Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 15:19:58
"Nederlandse" modellen door spoorijzer
Vandaag om 15:14:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 14:59:47
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
Vandaag om 14:46:54
Kortsluiting bij wissels door Spoorloos
Vandaag om 14:09:39
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door AlbertG
Vandaag om 13:26:02
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 13:20:27
Les Billards du Vivarais door MaraNCS
Vandaag om 13:14:04
RhB H0m, Albulisch door R.C.Grootveld
Vandaag om 12:59:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door hervé
Vandaag om 12:32:19
Gewoon wat busfoto's door hervé
Vandaag om 12:10:47
h0 diorama USA “The Paintshops” door Mudhen
Vandaag om 11:58:57
Doornvliet door mass am see
Vandaag om 11:44:10
BNLS modules: de groeten uit Berkel door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:42:40
03-05-2024 - afscheidsrit NS ICMm 4011 door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:34:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:14:38
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:14:03
19 Toen door PlanU
Vandaag om 11:01:05
Schrootplaats door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 10:45:54
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 10:42:29
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door TonM
Vandaag om 10:09:06
20 en 21 april MobExpo door MOVisser
Vandaag om 09:52:38
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door RBlok
Vandaag om 09:52:13
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door D_Loc
Vandaag om 09:38:55
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 08:36:23
diorama, voor lange treinen. door Benelux795
Vandaag om 07:54:29
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 07:31:13
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
25 april 2024, 23:33:55
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
25 april 2024, 23:04:33
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Bob R.
25 april 2024, 22:40:14
  

Auteur Topic: 2-rail of 3-rail (was: wissel of gelijkstroom)  (gelezen 14189 keer)

Ben71

  • Offline Offline
  • Berichten: 12
2-rail of 3-rail (was: wissel of gelijkstroom)
« Gepost op: 17 september 2017, 22:49:21 »
Hallo allemaal,

Dit is mijn eerste post op dit forum.
Ik wil graag een modeltreinbaan beginnen maar zit volgens mij met het grote dilemma die veel trein liefhebbers hebben.
Sowieso digitaal, maar wissel of gelijkstroom.
Wat zijn de voor en nadelen van beide, ik heb inmiddels er al best veel over gelezen maar hoor het graag van mensen met ervaring hiermee.
Ik snap dat er bij sommige mensen emotionele redenen bij zitten, maar wat zijn de rationele verschillen.
Met vriendelijke groet,
Ben.
« Laatst bewerkt op: 18 september 2017, 09:19:49 door Reinout van Rees. Reden: Titel duidelijker gemaakt »

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4387
Re: Wissel of gelijkstroom
« Reactie #1 Gepost op: 17 september 2017, 22:57:05 »
Hallo Ben,

Welkom!
Heb je al in de encyclopedie gekeken?

Gr, Bert

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5811
Re: Wissel of gelijkstroom
« Reactie #2 Gepost op: 17 september 2017, 22:57:16 »
Er zijn
wisselstroom
gelijkstroom
en digitaal
Bij digitaal kan je kiezen uit 2 rail of 3 rail
Heeft alle 3 voor en nadelen
Maar hier zitten heel veel kenners die weten wat de voor en nadelen van 3 rail zijn
Ook de 2 railers zijn aanwezig
Kijk eens in de wiki
Je gaat hier een hele lange discussie (her)openen
een 2 railler die nog steeds bij de ns en welke andere pukkels heeft gevonden  :angel:

« Laatst bewerkt op: 17 september 2017, 22:59:09 door jerrytrein »

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2177
    • Biesje.nl
Re: Wissel of gelijkstroom
« Reactie #3 Gepost op: 17 september 2017, 23:44:39 »
Hoi, welkom op het forum en deze mooie hobby (y)

Modelspoor is vooral een gevoel. Rationeel heeft het natuurlijk geen nut om een stukje plastic/metaal wat er uit ziet als een verkleinde trein uit te rusten met een motortje en heen en weer te laten kachelen op een spoortje :P . Maar het is nu eenmaal een hobby :D . Rationeel zou ik niet voor drierail/Märklin kiezen. Er zitten geen voordelen aan voor zover ik weet, behalve dan dat je een zogenaamde keerlus iets makkelijker aan kan leggen. Zeker als je digitaal gaat rijden zijn daar simpele oplossingen voor.

Heb je een kwak oude Märklin treinen van iemand gekregen dan kan ik mij voorstellen dat je graag bij één systeem blijft. Maar als je net vers bij 0 begint (Half nul eigenlijk) en je puur naar het railsysteem gaat kijken dan zien tweerail sporen er beter uit en er is meer keus in merken en kwaliteit/natuurgetrouwheid. Kies je voor een goed merk rails dan zijn de spoorstaven beter op schaal, de wissels zien er slanker en natuurgetrouwer uit, en je hebt geen rare puntjes tussen de rails voor stroomafname. Bij gewone rechte of gebogen rails vallen deze niet eens zo op, maar bij wissels is dit erg lelijk vind ik. Wat mooi en lelijk is valt niet rationeel te benoemen, maar aangezien deze contactpuntjes niet op een echt wissel zitten vind ik dit een rationeel nadeel.

Vroeger hoorde ik wel eens dat Märklin bedrijfszekerder zou zijn, maar in de praktijk merk ik daar niet veel van. Voor de modellen zelf hoef je niet te kiezen, het meeste tweerail spul is om te bouwen naar drierail en Trix brengt het meeste drierail Märklin spul als tweerail uit. Märklin maakt hele mooie en duurzame modellen, maar die zijn dus ook als Trix model te koop voor tweerail.

Rationeel moet je eigenlijk alleen naar de rails kijken en niet te vergeten: het digitale systeem. Voor tweerail zijn er leuke en goedkope digitale systemen te koop. Een beroemd systeem is de Roco Multimaus (al of niet bij een z21 starter). Makkelijk en niet duur. De z21 die met smartphones/tablets kan werken is ook erg leuk en er zijn er nog een paar. 

Wat nu gaat volgen is een discussie gelijk aan 'welk merk auto is beter, welke politieke partij is beter, welke cola smaakt het best, Windows of Mac' Etc :) Ieder merk/systeem heeft eigen aanhang. Veel plezier met de verdere discussie  (y) ;D

Mvg,

Robert

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2742
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Wissel of gelijkstroom
« Reactie #4 Gepost op: 18 september 2017, 01:16:52 »
Rationeel zou ik lekker naar een grote winkel gaan en eens meerdere keren kijken, voelen, proberen, proeven e.d. wat jou bevalt, in plaats van op een forum naar adviezen gaan luisteren. Immers, allen preken hier voor eigen parochie. Je zal geen enkele tweerailer gaan vinden die je gaat adviseren als je bleu instapt, Märklin of 3rail te nemen. Andersom zal je hier hoogst waarschijnlijk ook geen 3railers vinden die je gaan adviseren om tweerail te nemen als je blue instapt.

De discussie die hier gaat volgen (althans, die meestal volgt bij dit soort vragen) zal er eentje zijn als-in: Nikon vs. Canon, BMW vs. Mercedes, Apple vs. Samsung, etc. Puur emotioneel, waar het anti-Märklin sentiment van een aantal de overhand neemt en je vooral adviezen voor tweerail gaat krijgen. Niet zo vreemd, er zitten voornamelijk, doch niet uitsluitend, tweerailers op Beneluxspoor. Ga je dezelfde vraag stellen bij de "buren" op het 3railforum, dan zijn de adviezen veelal omgekeerd en neemt het pro-Märklin sentiment vooral de overhand. Niet zo gek, want op het 3railforum zitten vooral, doch niet uitsluitend, drierailers.

Je zult adviezen krijgen over de prijs. Märklin heeft de naam duurder te zijn. Ergens klopt dat ook, veelal zijn de modellen van metaal en daarmee behoorlijk aan de prijs. Trix modellen zijn ook vaak duurder. Echter, Roco, Piko e.d. hebben de laatste jaren juist op het gebied van de prijs ook een aardige inhaalslag gemaakt. Pak je gelijke modellen van 1 fabrikant, dan maakt het praktisch niet uit. Een Roco Taurus met Sound in Railjet Livrei kost voor zowel 2rail als 3rail 309 euro als het aan Roco ligt. Soms heb je wel verschil. Het kan zijn dat een loc in 3rail uitvoering daadwerkelijk duurder is, het kan ook zijn dat deze lok wél met decoder geleverd wordt (en dus geschikt is voor gebruik in een digitale baan), waar je deze bij hetzelfde 2railmodel zelf moet plaatsen. Het voordeel daaraan is wél weer dat je dan zelf compleet vrij kan kiezen welke decoder je wilt.

Streept zich dus aardig tegen elkaar weg en is puur persoonlijk.

Sommige mensen vinden 2rail realistischer. Ergens hebben zij een punt. Een derde rail is niet vaak tussen de rails te vinden. Dat stoort sommige mensen. Om vervolgens een lok met 2 rijtuigen over 2 vierkante meter heen en weer te raggen door korte wisseltjes, want verder is er geen ruimte. 't Is maar wat je wil. Het is wel waar dat er in 3rail minder keuze aan railmateriaal is dan in 2rail, zeker als je in slankere wissels e.d. wilt gaan werken. Echter, met enige moeite is zo'n beetje al het 2rail railmateriaal geschikt te maken voor 3rail. Bij tweerail zul je vaker moeten gaan polariseren, bij drierail is dat standaard dan weer niet nodig. Echter, ga je ombouwen, dan ontkom je daar ook niet aan. Helaas hebben maar weinigen dusdanig veel ruimte dat zij alles op schaal kunnen bouwen en daarbij ook gebruik kunnen maken van superslanke wissels. Het is en blijft compromissen maken.

Kan je wat mij betreft ook aardig tegen elkaar wegstrepen en komt weer aan op persoonlijke voorkeur.

Over centrales gesproken. Zo'n beetje alle centrales zijn tegenwoordig multi protocol. Dat betekent dat ze meerdere talen spreken. De een meer dan de ander. Zo spreekt Märklins Mobile Station 3 en Central Station 3 gewoon DCC (wat de norm is bij 2rail), Motorola (het oude Märklin protocol) en MFX (protocol ontwikkeld door Märklin en ESU, vooral door ESU, waarmee loks zich automatisch aanmelden op de centrale als de loc is voorzien van een MFX decoder. ESU noemt dit tegenwoordig M4, nadat zij MFX niet meer mogen gebruiken van de rechter). De ECOS van ESU spreekt dit ook, maar ook nog RailCom (railcom is zeg maar MFX voor DCC loks, meldt zich ook automatisch aan e.d.). Roco's Z21 spreekt DCC en Motorola. De Intellibox spreekt ook DCC en Motorola.

Dan moet je gaan kijken naar wat je wilt en wat je budget is. De Z21 is relatief goedkoop. De Mobile Station ook. Nadeel bij beide is dat ze niet standaard via een app o.i.d. te bedienen zijn. Bij de Z21 zul je hiervoor extra hardware bij moeten kopen met een aparte router om dit klaar te spelen, bij de Mobile Station moet je ofwel upgraden naar een Central station (duur), of gebruik gaan maken van hardware die door hobbyisten ontwikkeld is, bijvoorbeeld op basis van een Raspberry Pi.

Wil je meteen compleet computergestuurd gaan rijden, dan zijn er weer andere oplossingen op de markt. De Intellibox is hiervoor nog steeds een veelgebruikt apparaat. Ook zijn er veel DIY oplossingen, veelal op basis van Arduino of Raspberry Pi. 't Is maar waar je interesses liggen.

Ook hier geldt weer: Kies wat je zelf fijn vindt en wat binnen je budget past.

Als laatste zou ik nog rekening houden met mijn omgeving. Hebben vrienden of familieleden van je allemaal 2rail of juist 3rail, dan kan het lonend zijn om dat ook te gaan gebruiken. Vanwege uitwisselbaarheid van onderdelen, maar ook vanwege ervaring en kennis. Of wellicht ben/word je lid van een lokale modelspoorvereniging en rijden die maar met 1 soort? Het is wel leuk als je je treinen ook gewoon eens op de baan van de vereniging kan laten rijden. :)

Groet,
Laurent
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5145
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Wissel of gelijkstroom
« Reactie #5 Gepost op: 18 september 2017, 08:16:23 »
Wat eventueel ook een doorslaggevende factor kan zijn is welk thema je op je baan na wilt bootsen. Kies je bijvoorbeeld voor Nederlands stoom, dan ben je aangewezen op andere fabrikanten dan Marklin. Deze modellen kun je ombouwen of zijn vanuit de fabrikant al als 3-rail model uitgebracht, maar waarom zou je deze omslachtige weg kiezen?

Zelf rijd ik sinds mijn 5e met 3-rail. Dat kwam puur omdat mijn vader toentertijd een 2e hands baantje van Marklin had overgenomen en we van daaruit samen verder zijn gaan bouwen. Toen ik het huis uit ging had ik inmiddels zoveel 3-rail modellen, dat ik de overstap naar 2-rail niet rendabel achtte.

Ik bouw na alweer 10 jaar aan een Nederlandse 3-rail baan anno 1974. Dat bevalt me uitstekend, maar hierbij merk ik wel op dat het allemaal behoorlijk goedkoper kan als ik voor 2-rail had gekozen. Voor een Marklin flexrail betaal ik al snel Eur 11,-- terwijl eenzelfde lengte van Peco rond de Eur 5,-- kost. Daarnaast vind ik het ook een nadeel dat 3-rail modellen van andere fabrikanten veel sneller uitverkocht zijn dan hetzelfde model in 2-rail uitvoering.

Als ik ooit nog eens ga verhuizen of mijn baan is af en ik wil een nieuwe bouwen, dan stap ik alsnog over op 2-rail. Dat komt omdat een toekomstige baan iets totaal anders gaat worden, namelijk Frans en in de periode 2010-2020. Diverse Franse modellen van bijvoorbeeld Jouef en REE Modelles zijn niet standaard in 3-rail te koop. Ook hiervoor geldt dan, het is best allemaal om te bouwen, maar waar zou je dat voor doen?

De voordelen die het 3-rail systeem in het analoge tijdperk had, zijn in het digitale tijdperk voor 2-rail allemaal prima op te lossen. Ondanks dat ik al 35 jaar met het 3-rail systeem rijdt, zou ik je toch adviseren om 2-rail digitaal te gaan rijden.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8678
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Wissel of gelijkstroom
« Reactie #6 Gepost op: 18 september 2017, 08:20:50 »
Hoi,

Welkom op het forum.

Sowieso digitaal, maar wissel of gelijkstroom.

Dan heb je alleen het probleem van of het 2-rail of 3-rail moet zijn en niet van "wissel" of "gelijkstroom" ;) Bij digitale modelbanen heb je het niet meer over wissel of gelijkstroom. Dat is alleen nog bij analoge banen het geval. Dus je vraag is: Toepassen van 2-rail of 3-rail? De keuze is helemaal persoonlijk. Zoals eerder aangegeven zal je diverse adviezen krijgen van mensen met hun eigen persoonlijke voorkeuren. Er zijn mensen die begonnen zijn met 3-rail en overgestapt zijn op 2-rail en andersom. De meeste mensen zijn begonnen met een bepaald merk en zijn bij dat systeem blijven hangen.

Nu even een kleine inhoudelijke reactie op wat uitleg van eerdere posts.

Dan moet je gaan kijken naar wat je wilt en wat je budget is. De Z21 is relatief goedkoop. De Mobile Station ook. Nadeel bij beide is dat ze niet standaard via een app o.i.d. te bedienen zijn.

Hier gaat het mis. Roco heeft 3 soorten "21's" uitgebracht. Alle drie verschillend alleen de naam ligt heel dicht bij elkaar. De Z21 (met een hoofdletter Z en kleur zwart) is de duurste en heeft de meeste aansluitingen / mogelijkheden van de 3 z21's.  De z21 ( met een kleine z en kleur wit) is de iets simpelere uitvoering en goedkopere van de Z21. Sindskort heeft Roco besloten om de witte z21 te vervangen door de z21start. Zelfde als de witte z21 maar je moet voor het gebruik met de app een ontgrendelcode voor de netwerkaansluiting kopen. De  Z21 (zwarte) en de z21 (witte) kan je zo in je eigen netwerk hangen zonder extra hardware en ook via de z21-app je treinen besturen. Daar zit de angel voor het volgende citaat:

Bij de Z21 zul je hiervoor extra hardware bij moeten kopen met een aparte router om dit klaar te spelen, bij de Mobile Station moet je ofwel upgraden naar een Central station (duur), of gebruik gaan maken van hardware die door hobbyisten ontwikkeld is, bijvoorbeeld op basis van een Raspberry Pi.

Bij de Z21 (zwarte)  krijg / kreeg je alles (o.a. extra WIFI-accesspoint) bij om zo via de z21-app je treintjes te besturen. Dat kreeg je ook bij de z21 (witte) daar kon je gewoon meteen via de z21-app rijden. Eventueel in je eigen netwerk, zoals ik dat gedaan heb: z21 in eigen netwerk opnemen zodat je geen twee netwerken hebt. Dan heb je nog de z21start die komt standaard met een rode multimaus om je treinen te besturen. Voor het rijden met de z21-app moet je een ontgrendelcode kopen om de netwerkaansluiting volledig werkend te krijgen. Bij de code krijg je een extra Wifi-accesspoint om het geheel draadloos te maken. Na het gebruik van de ontgrendelcode is je z21start hetzelfde als de witte z21.

Groeten Ronald.
« Laatst bewerkt op: 18 september 2017, 08:52:34 door Edsko Hekman »
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Bert Mengerink

  • SPOOR1HOBBY
  • Offline Offline
  • Berichten: 454
  • Het liefste stoom in module vorm
Re: Wissel of gelijkstroom
« Reactie #7 Gepost op: 18 september 2017, 09:17:24 »
Hoi Ben,

Welkom op het forum.

Wat ik nog mis in de opsomming is het gebruik van keerlusmodules. Bij 3-rail is dit niet nodig, terwijl bij 2-rail je dit moet toepassen, behalve als je met bepaalde hardware rijdt, zoals Dinamo. Dit heeft voornamelijk te maken met de complexiteit van de baan, die je wilt gaan bouwen. Een keerlus moet langer zijn dan de langste trein, die dat traject zal volgen.

Laat je goed informeren over de materie en niet meeslepen door enthousiate verhalen. Voor 2-rail is meer verkrijgbaar qua materieel. Ik heb ook gemerkt, dat 2-rail digitaal betrouwbaarder geworden is in vergelijking tot 3-rail.

Persoonlijk ben ik na vrij lange tijd overgestapt van 3-rail naar 2-rail, mmar dit komt bij mij vanwege de spoorbreedte. 3-rail bestaat alleen bij H0 en ik rijd nu spoor 1.

Succes met de beslissing,
Bert
Met-1 is alles groter.
Veel succes met de hobby.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7404
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: 2-rail of 3-rail (was: wissel of gelijkstroom)
« Reactie #8 Gepost op: 18 september 2017, 09:29:39 »
Voor de duidelijkheid heb ik de titel even aangepast.

Reinout-als-moderator
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Dirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 839
Re: 2-rail of 3-rail (was: wissel of gelijkstroom)
« Reactie #9 Gepost op: 18 september 2017, 09:32:25 »
Goedemorgen,

Ikzelf heb 15 jaar 3-rail gereden, toen was ik het beu, niet het treintjes spelen maar het geratel van het 3-rail systeem.. Ondanks de fluisterslepers en de K-rails en de railisolatie blijft het een lawaaierige bedoening, rij maar eens met 5 loks gelijktijdig en er zit een soundlok tussen, daar hoorde ik niks van. Dus alles verkocht en weerom begonnen in 2-rail. Nu nog volop in opbouw, maar al tijdens de testritjes is het een verademing. Dit is een luxe probleem, maar voor mij doorslag gevend.

mvg

Dirk
2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 1973
Re: Wissel of gelijkstroom
« Reactie #10 Gepost op: 18 september 2017, 09:34:21 »
Rationeel zou ik lekker naar een grote winkel gaan en eens meerdere keren kijken, voelen, proberen, proeven e.d. wat jou bevalt, in plaats van op een forum naar adviezen gaan luisteren. Immers, allen preken hier voor eigen parochie. Je zal geen enkele tweerailer gaan vinden die je gaat adviseren als je bleu instapt, Märklin of 3rail te nemen. Andersom zal je hier hoogst waarschijnlijk ook geen 3railers vinden die je gaan adviseren om tweerail te nemen als je blue instapt.

Groet,
Laurent

En het mooie is dat de volgende reactie dus al van een 3railer is die zelf aangeeft voor 2 rail te kiezen als hij opnieuw moet beginnen:).

Toch zou op z'n eerlijke vraag een goed antwoord moeten komen op een neutraal forum. Als je op het 3rail forum gaat vragen zul je vooral advies krijgen van 3rail mensen ( en zelfs dan zou het mogelijk moeten zijn om een eerlijk advies te krijgen )

En ja, veel is om te bouwen van het ene naar het andere, maar zoals Jeroen aangeeft, waarom zou je het doen.
Als je een set van 1 van de twee krijgt kun je daar op doorgaan. En dat kan dan een reden zijn om wat om te bouwen. Maar als je nieuw wilt beginnen, waarom zou je dan een keuze maken voor iets waarbij je weet dat je veel moet ombouwen?

Kies dan voor de gene die het standaard kan leveren?

Heb je wat rijdend materiaal (nog) geen wensen, dan kun je kijken naar beschikbaarheid/natuurgetrouwheid.
Een nadeel van het 3 rail systeem vindt ik dus inderdaad de beperkte levering.
In 2 rail kun je bijna elk merk kopen en aan elkaar koppelen, al krijg je daar met verschillende railhoogtes wel meer verschil in waardoor je wel iets meer moet uitkijken wat je koopt.

Wat bij twee rail modellen wel vaak iets is om rekening mee te houden, ze zijn allemaal digitaal voor bereid, maar veel modellen worden standaard nog zonder decoder uitgeleverd. Geeft je vrijheid welke decoder je wilt gebruiken, dus zeker een voordeel, maar komt dus ook altijd nog een extra kostenpost bij, wat wel weer een nadeel is. Zeker als je echt moet sparen voor een model, moet je altijd iets verder door sparen voor je er ook mee kunt rijden.

Hoi Ben,

Welkom op het forum.

Wat ik nog mis in de opsomming is het gebruik van keerlusmodules. Bij 3-rail is dit niet nodig, terwijl bij 2-rail je dit moet toepassen, behalve als je met bepaalde hardware rijdt, zoals Dinamo. Dit heeft voornamelijk te maken met de complexiteit van de baan, die je wilt gaan bouwen. Een keerlus moet langer zijn dan de langste trein, die dat traject zal volgen.

Succes met de beslissing,
Bert

Dit keerlus gebeuren wordt er vaak bij gehaald, maar veel banen, zeker beginnende banen bezitten helemaal geen keerlussen. En als de baan al wat complexer wordt zijn hiervoor vaak eenvoudige oplossingen mogelijk. En die hoeven helemaal niet duur te zijn. En ook niet altijd langer dan de langste trein die dat traject zal volgen. Maar dat is een discussie die hier niet thuis hoort. Je moet een keuze maken, en bij beide keuzes zal je daarna voor vraagstukken komen te staan, en die moet je dan tegen die tijd oplossen. Enkele kunnen van te voren je keus bepalen.
Maar ik denk dat je je daarbij op voorhand niet druk moet gaan maken over de mogelijke baan die je wilt gaan bouwen. Als je begint zal dat in de meeste gevallen toch een ovaal zijn of iets wat daar op lijkt. En zal dat later uitgebreid worden naar een complexere baan, waarbij het nog altijd niet zo hoeft te zijn dat je met keerlussen te maken gaat krijgen.

Groet,
Roelco

Ben71

  • Offline Offline
  • Berichten: 12
Re: 2-rail of 3-rail (was: wissel of gelijkstroom)
« Reactie #11 Gepost op: 18 september 2017, 15:41:13 »
Dank jullie wel, ik ben wat wijzer geworden.
Ga binnenkort in Ede bij de modeltrein vereniging kijken en op 30 sept schijnt men een soort open dag te hebben.
Ook ga ik eens bij Wennink in Arnhem kijken en in Apeldooorn schijnt ook een grote zaak te zitten die modeltreinen verkoopt.
Hopelijk mag je daar ook ff rijden om te kijken,luisteren en te ervaren wat het is.
Zijn er hier ook mensen die op 3 november naar Eurospoor in Utrecht gaan?
« Laatst bewerkt op: 18 september 2017, 15:43:36 door Ben71 »

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8678
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: 2-rail of 3-rail (was: wissel of gelijkstroom)
« Reactie #12 Gepost op: 18 september 2017, 16:59:37 »
hoi,

Ga binnenkort in Ede bij de modeltrein vereniging kijken en op 30 sept schijnt men een soort open dag te hebben.

In Ede zit ook Peperkamp modelbouw. Ik weet niet of zij een baan hebben staan waar je zo mee kan rijden. Dacht het niet. Het zijn wel vriendelijke mensen.

Ook ga ik eens bij Wennink in Arnhem kijken en in Apeldooorn schijnt ook een grote zaak te zitten die modeltreinen verkoopt.
Hopelijk mag je daar ook ff rijden om te kijken,luisteren en te ervaren wat het is.

Je zal Wentink in Arnhem bedoelen en Bentink in Apeldoorn. Bentink denk ik haast wel als ik hun webzijde zo lees: .

Zijn er hier ook mensen die op 3 november naar Eurospoor in Utrecht gaan?

Uhm ... Ja  ::)  ::)  ::) Het BNLS-forum heeft een aardige stand staan waar je terecht kan voor informatie, het bekijken van de BNLS-baan, het bekijken van andere banen, het kijken naar demo's, een testbaan en de treinendoktoren. Zij weten heel veel van digitaal en het vakkundig slopen en herstellen van je treinen. Daar mag je ook veel van je vragen kwijt  ;D

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25302
    • Pagina van klaas
Re: 2-rail of 3-rail (was: wissel of gelijkstroom)
« Reactie #13 Gepost op: 18 september 2017, 17:04:57 »
Wat je op Eurospoor vooral moet doen is naar de spoorbanen kijken. En dan vooral vergelijken tussen 2-rail en 3-rail banen.
Ik ben overigens van plan om op 3 november (vrijdag) naar Eurospoor te gaan.

En wat je vooral niet moet doen, is je laten ompraten door een winkelier voor het ene of het andere systeem. Je moet uit eigen overtuiging tot een besluit komen, en vooral niet overhaast iets kopen voordat je het zeker weet.
« Laatst bewerkt op: 18 september 2017, 17:22:01 door Klaas Zondervan »

Meppelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 1178
Re: 2-rail of 3-rail (was: wissel of gelijkstroom)
« Reactie #14 Gepost op: 18 september 2017, 18:30:35 »
En als je er echt niet uitkomt net zoals ik dan neem je ze allebei , maar persoonlijk niet echt een super keuze, dat ondervind ik dagelijks. Wat je ook kan doen is dat je met word of iets dergelijk maak je voor je zelf een bestand met welke modellen je wilt hebben en dan kan kijk je naar de aantal, is het bv 10-2 voor gelijkstroom dan heb je de keuze gemaakt  ;D ;D
gr. Petra,  Eric is ziek is nog zieker geworden door corona, is niet meer instaat hier te komen, normaal zitten we samen op de forum.