Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door ES44C4
Vandaag om 10:09:14
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Martin Welberg
Vandaag om 10:08:31
Zee. Land. door AB 7216
Vandaag om 10:05:01
Schneidersein door W.Broere
Vandaag om 10:04:53
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 10:02:34
Perronhoogte TP3 door Rob Ellerman
Vandaag om 10:00:51
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MOVisser
Vandaag om 09:56:58
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 09:52:10
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 09:36:22
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
Vandaag om 09:22:33
Handmatige bediening van wissels d.m.v. stangen door spoorijzer
Vandaag om 09:04:33
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door henk
Vandaag om 09:02:16
Modelbaan Beltheim. door Hans GJ
Vandaag om 08:39:25
De spoorhaven van Zuidbarge. door mass am see
Vandaag om 08:25:21
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Basilicum
Vandaag om 08:12:20
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:07:49
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door NS264
Vandaag om 07:49:38
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
  

Auteur Topic: Heb ik hier een keerlus?  (gelezen 6634 keer)

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Heb ik hier een keerlus?
« Reactie #30 Gepost op: 21 oktober 2017, 11:10:35 »
Dirk

Het is nog beter als je de horizontale sporen dezelfde polariteit geeft. En daarmee aan de beide uiteinden van het ex hondebot een keerlus maakt. Is het in wisselstraten en dus in deze situaties beter op te lossen.

Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Dirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 836
Re: Heb ik hier een keerlus?
« Reactie #31 Gepost op: 21 oktober 2017, 11:13:15 »
Aha, toch nog licht aan de einder. Ga dat eens bestuderen met de manual van jou modules. Ik begrijp het wel niet, maar als het werkt prima... Er zijn zoveel dingen die ik niet snap en toch werken. Zijn er dingen waar ik op moet letten?

Dirk
2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.

Dirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 836
Re: Heb ik hier een keerlus?
« Reactie #32 Gepost op: 21 oktober 2017, 11:16:38 »
Dirk

Het is nog beter als je de horizontale sporen dezelfde polariteit geeft. En daarmee aan de beide uiteinden van het ex hondebot een keerlus maakt. Is het in wisselstraten en dus in deze situaties beter op te lossen.
Wim
keerlus 2 bestaat nog niet, daar ben ik nog niet aan toe

Dirk
« Laatst bewerkt op: 21 oktober 2017, 11:32:57 door Bert van Gelder. Reden: Quote gefixt »
2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Heb ik hier een keerlus?
« Reactie #33 Gepost op: 21 oktober 2017, 11:37:20 »
Dirk,

Dat maakt toch niet uit, het gaat erom hoe je de basis aansluit. Als de tweede lus er nog niet is dan is het nu nog een kopspoor.

Maar bij de aanleg gaat het erom dat je goed begint, zodat je later niet voor verrassingen komt, en later was al eerder dan je verwacht had, want de verrassing heb je al gehad, door het plaatsen van dat wissel en het maken van deze oversteek naar het andere spoor.  ;)

Het is aan de bouwer, hoe makkelijk of hoe moeilijk hij het zichzelf maakt in het ontwerp en aanleg proces.


Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

BMT

  • Offline Offline
  • Berichten: 97
Re: Heb ik hier een keerlus?
« Reactie #34 Gepost op: 21 oktober 2017, 12:02:57 »
Ik ga nog 1 keer reageren ,daar er misschien overheen gelezen is ,maar wat Wim in blauw tekent had ik al een aantal post terug aangegeven maar dan in het bovenste spoor ,bleek dus nutteloze reactie ,maakt niet uit .
Wil nog wel een tip mee geven ,[misschien wordt deze wel gelezen ] doe niet beide sporen als keerlus module aansluiten ,er kan het gevaar ontstaan bij druk trein verkeer dat er twee treinen op de keerlus module inrijden en dan ontstaat er een probleem ,sluiting keerlus module van slag enz ,dus doe 1 spoor dan werkt het ,en hou rekening met de treinlengte en de keerlus module als de trein langer is dan het geisoleerde stuk ontstaat tevens een probleem begin van de trein wil omschakelen en de achterzijde terug schakelen of wel sluiting hetzelfde als met de 2 treinen [op 2 sporen die allebei de keerlus sectie inrijden ],dus maak een ontwerp dat er max 1 trein de keerlus module in of uitrijdt.
En waarom dan 2 modules gebruiken als het met 1 kan [alleen het blauwe gedeelte in 1 spoor] ,ipv 2 modules in 2 keerlus zijde scheelt weer een keerlus module.
Succes er mee ,Bert.
« Laatst bewerkt op: 21 oktober 2017, 12:07:30 door Bertos »

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3290
Re: Heb ik hier een keerlus?
« Reactie #35 Gepost op: 21 oktober 2017, 12:29:34 »
Hoi Dirk,

Mooi dat je verder kunt zo.
Ik zou geen 2e keerlus module toepassen, eerst maar eens ervaren hoe het gaat met 1 keerlusmodule. Je vroeg om de aansluitingen: zie hieronder. A en B zijn de aansluitingen van het spoor waarop je centrale is aangesloten. Maak die aansluitingen dicht bij de isolatielassen.
Bundel 3xA en 3xB en sluit die aan op de input van de keerlusmodule.
Dan de aansluitingen C en D: ook hier geldt dat je de aansluitingen dicht bij de isolatielassen moet maken. Bundel 3xC en 3xD en sluit die aan op de output van de keerlusmodule.






Als voorbeeld hier de keerlusmodule die ik zelf gebruik in een dubbele whisbone en draaischijf:




En die kruising: beide sporen zijn geïsoleerd van elkaar. Bij FLM is dat standaard. Als dat bij peko niet zo is dan weet je nu wat je moet gaan kopen ;D
« Laatst bewerkt op: 21 oktober 2017, 12:41:03 door Hans Grasmaijer »
Tschuss Genossen

index van "update: baan in de tropen":
https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/pdf-excel-index-6537ff469ede7.pdf

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Heb ik hier een keerlus?
« Reactie #36 Gepost op: 21 oktober 2017, 15:08:56 »
I

En waarom dan 2 modules gebruiken als het met 1 kan [alleen het blauwe gedeelte in 1 spoor] ,ipv 2 modules in 2 keerlus zijde scheelt weer een keerlus module.

Omdat je met het toepassen van de 2 keerlussen, andere zaken mogelijk maakt die je dan ongestraft kunt doen, zoals het oversteken van het onderste spoor naar het bovenste spoor of visa versa.
Je verlegd dus je probleem gebied naar een deel waar het eenvoudig(er) is op te lossen. Gewoon toekomst gericht denken.
Mvg
Wim.
« Laatst bewerkt op: 21 oktober 2017, 15:12:02 door Wim Ros »
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Dirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 836
Re: Heb ik hier een keerlus?
« Reactie #37 Gepost op: 21 oktober 2017, 23:35:53 »
Goedenavond allen

Ik heb besloten om dat probleemstuk eruit te halen en geen overgang te maken tussen het onderste en bovenste spoor. Ik heb de oplossing van Wim met 2 keerlussen bekeken, maar als ik alles op een rijtje zet, dan denk ik dat mijn baan daar niet zo geschikt voor is. tussen de 2 keerpunten (de lussen) zit 70 meter spoor. de totale lengte van de baan is 140 meter als ik met mijn boerenverstand redeneer kan er tussen de 2 lussen toch maar 1 lok rijden over dat probleempunt. Maar mijn schaduwstation ligt daar ook tussen evenals nog minstens 2 stations. Ik heb nu een oplossing bedacht voor het kopstation en kan nu gewoon met een hondenbot bouwen. Voor mij toch gemakkelijker. Dit ook indachtig de quote van Wim, dat de bouwer het zelf moeilijk maakt, en omdat ik niet zo technisch onderlegd ben lijkt het me de beste oplossing. In ieder geval iedereen bedankt voor het mee denken en het aanreiken van mogelijke oplossingen.
Nu weer verder met sporen leggen.

Dirk
2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Heb ik hier een keerlus?
« Reactie #38 Gepost op: 22 oktober 2017, 00:23:27 »
Beste Dirk,

Toch jammer dat je boerenverstand je niet verder helpt en laat zien dat toch echt iets meer mogelijk is dan het laten rijden van slechts 1 trein.
Hoeveel treinen jij kan laten rijden is mede afhankelijk van het aantal blokken wat jij in de 70mtr aan spoor maakt.
Maar goed misschien is het wel beter dat jij je zelf deze beperking oplegt, scheelt ons veel werk.
Suc6 verder met de aanleg van je simpele baan in hondebot vorm.  (y) (y)

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

BMT

  • Offline Offline
  • Berichten: 97
Re: Heb ik hier een keerlus?
« Reactie #39 Gepost op: 22 oktober 2017, 09:41:00 »
Citaat
Omdat je met het toepassen van de 2 keerlussen, andere zaken mogelijk maakt die je dan ongestraft kunt doen, zoals het oversteken van het onderste spoor naar het bovenste spoor of visa versa.

Wim zoals jij boven staande schreef ,schreef ik al twee keer toe doe dat in het bovenste spoor dan geen last van het oversteek probleem ,heb het zelfde namelijk gehad zo en heeft vele jaren gewoon gewerkt ,
dus van daar .
maar begrijp dat het allemaal niet meer nodig is ,jammer toch jezelf een beperking opleggen terwijl je de spullen hebt en hulp geboden wordt ..

maar Dirk ,succes met de baan verder !!
Bert.
« Laatst bewerkt op: 22 oktober 2017, 11:12:22 door Bert van Gelder. Reden: Quote gefixt »

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 969
  • Metrop-Märklin
Re: heb ik hier een keerlus gekregen?
« Reactie #40 Gepost op: 22 oktober 2017, 15:11:58 »
Toch jammer dat mijn analoge boerenverstand Dirk ook niet verder kan helpen.

Ik las dit vertoog van Martin en dacht: "yes, de analoge aanpak digitaal gemaakt door een relais aan te sturen met een schakeldecoder", anders gezegd, analoog (mits je de schakeldecoder weg laat).

Als je de man een keerlus module wilt slijten jah, dan kan dat. Maar volgens mij heb je dan het probleem dat je sluiting krijgt met verlichte rijtuigen of treinstellen. Lijkt mij niet dat die twee aftakkende sporen naar de driewegwissel langer zijn dan 50 centimeter.
(...)
Maar nu mijn idee hoe je het simpeler kan oplossen: De Dinamo manier:



Een enkele relais gebruiken met 2x een wisselcontact geschakeld via een schakeldecoder.

Enige minpunt als je met de hand rijdt moet je er zelf aan denken het relais te schakelen, of je moet dit met een vorm van logica oplossen. Dat kan door het relais te laten schakelen door de stand van de wissel die de sporen samenbrengt bij de driewegwissel. Wissel op links relais uit, wissel naar rechts relais aan.  (...)

Als het relais uit staat krijgt het hele aftakkende deel, dus de wisselstraat met de twee aanvoersporen en de drie opstelsporen, de polariteit en de spanning vanuit het bovenste blok.
Staat het relais aan dan word het hele aftakkende deel de onderste polariteit.

Volgens mij is dit ten eerste simpeler, effectiever en goedkoper dan een keerlusmodule.

Zo beschreven klinkt het alsof Martin een monostabiel relais gebruikt dat aantrekt zolang de wisselstand rechtuit staat, en afvalt zodra de wisselstand afbuigend is. Analoog zou je daarvoor een bistabiel relais gebruiken, digitaal juist niet  (schakeldecoders schakelen meestal niet meer dan een monostabiel relais, ze leveren niet meer power).

Daarmee zit je, wat mij betreft, op een oud draadje van Felix Geering ( Kehrschleife ohne Dioden en Die vereinfachte Z-Schaltung).

Felix schrijft in zijn Nachwort daarover:
Citaat
Dies sind die Grundlagen der analogen Modellbahntechnik. Alle vorgestellten Schaltungen lösen die eingangs gestellte Aufgabe: Die verschiedenen Gleise abschaltbar zu machen (Abschaltsteuerung), damit ein vielfältiger Zugbetrieb stattfinden kann.

en
Citaat
Und selbst die digitale Modellbahn baut auf diesen Grundlagen auf - beispielsweise im Zusammenhang mit Weichen mit leitendem Herzstück oder bei der Einteilung der Boosterbezirke.

F. Geering gebruikt op zijn baan sinds 2002 dit soort schakelingen die volgens hem zowel analoog als digitaal werken. Ik wil best geloven dat Dinamo andere technieken gebruikt dan het Domino-systeem van F. Geering, maar de overeenkomst qua analyse en gedachtengang is frappant.

Als ik het goed begrijp, dan ging Dirk oorspronkelijk uit van een half hondenbod, uitkomend op een kopstation, oftewel een lus die terugkeert naar een kopstation.

Als je die situatie digitaal oplost met een keerlusmodule, dan zet je de module op de lus, opdat je in het kopstation geen sluiting krijgt.

Analoog doe je het juist andersom: het inrijden/uitrijden van het kopstation bereik je door polariteitswissel per rijweg, en in de lus (het halve hondenbot) wissel je in principe nooit van polariteit. En die polariteitswisseling kun je o.a. doen door te schakelen tussen 2 trafo's of door 1 rijrichting-relais te gebruiken dat al dan niet parallel schakelt aan een wisselrelais of een seinrelais. 

De Dinamo methode is gewoon iets om te onthouden. Waarom het wiel uitvinden?
Analoge oplossingen digitaliseren werkt vaak ook, en is soms goedkoper.

Voor de rest ben ik het met Wim Ros eens: je bepaalt zelf hoe moeilijk je het ontwerp maakt voor jezelf. Daarna begint het puzzelen.
« Laatst bewerkt op: 22 oktober 2017, 15:13:46 door Te 2/2 »
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Heb ik hier een keerlus?
« Reactie #41 Gepost op: 22 oktober 2017, 15:50:56 »
Jan-Willem, dat gaat Dirk totaal zijn pet te boven, en maak je het alleen maar nog ingewikkelder voor hem.

Dirk heeft niet in de gaten dat door het stellen van deze vraag hier op het forum, het alleen maar nog onduidelijker wordt, en dat hij door de gegeven antwoorden helemaal niet verder wordt geholpen, en alleen maar verder van het pad komt.

Dirk moet gewoon door één persoon met verstand van zaken worden geholpen, en eigenlijk aan de hand worden genomen. En dan is het ook wel handig voor hem als hij gewoon het advies aanneemt en niet in de stress schiet en zegt dat begrijp ik niet, en als ik nu eens zus of zo doe e.d.

En als er dan ook nog een klein beetje de wil is om wat te leren en wat aan te nemen, dan zal er een hele modelspoor wereld voor hem open gaan.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 969
  • Metrop-Märklin
Re: Heb ik hier een keerlus?
« Reactie #42 Gepost op: 22 oktober 2017, 16:22:45 »
Yes! We zijn het een keertje bijna helemaal met elkaar eens.  (y)
Ik denk dat Dirk de analoge fase heeft overgeslagen en direct digitaal is gegaan.

Als Dirk nou even z'n baanbouw vergeet, en gewoon een proefstrookje legt en het uittest, net zolang tot het werkt, zouden we wellicht een stuk verder komen.

Neem nou eens gewoon een heel simpele situatie:


Ongeacht het railtype leg je dit in maximaal een kwartiertje. Eventjes aansluiten, kijken hoe het werkt, en dan met name wat er gebeurt als je de rode pijlen (typische analoge aanpak) niet wil volgen omdat je immers digitaal rijdt en dus altijd alle kanten uit kunt ....

Ik heb maar eventjes een Y-wissel getekend van  "yes, daar gebeurt het, onder andere" ....
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Heb ik hier een keerlus?
« Reactie #43 Gepost op: 22 oktober 2017, 16:27:32 »
Jan-Willem,

Dirk komt van een digitale 3 railbaan, maar dat terzijde.

En als je Dirk wil helpen, vergeet dan gewoon de analoge aanpak en manier, want op de digitale 2 railbaan werkt het toch echt anders.
Dus het is maar goed dat Dirk die analoge fase heeft overgeslagen, en hoeft zich daar dan ook geen zorgen over te maken, hoeft hij ook niets te verleren of iets nieuws te leren.
Wat je voorstelt is dus de verkeerde aanpak en benadering.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 969
  • Metrop-Märklin
Re: Heb ik hier een keerlus?
« Reactie #44 Gepost op: 22 oktober 2017, 18:09:34 »
Ben komt ook van 3-rail, maar hij heeft wel geleerd om na te denken, maar dat terzijde.  ;D

Ik wacht wel af waar Dirk op komt ...  (y)
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail