Doel:€250.00
Donaties:€95.00

Per saldo:€-155.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-10-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco Blokkendoos componentjes oververhit? door Biesje
Vandaag om 01:40:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Syb030
Vandaag om 01:06:07
Draaistellen 1 op 1 gevonden. door janw
Vandaag om 00:29:57
antislipbandjes vervangen door Te 2/2
Vandaag om 00:02:51
NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0 door FritsT
18 oktober 2019, 23:30:44
Bouw Beel + "wat reed er achter de Beel" door Hans van de Burgt
18 oktober 2019, 23:29:25
Artitec / REE 1300, materieelbespreking. door Fritsprt
18 oktober 2019, 23:23:22
BMB-deelname aan overige rijdagen of evenementen door iarnrod
18 oktober 2019, 23:21:59
Court du Bouton, een enkelsporige Zwitserse Jura baan in H0 door Edsko Hekman
18 oktober 2019, 23:10:29
Digikeijs H0 NS Seinen DR710 en DR711 leverbaar door GerardvV
18 oktober 2019, 22:26:25
Boek: Jaren 80 in woord en beeld door NS8714
18 oktober 2019, 22:17:04
Foto’s uploaden met Apple? door bosje77
18 oktober 2019, 21:38:54
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
18 oktober 2019, 21:28:50
Wat is er momenteel te zien op de Betuweroute? door Falcon10
18 oktober 2019, 21:27:21
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door william_2
18 oktober 2019, 21:19:55
Westlandbaan door Tulpendaal
18 oktober 2019, 21:19:45
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door St00mboy
18 oktober 2019, 21:08:02
Rijnstraat door Gerco van Beelen
18 oktober 2019, 20:23:59
Uit en Thuis, de bouw door Klaas Zondervan
18 oktober 2019, 20:12:18
Uhlenbrock decoder 75330 21 polig, hoe sluitverlichting instellen? door Timo
18 oktober 2019, 19:36:52
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door St00mboy
18 oktober 2019, 19:09:49
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
18 oktober 2019, 18:58:17
Drie keer twee is 702 (mat 46-4) door Pauldg
18 oktober 2019, 17:23:08
NTM goederenwagens in Spoor-0 door FritsT
18 oktober 2019, 17:07:41
De parel van Houten; een NS Hippel met lijmsporen door moonlicht
18 oktober 2019, 16:41:33
Roco Blokkendoos LokPilot4, overbelasting? door MRdirect
18 oktober 2019, 16:36:38
Digikeijs DR4018 schakeldecoder werkt niet met Roco wissels door Remunj
18 oktober 2019, 16:26:40
Stationsplein Baden Baden door Dion
18 oktober 2019, 16:07:04
Baan in Los Angeles door AndrevdG
18 oktober 2019, 15:36:13
Roco WLan-Maus en batterijen, snel leeg. door AlbertG
18 oktober 2019, 15:14:57
  

Auteur Topic: Neutraal Moresnet in H0  (gelezen 35231 keer)

André 1976

  • Neutraal Moresnet, het Monaco van de Ardennen.
  • Offline Offline
  • Berichten: 248
  • Neutraal Moresnet is reeds in aanbouw.
Re: Neutraal Moresnet in H0
« Reactie #255 Gepost op: 14 september 2019, 12:09:54 »
Terugblik, en nu verder . . .



De afgelopen periode heb ik gebruikt om huisjes te maken van karton en houtjes.
Hiervan hebben jullie inmiddels twee varianten kunnen zien.
Eerder had ik al een ontwerp van het station Kelmis laten zien, die ik later wilde gaan uitbreiden.
In de periode ervoor heb ik het ontwerp van Hauset laten zien.
Daarmee ben ik zelfs verder gekomen dan alleen het ontwerp.
Er is een onderbouw gemaakt, er zijn blauwe platen gelegd, en er is ook al rails.
Daarna is het eigenlijk nooit meer aangeraakt.

In tegenstelling tot vele anderen, heb ik juist wel voldoende ruimte om iets op te bouwen.
Alleen is het voormij moeilijk om te bepalen wat wil ik laten zien, en wat wil ik bereiken.
Wat ik wil laten zien, is voor mij inmiddels duidelijk, ik wil mijn eigen ministaatje maken.
Hierdoor was ik begonnen met Hauset, maar erg handig was dat eigenlijk niet.

Mijn ruimtes bestaan uit een grote zolderkamer een dikke 3 bij 4 meter, en een iets kleinere wat ik noem knutselkamer.
Hier staat mijn pc, maar ook andere zaken die mij boeien.
Op die grote zolderkamer staan nog veel zaken die nog uitgezocht, en opgeruimd moeten worden.
In een hoek is ruimte gemaakt voor mijn stuk baan met daarop Hauset.
Helaas staan de zaken elkaar nu eigenlijk in de weg.
Ik kan niet lekker bij de baan, en van echt opruimen komt ook niet veel.
Daarom heb ik besloten om de baan die er nu staat af te breken, en de zolderkamer eerst op te ruimen.

Ga ik dan voorlopig stoppen met de modeltrein?
Nee, dat niet. Ik wil graag verder, en ik wil ook verder komen dan tot nu toe.
Zoals ik al eerder beschreef heb ik voldoende ruimte, en dat heb ik ook op mijn knutselkamer.
Sinds kort heb ik hier de beschikking over een stellingkast van de wel bekende keten IKEA.
Het is inderdaad een stelling van het type IVAR, en hij rijkt tot aan het plafond.
In deze stelling heb ik ruimte vrij gelaten, om deze keer echt wat op te bouwen.
Hierover kom ik spoedig met een nieuw bericht terug.


Groeten, André.
Met vriendelijke groet,

André

André 1976

  • Neutraal Moresnet, het Monaco van de Ardennen.
  • Offline Offline
  • Berichten: 248
  • Neutraal Moresnet is reeds in aanbouw.
Re: Neutraal Moresnet in H0
« Reactie #256 Gepost op: 14 september 2019, 18:25:23 »
Depot Vossölder

Even buiten het station van Kelmis, richting de grens met duitsland, ligt er in de spoorlijn een soort drieweg splitsing.
Het meest noordelijke spoor loopt richting de grens, en eindigt in Aachen.
Het meest zuiderlijke spoor buigt verder af naar het zuiden, en is de enkelsporige lijn naar Hauset.
Tussen de beide sporen ligt nog een kort lijntje.
Deze loopt langs het depot van de diesellocomotieven, en eindigt op een klein industrieterrein.
Op dat industrieterrein worden de goederentreinen behandelt die in Kelmis eindigen.

 
 De rode stip geeft de ligging van dit depot aan, het kaartje is gemaakt met behulp van Open street map

In Neutraal Moresnet wordt voornamelijk met dieseltreinen gereden, alleen de treinen richting Nederland worden electrisch bediend.
Vandaar dat Kelmis ook een redelijk dieseldepot heeft, deze ligt aan de Rue Vossölder, die meteen zijn naam aan het depot heeft gegeven.
Het depot is voorzien van een aantal korte opstel sporen, een tankinstallatie, en een kleine loods voor het onderhoud.
Om het terrein ligt het smalle straatje, waarvan het depot zijn naam heeft gekregen.

 
 Het sporenplan met de verdere invulling.

Van voor naar achteren ziet zo ongeveer het volgende.
In het rode gebouw bevindt zich het kantoorgedeelte van het depot.
Deze is om de staander van de stelling gebouwd, zodat je er echt omheen moet kijken.
Langs het kantoor loopt een stuk straatspoor, hier kunnen locomotieven tanken, maar er kan ook naar het laadperronnetje worden gereden.
Dit laadperronnetje bevindt zich naast de loods, en wordt gebruikt om de voorraad met onderdelen aan te vullen.
Het stuk straatspoor kan ook dienen als spoor om locomotieven digitaal in te regelen. (1)
Achter het stuk straatspoor bevindt zich dus het tankstation voor de locomotieven, met aangrenzend een aantal opslagtanks. (2)
Links van het tankstation bevindt zich dus de loods voor het onderhoud.
Hier naar toe liggen twee sporen, waarvan er nog één kan worden gebruikt om te tanken.
Achter de loods ligt nog een spoor, deze kan men gebruiken om de twee opstelsporen te bereiken.

Om het terrein ligt dus de smalle straat, met de nodige bebouwing.
Ook is hier de entree naar het terrein te vinden, waar vandaan weer een straatje richting het kantoor loopt.

(1) Ik weet niet of zo'n spoortje mag worden gekoppelt aan deze kleine depot, of dat deze los dient te liggen.
(2) Ik heb nog niet gekeken of er iets is dat tussen deze sporen past.

Dit plan geeft een beetje weer hoe ik het hebben wil, en hoe ik het een beetje voor mij zie.
Er zal echter nog geschoven worden met de rails, maar misschien ook nog wel met wat gebouwen.

Tips, vragen en of andere zaken, zijn zoals altijd zeer welkom.

Groeten, André.

Met vriendelijke groet,

André

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 7642
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Neutraal Moresnet in H0
« Reactie #257 Gepost op: 14 september 2019, 18:45:15 »
Dit zijn weer prachtige plannen Andre  (y) (y)
Ik blijf het volgen  :police:
Met vriendelijke groet,
Wim

André 1976

  • Neutraal Moresnet, het Monaco van de Ardennen.
  • Offline Offline
  • Berichten: 248
  • Neutraal Moresnet is reeds in aanbouw.
Re: Neutraal Moresnet in H0
« Reactie #258 Gepost op: 14 september 2019, 18:47:04 »

Volgens mij ook eindelijk eens een realistisch plan.
Makkelijk uitvoerbaar, en nog nuttig ook.

Groeten, André.
Met vriendelijke groet,

André

Niekleair

  • Offline Offline
  • Berichten: 438
Re: Neutraal Moresnet in H0
« Reactie #259 Gepost op: 15 september 2019, 02:24:31 »

Het stuk straatspoor kan ook dienen als spoor om locomotieven digitaal in te regelen. (1)
[…]



(1) Ik weet niet of zo'n spoortje mag worden gekoppelt aan deze kleine depot, of dat deze los dient te liggen.

Groeten, André.

Wellicht kun je een schakelaar inbouwen waarmee je het stuk volledig (electrisch) los kunt koppelen van de andere sporen als je hem wilt gebruiken om digitaal in te regelen? Een soort van spanningssluis zeg maar; al weet ik niet hoe storingsgevoelig zoiets is, zeker bij lage(re) snelheden.

Oeps!

André 1976

  • Neutraal Moresnet, het Monaco van de Ardennen.
  • Offline Offline
  • Berichten: 248
  • Neutraal Moresnet is reeds in aanbouw.
Re: Neutraal Moresnet in H0
« Reactie #260 Gepost op: 15 september 2019, 09:50:34 »

Beste Niekleair, en anderen,

Dus als ik het goed begrijp moet zo'n programmeerspoor een los stuk spoor zijn.
Geen aftakkingen of andere zaken?

Groeten, André.
Met vriendelijke groet,

André

André 1976

  • Neutraal Moresnet, het Monaco van de Ardennen.
  • Offline Offline
  • Berichten: 248
  • Neutraal Moresnet is reeds in aanbouw.
Re: Neutraal Moresnet in H0
« Reactie #261 Gepost op: 15 september 2019, 14:30:21 »
Depot Vossölder (2)


Nu ik heb begrepen dat het lastig is om het programmeerspoor met het depot te combineren, heb ik besloten omdat anders te doen.
Ik laat dat spoor voor nu even weg, maar in een later stadium zal het terug komen.

Het toegangsspoor aan de voorkant is dan ook niet meer nodig, en daarom heb ik twee nieuwe plannen gemaakt.
Hierbij heb ik de rails wat schuin gelegd, waardoor het wat anders oogt.

 

 

Het kantoor is nog steeds rond de staander van de IVAR stelling geplant.
Bij beiden is er meer opstel spoor gekomen, terwijl er ook meer ruimte voor de omgeving is.
Alleen de tankplaat is op twee verschillende plaatsen te zien.
Bij de ene langs het voorste spoor aan de voorkant dus.
Bij de andere langs het schuine spoor, waardoor tijdens het tanken het depot niet te breiken is.

Mijn voorkeur gaat uit naar de bovenste, maar misschien hebben jullie nog andere ideeën.


Ik verneem het graag,
met vriendelijke groet: André.

Met vriendelijke groet,

André

André 1976

  • Neutraal Moresnet, het Monaco van de Ardennen.
  • Offline Offline
  • Berichten: 248
  • Neutraal Moresnet is reeds in aanbouw.
Re: Neutraal Moresnet in H0
« Reactie #262 Gepost op: 15 september 2019, 19:33:38 »
Depot Vossölder (2) Vervolg.

Aan het begin van deze avond tijdens het douchen, kreeg ik opeens een idee.
Het IVAR systeem bestaat uit staanders, waarvan er één hinderlijk in de weg kan staan.
Weg zagen kan, maar dan stort de hele boel in elkaar.
Daarom wilde ik het kantoor gebouw er omheen bouwen, zodat je er wel omheen moest kijken.
Maar waar komt dan mijn tankinstallatie, daarvan heb ik eerder vandaag twee opties laten zien.
Waarom draai ik het niet om, het tankstation met opslag tanks komt rond de staander, en het kantoor komt ergens anders.

 

Bovenstaand het nieuwe plan, deze lijkt mij veel logischer, en het lijkt ook wat minder vol gepropt.

Tips, vragen en/of andere zaken zijn zoals altijd zeer welkom.
Met vriendelijke groet,

André

Bert V

  • Offline Offline
  • Berichten: 271
Re: Neutraal Moresnet in H0
« Reactie #263 Gepost op: 15 september 2019, 19:41:27 »
André,

Een programmeerspoor mag best onderdeel van de gehele layout zijn. Je moet dan wel het spoor volledig elektrisch scheiden van de rest waarbij je met een dubbelpolige schakelaar het spoor aan de rest kunt koppelen voor normaal gebruik en scheiden voor programmeren. Zo heb ik het ook zitten. Naast de schakelaar heb ik een paar labeltjes gezet met "track" en "program" zodat ik in één oogopslag kan zien hoe de boel geschakeld staat. Aftakkingen e.d. mogen best wel als je maar wel beseft dat alles wat er eventueel op zou kunnen staan aan loks dan ook meegeprogrammeerd wordt! Het is dus een stuk veiliger om het gewoon bij een los doodlopend stukje spoor te houden dan loop je dit risico in ieder geval niet zo gauw.

Groeten,
Bert

André 1976

  • Neutraal Moresnet, het Monaco van de Ardennen.
  • Offline Offline
  • Berichten: 248
  • Neutraal Moresnet is reeds in aanbouw.
Re: Neutraal Moresnet in H0
« Reactie #264 Gepost op: 15 september 2019, 20:07:37 »
Bert,

Bedankt voor jou uitgebreide antwoord.
Ik heb besloten om het programmeerspoor niet in dit plan op te nemen.

Aan de voorkant van de stellingkast komen in een later stadium draag beugels, zodat ik daar plankendragers aan kan hangen.
Op deze draagbeugels komt een plank van ongeveer 2 meter, deze wilde ik eerst met het voorgaande plan combineren.
Deze komt nu los, en zal gaan dienen als programmeerspoor, tevens zal deze ook gebruikt kunnen worden om foto's te maken.
Met vriendelijke groet,

André

Bert V

  • Offline Offline
  • Berichten: 271
Re: Neutraal Moresnet in H0
« Reactie #265 Gepost op: 15 september 2019, 20:21:45 »
Ja, dat is natuurlijk ook een prima oplossing!

Groeten,
Bert

André 1976

  • Neutraal Moresnet, het Monaco van de Ardennen.
  • Offline Offline
  • Berichten: 248
  • Neutraal Moresnet is reeds in aanbouw.
Re: Neutraal Moresnet in H0
« Reactie #266 Gepost op: 17 september 2019, 17:34:46 »
Ik heb reeds de wissels voor het depot besteld, maar wil toch voor de zekerheid wat vragen?
Ik gebruik de roco multimaus die bij mijn ooit gekochte startset is geleverd.
Bij deze startset zat een railovaal die voorzien is van ballastbed.
Deze rails wil ik in het depot niet verwerken, en dus moet de rails anders worden aangesloten.

Ik heb nu deze aansluitrail

 
 © Marman.eu

Maar wil het onderstaande gebruiken
 
 
 © Marman.eu

 
 © Marman.eu

Van roco 61190 wil ik het printplaatje afknippen, waardoor ik met behulp van een kroonsteentje de raillassen aan het draad kan maken.

 

Hopelijk is het bovenstaande duidelijk.
Mijn vraag is dan, kan dit zo?
Met vriendelijke groet,

André

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
  • NS tijdperk III b/c
Re: Neutraal Moresnet in H0
« Reactie #267 Gepost op: 17 september 2019, 17:39:39 »
Ik doe het op mijn test ovaal al jaren zo  ;)  Dus ja, dat kan zonder probleem.
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 6799
Re: Neutraal Moresnet in H0
« Reactie #268 Gepost op: 17 september 2019, 17:41:33 »
Solderen is beter, maar je voorstel kan prima. Nog beter is om een ringleiding te maken (een algemene voedingskabel onder de baan) en deze verbinding van de booster (zwarte box) daarmee verbinden. Vervolgens verbind je de ringleiding op diverse punten met de baan. Dan heb je meer aansluitpunten en daarmee een bedrijfszekere baan.

een beetje dit idee:

Bron: N-project

Groet,
michel

Edit: ik zie net al je plannen voor een depot. Zitte leuke dingen tussen, inclusief de gedachten van de IVAR-stelling. Nu ga ik daar volgend jaar ook eens weer mee stoeien, dus ik kijk graag naar jouw ideeën :)
« Laatst bewerkt op: 17 september 2019, 17:44:30 door tothebeach »

André 1976

  • Neutraal Moresnet, het Monaco van de Ardennen.
  • Offline Offline
  • Berichten: 248
  • Neutraal Moresnet is reeds in aanbouw.
Re: Neutraal Moresnet in H0
« Reactie #269 Gepost op: 17 september 2019, 17:48:48 »

Heren,

Bedankt voor de snelle reacties.
Helaas heb ik nog nooit gesoldeerd, en heb er dus ook geen ervaring mee.
Deze wil ik wel opdoen, maar niet op dit moment.
Roco 42613 heeft twee stuks in de verpakking, die wil ik samen op dat kroonsteentje aan maken.
Daarna worden ze op twee punten aan de baan gemaakt.
Volgens mij ontstaat hierdoor een kleine ringleiding, of het voldoende is dat merk ik dan wel.



Met vriendelijke groet,

André