Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
Vandaag om 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door mamory
Vandaag om 21:13:06
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Menno
Vandaag om 20:58:29
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 20:43:38
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door Entity
Vandaag om 20:37:25
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
  

Auteur Topic: Mastschakelaars in bovenleidingsmasten  (gelezen 23818 keer)

WimM

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 711
Mastschakelaars in bovenleidingsmasten
« Gepost op: 03 oktober 2017, 23:46:10 »
Ik heb een nieuw draadje opgestart voor bovenleidingschakelaars.
Deze wil ik gaan uitbrengen als bouwset in messing etswerk in Ho (en misschien ook gebouwd).

Deze opvallende apparaten komen voor in de bovenleidingmasten nabij onderstations. En ik dacht ook bij schakelhuisje. Maar de geleerden/ingewijden kunnen dat vast beter vertellen, waar ze allemaal voorkomen.

Op deze foto komen ze in elk geval voor: aan het eind van de A58 nabij Vlissingen.


Je ziet hier maar één portaal waar aan ze voorkomen. Maar aan de andere kant van het onderstation, op het volgende portaal, net buiten de foto, zitten er ook een stel: rechts, richting Middelburg, een dubbele.
Aan de andere kant één enkele schakelaar.

Waar gaat het om.
Het gaat om een stoel aan de portaalkolom bevestigd, met erop 1 of 2 schakelaars, waarmee een bovenleidings baanvak al dan niet onderspanning kan worden gezet. (en nog meer functies) De schakelaars die ik uitbreng worden aangedreven vanaf kasten op de begane grond. Deze kasten met stangenwerk wil ik ook bij leveren.
Verder wordt het geheel omgeven door een aantal kabels vanuit de grond en verbindingsdraden naar de bovenleiding.


Dit is wel iets wat in 1 op 87 vereenvoudigd kan worden.

De stoel lijkt niet zo groot, maar hij steekt toch nog wel 1,50 meter uit. Dat is in Ho 17.2 mm.
Ik ga me toeleggen op de dubbele schakelaar. Een enkele schakelaar kan daar later, volgens mij, eenvoudig uit worden samengesteld.
Volgende keer een foto van de bedienings-"onderkast".

Tot zover de start. Wordt vervolgd.
Wim Mesu

« Laatst bewerkt op: 05 oktober 2017, 15:10:36 door WimM. Reden: verbeterd »

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4454
Re: Mastschakelaars in bovenleidingsmasten
« Reactie #1 Gepost op: 04 oktober 2017, 11:18:58 »
Volgens mij zijn dat scheidingsschakelaars. Deze schakelen alleen stroomloos. Ze schakelen alleen als er zich geen trein in het desbetreffende baanvak bevindt.

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1514
    • Dwangrail.nl
Re: Mastschakelaars in bovenleidingsmasten
« Reactie #2 Gepost op: 04 oktober 2017, 11:56:41 »
Bij een onder of schakelstation vind je normaal 6 schakelaars. Vier voor het schakelen van de kabels naar het onder/schakelstation, en twee koppelschakelaars. Hiermee kun je het onder of schakelstation buiten bedrijf nemen.
Op een paal komen vier schakelaars, en op de andere paal komen er twee.

Voor meer info;
http://www.energievoorziening.info/schakelstation/schakelstation.htm

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 910
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re: Mastschakelaars in bovenleidingsmasten
« Reactie #3 Gepost op: 04 oktober 2017, 15:46:58 »
In Leidschendam stonden deze mastschakelaars ook op de koppen van de opstelsporen waar de Hopla en Bicentra treinen samengesteld en beproegd werden. Die konden bij afschakelen nog wel eens een leuke vlamboog geven. Ook in den Bosch was zo’n mastschakelaar aanwezig voor de autoslaaptrein.

WimM

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 711
Re: Mastschakelaars in bovenleidingsmasten
« Reactie #4 Gepost op: 04 oktober 2017, 22:30:22 »
Hallo,
Wat Arjen stelt is op de plaats van de foto van mijn vorig bericht, ook het geval. Ik had dat ook al aangegeven.

Je hebt dus voor een goede voorstelling van zaken bij een onderstation 2 dubbele en 2 enkele schakelaars nodig.
Ik zal er proberen rekening mee te houden in de ontwikkeling van het één en ander.


Dit is een voorbeeld van een paar "onderkasten" met de aandrijving van de schakelaars en de koppelstangen.

Deze delen ga ik ook meenemen in de bouwsets, zoals al eerder aangegeven.
Ik heb nog wel een vraag voor de ingewijden/heren deskundigen.



Hier zie je de dubbele sch. van de andere kant met een duidelijk zicht op de grond kabels.
Mijn vraag is wat doet die zwarte kabel daar? Ik ga er vanuit dat de rode kabels van het onderstation komen.



En waarom gaat hij dan zo vreemd die isolator in? Wie?

Gr. Wim
« Laatst bewerkt op: 04 oktober 2017, 23:19:08 door WimM. Reden: verbeterd »

Hans Gvz

  • Offline Offline
  • Berichten: 644
Re: Mastschakelaars in bovenleidingsmasten
« Reactie #5 Gepost op: 05 oktober 2017, 09:25:59 »
Wim, dat is een bowthorp. Wat doet ie, wel bij blikseminslag heeft de bowthorp de taak het onderstation te beschermen. Op de vlag zie je 2 kabeltjes naar de bovenkant van de bowthorp gaan, de 6 andere kabels lopen via een pijp naar een stalenbint die in het verlengde van het spoor ingegraven is. Daar zitten deze 6 kabels aan het begin midden en het eind van de bint aangesloten. Op de bint zit ook een aardelectrode die het geheel laat afvloeien in geval van inslag. Tip, laat de tekst mastschakelaar door bovenleidingschakelaar veranderen, dat zoekt makkelijker.@ Arjan, je bedoelt het goed maar schijft het fout, paal moet portaal zijn, anders zou je 4 schakelaars opeen paal hebben zitten en dat is een beetje veel. De aandrijvingen die Wim bedoeld heten motorkasten. Voor het gemak:
Motorkast:mk
Bovenleidingschakelaar:bvls
Koppelschakelaar:ks
Voedendeschakelaar:vs
Treinvoorverwarmingschakelaar:trvws
Waterkabels: wk

Treinvoorverwarmingsschakelaar, deze worden gebruikt op emplacementenwaar getrokken treinen voorverwarmd worden. Op Wpl Lsdm had men deze ook staan. In geval van storingen, had men nog wel eens de gewoonte om wagen voor wagen bij te schakelen,zat er in een bepaalde wagen een sluiting, knalde de zekering van de betreffende schakelaar eruit. Niet bepaald een lekker klusje in de winter ;D. Was de zekering gemaakt, lees het bovenstaande, wilde nog wel eens de sectieleider boos bellen (y). Dus Wim een enkele schakelaar, zie het bovenstaande.
Waterkabels, deze kun je vinden bij bruggen zonder bvl. Wat doen deze, wel in geval van onderbroken bvl zal de voeding toch op de bvl moeten blijven staan. Dit doet men doormiddel van waterkabels. Deze gaan via pijpen onder het betreffende te kruisen water door. In geval van onderhoud zullen deze ook geschakeld moeten kunnen worden, wil nog wel eens voorkomen dat een te diep geladen schip de pijpen raakt, terwijl deze toch op een behoorlijke diepte liggen. Rskb in Leiden was een hele beruchte.
Heel verhaal maar hoop dat je zo wat aan deze info hebt.

Gr Hans

Hans Gvz

  • Offline Offline
  • Berichten: 644
Re: Mastschakelaars in bovenleidingsmasten
« Reactie #6 Gepost op: 05 oktober 2017, 09:47:48 »
Ben nog iets vergeten, je hebt bediende schakelaars en handschakelaars. Handschakelaars, lees trvws worden met een speciale unieke sleutel bediend. Van deze sleutel zijn er maar 2 aanwezig in heel Nederland. Een bij de trdl of rdl van het emplacement en 1 bij de betreffende sectieleider of onderhoudsdienst waar het betreffende emplacement onder valt.Ook op emplacementen komt het voor dat daar handbediende bovenleidingschakelaars zitten, die mag je niet zomaar schakelen, daar zit een heel plan achter. Gaat te ver om dit toe te lichten, maar heeft gewoon met veiligheid te maken. De rest van de genoemde schakelaars worden bediend door het SMC, heet tegenwoording anders dacht OBI,maar komt op hetzelfde neer.

Gr Hans

marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 700
Re: Mastschakelaars in bovenleidingsmasten
« Reactie #7 Gepost op: 05 oktober 2017, 18:17:20 »
Hoi,

Zoals beschreven, je heb "bovenleidingschakelaars" en "koppelschakelaars"
Doorgaans heb je op een tweesporig baanvak, bij een OS/SS 4 bovenleidingschakelaars en 2 koppelschakelaars.
Bij een viersporig baanvak is dit dan 8 bvls en 4 koppelschak.
Ook kennen we bij het OBI (vroeger het SMC en nog vroegerder het CSP ) hierop nog vele andere configuraties bij emplacementen of aansluitingen dmv koppelschakelaars en voedende schakelaars.
Maar het principe blijft hetzelfde.

De meeste zijn op afstand bediend, maar op enkele locaties moeten door de monteur ter plaatse bediend worden, ook op locaties langs de "vrije baan".
Zowel als koppelschakelaar als aard/minusschakelaar ( denk aan de handschakelaars voor de brandweer bij tunnels.

Overigens is het principe op de 25kV baanvakken hetzelfde.

Mvg, Marcel
BD OBI regio zuid (Ehv & Rtd) en 25kV HSL en A15
Mvg, Marcel

Hans Gvz

  • Offline Offline
  • Berichten: 644
Re: Mastschakelaars in bovenleidingsmasten
« Reactie #8 Gepost op: 05 oktober 2017, 18:27:43 »
Ha Marcel, weet ik ;D. Denk maar eens heel goed na. Rtd, Jaco.
Ik heb ook getracht een algemene omschrijving te geven, en niet teveel in de materie te duiken.
De bedoeling is om aan te geven waar je zoal deze schakelaars tegen kan komen, zodat Wim de toepassing weet en rekening kan houden met het ontwikkelen van zijn etsdelen.

Gr Hans.


marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 700
Re: Mastschakelaars in bovenleidingsmasten
« Reactie #9 Gepost op: 05 oktober 2017, 18:42:02 »
Hans,

Daarom schrijf ik ook algemeen, maar dat je ook "enkele" schakelaars kunt plaatsen zonder dat er een OS/SS in de buurt is.
Maar als je er 1 of een dubbele variant ontwerpt in model kun je al heel goed uit de voeten.

Rtd is idd al goed gevuld met schakelaars, maar omgeving Gv is gewoon leuk om te schakelen voor ons, moeten we echt nadenken.
Maar we gaan "off topic" als ik hierover ga uitweiden.

Mvg, Marcel
Mvg, Marcel

Hans Gvz

  • Offline Offline
  • Berichten: 644
Re: Mastschakelaars in bovenleidingsmasten
« Reactie #10 Gepost op: 05 oktober 2017, 18:51:50 »
Ja, laten we dat maar niet doen. Heel misschien besluiten ze nog eens om weer te gaan ontijzelen, dat is pas echt gaaf. Alles plat, en als het goed gaat nergens breuk. Heb het 1 keer mogen meemaken.
Tsja, die brandweerschakelaars heb ik bewust niet genoemd. Wat niet weet, wat niet deert.

Gr Hans

marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 700
Re: Mastschakelaars in bovenleidingsmasten
« Reactie #11 Gepost op: 05 oktober 2017, 20:00:05 »
Hans,
Daar heb je ook wel weer gelijk in.  ;)

Hmmm "ontijzelen", daar maken we wel weer een hoop liefhebbers blij mee. mat`54, plan V en 1200 weer op de baan...

Succes WimM met het ontwikkelen.

Mocht je wat tekeningetjes nodig hebben, laat me dat even weten, dan zoek ik even in de archieven.

Mvg, Marcel
Mvg, Marcel

WimM

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 711
Re: Mastschakelaars in bovenleidingsmasten
« Reactie #12 Gepost op: 06 oktober 2017, 02:14:06 »
Marcel, je hebt en pb.

Hartelijk dank voor alle reacties. Vaktaal die menigeen zal duizelen.

Ik wil nog even aangeven dat ik al heel ver klaar was in de aanloop naar een etsfilm, maar dat ik nu nog bezig ben om uit te zoeken hoe de bowthorp en de andere verbindingskabels met de "vlag" gerealiseerd kunnen worden, omdat ik denk dat ze er ook nog wel bij horen.
Al was het maar dat ik aan kan geven op een samenstellingstekening hoe je het één en ander kan aanbrengen, als je dat wil.

Nog effe een plaatje. Hier passen de installaties ook goed bij. Dit onderstation kan ik ook leveren in bouwkit vorm.



Met vriendelijke groeten,

Wim

 
« Laatst bewerkt op: 18 oktober 2017, 21:58:40 door WimM. Reden: aangevuld »

WimM

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 711
Re: Mastschakelaars in bovenleidingsmasten
« Reactie #13 Gepost op: 06 oktober 2017, 15:57:50 »
Nog even ter verduidelijking;

Op een volgend portaal zit, als je het helemaal perfect wil doen, weer zo'n set schakelaars (als ik het bij het rechte eind heb).
Dus in de gewone NS standaard dubbelspoor uitvoering uiteraard.
Maar dan de dubbele en de enkele schakelaar aan de tegenovergestelde kant.

Met vriendelijke groet,

Wim Mesu

Ps.
Ik vond zowaar nog een foto van de beide portalen bij een onderstation.

 
« Laatst bewerkt op: 19 september 2018, 12:04:02 door WimM »

guest7823

  • Gast
Re: Mastschakelaars in bovenleidingsmasten
« Reactie #14 Gepost op: 06 oktober 2017, 23:13:53 »
Is volgens mij een zgn “open afspaninrichting”. Dat kan bij een afspaninrichting over vier masten, daarmee kan je ook een scheiding tussen twee voedingen maken. Bij een zgn. “gesloten afspaninrichting” (over drie masten) is er een elektrische doorverbinding......

Snappu??