20 oktober 2017, 14:44:31 »

ja dat is mij bekend wat Fokko heeft uitgebracht.Ik heb bij hem ook eens decals besteld en van twee van die kits van Luthart heb ik toen nog die voorbeeld-modellen tijdens het uitverkoop kunnen kopen. Ik bedoel maar geen Decals en Bouwpakketten maar Serien of Specialmodellen van grote hersteler zoals Herpa en Rietze! Van hun kommen niet meer zoals in die tijd toen Luthart nog actief geweest is vijf tot tien of meer modellen uit maar drie tot geen per jaar.
« Laatst bewerkt op: 20 oktober 2017, 16:52:31 door Bert van Gelder. Reden: Citaat verwijderd »

Simon Stenneberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1724
  • Dieselpower rules!
Re: Re: Nieuw model de Kleine Benelux
« Reactie #3 Gepost op: 20 oktober 2017, 19:39:50 »

Volgens mij mogen we wat Rietze betreft niet klagen. Elk jaar zitten er wel een paar Nederlandse HV-modellen bij. Ook goed in verhouding met andere niet-Duitstalige landen.

Zo uit mijn hoofd dit jaar de VW Golf Variant van de politie, de VW T5 van de KMAR, de MB Atego redvoertuig, zelfs een VW Caddy vd brandweer als N-model.

Ik heb zelf ooit het initiatief gegeven voor de Toyota LandCruiser van de reddingsbrigade (Busch) en de MB Sprinter van de GGD Kennemerland  (Rietze), en daar gaat best wel veel voorbereidingstijd in zitten. Specifieke HV-modellen voor verzamelaars is ook maar een kleine markt.

Luthart liet zelf basismodellen speciaal bedrukken, dat is inderdaad niet meer. Maar een speciaalzaak als hun die zoiets kunnen/willen initiëren ken ik in NL ook niet meer.
Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

Sebastian

  • Offline Offline
  • Berichten: 473
Re: Re: Nieuw model de Kleine Benelux
« Reactie #4 Gepost op: 20 oktober 2017, 20:20:52 »
Ohja klopt, van Busch kommen er ook nog af en toe leuke modellen. Die LandCruiser van de Reddingsbrigade heb ik natuurlijk ook - dat was een super initiatief van jouw :)
Maar die tijden toen er bij voorbeeld 7 verschillende varianten van de Herpa Mercedes Sprinter Delfis Ambulance worden uitgebracht, zijn dus helaas voorbij.
« Laatst bewerkt op: 20 oktober 2017, 20:24:19 door Sebastian »

ReneN

  • Gast
Re: Nieuw model, De Kleine Meppel (DKM)
« Reactie #5 Gepost op: 20 oktober 2017, 21:17:16 »
@DDV: Neo heeft enkele jaren geleden een mooi model van een Nederlandse Chevy ambulance gemaakt, zeg maar het Amsterdamse type. Omdat het merk er kort daarna mee stopte was het slechts heel beperkt te koop. Er is maar 1 versie van verschenen. http://www.ho-modelautoclub.nl/nieuwe-modellen-van-neo-3/
« Laatst bewerkt op: 20 oktober 2017, 22:17:38 door ReneN »

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4387
Re: Nederlandse hulpverleningsvoertuigen in model
« Reactie #6 Gepost op: 20 oktober 2017, 21:22:53 »
Dit draadje stond bij het draadje van DKM, maar heb ik even afgesplitst. Dus een aantal berichten staan nu in dit nieuwe draadje.

Gr, Bert
Team moderatoren

ddv

  • Offline Offline
  • Berichten: 474
Re: Nederlandse hulpverleningsvoertuigen in model
« Reactie #7 Gepost op: 21 oktober 2017, 20:05:54 »
Hallo;

Zelf heb ik ook interesse in Nederlandse hulpverleningsvoertuigen voor de modelspoorbaan. Wat politie- en ambulancevoertuigen aangaat is, c.q. was, er naar mijn bescheiden mening voor de uiteenlopende periodes een redelijk aanbod beschikbaar.
Wat de brandweervoertuigen aangaat ligt dat een beetje anders. Afgezien van een enkele moderne autoladder [1 x Iveco en 1 x Mercedes] van de grote fabrikanten waren ! er van FVC nog een DAF A1600 van de brandweer Den Haag en de 1e moderne DAF autospuit [voorloper van het huidige model]. De grote fabrikanten brachten ! ook een MAN2000City autospuit en een dito autoladder en ook nog de Amsterdamse Mercedes waterongevallenwagen. Wiking had ! ook nog een witte Magirus autospuit van Roermond. Momenteel zijn er alleen nog een DAF 2e generatie en een Mercedes als resin bouwkit van FVC en een 2-tal wagens op basis van de Sprinter met een resin kast als opbouw. Ook is er een resinkap voor een Austin bellewagen.
Wat de modellen van de grote fabrikanten aangaat is Brekina een positieve uitzondering met in het verleden 2 modellen van de Citroën HY [BB Zuid-Limburg en waterongevallen Amsterdam] en de Unimog van de regio Zuid-Limburg. Vrij recent hebben ze de gereedschappenwagen en de verbindingswagen van Kerkrade uitgebracht. Voor het overige diepe armoede, personenauto's busjes en bestelauto's wat de klok slaat.

Nu is het voor Nederlandse begrippen te verkopen, rijd maar eens langs de brandweerkazerne in Heerlen of in Maastricht of kazerne Middenweg in Sittard, om een enkele autospuit en een autoladder in een grotere kazerne te zetten met daarbij een stuk of tien personenauto's en busjes/bestelauto's maar leuk is anders en tot de verbeelding spreekt het ook niet.
Het zou leuk zijn wanneer een fabrikant met échte brandweerauto's zou komen. Artitec zou wat op basis van de DAF A1600 kunnen doen [autoladder, hulpverleningsvoertuig brandweer Schiphol, schuimtankwagens Esso/Shell brandweer, allen met een losse cabine] en op de YA328 de militaire uitvoeringen zoals tankautospuit-ASK, de standaard tankautospuit [ik heb afgelopen week ergens een resinopbouw gezien maar weet niet meer bij wie] en de crashtender. Op basis van de DAF 900 van Brekina zijn er ook mogelijkheden o.a. een kleine tankautospuit van Rotterdam.

Ik begrijp dat de Nederlandse markt voor zulke modellen een zeer kleine markt is en daarom heb ik ook geen illusies dat er ooit fatsoenlijke Nederlandse brandweermodellen komen van de grote fabrikanten. Resinmodellen zie ik eventueel nog komen maar wanneer je niet erg handig daarin bent wordt het vaak geen mooi model. Nóg meer personenauto's en busjes, daar zit ik echt niet op te wachten.

Groetjes Dieter 
« Laatst bewerkt op: 21 oktober 2017, 20:11:18 door ddv »

Simon Stenneberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1724
  • Dieselpower rules!
Re: Nederlandse hulpverleningsvoertuigen in model
« Reactie #8 Gepost op: 22 oktober 2017, 08:49:26 »
Ik heb 'even' een overzicht gemaakt van de 'grote voertuigen' die in model en grootserie verkrijgbaar zijn geweest, met behulp van mijn geheugen, Google en deze handige link: http://www.modelautos1op87.nl/overzichtnederlandsebrandweer.php

Er bestaat trouwens een ander draadje hierover: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=12476.0

Mijn conclusie: jammer dat Luthart er niet meer is, maar De Kleine en Hobbytime zijn er nog wel.

Even gesorteerd op merk (A-Z):

Busch 438108 (2013) MB MK94 TS 815 “Regionale brandweer” (rood met witte band, zwarte grill)
Busch 438109 (2013) MB MK88 TS "Brandweer Bergen op Zoom" (rood met witte bovenzijde cabine en opbouw)
Busch 438110 (2013) MB SK TS 761 “Brandweer Purmerend” (geel)
Busch 438112 (2013) MB MK94 TS 846 “Brandweer” (rood met witte band, witte grill)
Busch 43860 (2015) MB SK TS 761 “Brandweer” (geel)
Busch 43861 (2015) MB MK94 TS 761 “Brandweer Purmerend” (rood met witte band, zwarte grill)

Herpa/DKM 900931 (1990) MB Vario TS “Brandweer” (rood met witte band, displaybox)
Herpa 1382 (1998) MB DLK23012 “Brandweer” (rood met witte band)
Herpa/DKM 1428 MB SK AL “Brandweer” (striping, ladder schuin naar achter))
Herpa/DKM 1649 MAN RV “Brandweer” (striping)
Herpa 90810 (2013) Renault Premium tankcontainer “Brandweer Zeeland” (striping)

Rietze 60729 (2005) MAN Schlingmann TLF 16/25 “Brandweer” (striping)
Rietze 68506 (2011) Iveco Magirus DLK M 32 L “Brandweer Velsen” (striping)
Rietze 68225 (2013) MAN TGM LF “Brandweer Ameland, post Hollum” (striping)
Rietze 68530 (2013) Iveco Magirus DLK M 32 L “Brandweer” (striping)
Rietze 71613 (2016) MB Atego Magirus DLK 31 “Brandweer” (striping)

Wiking 6100129 (1997) Magirus LF16 “Brandweer Roermond” (wit)

Ik herinner me ook nog een Brekina Scania tankwagen van de gezamenlijke brandweer?
« Laatst bewerkt op: 22 oktober 2017, 09:16:50 door SimonSt »
Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

ddv

  • Offline Offline
  • Berichten: 474
Re: Nederlandse hulpverleningsvoertuigen in model
« Reactie #9 Gepost op: 22 oktober 2017, 17:04:35 »
Hallo;

Die Mercedes van Busch, ik moet me schamen, die was ik totaal vergeten .... terwijl ik i.d.d. dat model in regio uitvoering nog graag wil hebben, moet ik nog bestellen voordat die er uit is. De MAN
van brandweer Ameland ? effe gegoogeld 4x4, past mooi bij die 4x2 MAN die ik al heb ... is die nog in de handel ?, ik heb hem nog niet gezien ook niet bij Hühnerbein in Aken. De Renault Premium tanker is naast de dienstauto's en busjes weer het andere uiterste, die kende ik wel ... eerder iets voor de verzamelaars geen "gebruiksmodel [maar dat is natuurlijk persoonlijk]" uiteraard zullen ook daar liefhebbers voor zijn.
Diep triest dat met de gebr. Luthart, ik kwam er regelmatig. Er was weinig dat zij niet hadden, ik heb daar ook mijn resin modellen vandaan. Het zou mooi zijn wanneer er wat sets kwamen waarmee modellen "vernederlandst" kunnen worden ... slangen-ladderrekken en zo. Daarbij hoop ik toch stiekem op een paar mooie jaren '90/'00 modellen van Artitec.

Groet Dieter

 

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12298
    • sleutelspoor
Re: Nederlandse hulpverleningsvoertuigen in model
« Reactie #10 Gepost op: 22 oktober 2017, 19:29:04 »
Ik denk meer aan dit soort voertuigen. Ik weet wel erg plaatselijk gebonden, maar dat was toen ook.


AL2




AS2


AS3


AS5


AS1


TM2 (Duikwagen)
« Laatst bewerkt op: 23 oktober 2017, 09:03:16 door Sobat Kras »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Simon Stenneberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1724
  • Dieselpower rules!
Re: Nederlandse hulpverleningsvoertuigen in model
« Reactie #11 Gepost op: 22 oktober 2017, 20:01:48 »
De MAN van brandweer Ameland ? effe gegoogeld 4x4, past mooi bij die 4x2 MAN die ik al heb ... is die nog in de handel ?

Heb ik laatst op Marktplaats voor meer dan 100,- aan opbiedingen voorbij zien komen...

Aanpassen van de vooral Duitse voertuigen is op zich niet zo moeilijk, hoor. De chassis en cabines zijn goed bruikbaar. Sommige opbouwen ook, met een beetje aanpassing door bijvoorbeeld de achterzijde dicht te maken waar de haken voor de slangenhaspels zitten. FVC heeft wel 3D-prints voor opbouwen en arbo-ladderreks gehad, hopelijk komen die weer eens.

Een kleinseriefabrikant waar ik zelf goede ervaring mee heb, is Reinhard Merlau Modellbau: http://www.merlau.de/

Ik hoop dat meerdere fabrikanten met wat ouderen modellen komen. Rietze bijvoorbeeld met de Magirus-Deutzen/Iveco's waar in NL veel varianten hebben rond gereden...

@Sobat: genoeg basismodellen bij Brekina zou je denken...

Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

ddv

  • Offline Offline
  • Berichten: 474
Re: Nederlandse hulpverleningsvoertuigen in model
« Reactie #12 Gepost op: 22 oktober 2017, 22:37:18 »
Hallo SimonSt;

€ 100,- ?, nog niet misschien !

Die Magirus Rundhauber autoladder is makkelijk te maken, basismodel zonder opdruk zien te vinden, hier en daar likje verf en decals er op ... klaar ... De Magirus Frontlenker autospuit is of was ? er van Tramwelt, als resinmodel zonder voorbouwpomp [resin :-\].
De Rundhauber en de modernere Frontlenker lijken mij al een uitdaging om aan te beginnen , gaat mij echt niet lukken, ik durf mijn resin modellen al niet aan te pakken omdat ik bang ben ze te vernaggelen met spuiten [zou niet de eerste keer zijn  :'(]. Die kleine Mercedessen vergen ook nog het nodige zaagwerk en ik ben een van de lui waar een uit kokosmat gemaakte vlasakker ook uitziet als een stuk kokosmat  :'(..

Ik heb de oude brandweerkazerne van Vollmer met de kleine 3deurs garage erbij. Ik zit te denken aan jaren '60 bezetting met Daffodil Dienstauto en bestelauto [beide resin], eventueel nog een Opel Olympia stationwagen. De Volkswagen brandweerbus gesloten en met ramen van Brekina. DAF Tankautospuit van Focus ? en de Haagse autospuit van FVC. [beide resin] De Ford FK3000 van Kibri als gereedschapswagen [of toch die grote F3500 van Brekina], voor de autoladder twijfel ik tussen een Magirus Rundhauber of een Eckhauber die reden hier allebei rond. Ik moet toch eens over de drempel die resin heet heenstappen, ik heb ook nog modernere wagens in resin. Ook wil ik een kazernebezetting rond de jaren '80 en rond 2000 samenstellen. Een moderne bezetting heb ik zo ongeveer.

De brandweer voor mijn raffinaderij kan worden samengesteld uit Mercedessen van Preiser 2x en Kibri 1x daarbij een VW Golf en een Ford busje.
Een en ander neemt niet weg dat ik toch graag wat mooie modellen zou aanschaffen die ik er zo kan neerzetten.
Ik zie net dat de DAF van Den Haag bij FVC weer is te krijgen, hij staat onder "cabines" dat had ik niet eerder gezien ... misschien dat ik er nog een aanschaf.
Groetjes Dieter.

« Laatst bewerkt op: 22 oktober 2017, 22:59:08 door ddv »

ReneN

  • Gast
Re: Nederlandse hulpverleningsvoertuigen in model
« Reactie #13 Gepost op: 22 oktober 2017, 23:09:59 »
Zoeken in het archief van de H0-modelautoclub zal nog meer opleveren... de Magirus D frontstuurmodellen zijn gemaakt door Heico en gewoon in grootseriekwaliteit te koop. Kom ze af en toe op de beurs tegen: http://www.ho-modelautoclub.nl/magirus-d-serie-van-heico/

Artitec had al bekendgemaakt dat zij de Kikkerdaf als brandweerwagen willen uitbrengen, maar er zit een capaciteits- annex afzetmarktverhaal aan vast. Is een kwestie van geduld. Over de oude brandweerwagens van het Amsterdamse korps in 1974 (100-jarig bestaan) is een YT-film in kleur te vinden: https://www.youtube.com/watch?v=CP8hQHTloX0

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12298
    • sleutelspoor
Re: Nederlandse hulpverleningsvoertuigen in model
« Reactie #14 Gepost op: 22 oktober 2017, 23:31:59 »
Het probleem is dat van na de oorlog tot in de jaren 70 van de vorige eeuw er geen specifieke, op een enkele uitzondering na, Nederlandse brandweervoertuigen verkrijgbaar zijn. De meeste in de handel gebrachte voertuigen zijn vernederlandse duitse voertuigen.


Bij de wagens die ik ken en waar ik mee gewerkt heb hadden allemaal een doorlopende kast om dat deze voertuigen speciaal voor de desbetreffende korpsen werden gemaakt. Van standaardisatie zoals in Duitsland had men hier nog nooit gehoord. Ieder korps was autonoom in zijn ontwerp.


Dit is leuk, maar zo hebben zij met dubbele cabine en losse kast nooit dienst gedaan.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.