Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door Bert55
Vandaag om 17:02:41
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 16:59:59
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 16:59:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Bahn-AG
Vandaag om 16:42:57
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door fleischmann1
Vandaag om 16:18:39
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 15:23:03
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 15:15:11
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
  

Auteur Topic: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0  (gelezen 109712 keer)

Locwissel

  • Offline Offline
  • Berichten: 500
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #390 Gepost op: 09 oktober 2018, 16:49:50 »


Hallo,

Bedankt voor de reactie.

Het betreft inderdaad een 35 V condensator en ik heb de plus van de condensator aan de plus van de gelijkrichter aangesloten. Ik begrijp niet waarom de condensator tot twee keer toe geklapt is. Het feit dat de aansluiting blijkbaar goed is maakt dat mijn vertrouwen in een oplossing met een condensator tot het nulpunt is gedaald.

Ik ga alsnog wel iets verzinnen waardoor er alsnog een 8-punts stroomafname kan worden gerealiseerd zodat er geen condensator nodig is. Op deze manier is mij dit allemaal een beetje te link i.v.m. brandveiligheid etc.
 

marctrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 177
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #391 Gepost op: 09 oktober 2018, 20:02:57 »
Hoi Sven,

Je schrijft in je schema dat van de LEDjes de plus aan de min ligt en de min aan de plus. Maar als ze parallel zijn aangesloten (en dat zijn ze zotezien!) moet de plus aan de plus en de min aan de min, mijn inziens. Zo zou er maar 1tje branden denk ik.
Het verklaart niet waarom je elcos ploffen denk ik.
Hamvraag is: doen je LEDjes het wel allebei als je geen elco hebt aangesloten?

Locwissel

  • Offline Offline
  • Berichten: 500
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #392 Gepost op: 09 oktober 2018, 21:33:08 »

Locwissel

  • Offline Offline
  • Berichten: 500
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #393 Gepost op: 13 oktober 2018, 00:37:43 »

Hallo,

Dankzij hulp hier in het forum is het uiteindelijk prima gelukt met de inbouw van een knippervrij sluitsein bij "slechts" een 4-puntsstroomafname.
Hier de betreffende wagen bij een proefronde. Binnenkort nog wat kleinigheden aan de wagen doen en dan is zij ook weer gereed voor de inzet:


Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #394 Gepost op: 13 oktober 2018, 01:12:40 »
Mooi dat het gelukt is! Ik heb het andere draadje steeds ook in de gaten gehouden.

Sluitseinen vind ik mooi staan. Helaas rijd ik zelf niet in standaard samenstellingen met de achterkant steeds aan dezelfde kant: het nadeel van een kopstation. En een mooie oplossing voor het aan/uitzetten van sluitseinen zonder in elk relevant rijtuig een decoder te stoppen en een bak configuratiewerk te doen heb ik nog niet gevonden :)

Mocht je daar nog een keer een oplossing voor zien....

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1532
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #395 Gepost op: 13 oktober 2018, 13:22:18 »
Hallo

Aan/uit of lichtwisseling is gemakkelijk zelf te maken d.m.v. een sleepschakeling.
Messing plaatje 2x inknippen en om een as klemmen.
Op het draaistel een kontaktplaatje lijmen en voilá.

Bart

Locwissel

  • Offline Offline
  • Berichten: 500
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #396 Gepost op: 13 oktober 2018, 14:36:18 »

Hallo,

Die van Bart hierboven met een sleepschakeling is een goeie.  (y)

Zelf heb ik wel e.e.a. aan sluitseinwagens. Sommigen zijn voorzien van decoders (m.n. stuurstandwagens) en sommigen van een eenvoudige dipschakelaar in de wagenbodem. Een paar slepers en wat elektronicacomponenten kosten de kop niet, maar bij decoders is dat toch wel een ander verhaal.


De schakelaar kun je goed verstoppen in de wagenbodem van een rijtuig. Nadeel is wel dat je niet op afstand kunt schakelen maar dat je dit aan de onderzijde van de wagen moet doen.
Hier het weggemoffelde schakelaartje:





De dipschakelaar voor het sluitsein. Met meerpolige varianten kun je ook denken aan onafhankelijk van elkaar schakelen van sluitseinen aan beide zijden en binnenverlichting:











NS2200

  • Offline Offline
  • Berichten: 93
  • NS 2200
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #397 Gepost op: 13 oktober 2018, 22:26:16 »
Hoi Bart, heb je toevallig een foto van een nette sleepschakeling?

@Sven, gebruik je normaal SMD ledjes of heb je iets anders? Ik heb een plan D rijtuig waar idd met meerpolige schakelaar lichtstrip en sluitsein wordt bediend. Werkt goed.

Groet,

Iwan

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #398 Gepost op: 13 oktober 2018, 22:58:55 »
Zo'n schakelaar met zwartgeschilderde zijkant, daar zie je inderdaad niets van. Dat is nog wel de makkelijkste methode. Ik heb het toch alleen voor specifieke filmpjes nodig, dan kan ik best even een schakelaartje omzetten. Ik ga er eens over nadenken.

Sleepschakelaar: dat gaat er wel van uit dat de treinsamenstelling gelijk blijft. Ik ben zo iemand die veel wisselt. Maar goed, met schakelaars heb je hetzelfde probleem :)

Bedankt voor de tips! Ook de sleepschakelaar hou ik zeker in gedachten, die kan ik nog wel ergens voor gebruiken.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Locwissel

  • Offline Offline
  • Berichten: 500
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #399 Gepost op: 14 oktober 2018, 13:29:52 »

Sven, gebruik je normaal SMD ledjes of heb je iets anders?


Hallo,

Het zijn de alom bekende 3 mm LEDs waarvan ik de ronde koppen zodanig ver heb afgevijld dat de kern bij het aanzetten van de LED het effekt heeft van een "gloeipeertje" in het rode "lampenhuis".


Locwissel

  • Offline Offline
  • Berichten: 500
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #400 Gepost op: 14 oktober 2018, 14:51:22 »
Hallo,

Inmiddels rijdt hier de Loreley Express uit de tachtiger jaren rond. Wat ik zo her en der op foto's van destijds heb gezien is dat bij de Bundesbahn met name de Baureihe 110 (in al haar vorm- en kleurvarianten) als trekkracht voor deze trein werd ingezet.


Vandaag is het de 110 423-1 die Loreley aan de haak heeft:





Hier de loc vanaf de brug gezien:





Vanaf het talud aan de andere zijde van het spoor:





De Loreley Express in volle vaart richting Waldberg-West:





De loc nogmaals, hier ter hoogte van het seinhuis bij het depot. Andere varianten in blauw of TEE-kleur (BR 112) konden zoals reeds gezegd evengoed voorkomen:




Alle wagens van deze Loreley Express hier zijn afkomstig van de Schweizerische Bundesbahnen SBB. In werkelijkheid werd deze trein destijd op grote delen van het DB-traject veelal nog versterkt met DB rijtuigen.



Hier een 2e klasse rijtuig reeds in het modernere jasje gestoken:





Het tweede rijtuig is eveneens een 2e klasse rijtuig, maar dan nog in de oorspronkelijke kleurstelling, op haar beurt weer gevolgd door nog een 2e klasse in moderne livrei:





In de trein zijn ook twee 1e klasse rijtuigen opgenomen. Een moderne en een oudere variant:





Als voorlaatst rijtuig nog een 2e klasse in nieuwere livrei:





Hekkensluiter is een bagagerijtuig:




Nog even en dan is de trein in de tunnel verdwenen:





Hier de Loreley Express opgenomen vanuit vogel-perspectief:




Hier een blik op de sluitseinen waarover onlangs e.e.a. te doen was hier in een afgeleid draadje:




Helaas past de trein niet helemaal in één keer op de foto:






Tot zover maar weer...



Wim Vink

  • Online Online
  • Berichten: 22190
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #401 Gepost op: 14 oktober 2018, 15:01:40 »
Alweer een serie gave foto's  (y)
Daar willen we er best nog meer van zien  ;D
Met vriendelijke groet,
Wim

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5802
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #402 Gepost op: 14 oktober 2018, 16:30:41 »
Mooie rijtuigen
Kan je de nummers en merk er eens bijzetten

Ronald1974

  • Gast
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #403 Gepost op: 14 oktober 2018, 16:43:54 »
Mooie foto's die je laat zien  (y)

Locwissel

  • Offline Offline
  • Berichten: 500
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #404 Gepost op: 14 oktober 2018, 18:16:48 »
Kan je de nummers en merk er eens bijzetten

Hallo,


Roco 63701 DB BR 110 423-1
Liliput/Bachmann SBB  L388214 UIC-X  2e klasse, nieuwe opschriften 3x
Liliput/Bachmann SBB L388104 UIC-X  1e klasse, nieuwe opschriften 1x
Liliput/Bachmann SBB L388234 UIC-X  2e klasse, oude opschriften 1x
Liliput/Bachmann SBB L388114 UIC-X  1e klasse, oude opschriften 1x
Jouef SBB DMD bagagerijtuig, oude opschriften 1x


Het is mijn "low-budget-Loreley" als alternatief voor de prachtige, maar voor mij zeer prijzige LSM wagens.
Lok en wagens zijn v.w.b. de techniek en uiterlijk hier en daar aangepast.
Voordien ging er veel tijd in zitten om de wagens bijeen te sprokkelen. Deze werden tweedehands gevonden in o.a. Frankrijk, Engeland, Duitsland en zelf eentje in Nederland (Forumlid "Falkenberg" :)).