Google+
Doel:€250.00
Donaties:€19.30

Per saldo:€-230.70

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 12-12-2017
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door martijn v m
Vandaag om 22:39:27
lenz compact 60500 door Ronald Halma
Vandaag om 22:36:50
Probleem na toevoegen DR4088LN en DR4088, beide CS door Dirk
Vandaag om 22:26:42
Piko/Gutzold BR 52 2006 met kondenztender door Rockerbox2
Vandaag om 22:25:43
Bouw Tagh0train Bagagewagen CHD-Dg (Spoor 0) door ronald1956
Vandaag om 22:25:19
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Debvd
Vandaag om 22:19:50
BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338 door 44
Vandaag om 22:16:20
Saint Tourbière, een Franse enkelsporige lijn door de Ardeche door barry1972
Vandaag om 22:14:58
Worm verwijderen door René 4312
Vandaag om 22:10:34
DR4024 servo decoder kapot? door phdirk
Vandaag om 21:59:30
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door class 37
Vandaag om 21:56:32
Fyra rijtuigen Marklin door Bastaard
Vandaag om 21:54:02
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Eric B
Vandaag om 21:52:40
Emslandmodellbau leuke beurs? door EricZmS
Vandaag om 21:48:47
Dido Model Railways, hoe bereikbaar? door Eric B
Vandaag om 21:43:52
Rangeren met de Sik - 120x40 in H0 door Jonathan83
Vandaag om 21:42:09
Documentaire over de verbouwing van de Hoekse Lijn door René 4312
Vandaag om 21:33:41
Beïnvloeding schakeltijden wisseldecoders door centrales door Timo
Vandaag om 21:21:27
Welke modellen staan boven aan verlanglijst voor komende Nürnberg Toy Fair? door Wijktrein
Vandaag om 21:13:31
Toon hier je nieuwe (model) spooraanwinst(en)... door Wim Vink
Vandaag om 20:28:31
vergroten van railsafstand Roco-Line zonder bedding door Verrijdt
Vandaag om 20:15:00
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 19:04:15
Aansluiten schakelaar 1xAAN/UIT/AAN door frodo
Vandaag om 18:28:45
Vieze treinen, gebouwen, wegen etc. (tips en plaatjes) door bollen neus
Vandaag om 18:21:02
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door tuurtje
Vandaag om 18:14:08
Bidib, wat is dat? door AndrevdG
Vandaag om 18:13:24
Video-ritten maken m.b.v. de BNLS spoorkaart DB door rotaspeed
Vandaag om 17:59:37
Personenauto's in Schwarzburg door Ruud K
Vandaag om 17:48:44
TEE DE-IV brand in Luxemburg door Karben
Vandaag om 17:45:50
DE1 in schaal 0 door Paul de Goede
Vandaag om 17:29:15
  

Auteur Topic: Straatspoor voor Delft/ Westlandbaan  (gelezen 5437 keer)

De Burgemeester van Hespedam

  • Offline Offline
  • Berichten: 443
    • Hespedamse Tramweg Maatschappij
Re: Straatspoor voor Delft/ Westlandbaan
« Reactie #30 Gepost op: 23 september 2017, 19:56:28 »
Zoooooooooooooooo.................goebezigzeg (y) (y)

Lezende jouw verhaal hierboven, denk ik, dat je gewoon moet spelen met de lengtes.
Hou de werkelijke lijnen in het oog, maar pin je daar niet op vast.
Het gaat er in de modelbouw ook om, dat straks je trams soepel rijden.

Kort gezegd :  "SJOEMELEN MAG"  ;D ;D

Niek

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 1665
  • Westlandbaan
Re: Straatspoor voor Delft/ Westlandbaan
« Reactie #31 Gepost op: 24 september 2017, 09:39:52 »
Goedemorgen,

Kort gezegd :  "SJOEMELEN MAG"  ;D ;D

 ;D

Zo weer eens stapje verder, bielzen zijn gezaagd. Als bielzen worden Copperclad strips gebruikt van C&L 17x3.3x1.06mm. (Met een handzaadje, zaagje nr 2 voor Metaal)
en op de houtplaat bevestigt:


Onder aan de rand is de rails voor bereidt voor het eerste rechte stuk onder. De rails wordt ingespannen alsof een recht stuk gemaakt wordt. Alleen het onderste stuk wordt werkelijk gesoldeerd maar zo voorkom ik dat de rails kantelt.
Nu worden de bielzen met een glasvezel kort geschuurd en voorvertint, de rails kort opgeschuurd en dan alles gesoldeerd.
Prettige zondag,

Hans van de Burgt

  • BMB & EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 3319
    • Medway Valley Line
Re: Straatspoor voor Delft/ Westlandbaan
« Reactie #32 Gepost op: 24 september 2017, 09:49:04 »
... Hou de werkelijke lijnen in het oog, maar pin je daar niet op vast...

@Joke,

Als je met een ontwerpprogramma als Onshape.com bezig bent om dingen te tekenen voor de modelspoorbaan is het erg makkelijk om de werkelijke maten aan te houden. Veel van de 3D tekenaars op dit BNLS forum, zullen dan ook in 1:1 tekenen, om later hun ontwerp te verschalen.
Toch leidt dit niet altijd tot een optimaal resultaat. Ik denk dat je inderdaad best wel mag sjoemelen, waarbij je je laat leiden door je timmermansoog, én het oog van de kunstenaar. Beide is denk ik aan jou wel toevertrouwd.

Gr, Hans
https://medwayvalleyline.wordpress.com/ (Wateringbury, Stoneham Lock en Beltring & Branbridges Halt)
http://www.eindhovenmodelbouw.nl/ (Eindhovense Modelbouw Vereniging)
https://maakonderwijs.wordpress.com (Techniek Onderwijs)

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 3327
    • Modeltrein projecten
Re: Straatspoor voor Delft/ Westlandbaan
« Reactie #33 Gepost op: 24 september 2017, 11:38:40 »
Mijn ervaring is dat het leidt tot meer werk. Ik teken altijd direct op schaal zodat je direct rekening kunt houden met de mogelijk- en onmogelijkheden van het materiaal waarvan je het model wilt maken.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 1665
  • Westlandbaan
Re: Straatspoor voor Delft/ Westlandbaan
« Reactie #34 Gepost op: 24 september 2017, 12:44:19 »
 Geachte Ingenium en Hans,

Ik heb als je goed kijkt op het hout de vorm uitgetekend op de ouderwetse manier met potlood, passer en lineaal, als mede met voorgebogen flexrails. Daar ik geen template gevonden heb die bij mijn driehoek past en ik geen zin, tijd of nerf heb om lang met een tekenprogramma uit te tekenen.
Zo kan ik het geheel precies plannen en dan leggen.

Vroeger had ik een Laboropleiding waar ik geleerd heb alles in gedachte drie keer te doen voordat het in de praktijk gaat, dit doe ik nog steeds met alles wat ik bouw.

Gr. Joke
(die verder gaat met solderen, die nog steeds geen vinger verbrand heeft 8))

Paul Bender

  • Offline Offline
  • Berichten: 5130
  • Zittend boven de wei glijdt de dag aan mij voorbij
    • HaNdwissel
Re: Straatspoor voor Delft/ Westlandbaan
« Reactie #35 Gepost op: 24 september 2017, 12:54:48 »
Frot rustig verder ...... zal je in de loop van de dag het verschil tussen CAD en "BOZ" (Bouwen Op Zicht) laten zien  ::)
Paul Bender

Once you are surrounded by crocodiles, it is good to remember why you wanted to drain the swamp anyhow

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 1665
  • Westlandbaan
Re: Straatspoor voor Delft/ Westlandbaan
« Reactie #36 Gepost op: 24 september 2017, 13:08:39 »
Paul, ik ken je werk (ben een van je volgers) en ik ben gewoon nog niet zo ver dat ik CAD genoeg beheers om een werkelijke goede tekening te maken.
De BOZ methode is voor mij ook een manier om me de volgorde te merken. En verder komt het met solderen nog niet zo perfect dat ik werkelijk een tekening met weinig speling kan bouwen. Daarom is de Sjoemelen bemerking ook terecht.
Gr. Joke
ps dit zijn mijn eerste wissels.....

Paul Bender

  • Offline Offline
  • Berichten: 5130
  • Zittend boven de wei glijdt de dag aan mij voorbij
    • HaNdwissel
Re: Straatspoor voor Delft/ Westlandbaan
« Reactie #37 Gepost op: 24 september 2017, 13:14:52 »
dat ik CAD genoeg beheers

Mijn CAD kennis is ....... NULLLLLL  ;D


ps dit zijn mijn eerste wissels.....

Dat zijn de leukste  (y)
Paul Bender

Once you are surrounded by crocodiles, it is good to remember why you wanted to drain the swamp anyhow

Marco D

  • Offline Offline
  • Berichten: 65
Driehoeken in Delft/ Westlandbaan
« Reactie #38 Gepost op: 24 september 2017, 19:24:19 »
Hallo Joke
ik had even niet opgelet, je gaat wel lekker snel !
Ik weet niet hoe perfectionistisch je wilt zijn en hoeveel grappige details uit de werkelijkheid je wilt meenemen, maar bij deze:
- het spoor einde van het spoor in de richting van het station had een boog naar links. Dan krijg je net  wat meer spoorlengte.
Er konden dan  misschien wel net twee pc's staan, maar dat gebeurde nooit. Altijd terug naar het eind van de Westvest.
Omdat daar twee stel overloopwissels (en een opstelspoor) lagen, kon elk van beide trams als eerst vertrekken (meestal een naar de remise). Het punt van het laatste boogje bij het station kwam elk jaar weer uit de grond (omdat daar nooit een tram op stond. Uit het station komend kon je je daar behoorlijk aan bezeren. De rails lag dus niet plat.
- Het tweede vertikale detail wat zo typerend was is dat de driehoek op de brug lag. Het dubbelspoor lag lager dan de rest van de driehoek. Dat leidt er natuurlijk toe dat de tram bijv komend vanaf het station "gevaarlijk" overhelde, terwijl de bestuurde krampachtig, meestal door het achterraampje het verkeer van linsk in de gaten te houden, waarop hij in die tijd nog voorrang had !   Foto nodig ?

Ik ben er wat laat mee, maar ik hoop dat je nog niet alles hebt vastgesoldeerd want ik heb er nog twee:
- het wissel - het dichtst bij het station - was een rechts wissel  (zie foto) en het spoor liep net niet haaks op het water (5 gr. zuidelijker)
Als je meer opstellengte nodig hebt, kun je nog 5 cm verdienen door de boogstralen te verkleinen. Voordat de GTL kwam waren de bogen bij station Delft scherper. Op h0-schaal 19 cm (echt: 18 meter). Halen jouw pc's dat ?


Ik wens je nog heel veel succes en plezier bij het bouwen van dat veelbezochte stukje Delft. Ik volg je werk al jaren in stilte en ben er verrukt van. Nu woonde ik dan ook van 1965 tot 1985 in Delft en had geen auto   :-)  Treintjes en trammetjesgek ben ik al sinds mijn derde. Herz. Gr -- Marco D
Marco D  
periode rond 1975, treinen NS, trams HTM,
baan: + 7x7, 2rail H0, analoog

Marco D

  • Offline Offline
  • Berichten: 65
Achteruit in Delft (Westlandbaan)
« Reactie #39 Gepost op: 24 september 2017, 19:32:49 »
Voor de liefhebbers:
je kon desgewenst het achteruitstuk meerijden. Officiëel was de Westvest namelijk de eindhalte. Altijd geweest.
Bijna neimand deed dat, want snel was anders . De pcc bleef meestal lang op het dooie stukje staan, Vlakbij waren immers toilet en koffie ! Ook een reden om ruimte te maken voor twee pc's...

PS @Joke
Sorry, foutje. De foto van de opkrullende eindspoorstaaf staat hier
Marco D  
periode rond 1975, treinen NS, trams HTM,
baan: + 7x7, 2rail H0, analoog

Stedahult

  • Offline Offline
  • Berichten: 6188
  • Team Mitropa - GDMB
Re: Straatspoor voor Delft/ Westlandbaan
« Reactie #40 Gepost op: 24 september 2017, 19:55:50 »
Ik ben even zo vrij geweest Marco, dit plaatje willen meer liefhebbers zien.

Mvh Steef

Sønder Omme.
Midsommar på Högskogen.
Et stykke af Odsherreds.
Na zdrowie!

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 1665
  • Westlandbaan
Re: Straatspoor voor Delft/ Westlandbaan
« Reactie #41 Gepost op: 24 september 2017, 20:50:38 »
Marco, bedankt voor je Delft verhalen (y), ik kan me het stationsplein nog goed herinneren en die eigenlijk gekke rails die  gewoon ophielt zonder eindstuk of zo, gewoon midden op straat.

Mijn huidige plan wordt niet meer veranderd, ik ga nu stug door de basis ligt al. En ik ben de eerste stukken die geslepen moeten worden aan het maken. De krul bij het station komt er wel, maar later als eigen stuk.

De brug verhoging wordt een stuk moeilijker en wordt waarschijnlijk eer vlak. Maar ik bouw stukje bij beedtje dus misschien vindt ik nog een oplossing voor het buigprobleem.

Allen een prettige week,
Gr. Joke

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 4812
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Straatspoor voor Delft/ Westlandbaan
« Reactie #42 Gepost op: 26 september 2017, 06:44:02 »
De bielzen zagen? Glasvezelpen? Jij bent gek. Gewoon knippen met een grote tang en als je echt wilt ontvetten, een keer snel met een schuurpapiertje er over heen als alles ligt. Soms denk je echt te moeilijk en bezorg je jezelf veel werk.

Wat betreft ontwerpen op schaal of 1:1: ik betwijfel of "de meeste" 1:1 tekenen. Dat zou niet zo slim zijn, want je hebt minimale eisen voor het gebruikte printmateriaal. Je zult dan vaak tegen te dunne wanden/pijpjes etc aanlopen. Daarom kun je een model ontworpen in een bepaalde schaal niet zonder meer naar een kleinere schaal verschalen.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 1665
  • Westlandbaan
Re: Straatspoor voor Delft/ Westlandbaan
« Reactie #43 Gepost op: 26 september 2017, 06:55:53 »
Sven, ik krijg ze niet geknipt en zagen gaat snel. Ik heb nu routine en de goede zaag.
Of je een schuurpapiertje of de vezelpen gebruikt is gelijk snel, maar met de vezelpen zie ik beter wat ik doe. Wat ik nu achterwegen laat is het voorvertinnen. Zonder gaat het ook.
Gr. Joke

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 4812
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Straatspoor voor Delft/ Westlandbaan
« Reactie #44 Gepost op: 26 september 2017, 07:45:42 »
Knippen doe je ook niet met een schaar, maar grote, stevige tang. Dan knip je ze zo door. En een schuurpapiertje of glasvezelpen is wel heel belangrijk, want waar je kunt, het glasvezelpen vermijden, tenzij je je gezondheid al opgegeven hebt. Die restjes gaan overal heen en ik vraag me af of je wel dikke handschoenen, een mondmasker en een veiligheidsbril draagt. De gevaren van de glasvezelpen worden zwaar onderschat. De restjes kunnen door je lichaam gaan wandelen.

Zo'n tang bedoel ik dus:

Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.