Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Station Weesp door virmfan
Vandaag om 07:46:33
Foto's station Weesp gezocht door virmfan
Vandaag om 07:32:11
Raadplaatje door Gerrit H
Vandaag om 07:10:12
Aachenau West door Peter J K
Vandaag om 00:42:52
Traincontroller software gaat stoppen. door TBBW
11 February 2026, 23:28:10
NS GZAW zandwagen (ex-usatc) door Eric B
11 February 2026, 22:51:38
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
11 February 2026, 22:23:49
Bouw van de ElD3 mat' 36 van MK Modelbouwstudio's door puntenglijder
11 February 2026, 22:21:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door gtw6016
11 February 2026, 21:45:58
Speedbuild; "Switch'n Play" -> Minimalist Approach door Ronald Halma
11 February 2026, 21:44:26
Twentelijn, 1976: welke internationale trein is dit? (uit het 1200-boek, Bouman) door 1200blauw
11 February 2026, 20:35:00
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
11 February 2026, 20:15:01
Leubachtalbahn door basjuh1981
11 February 2026, 19:49:21
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
11 February 2026, 19:36:16
Rheinburg, TP V/VI door defender
11 February 2026, 19:21:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
11 February 2026, 19:05:05
Buffer voor RGP X2700 van Roco gezocht door Rob Ellerman
11 February 2026, 18:52:39
US diorama in H0 door defender
11 February 2026, 18:41:57
Lima IRM gaat niet lekker door de bocht door Deetrein
11 February 2026, 17:14:34
Contact met de NVBS door Pauldg
11 February 2026, 17:14:16
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
11 February 2026, 17:09:19
Gezocht: Informatie/tekeningen/afbeeldingen NS seinstelsel 37 door AB 7216
11 February 2026, 16:56:15
Foto's gezocht van SNCF BB 20011 in Nederland door Olaf
11 February 2026, 16:03:06
Analoog overstap naar digitaal door Reinout van Rees
11 February 2026, 15:01:26
Albula 2. 0m door maartenvdb
11 February 2026, 14:32:42
Nieuwe MTB wisselaandrijvingen DP4 en DP10 door bask185
11 February 2026, 14:30:34
PB Models, ICR-rijtuigen door gtw6016
11 February 2026, 14:25:49
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
11 February 2026, 14:16:28
Roco 4150 H0e ombouwen? door Herb73
11 February 2026, 13:06:51
Bouw van tijdperk 1 HSM en Staatsspoor rijtuigen door jan47
11 February 2026, 13:02:52

Auteur Topic: Digitale Pendelautomaat?  (gelezen 16429 keer)

Bert van Gelder

• Offline Offline
Re: Digitale Pendelautomaat?
« Reactie #30 Gepost op: 28 September 2017, 09:10:02 »
Ronald, dat wil niet zeggen dat je geen voorbeelden mag geven waarbij wel gebruik gemaakt wordt van een Pc, om dit draadje maar als voorbeeld te geven. Mogelijk heeft de vraagsteller iets over het hoofd gezien en blijkt bij nader inzien dat een Pc toch de beste, goedkoopste, makkelijkste oplossing is.

Gr, Bert

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #31 Gepost op: 28 September 2017, 09:11:26 »
De onnodige discussie ontstaat doordat Raymond mijn vraag nog niet heeft beantwoord. Het is duidelijk dat hij met verschillende treinstellen wil pendelen, maar afwisselend, dus niet tegelijk.
Ik zal mijn vraag nog eens herhalen, in andere bewoordingen: rijdt er op het pendeltraject alleen maar die pendelende trein, of rijden er nog andere treinen tussendoor die niet aan het pendelproces deelnemen?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #32 Gepost op: 28 September 2017, 09:21:44 »
Hoi,

Heel interessant allemaal hoor.... maar ik weet echt niet waar ik nou het beste voor kan kiezen?

Er zijn verschillende opties. De speciale automaat kan je alleen gebruiken bij een apart spoor. Dat spoor mag dan niet in (elektrische) verbinding staan met de rest van je baan. Bij het gebruik van het ABC-systeem van Lenz maakt dat niet uit. Als je van experimenteren houdt kan je altijd eerst beginnen met het ABC-systeem. Een kleine investering dan kan je zien of het werkt. Werkt dat niet dan kan je alsnog uitwijken naar de speciale automaat.

Met een lenz decoder lijkt me het simpelst.....maar dan moet ik alle treinen ( af en toe afwisselen, bvb een koploper, virm, hondekop enz enz)die ik wil laten pendelen van een lenzdecoder voorzien en laten die nou al een decoder hebben....nee geen lenzdecoder ::)

Kijk even in de handleiding van je decoder. Tegenwoordig kunnen meerdere fabrikanten met het ABC-systeem van Lenz overweg. Bij Esu is het een CV-waarde aanpassen. Dus kijk even in de handleiding van de decoder of ze het ABC-systeem ondersteunen en dan kan je simpel met de diodes aan de gang. Ik heb het ABC-systeem aan het werk gezien op OntraXS! ergens in 2014 of 2015. Daar was een pendelbaan rondom een rots een treintje reed mooi omhoog. Stond boven even stil en reed weer naar beneden. De boel was aangesloten op een roco Multimaus. Het heeft daar drie dagen zonder problemen gewerkt.

Misschien moet ik 9 december maar eens naar de digitale treinbeurs gaan in Houten....  Zal best wel ff lastig worden nu mijn maatje Patrick er niet meer is :'(, we gingen atijd samen......

Altijd lastig. Leef met je mee. Je kan ook op Eurospoor even bij de BNLS-stand langs komen. Daar is ook wel wat kennis aanwezig betreffende digitaal :)  Dan hoef je niet tot december te wachten.

Succes!

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

henk

• Online Online
« Reactie #33 Gepost op: 28 September 2017, 09:41:43 »
Ronald, dat wil niet zeggen dat je geen voorbeelden mag geven waarbij wel gebruik gemaakt wordt van een Pc, om dit draadje maar als voorbeeld te geven. Mogelijk heeft de vraagsteller iets over het hoofd gezien en blijkt bij nader inzien dat een Pc toch de beste, goedkoopste, makkelijkste oplossing is.

Gr, Bert

Het heeft nog niet eens met de pc te maken Bert. Dat Raymond een treintje op een digitale baan wil laten pendelen is duidelijk. Maar het maakt voor de beantwoording van zijn vraag een groot verschil of dat treintje op een apart stuk baan pendelt of dat er tijdens het pendelen nog andere treinen van die sporen gebruik kunnen maken. In het eerste geval zijn Lenz ABC of die Oostenrijkse automaat (duur voor weinig mogelijkheden als ik het goed zie) afdoende. In het tweede geval heb je daar juist niks aan en is in combinatie met zijn IB bijvoorbeeld Lissy een optie (of de pc ja).

Klaas vroeg daar al onmiddellijk naar en terecht.
« Laatst bewerkt op: 28 September 2017, 09:58:46 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

maartenvanderburgt

• Gast
« Reactie #34 Gepost op: 28 September 2017, 09:59:38 »
Tegenwoordig kunnen meerdere fabrikanten met het ABC-systeem van Lenz overweg. Bij Esu is het een CV-waarde aanpassen. Dus kijk even in de handleiding van de decoder of ze het ABC-systeem ondersteunen en dan kan je simpel met de diodes aan de gang.
Kleine, maar hier belangrijke correctie, Ronald.
Als een decoder geschikt is voor het ABC systeem wil dat nog niet zeggen, dat er ook in automatisch pendelen is voorzien.
Ik heb geen overzicht van de merken, maar voor zover ik weet heeft alleen Lenz dat in de decoders, dus met bepaalde CV's in te stellen.
Mochten er inmiddels ook andere merken zijn hoor ik dat graag.

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #35 Gepost op: 28 September 2017, 10:09:57 »

Gr, Bert

Bert, ik heb het je ooit allemaal al eens uitgelegd en ga dat zeker niet nog een keer doen ;) Veel plezier met de discussie.
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

raymond erdtsieck

• Offline Offline
  • N Spoor Freak
« Reactie #36 Gepost op: 28 September 2017, 10:16:03 »
Ik wil idd pendelen op een spoor waar ook andere treinen rijden die niet pendelen.....ik wil dus pendelen van een groot station naar een ander station....
Dus ja die pendelautomaat valt dan idd af....

Groet,
Raymond
No Pain No Gain!

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #37 Gepost op: 28 September 2017, 10:44:28 »
Je zal dan tussendoor ook nog wissels moeten omzetten denk ik zo. Ik vrees dat Wim Ros dan gelijk gaat krijgen dat het met een PC het makkelijkst is.
Of je moet je pendeltrein voorzien van een magneetje dat via reedcontacten de wissels omzet. En achter zich moet de trein dan het wissel weer terugzetten om te voorkomen dat een andere trein ook die route kiest. Kortom, het maakt het niet eenvoudiger, maar is wel een technische uitdaging.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

• Online Online
« Reactie #38 Gepost op: 28 September 2017, 10:57:01 »
En er is een beveiligingsprobleem. Je wilt niet dat je een trein een spoor op stuurt terwijl de pendelautomaat net hetzelfde beslist.

Er is dus meer nodig: rijweginstelling en beveiliging. Zoals gezegd is Lissy een oplossing met een IB, sommige centrales hebben dergelijke eenvoudige automatisering ingebouwd, maar een pc'tje biedt altijd meer voor minder.

Klopt. Dat jullie het over-gecompliceerd maken is teleurstellend.

We maken niks complex Ronald. De complexiteit wordt bepaald door de wensen van Raymond en die zijn nu duidelijk geworden.
« Laatst bewerkt op: 28 September 2017, 12:02:53 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
« Reactie #39 Gepost op: 28 September 2017, 11:08:12 »
10 diodes voor 2 stop/omkeerstukken en laten we heel dure nemen van 0,50 cent per stuk is 5 euro.
Bijkomende voorwaarde: een Lenz decoder (er moet toch een decoder in), de goedkoopste is goed, en een willekeurige DCC centrale of een ander DCC genererend apaaraat. Maar dat is er ook al.
Dus 5 euro, wie biedt meer ?

Ik bied €38,50 voor 16 secties, waar je 8 blokken mee kunt maken. waarbij je alle treinen met decoder ongeacht merk en type mee en op kunt laten pendelen. Maar dat is met PC en dat wil Raymond nog niet.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

raymond erdtsieck

• Offline Offline
  • N Spoor Freak
« Reactie #40 Gepost op: 28 September 2017, 12:28:30 »
Idd Wim nog niet ;D
Maar begin nu toch wel te twijfelen ::)
Ik heb me dan ook nog niet echt in met pc rijden verdiept, wat ik er tot nu toe van gezien heb snap ik er nog niet veel van.....kun je eigenlijk bvb je halve baan pc gestuurd laten rijden en de andere helft met de hand besturen?
Anders heeft met een pc rijden voor mij geen zin, ik wil zelf ook het een en ander kunnen blijven schakelen en regelen...

Groet,
Raymond
No Pain No Gain!

Marco EB

• Offline Offline
  • spelen met Dinamo iTrain Digikeijs en treintjes
    • Het ontstaan van Trammenlandt. Hoe een test baantje uit de hand loopt.
« Reactie #41 Gepost op: 28 September 2017, 13:11:24 »
Dat wordt dan toch een dagje Eurospoor.
En ik dacht dat Picomit daar een oplossing voor heeft, computergestuurd rijden en handmatig.
mvg
Marco

Curious T!mo

• Offline Offline
« Reactie #42 Gepost op: 28 September 2017, 13:52:17 »
Even hardop meedenken:

Misschien een Arduino met Loconet een idee?

De Arduino heeft via Loconet throttle class controle over de lokdecoder en krijgt via loconet ook de bezetmeldingen door zodat hij weet wanneer er een speed = 0 command moet worden gestuurd.

dus:
- Arduino wacht een aantal seconden (eventueel variabel)
- Arduino stuurt een speed en richting commando naar Loconet
- Arduino wacht tot er een bezetmelding via loconet binnenkomt van een bepaalde melder.
- Arduino zend een speed = 0 commando. (eventueel netjes afremmen in stappen)
- En weer overnieuw in omgekeerde rijrichting.

Volgens mij doet Uhlenbrock dat ook op deze manier maar dan met LISSY
http://www.uhlenbrock.de/de_DE/produkte/marcolis/I4B051AB-001.htm!ArcEntryInfo=0004.5.I4B051AB

Groeten,

Timo (Eindhoven)

jowi

• Offline Offline
« Reactie #43 Gepost op: 28 September 2017, 14:42:49 »
Misschien een Arduino met Loconet een idee?
Als een pc al niet gewenst is omdat dat te ingewikkeld is (wat niet zo is maar ja), dan is dit natuurlijk helemaal geen optie.

maartenvanderburgt

• Gast
« Reactie #44 Gepost op: 28 September 2017, 17:45:12 »
Ik wil idd pendelen op een spoor waar ook andere treinen rijden die niet pendelen.....ik wil dus pendelen van een groot station naar een ander station....
Dan is het toch heel simpel:  de trein die je wil laten pendelen heeft een Lenz decoder nodig, de anderen niet.  Als die anderen ook niet op ABC staan ingesteld, rijden die gewoon door de stopstukken voor de pendelaar.
Ik hoor je nog steeds niets zeggen over de rest van beveiliging, rijwegen, automatische instellingen of wat dan ook.  Dat zou veel meer inhouden, waarbij dan de vraag is of je met de mogelijkheden van de Lenz decoder wel goed uitkomt. Waarschijnlijk niet.
Maar zolang als je daar geen invulling aan hebt gegeven, blijft de simpele ABC mogelijkheid bestaan.