Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Station Steenwijk poging 2 door Forever Rocofan
Vandaag om 20:20:14
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Vislijn
Vandaag om 19:41:54
Bauarbeiten im gange door Frank 123
Vandaag om 19:38:36
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
Vandaag om 19:38:07
Revier Rheinbrenner (H0) door Marco1044
Vandaag om 19:14:52
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Lucien
Vandaag om 19:13:05
"Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan. door Ronald Halma
Vandaag om 18:53:51
Rondom Charlois door R1954
Vandaag om 18:32:39
Piko EUROCITY 2969 traxx door the_gold
Vandaag om 18:24:08
Onshape gebruikersgroep door Frank 123
Vandaag om 18:23:22
Spoor- en tramweg parafernalia door Eelco Storm
Vandaag om 18:07:14
VERPLAATST: Probleem met inloggen door Duikeend
Vandaag om 18:02:20
Wie weet hoe je 2 fleischmann sprinters kan koppelen door linquenda2
Vandaag om 17:58:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 17:54:25
Modellbau Lingen 2026 door Scratchbuilt
Vandaag om 17:39:57
Resin kits best met of zonder grondlaag door Duikeend
Vandaag om 17:37:14
Raadplaatje door Gerrit H
Vandaag om 17:36:02
Station Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Locojack
Vandaag om 17:14:30
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 17:00:58
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 16:30:51
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 15:52:23
Rivarossi br 56 HR2891S door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 15:28:59
Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn. door Brexbachtalbahn
Vandaag om 13:47:48
Wat hebben treintjes met Kerst te maken? door Besselspoor
Vandaag om 13:33:42
Site Uhlenbrock door Michaƫl dB
Vandaag om 12:53:27
Contact gegevens Roco NL door Herb73
Vandaag om 12:10:22
Tijdschrift DIGIFOTOpro: schitterende reportage over museumlijnen door BrightonBelle
Vandaag om 12:07:36
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Eric B
Vandaag om 11:14:37
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:13:14
Ervaringen met Van Perlo ( DinaSys ) draaischijfbesturing door Ronald Halma
Vandaag om 10:22:54
  

Auteur Topic: Rare geur en vonken  (gelezen 7956 keer)

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6815
  • Spaar ze allemaal.
Re: Rare geur en vonken
« Reactie #30 Gepost op: 29 September 2017, 11:31:52 »
Ik had het idee dat de flux de bout opvrat, voordeel van af en toe een nieuwe punt is dat het schroefje gangbaar blijft. Ik heb in een andere bout blijkbaar een longlife stift want die zit er al zo'n 30 jaar in en inmiddels dus muurvast.

Stephan.

jean2020

  • Offline Offline
  • Berichten: 31
Re: Rare geur en vonken
« Reactie #31 Gepost op: 29 September 2017, 11:40:48 »
ik heb ontdekt dat de contacten van de wielen vies waren, die heb ik dus schoongemaakt. de trein sputterd nu, hij rijdt niet echt maar hij sputterd. dus ik denk dat het ook aan het motortje zelf licht. (roest). ik zal m'n best doen later nog een foto te posten.

ps: kunnen wissels ook voor storingen zorgen? en normale rails?

oudebiels

  • Offline Offline
  • Berichten: 435
Re: Rare geur en vonken
« Reactie #32 Gepost op: 29 September 2017, 12:49:16 »
Vooruitlopend op het verschijnen van een foto, waarbij de goegemeente de mogelijkheid krijgt het probleem te beogen:

ik zou de zaak systematisch aanpakken: isoleer (=neem los) een deel van de loc, test het op stroomdoorgang en indien goed, ga naar het volgende deel.
B.v. neem de motor uit de loc, verbind de koolborstelhouders met de + en de - van je trafo en leg spanning aan:
sputtert de motor dan, dan is er iets hiermee aan de hand.
Roest op de motor kan niet echt op de koperwindingen, voor zover ik weet bestaan deze uit gelakt koperdraad.
Als aan de binnenkant van de motor (dus daar waar het anker draait) geen hinderend roest zit, zie ik nog geen aanleiding voor sputteren.
Als de as van het anker wel soepel in de lageringen loopt kunnen eigenlijk enkel nog de koolborstels een oorzaak zijn -in combinatie met de collector (het koperen platform waar de koolborstels tegenaan drukken).

btw: railoorzaken kun je uitsluiten door een paar nieuwe railtjes (of een nieuw stuk meterwaar)
van jouw railsoort als testspoor te gebruiken.

FOTO!!!

oudebiels

Arbhin

  • Planner
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 573
  • Modelbouw of op-schaal bouwen?
    • Digitaal rijden:
Re: Rare geur en vonken
« Reactie #33 Gepost op: 29 September 2017, 19:15:48 »
Bij de NS hebben ze daarom het 'roestrijden' bedacht. Elke trein moet elke dag op een specifiek stukje rails zijn geweest, zodat er geen roest kan vormen op 'dagelijks rijdbare stukken rails'.
Misschien moet jij hier ook aan. Het klinkt trouwens zeer bekend: Ik heb zelf ooit Lima treinen gehad (NS 1205) die dezelfde kuren vertoonde. Was voor mij een van de redenen om over te stappen op N-spoor.
Maar ook daar heb ik wel eens een motor doorgebrand door een zelfbouw trafo op de baan aan te sluiten.
Maar misschien moet je de trein even goed laten 'door rijden'.

Groet,
Arbhin
Volg mijn draadje over ontwerpen en plannen van een nieuwe Modelbaan: https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,73506

jean2020

  • Offline Offline
  • Berichten: 31
Re: Rare geur en vonken
« Reactie #34 Gepost op: 14 October 2017, 16:34:39 »
He iedereen ik heb de loc gerepareerder.  De wielen waren omgedraait waardoor aan beide kanten dezelfde soort spanning werd afgenomen. Hetzelfde geld voor de koploper, ze nemen nu beider de juiste hoeveelheid stroom op e'n rollen makkelijk over de wissels ook op langzame snelheden

jean2020

  • Offline Offline
  • Berichten: 31
Re: Rare geur en vonken
« Reactie #35 Gepost op: 14 October 2017, 16:36:34 »
Ps: ik heb nu een nieuwe telefoon waar de camera werkt, nu kan ik dus gewoon foto's posten :)