Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
PB models: koplopers (voorbespreking)
door
edwin1974
Vandaag
om 13:26:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
hervé
Vandaag
om 12:42:49
La Fabrique des petits réseaux (1:87)
door
Peter Soonius
Vandaag
om 12:21:21
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden
door
Peter Soonius
Vandaag
om 12:10:04
Swalbenburg, N modulebaan
door
NS264
Vandaag
om 12:06:07
Zillertalbahn
door
Overet
Vandaag
om 11:34:11
Veevervoer ss/ ns
door
Huup
Vandaag
om 11:30:57
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 11:16:48
US diorama in H0
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 11:08:09
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 11:07:17
Aachenau West
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 11:04:43
RhB H0m, Albulisch
door
Eric v C
Vandaag
om 10:56:02
pantograaf vastzetten
door
zofman
Vandaag
om 09:22:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 08:44:22
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Kees-Jan
Vandaag
om 06:09:13
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Frank103
Vandaag
om 00:36:13
BMB-Module: “Corfe Castle Station”
door
Hans van de Burgt
22 August 2025, 23:38:37
Stalen rijtuigen van NS
door
KNed
22 August 2025, 23:20:55
Fleischmann Anna ombouw.
door
Erwin 054
22 August 2025, 23:04:52
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III.
door
MichielB
22 August 2025, 22:33:12
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0)
door
Klaas Zondervan
22 August 2025, 22:21:10
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)
door
Bor de Wolf
22 August 2025, 22:04:32
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
22 August 2025, 21:46:33
23 augustus modelspoorbeurs Houten
door
Te 2/2
22 August 2025, 21:26:21
De projecten van Ruben (NL H0)
door
Huup
22 August 2025, 21:17:57
Da's Daz 2
door
Huup
22 August 2025, 21:13:36
MiWuLa
door
Miniature Holland
22 August 2025, 21:05:42
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III
door
basjuh1981
22 August 2025, 20:33:23
Bouw van de DE-5 uit een bouwset van FRIE
door
Rob Ellerman
22 August 2025, 20:29:56
H0 U-vormig Pendel-rangeer baantje -
door
Ronald Halma
22 August 2025, 19:41:10
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Containerreuzen zetten de toon in Rotterdam, maar zorgen ook voor problemen.
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Containerreuzen zetten de toon in Rotterdam, maar zorgen ook voor problemen. (gelezen 966 keer)
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Offline
Berichten: 12471
Containerreuzen zetten de toon in Rotterdam, maar zorgen ook voor problemen.
«
Gepost op:
29 September 2017, 11:00:44 »
De containerschepen in de Rotterdamse haven zijn in korte tijd spectaculair gegroeid. Dat blijkt uit berekeningen van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) Schaalvergroting in de scheepvaart is een bekend fenomeen, want alleen al dit jaar verwelkomde Rotterdam drie nieuwe recordreuzen. De CBS-cijfers maken nu duidelijk hoe opmerkelijk die verandering is. De schaalvergroting is enerzijds goed nieuws voor de voorstanders van de aanleg van de Tweede Maasvlakte, omdat dit nieuwe havengebied een van de weinige plekken in Europa is waar de reuzenschepen gemakkelijk kunnen aanmeren. Anderzijds zorgen de kolossen voor problemen, want zij lossen in een klap zoveel containers in Rotterdam dat binnenvaartschepen, vrachtwagenbedrijven en de spoorwegen moeite hebben die te verwerken. Met files en vertragingen van dien. In 2011 was een schip met aan boord 10.000 TEU, de standaardeenheid voor zeecontainers, nog een bijzonderheid. Vijf jaar later komt bijna de helft van de containers op zo'n groot schip in Rotterdam aan, heeft het CBS becijferd. Of een nog veel grotere. De huidig recordhouder is de OOCL HONGKONG en die heeft plaats voor 21.413 TEU. Dit schip is op een haar na 400 meter lang en 58,80 meter breed. De oppervlakte is vergelijkbaar met vier voetbalvelden. Scheepvaartbedrijven bouwen de grote schepen niet uit luxe. Zij zijn verwikkeld in een keiharde concurrentiestrijd. Hoe groter de schepen, hoe meer containers ze kunnen meenemen, hoe lager de prijs is die zij voor het transport van hun klanten kunnen vragen. Er zijn alweer grotere schepen dan de OOCL HongKong bij de werven besteld. Het CBS heeft voor de berekeningen gebruik gemaakt van zogeheten big data, gegevens over schepen die in verschillende computersystemen opgeslagen zijn nu gecombineerd. Volgens de cijferverzamelaars zijn met deze gegevens gemakkelijker analyses te maken van economische veranderingen. ,,Zo kun je bijvoorbeeld zien hoe het vervoer en de bestemming van bepaalde typen goederen zich ontwikkelen'', zegt de statistisch onderzoeker Tessa de Wit. Het CBS ziet ook mogelijkheden om op deze manier vervuiling van schepen in kaart te brengen. De grootste schepen komen uit China. Gemiddeld leveren zij in Rotterdam bijna 3.000 containers af. Een vijfde van de containers gaat op een kleiner schip verder naar een andere, kleinere Europese haven. Met name naar het Verenigd Koninkrijk, Rusland,Ierland en Zweden. De rest reist per vrachtwagen, binnenvaartschip en spoor landinwaarts.
Bron : Maasmond Maritime - Shipping News Clippings
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
Falcon10
Offline
Berichten: 2700
Wel Belg, niet gek !
Re: Containerreuzen zetten de toon in Rotterdam, maar zorgen ook voor problemen.
«
Reactie #1 Gepost op:
29 September 2017, 11:12:14 »
Fenomeen dat je ook hier in de Antwerpse haven ziet.
Sinds het Deurganckdok volledig in dienst genomen is, en de grote containerjongens daar dagelijkse binnen en buiten varen is de ganse A12 tussen linkeroever en aansluiting ring Antwerpen volledig toegeslibt. Deels omdat de Liefkenshoektoltunnel als de Tijsmanstunnel niet voorzien zijn op zoveel containervrachtverkeer.
Met heel de overkapping van de Antwerpse ring in het verschiet, is er al wel beslist dat er ook een tweede Tijsmanstunnel zou komen, parallell met de huidige, zodat die bottlenek verwijderd wordt, maar tevens staat in die planning dat aan weerszijden van diezelfde A12, tussen aansluiting Antwerpen Haven en Leugenberg aan weerszijden KMO/industriezone zou worden, waar dit momenteel nog opgespoten zand aan de ene kant en weiland aan de andere is. Waardoor je weer extra verkeer genereerd op die nu al overvolle A12, dus zou men minstens 1 baanvak bij moeten doen zodat het van 2 naar 3 gaat.
Je merkt enorm hard rond de grote havensteden dat de weginfrastructuur jaren achterloopt op de exploitatie en schaalvergroting van de havenbedrijven, met verkeersinfarcten als gevolg die zich uitbreiden tot makkelijk 20 km rondom de haven.
Gelogd
Falkenheim spoorbaan
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Containerreuzen zetten de toon in Rotterdam, maar zorgen ook voor problemen.