Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
door
ruudns
Vandaag
om 19:21:26
Met welke tang knip je verenstaal?
door
Eric B
Vandaag
om 19:18:38
De fabriek - Spoor 0
door
Huup
Vandaag
om 19:17:06
Terugverende koppeling
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 19:07:39
Update: baan in de tropen
door
Arjen52
Vandaag
om 18:42:45
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
Vandaag
om 18:38:50
Grootspoor in Frankrijk
door
Karben
Vandaag
om 18:23:17
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho
door
AP3737
Vandaag
om 18:00:35
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV
door
Ronald69
Vandaag
om 17:05:24
't Boemeltje
door
bask185
Vandaag
om 16:38:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
Montanbahn
Vandaag
om 15:46:25
LS Models CIWL LX slaapwagens
door
willyTEE
Vandaag
om 15:33:50
Göhrener Viaduct
door
aad52
Vandaag
om 15:19:20
booster vraag
door
Montanbahn
Vandaag
om 14:35:52
Module vliegveld Jan van Mourik
door
Wim Vink
Vandaag
om 14:34:05
US diorama in H0
door
Wim Vink
Vandaag
om 14:07:46
Her-(her-)beginnen
door
Montanbahn
Vandaag
om 13:29:49
Vreemd probleem
door
Treintje_komt_zo
Vandaag
om 13:14:28
BMB-Module: “Corfe Castle Station”
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 13:02:05
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko
door
wob
Vandaag
om 12:41:02
Aachenau West
door
Wim Vink
Vandaag
om 12:41:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
wob
Vandaag
om 12:37:12
Bauarbeiten im gange
door
Wim Vink
Vandaag
om 12:22:25
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
Montanbahn
Vandaag
om 11:43:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
VAM65
Vandaag
om 11:09:35
lampjes in huizen willekeurig schakelen
door
Ronald Schreuder
Vandaag
om 10:46:10
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R)
door
Vislijn
Vandaag
om 10:35:31
Wat was jullie allereerste loc?
door
AdLoc
Vandaag
om 10:28:24
Modelbaan Beltheim.
door
Bertje B
Vandaag
om 10:10:38
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 09:52:39
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Modeltreinproblemen en -vragen
|
Bekraste collector
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Bekraste collector (gelezen 1613 keer)
Bjor
Offline
Berichten: 509
Bekraste collector
«
Gepost op:
19 August 2017, 23:24:37 »
Voor mijn kleinkinderen in de kleuterleeftijd ga ik een opvouwbaar speelbaantje maken van 160 x 90cm. Niets meer dan twee ovaaltjes met ieder een eigen trafo en in het midden een weg voor autootjes,
bij ieder ovaal een klein stationnetje met een goederenloodsje, een hijskraantje met magneet, een dieseltankplaat en dan is er nog genoeg ruimte voor Lego huisjes e.d.
Op Marktplaats voor een paar centen de nodige oude Piko rails gekocht, alsmede twee Fleischmann 4200's. Simpele lokjes, maar robuust, zonder veel breukgevoelige details en een bijna onverwoestbaar motortje, ook al hebben ze na ca. 40 jaar al heel wat (kilo)meters op hun tellertje.
Op een testspoortje dat ik even naast mijn N-baan heb gelegd (wat lijkt mijn N-materieel in eens nietig naast die enorme H0 lok ) mochten ze hun eerste metertjes maken.
Eén van de twee liep direct als een zonnetje, maar de andere reed wel, maar met een rauw motorgeluid en hij stonk naar olie.
Die kon meteen naar de lijnwerkplaats.
Na demontage bleek al snel de oorzaak. Een dikke zwarte streep op de collector gaf aan waar de koolborstels wat te enthousiast contact maakten met de collector. En de reden daarvan was dat een vorige eigenaar de collector eens lekker met (te grof) schuurpapier had schoongemaakt.
De krassen waren goed zichtbaar nadat ik het koolstof met wat alcohol had verwijderd:
In diverse draadjes op o.m. dit forum las ik dat de collector polijsten met polijstpapier (héél fijn schuurpapier van > korrel 500) de oplossing zou zijn. Dat ben ik dus gaan halen. Mijn modelspoorhandelaar had echter een tip die volgens hem beter zou zijn: polijsten met een railgum.
Hij boort een gaatje in een railgum, laat de collector draaien en polijst hem zo glad. Deze methode heeft het voordeel dat de druk op de collector overal zoveel mogelijk gelijk blijft, zodat er geen dikteverschillen in de koperlaag ontstaan.
Aldus thuis deze truc uitgevoerd:
en na een minuutje polijsten was het kris-kras krassenpatroon vrijwel geheel verdwenen:
Op de foto's is het verschil niet zo goed te zien, maar het is opmerkelijk!
Na het lokje weer in elkaar te hebben gezet een testritje gemaakt. Het rauwe motorgeluid was verdwenen en de olielucht was bijna weg. Omdat er toch weer een zwarte streep op de collector werd getrokken en de olielucht nog een beetje te ruiken was, zijn de koolborstels, ondanks dat ik ze goed had schoongemaakt blijkbaar toch door olie vervuild geraakt. Nog maar even terug naar de winkel voor een nieuw setje.
De tip van mijn handelaar bleek in ieder geval een goede. Bij vlakke collectoren een simpele en effectieve polijstmethode. Weer wat geleerd
Ben
Gelogd
Liefhebber van de Deutsche Reichsbahn Gesellschaft in tijdperk II in N en verder van alles dat met model- en grootspoor te maken heeft.
ivanzon
Offline
Berichten: 1595
Re: Bekraste collector
«
Reactie #1 Gepost op:
20 August 2017, 07:28:58 »
Zo een 1306 / 4200 heeft bijna het eeuwige leven, zolang de wielen niet versleten zijn blijft het rijden.
Enige waar je mee op moet passen is dat in S-bochten met kleine boogstralen de loc bij hoge snelheid op 2 wielen gaat rijden.
Ander aandachtspuntje is die dikke ontstoring spoel... de lak op de draad gaat na verloop van tijd loslaten.
Gelogd
Wim Ros
BHV
Offline
Berichten: 7820
Alleen de waarheid ligt in het midden.
Re: Bekraste collector
«
Reactie #2 Gepost op:
20 August 2017, 12:04:55 »
zeer gevaarlijke methode met dat schuurblokje.
Als je net even de teveel druk geeft op de print met koperen lamellen, dan blijft die stilstaan, of verdraaid iets ten opzichte van de as, gevolg draden breken af en de rotor kan in de kliko.
Dat er wat krasjes op het koper zitten, is helemaal geen probleem, alleen het koolstof tussen de lamellen uithalen en nieuwe borstels was en is meer dan afdoende om weer jaren plezier te beleven aan het locje.
Groetjes
Gelogd
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n.
http://rosoft.boards.net
Bjor
Offline
Berichten: 509
Re: Bekraste collector
«
Reactie #3 Gepost op:
20 August 2017, 14:40:00 »
Wim,
Van dat risico was ik me wel bewust, maar het waren niet een paar krasjes; de collector was flink mishandeld. Op de foto's is dat misschien niet goed zichtbaar, maar in werkelijkheid wel.
Maar je hebt gelijk: voorzichtigheid is in deze de moeder van de porceleinkast. Rustig laten draaien, geen grote druk uitoefenen en de collector was nadien voelbaar gladder.
Ben
Gelogd
Liefhebber van de Deutsche Reichsbahn Gesellschaft in tijdperk II in N en verder van alles dat met model- en grootspoor te maken heeft.
Wim Ros
BHV
Offline
Berichten: 7820
Alleen de waarheid ligt in het midden.
Re: Bekraste collector
«
Reactie #4 Gepost op:
21 August 2017, 13:04:37 »
Die krasjes hebben geen invloed op de werking, gewoon zo laten.
Mvg
Wim.
Gelogd
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n.
http://rosoft.boards.net
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Modeltreinproblemen en -vragen
|
Bekraste collector