Doel:€250.00
Donaties:€310.00

Per saldo:€60.00

Steun ons nu!
Actie: steun €2.50 via de Wim Vink kalender 2021!

Laatst bijgewerkt
op 28-09-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

SGM; de laatste loodjes. Fotodraadje. door Sander.
Vandaag om 11:49:15
Corona, en de toekomst van modeltreinbeurzen? door Rondje_HO
Vandaag om 11:40:41
Lux reinigingswagens, is het wat? door Wil uut Drenthe
Vandaag om 11:30:23
Buitenlust door Huib
Vandaag om 11:27:19
Nieuw cilinderblok voor DJH/Modelloco NS 3900 door Gerke
Vandaag om 11:26:00
DR4088 aansluiten en mogelijkheden door Chiel
Vandaag om 11:05:36
BNLS-Werkspoor - DJH NS 5000 ex War Department 73755 (Longmoor) uit messing en witmetaal door St00mboy
Vandaag om 10:37:14
NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1 door FritsT
Vandaag om 10:29:34
Bouwproject Zolderspoorbaan DB epoche III Hoofdstation met zijlijn door Jelmer
Vandaag om 10:23:57
[BNLS-actie] Tolhuisje in 0, H0 en N door Forever Rocofan
Vandaag om 09:44:11
Projekt 083-338 door DE-II
Vandaag om 09:27:43
Murder on the Oriënt Express, Net 5. 28-09-2020 door Forever Rocofan
Vandaag om 09:22:29
Baanbouw Bosje77 door bosje77
Vandaag om 09:03:37
Zoekplaatje NS 3726 door ingenium secundus
Vandaag om 08:41:58
Polderparade door gvandersel
Vandaag om 08:17:24
Raadplaatje door Arjen52
Vandaag om 08:14:47
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Sander.
Vandaag om 07:47:26
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 04:50:54
Schwarzburg door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 01:38:34
Van Swarzach naar Swarzburg door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 01:37:33
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door Ivo tB
Vandaag om 01:06:34
BNLS-Module: Grasland - de keerlussen met schaduwbakken door Klaas Zondervan
28 september 2020, 23:52:24
NS 6100 van GM&S door Tomasso
28 september 2020, 23:36:47
Terschellinger Spoor door FritsT
28 september 2020, 23:22:50
Gezocht: kleine trekveertjes, 6mm, diameter 3mm? door stoombr38
28 september 2020, 23:14:31
Wat een baan... door raymond erdtsieck
28 september 2020, 23:06:39
Heuvelland, een tentoonstellingsbaantje in H0 door Peter Kleton
28 september 2020, 23:03:50
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
28 september 2020, 22:54:51
Roßnitz door Dennis.
28 september 2020, 22:24:40
Sprog software installeren door Vincent S
28 september 2020, 22:03:56
  

Auteur Topic: De Beneluxdienst Amsterdam-Brussel: Zestig jaar samenwerking tussen NS en NMBS  (gelezen 4092 keer)

Martijn de Kuiper

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 2549
De Beneluxdienst Amsterdam-Brussel: Zestig jaar samenwerking tussen NS en NMBS

Door: Jimmy Langeveld
Uitgeverij Uquilair

Deel 15, Treinen in Beeld
ISBN 978-90-71513-97-8, eerste druk 2017.
160 bladzijden, meer dan 200 foto’s

In de reeks “Treinen in Beeld” is onlangs het deel verschenen over de Beneluxdienst, vanaf eind jaren ‘50 tot de huidige dienst met de TRAXX’en. Met recht Treinen in BEELD! Meer dan 200 foto’s laten zien hoe deze dienst zich door de jaren heen ontwikkeld heeft. Veel foto’s uit de beginjaren, maar ook een enkele van de Fyra V250. Een heerlijk boek, dat een prominente plek in de boekenkast moet hebben als je geïnteresseerd bent in Beneluxdienst!

Dit deel is voornamelijk een fotoboek, dus geen lange technische verhalen over de loks of rijtuigen. Het begint met een korte inleiding over het ontstaan van de dienst. Al in 1939 werden de eerste pogingen gedaan de lijn te elektrificeren, maar de Tweede Wereldoorlog gooide roet in het eten. Uiteindelijk begint in 1957 de treindienst van Amsterdam naar Brussel, met de speciaal daarvoor ontwikkelde ‘Hondekoppen’. En zo loopt het verhaal door, over de capaciteitsproblemen al in de jaren ‘60 en de verandering van treinstellen naar getrokken materieel. Eerst de NMBS-loks 25.5 met Nederlandse en Belgische rijtuigen, gevolgd door de bekende rood-gele combi van NMBS-lok reeks 11 met de Nederlandse ICR rijtuigen. Deze zijn in 2007 gerenoveerd tot de NS Hispeed uitvoering. Summier wordt ook de korte inzet van de Italiaanse Fyra V250 besproken, maar deze bespreking is ongeveer net zo kort als de daadwerkelijke inzet van deze treinstellen is geweest. Leuk is ook dat men een aantal brochures van de Beneluxdienst in het boek heeft opgenomen, nostalgie!

En dan begint het foto gedeelte van het boek, al vanaf bladzijde 11. Kwalitatief mooie foto’s van de Benelux Hondekop in hun toenmalige omgeving, zoals de stations in de jaren ‘60. Alleen al daarom is het een must dit boek in je collectie op te nemen: zo zag het er toen uit! Een Beneluxstel onder de seinbrug van Amsterdam, met die mooie armseinen. En nog meer foto’s van de Beneluxtreinstellen en klassieke beveiliging. Ook bijzondere samenstellingen kun je zien, zoals een Benelux Hondekop gecombineerd met een Pec en gewone binnenlandse Hondekop.

Vanaf 1973 kwamen de getrokken rijtuigen met de karakteristieke, tot stuurstand omgebouwde, RD op de baan, samen met de I4- rijtuigen en de reeks 25.5 van de NMBS, en de W1 rijtuigen van de NS. En ook van deze samenstelling vele foto’s op locaties die nu niet meer mogelijk zijn.

Het boek brengt ook de introductie van de Belgische Reeks 11 in beeld, vanaf 1985, met de Nederlandse ICR rijtuigen in de zo bekende rood-gele kleurstelling. Bijzonder is dat in de mid-jaren ‘80 nog even alle Beneluxtreinstellen en het getrokken materieel tegelijk dienst heeft gedaan. Een mooie foto is daarbij de line-up van al het Beneluxmaterieel door de jaren heen. Maar vanaf eind jaren ‘80 was het einde van de Hondekoppen en de eerste serie getrokken (of geduwde) rijtuigen toch echt voorbij, en dat is ook op beeld vastgelegd: van slooptransport tot de sloop zelf.

Behalve afbeeldingen van de ‘echte’ Beneluxdienst vind je ook een aantal foto’s van de inzet in bijvoorbeeld de Ardennen Express, of Lovers Rail die de overbodige Reeks 25.5 inhuurde.

Tenslotte wordt aandacht besteed aan de opkomst van NS Hispeed en de HSL. Van ICR rijtuigen in de Prio-bestickering. Een mooie serie foto’s van de inzet van divers materieel door elkaar: een TRAXX of NS1600 met Prio-rijtuigen, soms als overbrenging, soms in gewone dienst.

Als afsluiting een foto van de geheel geel-blauwe samenstelling van NS-TRAXX loc en rijtuigen zoals je ze nu regelmatig kunt tegenkomen.

Conclusie: Een zeer geslaagd fotoboek dat eigenlijk niet in je bibliotheek mag ontbreken!

Door: Bert van Gelder
Martijn