Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bahnbetriebswerk "Altendorf" door AlbertG
Vandaag om 13:26:02
Piko lok digitaal rijdt direct weg door bask185
Vandaag om 13:20:40
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 13:20:27
"Nederlandse" modellen door MaraNCS
Vandaag om 13:18:34
Les Billards du Vivarais door MaraNCS
Vandaag om 13:14:04
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 13:03:50
RhB H0m, Albulisch door R.C.Grootveld
Vandaag om 12:59:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door hervé
Vandaag om 12:32:19
Gewoon wat busfoto's door hervé
Vandaag om 12:10:47
h0 diorama USA “The Paintshops” door Mudhen
Vandaag om 11:58:57
Doornvliet door mass am see
Vandaag om 11:44:10
BNLS modules: de groeten uit Berkel door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:42:40
03-05-2024 - afscheidsrit NS ICMm 4011 door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:34:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:14:38
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:14:03
19 Toen door PlanU
Vandaag om 11:01:05
Schrootplaats door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 10:45:54
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 10:42:29
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door TonM
Vandaag om 10:09:06
20 en 21 april MobExpo door MOVisser
Vandaag om 09:52:38
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door RBlok
Vandaag om 09:52:13
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door D_Loc
Vandaag om 09:38:55
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 08:36:23
diorama, voor lange treinen. door Benelux795
Vandaag om 07:54:29
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 07:51:23
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 07:31:13
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
25 april 2024, 23:33:55
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
25 april 2024, 23:04:33
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Bob R.
25 april 2024, 22:40:14
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
25 april 2024, 22:23:03
  

Auteur Topic: Baanbouw modelbaan Ardez  (gelezen 2165 keer)

ikbenik79

  • Offline Offline
  • Berichten: 185
Baanbouw modelbaan Ardez
« Gepost op: 27 april 2016, 14:26:24 »
Hallo

Graag wil ik hier mij vorderingen plaatsen met de bouw van mij baan.
In deze topic laat ik mij baan plan zien. http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,69260.new.html#new.
Het wordt een soort fantasie baan. Het wordt namelijke een berglandschap baan naar Zwitsers voorbeeld met Nederlandse treinstellen en Seinen auto,s bussen. Ik rij niet erg een tijdperk. Zo rijd er bijvoorbeeld een blokkendoos rond en de THALYS. Ik rijd digitaal met de ECOS en aan de ecos een loconet converter van esu. Mij locomotieven zijn ook uitgerust met esu decoders. Mij stoom en diesels met loksound van esu. IK heb nu het plan getrokken om zonder PC te rijden en toch blok beveiliging te hebben. In dit plan zit ook een remregenerator van uhlenbrock.  Ik ben al aardig gevorderd met de bouw. Het wordt een module systeem zodat de baan er nog tijd weer uit kan.

Hier een plaatje van het beging van de bouw niveau 0. Het grote schaduwstation. Dit is het gedeelte waar de treinen uit het schaduwstation rijden naar niveau 1. In het grote schaduwstation kunnen 16 treinen van max 1,5 staan. 4 treinen per spoor. Het is de bedoeling dat het doorschuiven automatisch gaat. Ik beslis via een bedienbord welke weg mag.



Sorry voor de kwaliteit. Als je rechts kijkt zie je al een stukje van station Adrez.
De baan gaat in een rondje naar boven. Het is een hondenbot baanontwerp.
Dit is voor mij de eerte keer met flex rails te werken. Prijs per flex rails is laag. En de eerste fout is al snel gemaakt. De boog straal is te krap. Dit aangepast. Is toch in het schaduwstation. De LS Models rijtuigen die echt 1:87 zijn , hebben toch net iets meer ruimte nodig.  ;D dat ik het gecontroleerd heb. Kurk route was oorspronkelijke route. Van iedere radius heb een een paar rails gekocht om zo de goede bochten te kunnen leggen. Ook gekocht om te passen en meten hoe het precies uit komt.



Bij de volgende foto gaat het station Ardez verder. Niveau 1.



vervolgens passen en meten met deze brug. De voegen van deze brug heb ik wit gemaakt. De soldeerbout is nu even het contra gewicht.



Op de volgende foto zie je de brug al wat meer ingebouwd.



Groeten Ronald
« Laatst bewerkt op: 27 april 2016, 14:31:33 door ikbenik79 »
ecos, NS , tijdperk 1924 tot nu.
Trix, hamo, roco, fleischmann, lima,
 LS models, rivarossi, electrotren.

ikbenik79

  • Offline Offline
  • Berichten: 185
Re: Baanbouw modelbaan Ardez
« Reactie #1 Gepost op: 27 april 2016, 16:54:25 »
Hallo

Stukje verder vertellen en laten zien.

Nadat de brug staat verder gebouwd met de baan naar niveau 2.





Op de laatste foto zie je dat de rails nog recht loopt. Dit is al weer veranderd omdat het anders niet paste.



Op de volgende foto zie je niveau 2 doorlopen. Op de achtergrond van de foto zie je een stijgend stuk naar niveau 3.



Op de volgende foto loop niveau 2 door. Ook zie je wisselstraat naar niveau 3.



En dan de doorloop op niveau 2 naar het schaduwstation.



En dan is opeens het schaduwstation bijna af. Met op de achtergrond het stijgstuk naar niveau 3. Ik heb daar wel een kleine uitdaging. Mij IRM wil er net maar dan ook net onderdoor met ingeklapte pantograaf.




Opmerkingen en of ideeën , vragen zijn welkom.

Groeten Ronald
ecos, NS , tijdperk 1924 tot nu.
Trix, hamo, roco, fleischmann, lima,
 LS models, rivarossi, electrotren.

ikbenik79

  • Offline Offline
  • Berichten: 185
Re: Baanbouw modelbaan Ardez
« Reactie #2 Gepost op: 27 april 2016, 17:27:51 »
Volgende fase van de bouw.

Techniek.

Aan mij ecos had ik eerst een S88 bus gekoppeld. IK ondervond problemen die hier ook op het forum staan. Spook meldingen , geen andere bekabeling dicht bij de S88 bus. Ik dacht dit kan anders. Gewacht op de loconet convert van esu. Deze gekocht. Op internet kwam ik de site van hans de loof tegen. De benodigd spullen van gedownload en zelf de elektronica gemaakt zoals ik dat graag wilde. Heel veel spullen via china besteld. Ik heb opklapbare borden gemaakt onder mij baan zodat ik er makkelijke bij kan en alles centraal is per module. Ik heb ook een ringleiding gemaakt voor voeding rails , voeding loconet en ed en een voeding van het rem signaal.



Onderste printplaat is de loconet met 8 inputs en 8 outputs. Daarboven twee printen met 4 relais en daar boven 2 stroomdetecties. De stroom detecties heb ik van de site de bonte verzameling.

Op de volgende foto zie je een print die 8 servo's kan aansturen. Mij wissels stuur ik aan met servo's.



Toen kwam ik een italiaan tegen op het internet die software schrijf voor de arduino met loconet.
Dit samen met hem getest en het werkt. Ik kan nu voor 1,70 euro voor een arduino en 1 euro voor een 5 volt voeding en wat onderdelen een loconet board maken met 16 in of uitgangen. Deze software vindt ik ook heel intersant. Een arduino met een geluidmodule gekopeld, en deze wordt ook via loconet aangestuurd.

Ik heb er mij besturings borden mee gemaakt.

Met dit besturingsbord kan ik besluiten waar de trein naar toe gaat in het schaduwstation niveau 0. En ik kan zie welke plekken bezet zijn door een trein. Zit er of te denken dit automatisch te maken.



Dit besturingsbord is van schaduwstation niveau 2. Blauw drukkers zijn sturen wissels. Blauwe leds stand van de wissels. Rode led baanvak bezet door trein. Groene drukker trein mag gaan rijden.
 


Op de volgende foto zie de achterkant van het bord. De arduino's gekoppeld aan loconet.
Het lijkt misschien allemaal ingewikkeld. Drukkers zitten rechtstreeks aangesloten op de arduino. Led zitten met weerstand rechtstreeks aangesloten op de arduino. Beetje voeding. Loconet met wat componenten en klaar.
Ik ben er zeer tevreden mee. Zeker voor de prijs.



Sporen plan heb ik uitgeprint op A4 etiketten en geplakt op 4mm MDF.  Gaten boren en drukkers en leds er in plaatsen.

Groeten ronald
 
« Laatst bewerkt op: 27 april 2016, 17:31:24 door ikbenik79 »
ecos, NS , tijdperk 1924 tot nu.
Trix, hamo, roco, fleischmann, lima,
 LS models, rivarossi, electrotren.

ikbenik79

  • Offline Offline
  • Berichten: 185
Re: Baanbouw modelbaan Ardez
« Reactie #3 Gepost op: 28 april 2016, 15:11:34 »
Volgende update.

Ik ben gaan experimenteren met grind. Ben uitgekomen op woodland scenics. De verhouding die ik mooi vindt. 2 delen B82 donkergrijs , 1 deel  B81 licht grijs en 1 deel B80 beige. Zie op de foto het resultaat.



Na een paar keer het grind gestrooid te hebben kon ik eerste alle draadjes weg werken. Ik had ze niet strak lang de rails weg geleid. Ik liep ook te zoeken van hoe ver naast de rails ligt het grind. Ik had al op shapeways een set rails accessoire gekocht. Op de volgende foto kan je zien hoe ze in het echt doen.



Foto is van mij zelf.

Ik ben liever moe dan lui en heb dus een grind verdeler van Proses gekocht. Deze strooit bijna precies het zelfde als in het echt.

Ik heb eerst de blauw isolatie platen gelijmd op het hout. Daarna de kurk. Dit heb ik gedaan als je alleen de kurk plaats wordt later door het grind plus lijm het rij geluid weer door gegeven op het hout. En nu doordat het grind op het blauwe isolatie materiaal ligt is dit minder hoop ik. Nog geen ervaring mee.

Ik heb fleischmann wissel gebruikt in mij baanplan. Ben niet zo blij met het zwarte stuk in de wissel. Ben eens verder gaan kijken. Ik kwam uit op de peco wissel SL-91 en SL-92 9,50 pond in england. Site waar ik ze gekocht heb hattons.co.uk. Heb ook nog geprobeerd het grind te imiteren met verf op de fleischmann wissel. was er niet blij mee.

Volgende foto kan je de verschillen zien. Ik ga voor de peco wissel. Blij dat ik nog geen grind heb gelegd.
Hoef er nog maar 4 te vervangen. Alleen is er kleurverschil tussen de flex rails en de wissel. Dit neem ik voorlief.
Voor het station neem ik andere flex rails met de zelfde rails kleur als de peco wissel. 



Sorry voor de kwaliteit.

Groeten ronald
ecos, NS , tijdperk 1924 tot nu.
Trix, hamo, roco, fleischmann, lima,
 LS models, rivarossi, electrotren.

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR / BNLS Forumbaan
  • BNLS trambaan-deelnemer
  • Offline Offline
  • Berichten: 8406
  • Nooit uitgeklust....
Re: Baanbouw modelbaan Ardez
« Reactie #4 Gepost op: 28 april 2016, 15:38:29 »
Lekker bezig! (y)

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk


ikbenik79

  • Offline Offline
  • Berichten: 185
Re: Baanbouw modelbaan Ardez
« Reactie #5 Gepost op: 07 oktober 2017, 12:53:34 »
Na Ruim een jaar een update met de bouw van mij baan.

Ben begonnen met een stuk landschapsbouw.
Heb een workshop graslandschap van Martin Welberg gevolgt te hebben. (Aanrader. Heb er veel geleerd.) Foto hier onder eerste profstukje die nog niet af is.



Ben ook bezig met rotsen plaatsen en kleur geven. Ik geef de rotsen een light grijze kleur wash. Als het droog is een zwarte wash sterk verdunt. Ga nog met oker kleur aan de slag. Ben nu alleen wat laat. Is Beter als ik grijs er op dep en daarna gelijk oker kleur op dep. Ik gebruik de volgende sponzen

https://nl.aliexpress.com/item/10-Pcs-lot-Foam-Brush-Sponge-Wooden-Handle-Brushes-for-Watercolor-Oil-Stain-Art-Craft-Painting/32773608241.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.5PWNbZ

Volgende foto's meer detail van de rotsen. Moet de rotsen nog een drydrush geven met wit en misschien light grijs.





Ik liep tegen het probleem aan van recht lijnen ( rode lijn op foto ) in mij rotsen zie foto.



Heb een heleboel foto's van Zwitserland en daar op gekeken hoe het is in de natuur.
Foto heb ik zelf gemaakt.



De rots formatie aan het veranderen geweest. 



Zoek de verschillen.

Op de kun je ook zien dat ik op deze rotsen al een drydrush heb gedaan.



Zie nu dat de foto's niet zo mooie kwaliteit hebben. Telefoon camera. Toch maar de digitale camera gebruiken de volgende keer.

Groeten Ronald.


« Laatst bewerkt op: 07 oktober 2017, 12:55:26 door ikbenik79 »
ecos, NS , tijdperk 1924 tot nu.
Trix, hamo, roco, fleischmann, lima,
 LS models, rivarossi, electrotren.

ikbenik79

  • Offline Offline
  • Berichten: 185
Re: Baanbouw modelbaan Ardez
« Reactie #6 Gepost op: 07 oktober 2017, 13:01:20 »
Wat ik soms toepas van rots mallen. is dat ik de mal niet helemaal vol giet met gips. Alleen de randen en wat op de bodem. Voordeel is hiervan dat je dan veel gemakkelijker de gipsafdruk kunt breken en dat de breek randen dan nog op rotsen lijken en dat de afdruk veel dunner is.



Ronald
ecos, NS , tijdperk 1924 tot nu.
Trix, hamo, roco, fleischmann, lima,
 LS models, rivarossi, electrotren.