Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Oude metalen trafo's gebruiken....... door Biessendorf
Vandaag om 01:06:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 00:56:58
NS 6000 (in schaal 0) door roadster36
Vandaag om 00:45:36
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door bask185
Vandaag om 00:41:29
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 00:03:55
Schrootplaats door ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
US diorama in H0 door Wim Vink
26 april 2024, 22:54:44
Rheinburg, TP V/VI door Chris Westerduin
26 april 2024, 22:10:56
Raadplaatje door Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
26 april 2024, 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
26 april 2024, 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
26 april 2024, 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
26 april 2024, 19:29:26
19 Toen door defender
26 april 2024, 19:22:04
Laag-Baarlo door Mark Lin
26 april 2024, 19:02:20
Les Billards du Vivarais door Hans1963
26 april 2024, 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
26 april 2024, 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
26 april 2024, 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
26 april 2024, 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
26 april 2024, 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
26 april 2024, 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
26 april 2024, 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
26 april 2024, 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
26 april 2024, 15:29:26
  

Auteur Topic: Hoe rondsel op motoras bevestigen  (gelezen 6771 keer)

Locwissel

  • Offline Offline
  • Berichten: 500
Re: Hoe rondsel op motoras bevestigen
« Reactie #30 Gepost op: 17 oktober 2017, 13:25:06 »
.... dat ie geen kracht verliest omdat het rondsel te hard in t volgende tandwiel geprakt zit?

Daaraan moest ik ook nog denken. Niet dat ik twijfel aan jouw modelbouwtechnische vaardigheden, maar door een kleine onachtzaamheid is de boel ongemerkt zo verknoeid:
Het resultaat van dit soort motoromruilingen valt of staat met het exacte aanhouden van de juiste onderlinge afstand tussen rondsel en aangrenzend tandwiel.(tandzijde-methode tijdens de verlijmfase)

Groet,

Sven
« Laatst bewerkt op: 17 oktober 2017, 13:26:39 door waldberg »

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21678
Re: Hoe rondsel op motoras bevestigen
« Reactie #31 Gepost op: 17 oktober 2017, 14:53:11 »
Tja, deze Flachläufer heeft een messing randje rond de motoras die precies in het gat valt waar het bronzen lager in zat (zie eerste foto). Al zou ik het willen, dan valt het nog niet mee om het verkeerd te doen. Aan de tandwielen verandert niets. Het rondsel is vakkundig gemonteerd. Het geheel was na montage even lawaaiïg, maar dat was na inlopen met het nieuwe tandwiel snel weg. Gare motor? Zal wel niet.

Sven, 8 rijtuigen is meestal mooi zat, maar ook weer geen bewijs van grootse trekkracht. Ik heb nog een br65 met de originele motor maar zonder asb en die vindt 8 rijtuigen een leuk beginnetje.

Wel iets anders. Deze set staat bij SB niet aangegeven als bedoeld voor de Sprinter, alleen voor de br628. Deze stellen hebben exact dezelfde aandrijving, maar misschien zijn er andere verschillen. De gewone ombouwset voor beide stellen is weer identiek.
« Laatst bewerkt op: 17 oktober 2017, 15:28:52 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Locwissel

  • Offline Offline
  • Berichten: 500
Re: Hoe rondsel op motoras bevestigen
« Reactie #32 Gepost op: 17 oktober 2017, 19:24:57 »

Sven, 8 rijtuigen is meestal mooi zat, maar ook weer geen bewijs van grootse trekkracht. Ik heb nog een br65 met de originele motor maar zonder asb en die vindt 8 rijtuigen een leuk beginnetje.


Henk,

Het lag ook niet in mijn bedoeling om jou grootse trekkracht bij de BR 78 met ingebouwde flachläufer te bewijzen, maar om te laten zien dat de flachläufer op zich zeker geen zwakke motor is en dat normaal gesproken het aandrijven van een verkort twee-/driedelig treinstel geen enkel probleem zou moeten zijn.

Succes verder.




C_Jabaaij

  • Offline Offline
  • Berichten: 912
  • Eschburg
Re: Hoe rondsel op motoras bevestigen
« Reactie #33 Gepost op: 17 oktober 2017, 19:52:10 »
Ja, is alleen de vraag nog niet beantwoord: slippende wielen (motor dus krachtig genoeg) of blijft de motor gewoon stilstaan bij teveel belasting? Uit t verhaal met die br38 krijg ik weer de indruk dat die motoren gewoon niet sterk genoeg zijn, of is het dat niet?

Bij de BR38 slippen de wielen niet, maar is de motor niet krachtig genoeg. Het tweede probleem is dat bij stilstand op een helling door het gewicht van de rijtuigen de trein zachtjes verder rolt. De helling is nog geen 2%, dus niet te stijl. En nee, de rijtuigen ziijn ook niet te zwaar. Met ombouwset zoals aangegeven rijdt de lok zonder problemen met dezelfde rijtuigen er achter.

Koos Jabaaij.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21678
Re: Hoe rondsel op motoras bevestigen
« Reactie #34 Gepost op: 22 oktober 2017, 19:49:40 »
Vandaag wat maatregelen genomen voor een laatste poging. Om te beginnen al het nodeloze gewicht uit de motorloze kopbak gehaald. Dat is nogal wat. Zat net zoveel metaal in als in de motorbak. Daarna de rolweerstand van het dummy-motordraaistel met een druppie olie en soepeler stroomafnemertjes verminderd. Tot slot asb kruislings op het motordraaistel gemonteerd zodat beide assen nu een asb hebben. En zowaar, het stel rijdt rondjes.  (y)

Wat de doorslag geeft, weet ik niet. Ik denk de aanpak van de motorloze bak, waardoor er minder tekkracht nodig is.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Locwissel

  • Offline Offline
  • Berichten: 500
Re: Hoe rondsel op motoras bevestigen
« Reactie #35 Gepost op: 22 oktober 2017, 19:55:58 »

Hoi Henk,

Top dat de Sprinter het nu toch goed doet en leuk dat je hierover nog even feedback geeft  (y)

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5017
  • Team Mitropa - OHMB
Re: Hoe rondsel op motoras bevestigen
« Reactie #36 Gepost op: 22 oktober 2017, 20:02:29 »
Klinkt een beetje als Roco blokkendoos Mk1, waar de bijwagen ook veel meer gewicht en wrijving meebrengt dan noodzakelijk. Mooi dat het treinstel nu vooruitkomt.
RETROBAHN A.G.

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2177
    • Biesje.nl
Re: Hoe rondsel op motoras bevestigen
« Reactie #37 Gepost op: 22 oktober 2017, 20:09:41 »
Gaaf, sprinter met klokanker (y)

Mooi dat het gelukt is.

Mvg,

Robert

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9859
    • belse roestkraam
Re: Hoe rondsel op motoras bevestigen
« Reactie #38 Gepost op: 22 oktober 2017, 22:58:58 »
Nice. Ik heb sowieso nooit begrepen waarom een treinstelbak zwaarder moet zijn en stugger moet lopen dan een willekeurig rijtuig... Maar redt ie het nu makkelijk of blijft t kielekiele?

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21678
Re: Hoe rondsel op motoras bevestigen
« Reactie #39 Gepost op: 23 oktober 2017, 07:52:03 »
De twee bakken van de Fleischmann Sprinter zijn in feite identiek, behalve dat het motorhuis leeg is in één bak. Alleen het dak verschilt verder. Dat zal wel vanwege het kostenvoordeel zijn gedaan. Om mij duistere redenen voegt Fleischmann dan ook nog al het losse ijzerwerk toe aan de motorloze bak. Maar goed, de originele motor trekt het allemaal wel.

Het marcheert nu ook en ik merk op mijn baan verder niks bijzonders. De Sprinter rijdt voorspelbaar genoeg om mee te draaien in automatisch verkeer. Of het bij hellingen ook nog zou gaan, weet ik niet. Mijn voorkeur gaat uit naar de ombouwset die SB al lang geleden voor de BR628 en de Sprinter op de markt bracht. Die heb ik weleens gemonteerd in een Sprinter die ik alweer jaren geleden heb verkocht. Duurder, veel lastiger te monteren, maar meer trekracht en door het vervallen van een deel van de tandwielen ook nog soepelder. Met beide ombouwsetjes blijft asb nodig en dat zit me nooit lekker.

Maar, na nog wat geschuif met cv’tjes, trekt het model nu soepel genoeg op en ik hoef ook niet meer 10 minuten te wachten voordat de Sprinter reageert zoals Koploper dacht te hebben onthouden.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1471
Re: Hoe rondsel op motoras bevestigen
« Reactie #40 Gepost op: 23 oktober 2017, 08:29:43 »
Hallo Henk,

Goed te horen dat de aanhouder uiteindelijk toch gewonnen heeft.

Groetjes van ons van Gozo.


Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9859
    • belse roestkraam
Re: Hoe rondsel op motoras bevestigen
« Reactie #41 Gepost op: 23 oktober 2017, 10:04:28 »
Hm. Tja een sprinter zonder bandjes laten rijden lijkt me inderdaad wat meer werk. sowieso een middendraaistel onder de niet-aangedreven kop zetten zodat alles puntgelagerd is, zo soepel mogelijke stroomafname en dan maar met de gewichtsverdeling klooien... ofwel, gewicht weghalen overal waar geen aandrijving zit. Eigenlijk gewoon een nieuw licht frame maken voor de niet-aangedreven bak en bij de aangedreven bak zorgen dat driekwart van t gewicht op het aangedreven draaistel ligt.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25304
    • Pagina van klaas
Re: Hoe rondsel op motoras bevestigen
« Reactie #42 Gepost op: 23 oktober 2017, 11:20:42 »
Of de conclusie trekken die Roco jaren geleden al heeft getrokken bij de Blokkendozen, dat 1 aangedreven draaistel te weinig is.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9859
    • belse roestkraam
Re: Hoe rondsel op motoras bevestigen
« Reactie #43 Gepost op: 23 oktober 2017, 12:38:15 »
ja voor 8 bakken wel... zeker met van die handrem-slepertjes op de assen voor de verlichtingsomschakeling.
Maar al heb je acht bakken en je bent niet echt anti-bandjes, waarin is een treinstel anders dan een oude fleischmann-draaistelloc met 1 aangedreven draaistel en 7 rijtuigen erachter? Dat dat gewoon werkt staat niemand verbaasd van te kijken... kwestie van gewichtsverdeling en rijtuigen met normale puntlagering en niet teveel fratsen...