Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door janpetel
Vandaag om 18:27:43
Sikje 225 door BartvD
Vandaag om 18:25:38
digitaal veranderd in 15 jaar door C_Jabaaij
Vandaag om 18:24:48
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 18:21:13
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
Vandaag om 17:54:17
Aachenau West door wob
Vandaag om 17:43:56
Rocky Rail 6400 door gtw6016
Vandaag om 17:00:48
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 16:32:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
Vandaag om 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
Vandaag om 16:04:09
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:24:22
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 15:16:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 14:48:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
Vandaag om 13:46:28
Locatie van foto gezocht door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:21:13
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 12:51:41
Railpro 607 door henk
Vandaag om 12:47:11
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 12:17:39
365 "Het is weekend foto's" door MOVisser
Vandaag om 12:15:59
Locverlichting dmv micro-LEDS door shay59
Vandaag om 12:07:14
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 11:52:37
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Hans Reints
Vandaag om 11:52:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 11:44:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 11:16:52
Lima IRM pimpen door Railpassie
Vandaag om 11:13:09
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 08:58:50
  

Auteur Topic: Ovaalramer in messing. Schaal 0  (gelezen 103170 keer)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11246
    • nulpunt
Re: Ovaalramer in messing. Schaal 0
« Reactie #90 Gepost op: 04 November 2017, 20:11:07 »
Hoe maak ik nu een proefversie van het dubbel taps toelopende dak?

1. Op mijn PC-scherm heb ik een tekening van de wagen in ongeveer 1:45 ingezoomd.
2. Stukje staf in een kromming buigen. Controleren tegen het PC-scherm.
3. Idem voor de vorm van het dakje boven de deur.
4. Beide uitstekende delen op gelijke lengte van de kopwand afsnijden.
En dan zie je al iets waarvan je je een goede voorstelling kunt maken.
IMG_1890 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_1891 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_1893b by Nulpunt0, on Flickr

Ik kan in ieder geval nu de benodigde daksteunen maken.

IMG_1894 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_1895 by Nulpunt0, on Flickr
« Laatst bewerkt op: 04 November 2017, 20:31:37 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11246
    • nulpunt
Re: Ovaalramer in messing. Schaal 0
« Reactie #91 Gepost op: 05 November 2017, 13:55:25 »
Plafondjes moest ik ook nog afmaken.
Ik schreef eerder al "én én". Aan de kant van het gangpad heb ik ze aan de coupé's/gangpadwand vastgezet. Aan de buitenzijde aan het dak. Wel goed de bodemplaat aandrukken (tape) zodat je toch alles strak kunt solderen zonder grote spleten.

Dit detail had ik dus nog nooit gemaakt. Heel leuk dus en goed uitvoerbaar.
Binnen en buitenbak zijn nog steeds perfect in en uit elkaar te halen.

IMG_1905 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_1902 by Nulpunt0, on Flickr

Van binnen (onder) gezien:

IMG_1903 by Nulpunt0, on Flickr
« Laatst bewerkt op: 05 November 2017, 17:14:40 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11246
    • nulpunt
Re: Ovaalramer in messing. Schaal 0
« Reactie #92 Gepost op: 05 November 2017, 15:15:11 »
Het plafond in het gangpad zorgt voor wat problemen. Maar niet onoplosbaar.
De strips zaten aan de zijwand vast en ik heb bij het begin van de bouw al losgesneden. Nu heb ik dus twee losse plafonddelen en zou je die willen buigen, dan wordt dat een "best" werkje. Ik heb ze gewoon plat gelaten want je bent heel knap als je door het raampje kijkt en ziet dat ze niet gevormd zijn. Daarbij komt dat ze eigenlijk iets te kort zijn om de nokhoogte te halen, maar ook dan je knap als je dat ziet.

Je kan weer kiezen aan welk deel van de wagen je ze vast zet, maar ik wil geen spleet (die zie je dus wel !) tussen gangpadwand en plafond..dus zet ze aan het uitneembare coupé deel.

Dan moet je niet de fout maken om het buitenste plafonddeel tegen de (binnen)buitenwand te zetten, want als dat even niveauverschil geeft, blijft het uitneembare coupédeel haken en krijg je binnen en buitenbak nooit meer gescheiden. Laat een brede gleuf (zie je door het raam niks van) van 1,5-2 mm open ! (rode pijlen)

IMG_1906b by Nulpunt0, on Flickr

IMG_1907 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_1909 by Nulpunt0, on Flickr
« Laatst bewerkt op: 05 November 2017, 19:16:24 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11246
    • nulpunt
Re: Ovaalramer in messing. Schaal 0
« Reactie #93 Gepost op: 06 November 2017, 23:35:06 »
Het plafond bij de kopwand is nog iets wat in de etsplaat aangepast moet worden. De bouwtekeningen zijn er wel, maar die geven me geen 100% uitsluitsel over de constructie... Een bouwtekening lezen is moeilijk, ik weet het. Vooralsnog maar gebouwd waarvan ik denk dat het zo zit en dan moet het ook nog constructief voor het model gemaakt worden. Triall and error.

Wat ik zeker denk te zien is dat de wand van het toilet te laag is. Ik heb er een strip van 8 mm bovenop gezet.
IMG_1918 by Nulpunt0, on Flickr

Dan kan het plafond er op. Bedenk dat dit op het uitneembare coupé gedeelte komt en dat er ruimte moet zijn voor alles wat het tegenkomt.
IMG_1921 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_1922 by Nulpunt0, on Flickr

en dan alles in elkaar geschoven.
IMG_1923 by Nulpunt0, on Flickr

De daksteunen aan het eind kan je dus NIET (hier tijdelijk) op het plafond solderen want dan blokkeer je alles.
Dus:
- en/of op de dakjes voor de deur
- en/of een hulpplafond van kopwand tot 1e daksteun.
Ik denk dat je beiden moet doen om stevigheid te krijgen.

Morgen verder experimenteren met een constructie waarbij het hele plafond met steunen erbij aan de buiten/bovenbak zit en dat de wc-wand er tegenaan geschoven wordt..
Obstakel is een in de weg zittende coupéwand. Ik zei al... triall and error.

IMG_1924 by Nulpunt0, on Flickr
« Laatst bewerkt op: 06 November 2017, 23:43:10 door FritsT »

1795

  • Offline Offline
  • Berichten: 1536
    • Raamsdonk spoor 0
Re: Ovaalramer in messing. Schaal 0
« Reactie #94 Gepost op: 07 November 2017, 00:57:26 »
Als ik op de foto op blz 2 kijk, van Arjen, van het 1:1 model van de SGB, lijkt mij het dak niet zo heel hoog te moeten zijn..

Maar wel wat hoger dan in de etsplaat versie 1 voorzien is :-[

Spoor 0 is ook mooi.....Raamsdonk
http://1795spoor0.blogspot.com/

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4350
    • Modeltrein projecten
Re: Ovaalramer in messing. Schaal 0
« Reactie #95 Gepost op: 07 November 2017, 01:29:54 »
Is ook goed in de tekening te zien door zij en kop aanzicht te vergelijken. De plafonnière is ingetekend.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11246
    • nulpunt
Re: Ovaalramer in messing. Schaal 0
« Reactie #96 Gepost op: 07 November 2017, 09:16:36 »
Een foto is voor mij duidelijker dan een tekening, maar als ik die foto nu zo zie, dan klopt mijn inschatting toch wel. De strip is zo hoog omdat de wc-muur in de etsplaat lager is dan de coupéwand en hij moet ook nog eens hoger uitkomen. Dat kan je inderdaad aan die plafoniére zien. Mooi referentiepunt is de bovenkant van de buitendeur. Mijn plafond in deze  proefconstructie zit 3-4 mm boven die deur en dat zie je op de foto ook.

In de etsplaat zitten kopwand en plafond aan één stuk en die moet je omvouwen. Ik heb ze van elkaar losgesneden en het plafond kom nu zelfs lager uit dan als ze aan elkaar waren blijven zitten. Scheelt niet veel, maar anders zou de kopwand door het dak steken, dus daar moest zowieso een minimaal hoekje af.

IMG_1925 by Nulpunt0, on Flickr
« Laatst bewerkt op: 07 November 2017, 09:22:46 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11246
    • nulpunt
Re: Ovaalramer in messing. Schaal 0
« Reactie #97 Gepost op: 07 November 2017, 10:03:40 »
Poging 2, plafond vast aan de buitenbak.

IMG_1928 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_1926 by Nulpunt0, on Flickr

De strip op de wc-muur is nog steeds 8 mm en de ruimte die je hier ziet tussen zijwand en plafond is 4 mm.
As je dat zou willen, kan hij zonder problemen lager.
IMG_1927 by Nulpunt0, on Flickr

Nu nog de daksteunen, maar ik kan zeggen dat deze constructie mijn voorkeur heeft boven de eerste

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11246
    • nulpunt
Re: Ovaalramer in messing. Schaal 0
« Reactie #98 Gepost op: 07 November 2017, 15:50:09 »
De andere kant.
Geen enkel probleem tov. de andere kant.

IMG_1929 by Nulpunt0, on Flickr

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11246
    • nulpunt
Re: Ovaalramer in messing. Schaal 0
« Reactie #99 Gepost op: 08 November 2017, 13:06:48 »
Om vervorming van de zijwanden boven de ramen te voorkomen, had ik al eerder verstevigingen moeten aanbrengen. Dat heb ik alsnog gedaan. Profiel 1x2 boven de ramen, tussen de wanden, tegen de bovenkant.

IMG_1930 by Nulpunt0, on Flickr

Verder even een klein werkje om de dakjes boven de deur te maken. Ik soldeer een plaatje en knip/vijl dat in vorm terwijl het dus aan de bak vast zit. Vooraf kan dat moeilijker omdat de deur dus niet die positie heeft die hij eigenlijk zou moeten hebben. Leermoment.

IMG_1931 by Nulpunt0, on Flickr

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11246
    • nulpunt
Re: Ovaalramer in messing. Schaal 0
« Reactie #100 Gepost op: 08 November 2017, 22:51:25 »
Moeilijk werkje (ik spreek uit ervaring met het ZHESM rijtuig), maar toch leuk om te gaan proberen.
Vanzelfsprekend eerst uitgloeien. Plaat is 0,3 mm dik.
En maar schuren, schuren en nog eens schuren en uiteindelijk polijsten.
Al maak ik me wel zorgen hoe het andere dakdeel er op aan zal sluiten. En dan moet er ook nog een ondersteunende constructie komen.
Het blijft hobby en ik heb geen haast.

of toch maar 3D printen?


IMG_1934 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_1936 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_1938 by Nulpunt0, on Flickr
« Laatst bewerkt op: 08 November 2017, 22:56:33 door FritsT »

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1626
    • Dwangrail.nl
Re: Ovaalramer in messing. Schaal 0
« Reactie #101 Gepost op: 09 November 2017, 07:47:08 »
Hoi Frits, zou je de overstek van het dak nog willen nameten?
Voor mijn gevoel is deze te lang.



Hier zie je ook dat het plafond van het balkon iets hoger is als de zijgang, dit heb je al mooi weergegeven.
Ga je ook nog het lampje boven de instapdeuren aanbrengen?

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

1795

  • Offline Offline
  • Berichten: 1536
    • Raamsdonk spoor 0
Re: Ovaalramer in messing. Schaal 0
« Reactie #102 Gepost op: 09 November 2017, 08:11:00 »
heee, dat is een mooie foto!!!!, dak dus vrijwel exact net zo lang als de vouwbalgsteunen (of hoe die ook mogen heten..)
En ook hier heel mooi de binnenkant deur te zien. (voor versie 2!!)

En de lampgaten (ook voor V2)

Verder, beter te lang als te kort, bijvijlen lukt me nog steeds niet!
Spoor 0 is ook mooi.....Raamsdonk
http://1795spoor0.blogspot.com/

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11246
    • nulpunt
Re: Ovaalramer in messing. Schaal 0
« Reactie #103 Gepost op: 09 November 2017, 10:48:25 »
Ok, gezien.
Maar hoe korter/boller het dak hoe lastiger het rondkloppen van het dak...u wordt bedankt !
Maar ik ga het toch proberen. Eerst een klopmal van hardhout maken. (in de wetenschap dat vs 2.0 ander wordt). Maar ook dit proefmodel verdient een dak.

Waar ik afgelopen dagen ook steeds mee zat te stoeien was de binnenkant van het schuine deel naast de deur. Het liep daar al niet lekker en dat stukje plaatwerk stond of te schuin of te plat maar telkens in de weg. Op en punt zelfs afgebroken.
En dat stukje mag dus van de etsplaat af, want het is ROND. Later aanzetten met een deel van een buis of met de binnenwand van de deur ?

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Ovaalramer in messing. Schaal 0
« Reactie #104 Gepost op: 09 November 2017, 11:01:14 »
De vraag is natuurlijk of het dak te lang is of de rijtuigbak te kort. Heb je de lengte van de rijtuigbak nog nagemeten Frits?
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.