Google+
Doel:€250.00
Donaties:€117.54

Per saldo:€-132.46

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 11-11-2017
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mass am See door mass am see
Vandaag om 01:37:56
Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0 door waldberg
Vandaag om 01:10:45
Bouw en vooral vervuilen / Weatheren van huisjes. door NS264
Vandaag om 00:32:50
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Thijs1271
Vandaag om 00:01:43
Saint Tourbière, een Franse enkelsporige lijn door de Ardeche door hooidonk
17 november 2017, 23:58:52
BNLS Baanbreker - NS 1300 Grote Groene van MK modelbouwstudio's door Ivo tB
17 november 2017, 23:35:26
040T KDL 11 - een franse smalspoorloc in 0e door JeanR
17 november 2017, 23:30:44
BNLS Module: "Chicago Union" door Hendrik Jan
17 november 2017, 23:28:03
Digikeijs DR4024 servo decoder - maximale uitslag servo's door Martin Domburg
17 november 2017, 23:25:30
Wie gaat er naar de Spoor Groep Zuid tentoonstelling door JeanR
17 november 2017, 23:18:05
BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338 door 44
17 november 2017, 23:12:28
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Klaas Zondervan
17 november 2017, 23:11:48
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
17 november 2017, 22:23:39
Toon hier je nieuwe (model) spooraanwinst(en)... door Vinkendrecht
17 november 2017, 22:04:19
Prijs z21 start door Diedrik
17 november 2017, 21:31:51
(TTAS) "Keep Calm And Put The Kettle On" door St00mboy
17 november 2017, 21:26:25
Info over blauwe platen door Fritsprt
17 november 2017, 21:23:33
Hoe Jouef transformator aansluiten op rails? door Diedrik
17 november 2017, 21:09:11
Binnenverlichting artitec DE1 door VAM65
17 november 2017, 20:43:20
Märklin H0-baan, op 2,0*2,5m door bink79
17 november 2017, 20:19:48
Trix DB-189 22378 ESU of toch mLD/3 ?? door HansKarel
17 november 2017, 19:37:12
Terschellinger Spoor door FritsT
17 november 2017, 19:35:32
Utrecht Centraal en Leidsche Rijn 4-sporig door Peter Kleton
17 november 2017, 19:18:46
Geknoei in 0 door Henk ho/0
17 november 2017, 18:20:36
Schwarzburg door JaJo
17 november 2017, 18:07:00
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door +++2010***
17 november 2017, 17:43:40
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Jan Bennink
17 november 2017, 17:32:45
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door +++2010***
17 november 2017, 17:28:46
Fremo haven: KNZ Hengelo door Hans_omBC
17 november 2017, 17:26:35
Workshop iTrain of Rocrail door Voske
17 november 2017, 17:25:23
  

Auteur Topic: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0  (gelezen 5324 keer)

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 10978
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #15 Gepost op: 14 oktober 2017, 13:43:54 »
Oeh! Netjes!  (y)

Maar ik begin d'r niet aan, want geheid dat ik niks meer terugvind.


waldberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 111
    • Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #16 Gepost op: 14 oktober 2017, 14:13:36 »
Zo, nu lekker verder met modelspoor  (y)


Wanneer een loc het depot oostwaarts verlaat komt de loc eerst over een lange, zijwaarts open-en dicht gaande brug. (waarvan je nog juist een heel klein stukje helemaal links op de foto kunt zien).
Vervolgens is er een aftakking in het spoor. Een zogenaamde "Abzweig". Bij een Abzweig hoort nog een naam (die ik nog moet bedenken dus voorallsnog is het de azn ->abzweig zonder naam  ;)).



Het spoor links duikt een soort van tunnelgat in; dit is de afdaling, via de railspiraal, naar het schaduwstation.
De twee doorgaande sporen leiden naar het fictieve station van de grote stad. (In werkelijkheid komen deze sporen, via station Waldberg-West, uiteindelijk aan de westzijde van het depot weer uit).
Het meest rechter spoor is een kopspoor. Deze fungeert als "tussenstop" voor locomotieven en dient uitsluitend en alleen de rangeerbeweging voor deze locs die na hun inzet op het rondgaande spoor uiteindelijk weer terugkeren richting depot.
Aan de linkerzijde eveneens te zien de 12 cm hoger gelegen nu nog grote lege vlakte waar straks de kolenmijn "Zeche Waldberg" moet ontstaan.




Om constructietechnische redenen moet de steunmuur van de kolenmijn zodanig dicht op het spoor staan dat er nauwelijks nog ruimte is om hier een steunmuur van gips of hardschuim tegenaan te plaatsen.
Gelukkig had ik ooit ervaring opgedaan met muurplaten van Heki  bestaande uit een schuimlaagje van slechts enkele mm. dik.
Uiteraard nergens meer verkrijgbaar en mij helemaal mottig gezocht, maar uiteindelijk heb ik wat platen op de kop weten te tikken.
Van dit materiaal kun je een prima steunmuur met dieptewerking bouwen zonder in de problemen qua profielruimte van de trein te komen. 


Heki Nr. 301034 "Bruchstein"

Binnenkort gaat dit baangedeelte een beetje aangekleed worden, maar niet voordat er eerst een goeie overgang van depot naar achtergrondplaat is gebouwd.

Wordt dus vervolgd...


 
     


waldberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 111
    • Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #17 Gepost op: 14 oktober 2017, 14:14:50 »
44,

Zo zag het er hier tot voor kort ook uit... ;D

marimon

  • Offline Offline
  • Berichten: 23
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #18 Gepost op: 14 oktober 2017, 17:45:15 »
Nu al wondermooi. Ga ik zeker blijven volgen.
Mvgr,

Marc

becasse

  • Offline Offline
  • Berichten: 387
  • http://becasse-weathering.blogspot.nl/
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #19 Gepost op: 14 oktober 2017, 18:33:16 »
Beste Sven,

Mooi thema ( epoche 4 is ook mijn ding zeg maar ) en ook alles consequent doorgevoerd! Topwerk.
Die bovenleiding is ook wel erg gaaf hoor....Jammer dat het niet in schaal 1 is ;)

Ik ga je ook volgen! Leuk!

Michiel/ Becasse
Waar gaan we heen voor spoor 1?
http://becasse-weathering.blogspot.nl/

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 107
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #20 Gepost op: 14 oktober 2017, 19:41:37 »

Het BW ziet er heel goed uit, vooral de moderne kabelgoten en wisselstellers! probeer aub wel wat terughoudend met het onkruid tussen de sporen te zijn, hoe mooi het effect ook is. Tussen 1970 en ongeveer 1991 zagen DB emplacementen er nogal steriel uit (wat ook z'n charme heeft), DB personeel was destijds erg gemotiveerd om de boel netjes te houden en op te fleuren met bloembakken op perrons e.d.
Tijdperk IV staat voor de DB als Saubere Bahn. Anders werd het als je op het net van de Reichsbahn terecht kwam, dan realiseerde je je ineens hoe glad het er bij de Bundesbahn uitzag.
Hoewel ik nu met de opbouw van iets Nederlands bezig ben (kwaliteitsfoto's volgen later (hopelijk), is dit een leuk draadje om te volgen.

Groeten,
Richard



waldberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 111
    • Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #21 Gepost op: 18 oktober 2017, 13:08:30 »

Hallo en dank voor de leuke, positieve reacties.  (y)

Vooralsnog komt er weinig uit de bus. Ik ben wat dingen aan het uitproberen waaronder het solderen van een seinbrug uit oude railprofielen.
Het zwaartepunt ligt vooralsnog alleen maar bij opruimen, inruimen en plannen.
Bij het opruimen ben ik overigens wat afgebouwde huisjes tegengekomen die ik zelf niet ga gebruiken. Deze heb ik hier in de rubriek "aangeboden" neergezet.

Zodra er weer wat nieuwigheden op modelbouwgebied in Waldberg zijn meld ik mij weer hier.

waldberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 111
    • Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #22 Gepost op: 19 oktober 2017, 15:47:42 »
Hallo ben ik weer,

Voordat ik verder ga met klussen aan het betreffende baanvak tussen Bw Waldberg en "de grote stad verderop" wil ik toch zorgen dat er allereerst een goed werkend armsein op een seinbordes komt te staan.
De combinatie mechanische seinpaal op een zogenaamde signalausleger (signalbrücke heeft minimaal twee pootjes) zal nog een hele uitdaging worden. Het sein moet zowel Hp0 en Hp1 alsook Hp2 kunnen tonen. Dat houdt in : twee trekstangen en dito aandrijvingen. Ach, waar een wil is  is een (spoor)weg. ;)

Omdat het hier reeds voorhanden zijnde signalausleger van Brawa (8620) uitsluitend is bedoeld voor lichtseinen en ik verder geen zin had om uitgebreid te gaan zoeken ben ik zelf maar een beetje aan de slag gegaan met wat stukjes spoorstaaf en draad.
Bij lange na niet goed genoeg voor bijvoorbeeld een diorama, maar voor een noodzakelijk kwaad op een spoorbaan waar het ding toch een beetje op gaat in de massa is het prima zo.
Als alternatief had ik een seinpaal links van het betreffende spoor kunnen plaatsen met rechts van het spoor op de eigenlijke plek van de seinpaal een zwart/wit geblokt bord ten teken dat het sein naar links is verhuisd. Maar ik vind dit in deze situatie geen goede oplossing en zo moest er kunst en vliegwerk aan te pas komen, wat natuurlijk altijd extra leuke uitdaging is.


Hier de signalausleger al een beetje in wording. Natuurlijk worden de klodders soldeer nog verwijderd en één en ander nog mooi glad gevijld. Straks één maal op grijsgroene kleur gebracht valt het geheel een beetje weg in het landschap en dan komt de inmiddels ingekorte seinpaal bovenop het gevaarte de aandacht opeisen.
Doordat het ding uit metalen onderdelen is opgebouwd is het lekker stevig en bovendien kan het straks met slechts één kabeltje voor de verlichting van de seinlantaarns toe.   



Dit is de locatie waar het bordessein zo ongeveer moet komen te staan. Reden om voor deze oplossing te gaan is het feit dat de steunmuur zo dicht op het spoor staat dat de machinist een regulier geplaatste seinpaal op deze plek niet of nauwelijks voortijdig kan zien. Bovendien is er op deze plek ook nauwelijks ruimte voor de "uitslag" van de bovenste signaalvleugel bij Hp0. Deze komt dan door de krappe bedoening hier ter plaatse met de steunmuur in aanraking.

Wanneer de signalausleger is afgebouwd haal ik deze van de vier schroefjes af en plaats deze dan op een "betonnen" sokkel zodat de doorrijhoogte weer volgens de norm zal zijn. 

Volgende stap is het bordes met daarin wat voorbereidingen voor de mechaniek.

Wordt vervolgd... 

 


 

waldberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 111
    • Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #23 Gepost op: 20 oktober 2017, 00:56:08 »
Hallo,

Beetje bij beetje steeds een stukje verder:

In het bordes zijn de nodige gaten voor trekstangen en verlichtingsdraad reeds aangebracht. Omwille van een gemakkelijke demontage bij reparatie of vervanging van de seinpaal zit de ingekorte mast slechts op een op het bordes vast gesoldeerd messing pijpje geklemd.

Details als hekjes, trap, sokkel en wat andere details volgens pas wanneer ik de aandrijving voor het geheel helemaal goed uitgedokterd heb. Dan weer deels demonteren, ontdoen van alle overtollige uitsteeksel en soldeertin-resten en uiteindelijk in een mooi resedagroen (?) of iets in die zin brushen.


De Signalausleger in wording.



Hier de plek waar ie zo ongeveer moet komen. Uiteraard wordt de uiteindelijke mastvoet/sokkel een stuk lager dan het stuk hout waar het geheel tijdens de bouwfase op rust.

Tot zover maar weer...
Zo langzamerhand maar op naar het vraagstuk aandrijving.  ::)


« Laatst bewerkt op: 20 oktober 2017, 00:58:05 door waldberg »

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 152
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #24 Gepost op: 20 oktober 2017, 09:54:12 »
Mooi stukje werk! Zou het volgens mij ook wel goed doen op een diorama!

Voor de aandrijving, zou geheugendraad wat kunnen zijn? volgens mij heb je genoeg ruimte in de uitligger zelf.

Groeten,
Jelmer

waldberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 111
    • Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #25 Gepost op: 20 oktober 2017, 09:57:30 »
Hallo,


Na een tip van een modelspoorcollega om de nogal zwaar ogende bordes-constructie te vervangen voor een meer open bouwvorm heb ik vanochtend de boel een beetje veranderd.

Nu zijn de draagmast en het bordes optisch inderdaad wat meer in verhouding ten opzichte van elkaar.
Het bordes heeft door de spantenconstructie niets van haar sterkte hoeven inboeten. Nadeel van de open bouwwijze is nu dat ik meer mijn best zal moeten doen om de aandrijving/trekstangen aan het zicht te onttrekken.


Toch met ik al met al niet ontevreden over dit seinportaal en ik zal met dit concept dan ook doorgaan.

Gekost heeft dit verhaal eigenlijk niet of nauwelijks iets. Een paar oude spoorstaven, wat draden, een plaatje messing en wat geduld. Het sein wat ik ga gebruiken was sowieso al naar de knoppen en krijgt hiermee een tweede leven.



Seinportaal fase II


Wordt vervolgd...

waldberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 111
    • Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #26 Gepost op: 20 oktober 2017, 10:02:19 »
Hoi Jelmer,

Onze berichten kruisen elkaar net ... :)

Dank voor het compliment !

Op de nominatielijst voor de aandrijving staan:

- aandrijving per wisselmotoren met trekstangen en trekdraden aan de ene zijde en een contra-veer aan de andere zijde.
- idem maar dan met (inderdaad) geheugendraad.
- wisselmotor via, in de vorm van het portaal, gebogen verenstaaldraad.
- iets met servo's in het bordes (moeilijk want het bordes is maar 18 mm breed)

Edit: Wat ik in de gauwigheid even heb nagemeten is dat de Viesmann/Conrad armseinen een instelweg van ca. 4 mm hebben. 

Groet,

Sven
« Laatst bewerkt op: 20 oktober 2017, 10:06:58 door waldberg »

waldberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 111
    • Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #27 Gepost op: 21 oktober 2017, 13:43:26 »

Hallo,

Zo een stap verder met het seinportaal:

De hekjes zijn op inmiddels het bordes gesoldeerd en de boel is in zijn geheel even goed gereinigd van alle viezigheid die er bij het solderen om de hoek komt kijken.

De aandrijving is inmiddels ook uitgedokterd. Het wordt een aandrijving via een trekstang door een messing buisje in het portaal. Aangedreven wordt het sein door een langzame wisselmotor uit de rommelkist.

V.w.b. de sein-aandrijving nog een mooie meevaller:
Ik was aan het piekeren hoe ik beide vleugels van het sein zonder problemen goed zou kunnen aandrijven zonder dat de trekstangen en beide benodigde motoren elkaar in de weg zouden zitten, maar dit probleem heeft zich gisterenavond helemaal vanzelf opgelost.
Het blijkt nu ineens dat het afbuigende wissel naar het tegenspoor( waarvoor ik de Hp2 -vleugel in gedachten had nodig te hebben) helemaal niet als spoor voor "Zugfahrten" kan en mag worden gebruikt, maar uitsluitend voor : Rangierfahrten.
Bij Rangeren horen echter hele andere seinen dus vervalt hierbij de Hp2 vleugel op het sein. Het benodigde mechanische rangeersein is er ook in lage uitvoering en deze wordt dan voor het seinportaal rechts in de bedding naast het betreffendespoor geplaatst.
Kortom: slecht 1 i.p.v. 2 aandrijving voor het seinportaal nodig.  (y)

Nu nog verder werken aan de laatste loodjes.

- voetstuk/sokkel bouwen
- trap + veiligheidskorf solderen
- gronden +spuiten
- aandijving installeren
- details aanbrengen


Basis van portaal afgebouwd en gereinigd

waldberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 111
    • Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #28 Gepost op: 21 oktober 2017, 18:22:24 »
Hallo,

Vanmiddag tussen de bedrijven door alvast maar een trap aan het portaal geknutseld. Echt een gepruts van hier tot Tokyo...
Eerst twee spoorstaven tegenover elkaar op de mast gesoldeerd en  daarna 17 minuscule traptreden van messing draad.
Als laatste moest er nog een soort van veiligheidskooi om de strap heen worden gemaakt.


Hier de trap met de kleine te solderen treden. Bij dit soort klussen blijft het raam van de treinenkamer maar beter dicht. U begrijpt vast waarom..   :-X ;)




Hier zijn de contouren van de "korf" te zien.




Even op locatie kijken hoe het er straks een beetje uit komt te zien ...


Wordt weer vervolgd...

waldberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 111
    • Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #29 Gepost op: 23 oktober 2017, 14:50:00 »
Hallo,


Vanmorgen de boel in de baan gebouwd en getest:


Het hoofdsein functioneert zowel mechanisch alsook lichttechnisch prima  (y)

Nu nog een "W"arte-sein aan de mast van het hoofdsein en een voorsein rechts naast het hoofdsein in de ondersteboven-positie, al hangend, aan de seinbrug. In de bedding rijrichting rechts dan nog een laag rangeersein.

Als de andere seinen ook op/aan de brug zijn geplaatst en getest kan de boel in een groen/grijzige kleur worden gespoten en een beetje geweatherd.