Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Biesje
Vandaag om 00:41:33
Roco wagon openen door ArjanB
02 October 2025, 23:58:14
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door Ronald Halma
02 October 2025, 23:43:55
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door Ronald Halma
02 October 2025, 23:43:09
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
02 October 2025, 22:46:17
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Rob Ellerman
02 October 2025, 22:33:27
Märklin 2025 door Modellbahnwagen
02 October 2025, 21:50:44
Mooi weer om buiten te spelen door Modellbahnwagen
02 October 2025, 21:45:27
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
02 October 2025, 21:44:19
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door basjuh1981
02 October 2025, 21:34:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
02 October 2025, 21:27:07
NS 3502 van zwart naar groen door orientexpress
02 October 2025, 20:59:27
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
02 October 2025, 20:43:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Bob R.
02 October 2025, 19:43:13
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door Peter Kleton
02 October 2025, 19:35:43
Raadplaatje door Ronald69
02 October 2025, 19:33:55
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door puntenglijder
02 October 2025, 19:21:06
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Marc tramt
02 October 2025, 18:23:08
De wijntrein door Frits C
02 October 2025, 17:32:30
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door NS264
02 October 2025, 16:30:06
Mijnbouw Indonesië door NS264
02 October 2025, 16:28:06
Een nieuw begin door dreezy
02 October 2025, 15:51:21
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
02 October 2025, 15:21:44
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
02 October 2025, 12:33:15
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
02 October 2025, 12:15:48
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
02 October 2025, 11:03:31
Twentse Modelspoorweg Club (TMC): Digitale besturing door Henk Veenstra
02 October 2025, 10:36:45
rode multimaus defect door Sikko
02 October 2025, 10:13:20
Modelspoorbaan van Einte door MOVisser
02 October 2025, 09:43:08
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Ferdinand Bogman
02 October 2025, 08:46:12
  

Auteur Topic: Tijdperk VI is er nu officieel  (gelezen 11952 keer)

rloop

  • Offline Offline
  • Berichten: 81
Re: Tijdperk VI is er nu officieel
« Reactie #30 Gepost op: 10 December 2007, 19:22:18 »
Is er al iemand met treinen uit het jaar 2010?


marklin alpha?
Mvg Ronald

arjen

  • Gast
Re: Tijdperk VI is er nu officieel
« Reactie #31 Gepost op: 10 December 2007, 19:27:36 »
Nee, dat was science fiction van het jaar 0.

modelspotter

  • Gast
Re: Tijdperk VI is er nu officieel
« Reactie #32 Gepost op: 10 December 2007, 19:39:43 »
NVBS is een vereniging van belangstellenden in het spoor- en tramwegwezen (grootbedrijf) en is sedert 1-1-2007 geen lid van de Morop en Ferpress meer. De modelspoorweg en spoorwegmodelbouw kwamen af en toe in het tijdschrift Op de Rails aan de orde. Na een onder de leden gehouden enquete is een paar jaar geleden definitief besloten geen modelspoorwegelement in te voeren. Derhalve was het lid blijven van de Morop geen belang meer.

NVM is een vereniging van diverse modelbouwers onder andere, en let op: spoorwegmodelbouwers (dat zich onder hen modelspoorwegbouwers bevinden, is aannemelijk). Bij de NVM kunnen zelfstandige verenigingen en of clubs zich aansluiten. Het geeft een tijdschrift uit waarbij doorgaans een paar pagina's zijn gewijd aan spoorwegmodelbouw op de 1e plaats en modelspoorwegbouw op de 2e (in deze kringen heeft men het dan ook over klaarkopers  ;D ). Of de NVM nog lid van de Morop is, is me niet bekend, maar niet zo relevant gezien het wat andere uitgangspunt van de NVM.

NMF is, zo zegt de naam, een federatie van aangesloten verenigingen met modelspoorwegbouwers (dat zich onder hen spoorweg en of huisjes en of ...bouwers bevinden is ook aannemelijk).

De NMF kende een TC (ik was daar ooit voorzitter van, maar de cie stierf een voortijdige dood door desinteresse (lees gebrek aan belangstelling door NIET ter beschikking stellen van menskracht, tijd en geld bij de aangesloten clubs); alleen kun je zoiets domweg niet doen).
De TC zou, nadat de vertaalcie terziele was gegaan door wat men zou kunnen noemen "navelstaarderij", de vertalingen van de NEM ter hand nemen, en inmiddels zijn er nogal wat die moeten worden vertaald ergo worden herzien.

Hier ligt een taak van de NMF (niet van de NVM want zij hebben een ander uitgangspunt... spoorwegmodelbouw, dus bijvb. locomotieven bouwen in schaal 1:43,5). Ik wil best meedoen, maar niet alleen.

Modelspotter



 
« Laatst bewerkt op: 10 December 2007, 19:43:21 door modelspotter »

arjen

  • Gast
Re: Tijdperk VI is er nu officieel
« Reactie #33 Gepost op: 10 December 2007, 20:21:53 »
NVBS is een vereniging van belangstellenden in het spoor- en tramwegwezen (grootbedrijf) en is sedert 1-1-2007 geen lid van de Morop en Ferpress meer.

Weet je dat zeker? Bij de ledenvergadering 2007 schijnt er nog over te zijn gepraat en werd er kennelijk geen besluit genomen over het opzeggen, zie  http://www.nvbs.com/OverNVBS/Vergaderingen.htm

modelspotter

  • Gast
Re: Tijdperk VI is er nu officieel
« Reactie #34 Gepost op: 10 December 2007, 20:28:34 »
JA.
Zeer zeker omdat ik bij de stafvergadering (vroeger stamhoofdenverg.) ben geweest.
Modelspotter
« Laatst bewerkt op: 19 January 2008, 23:20:30 door Peter Korsten. Reden: Citaat van vorig bericht verwijderd. »

arjen

  • Gast
Re: Tijdperk VI is er nu officieel
« Reactie #35 Gepost op: 10 December 2007, 21:24:29 »
Maar dan toch wel 1-1-2008, neem ik aan? Anders hebben ze tijdens die vergadering de boel voorgelogen  ;)

Gooierhaven

  • Offline Offline
  • Berichten: 322
Re: Tijdperk VI is er nu officieel
« Reactie #36 Gepost op: 10 December 2007, 21:41:54 »
Dat betekent dus dat er (per 1/1/2008) geen nederlandse vertegenwoordiging in de Morop meer is.
Lijkt me geen goede zaak, als was het maar omdat er steeds meer fabrikanten min of meer aan de NEM gaan houden.

Jan

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12494
    • sleutelspoor
Re: Tijdperk VI is er nu officieel
« Reactie #37 Gepost op: 10 December 2007, 21:53:45 »
Als ik mij niet vergis was dat Jan-Willem Tinselboer uit Den Bosch. Ik weet wel dat hij heel boos was op het feit dat de NMF daar zijn geld niet meer aan uit wilde geven.
SK
« Laatst bewerkt op: 10 December 2007, 22:46:44 door Sobat Kras »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

modelspotter

  • Gast
Re: Tijdperk VI is er nu officieel
« Reactie #38 Gepost op: 10 December 2007, 22:33:35 »
Uit het verslag van de NVBS stafverg.:

De secretaris deelt mee dat het Hoofdbestuur besloten heeft het NVBS lidmaatschap van de MOROP m.i.v. 1.1.2008 te beëindigen. Dit is reeds bekend gemaakt in het juli 2007 nummer van Op de Rails en op de website. 

Waarvan acte.

Modelspotter

Nb. : inderdaad 1-1-2007 mz 1-1-2008
Nb2.: het is een dure zaak, per lid veel Euries en als je toch niets van doen hebt met modelspoor...
Nb3.: niettemin blijf ik van mening dat er een NL-organisatie/ver. gelieerd moet zijn, al was het alleen maar om contacten te onderhouden   
« Laatst bewerkt op: 11 December 2007, 01:04:12 door modelspotter »

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4740
    • Filmpjes op YouTube
Re: Tijdperk VI is er nu officieel
« Reactie #39 Gepost op: 11 December 2007, 09:06:48 »
Dacht dat het hier over tijdperk VI ging en wat de definitie daarvan is?

(wat mij betreft geen 5a en 5b in elk geval)

Al dat politieke geneuzel over NMF, MOROP, NMRA, NVM, NVSH en de Partij voor de Trix-rijders vind ik hier nu niet echt passend.
« Laatst bewerkt op: 11 December 2007, 09:46:38 door Arjan6511 »
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

modelspotter

  • Gast
Re: Tijdperk VI is er nu officieel
« Reactie #40 Gepost op: 11 December 2007, 09:50:26 »
Helemaal gelijk, maar ehhhh een vraagje... Wil jij dan in je up bepalen wat tp 6 is?

Echt Nederlands trouwens, vooral geen betutteling. Maar dan krijg je volgens mij -tig tp 6 definities.

Modelspotter
 
« Laatst bewerkt op: 19 January 2008, 23:21:31 door Peter Korsten. Reden: Citaat van vorig bericht verwijderd. »

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4740
    • Filmpjes op YouTube
Re: Tijdperk VI is er nu officieel
« Reactie #41 Gepost op: 11 December 2007, 10:21:10 »
NEE, ik wil helemaal niet in mijn up bepalen wat tp. VI is en dat heb ik al helemaal niet getypt. Bovenaan pagina 2 wordt gevraagd wat men hier in NL onder Tp VI verstaat, en enkelen, waaronder ik, hebben daar op gereageerd.
Ik had gehoopt dat er meer mensen zouden zijn die daarop zouden gaan reageren, maar helaas gaan de laatste 15 berichten alleen maar over de hierboven beschreven organisaties in het algemeen.

Sommige mensen hebben geen flauw benul wat een tijdperkindeling is, of, sterker nog, wat per tijdsperkindeling omschreven wordt. Maar: Er zijn wel mensen die interesse daarvoor hebben. Vandaar dat een draadje over tijdperk 6 dan reuze leerzaam kan zijn en dat moet dan m.i. niet worden gebruikt om te melden dat de MOROP heeft besloten haar lidmaatschap bij de NVBS op te zeggen.

Voor alle duidelijkheid: Ook een draadje over de hierboven beschreven organisaties kan (ook voor mij) leerzaam zijn, maar op en dan een nieuw topic over welke bewegingen je in Europa (of NL) dan hebt.

MfG, Arjan
------------------------------------------------------------------------------------------

Tijdperk 6 begint m.i. bij de privatisering van de staatsspoorwegen en de opkomst van private spoorwegmaatschappijen, aangevuld met lightrail reizigerstreinen.
Verder voor de goederenwagens de andere nummering (dus niet meer RIV-Europ) zoals die nu wordt aangebracht, dwz landencode plus de maatschappij.
(voor Railion Nederland NL-RN, waarbij NL onderstreept is).

Deze overgangen markeren dan de overgang van 5 naar 6.
« Laatst bewerkt op: 11 December 2007, 12:43:39 door Arjan6511. Reden: Origineel bericht pagina 2 toegevoegd. »
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2883
Re: Tijdperk VI is er nu officieel
« Reactie #42 Gepost op: 11 December 2007, 11:55:20 »
Ik kijk zelf voor het gemak alleen naar Duitsland( omdat ik me daar op richt) en dan vind ik eigenlijk tijdperk 6 erg laat starten. Ik had meer gezien in tijdperk 6 vanaf 1996 laten beginnen omdat toen in Duitsland is begonnen met aanbesteden. Door tijdperk 6 pas in 2005/2010 te laten beginnen zorg je vind ik dus ook voor een duidelijk verdeling van tijdperk 5 in 5a( met de Duitse één wording) en tijdperk 5b( met de "Regionalisierung im Schienenpersonennahverkehr" en de opkomst van moderne lichte/lichtere railvoertuigen).

Op materieel gebied zie je daar in ook bij de DB nog wel een deels duidelijke 2 deling met daarnaast ook oude huisstijlen en materieel types die deels nog gewoon door lopen. Ook de opkomst van lichte treinen en de verscheidenheid aan materieel dat mede ook door de aanbestedingen ontstaat.

Kenmerkend voor tijdperk 5a in Duitsland zou ook zijn het starten en opbouwen van een ICE en InterRegio netwerk.

Bij 5b is daar dan de uitbreiding van het ICE netwerk en de afbraak en opheffing van het InterRegio netwerk.

Groetjes Michiel
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22564
Re: Tijdperk VI is er nu officieel
« Reactie #43 Gepost op: 11 December 2007, 11:56:49 »
Nou ja, ik ben gelijk weer op de hoogte van de verschillende organisaties die pogen de modelspoorder in Nederland te vertegenwoordigen. Lastige klus.

Wat betreft de normering vind ik de technische normen van wezenlijk belang. Dat gaat zonder Nederlandse inbreng ook wel goed, denk ik. Het tijdperkdenken vind ik ook wel interessant, maar volgens mij hoeft dat niet per se in normbladen vast te liggen. Een discussie er over is altijd nuttig.
Wat mij betreft begon er inderdaad rond 2000 een nieuw tijdperk toen er daadwerkelijk nieuwe vervoerders op de Nederlandse sporen verschenen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Geoffrey Korstanje

  • prutser
  • Offline Offline
  • Berichten: 1664
Re: Tijdperk VI is er nu officieel
« Reactie #44 Gepost op: 11 December 2007, 13:48:26 »
Voor mij hoort de grens te liggen vanaf het moment dat er andere maatsschappijen op het NL spoor zijn komen te rijden met eigen locs.
Volgens mij was shortlines de eerste toch?

Bron: Pascal Martens

Later gevolgd door ACTS met de V-60 ( in 2000 meen ik me te herinneren)