Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Doornvliet door basjuh1981
Vandaag om 16:20:58
Titel aangepastL Sik problemen! door Ronald69
Vandaag om 16:16:55
interface RocRail en fysiek rijweg gestuurd bedieningspaneel door Eric v C
Vandaag om 16:07:36
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 16:03:18
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door gdh
Vandaag om 15:58:25
Een kantoorbaan in schaal N door bord4kop
Vandaag om 15:57:06
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:54:49
Bisonkit verdunner door onmogelijkhier
Vandaag om 15:46:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door odaoda
Vandaag om 15:36:12
Foamplaten door basjuh1981
Vandaag om 15:28:53
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door San-Markos
Vandaag om 15:13:49
Het betere bochtenwerk door p-kokkie
Vandaag om 14:43:32
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:33:06
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 13:34:22
h0 diorama USA “The Paintshops” door Mudhen
Vandaag om 13:33:01
20 en 21 april MobExpo door bollen neus
Vandaag om 13:32:32
Update: baan in de tropen door Eric v C
Vandaag om 13:29:10
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
Vandaag om 13:29:09
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door bollen neus
Vandaag om 13:27:19
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Mudhen
Vandaag om 13:26:49
Starten met messing kits door Tomasso
Vandaag om 13:11:19
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door basjuh1981
Vandaag om 13:02:22
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door MarkSpoor
Vandaag om 13:01:24
Laag-Baarlo door basjuh1981
Vandaag om 12:59:58
Station Baarn HIJSM door MaraNCS
Vandaag om 12:38:55
Haandrecht materieel door orientexpress
Vandaag om 12:03:03
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:57:48
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Ric
Vandaag om 10:50:20
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 10:12:38
LS Models 2024 door Dennis1984
Vandaag om 10:09:54
  

Auteur Topic: Girosca, het baanplan (Italiaans h0).  (gelezen 2034 keer)

AlfaArjen

  • Offline Offline
  • Berichten: 820
  • NS in het echt, FS in 1:87
Girosca, het baanplan (Italiaans h0).
« Gepost op: 18 augustus 2017, 23:19:58 »
Zo, de allereerste stap naar de modulaire baan "Girosca" is een feit!

Na het aanschaffen van allerhande materieel, een proefovaaltje en een aantal gebouwen is het dan toch echt tijd om te starten met het ontwerp van mijn baan. Zoals de meesten al weten zal dit een baan worden met Italiaans thema, te weten een fictief Italiaans station in een gewone stad, waarbij een diesel-zijlijn aantakt op een dubbelsporig geëlektrificeerd hoofdspoor nabij het station. De uitgangspunten die ik neem:

* Representatieve weergave van een Italiaans stationsgebied
* Fictieve stad, maar het moet meteen de zuidelijke sfeer oproepen voor de toeschouwer
* Zeer creatief omgaan met de beschikbare ruimte, proberen om het gedeelte dat zichtbaar is zo natuurgetrouw te maken
* Indien mogelijk zo slank mogelijke wissels gebruiken
* De baan moet modulair zijn, inclusief mogelijkheid om hem tentoon te stellen
* Aansturing door middel van Koploper, volledig geautomatiseerd treinverkeer
* Afwerkingsniveau moet hoog zijn ( On traXS ), inclusief verlichting die een nachtsituatie kan creëren
* Gehele baan op 1 niveau
* De baan moet compleet opgebouwd op de zolder passen
* Perronlengte voldoende bij voorkeur voor e464 + 5 rijtuigen

Kortgezegde zal de baan rechthoekig worden, met een zichtgedeelte van 70 centimeter breed en in de eerste tekeningen 3 meter lang. De vochtmodules worden bij de 3 meter opgeteld maar zijn niet zichtbaar. Omdat ik graag wil zien hoe groot ( of beter gezegd klein ) het zichtgedeelte wordt, ben ik van plan de boel op de grond met tape te maken, zodat er nog geen papier verspild wordt en ik naar hartenlust kan gaan spelen met opstellingen. Ik beschik gelukkig over wat rails inmiddels, dus mogelijkheden om te proberen genoeg. Ik wil in eerste instantie het zichtgedeelte ontwerpen, daarna de rest van de rechthoek met opstelsporen, en pas na een definitief ontwerp starten met het bouwen van de modules. Ik ga dan ook vooral een uitdaging zoeken in het zo makkelijk mogelijk maken van het (de)monteren van de baan. Een beetje zoals met moderne kermisattracties. Ook dat vind ik leuk om te gaan doen.

Het tempo waarin dit project gaat lopen zal typisch Italiaans zijn: traag! Omdat ik het druk heb met van alles is er niet altijd tijd, en zal het bouwen vooral in de winter plaatsvinden. Ik heb er ook geen einddatum of deadline aanhangen, ik ga dit bouwen omdat ik het bouwen leuk vind, en dat mag tijd kosten. Ook zal ik alles moeten gaan leren over digitaal rijden en aansturen door middel van Koploper.

Hieronder een paar foto's van de eerste schetsen, heel ouderwets op papier. Ik heb hier verder geen ontwerp software liggen, dus ouderwets handwerk voorlopig! De eerste opmerkingen zijn allemaal welkom! De maximale lengte van de baan totaal is 4 meter en 60 centimeter. Niet extreem veel ruimte dus. Ik hoop in ieder geval dat dit een mooie start gaat worden met een niet alledaags thema in de Nederlandse modelspoorwereld!







« Laatst bewerkt op: 18 augustus 2017, 23:31:05 door Bert van Gelder. Reden: Titel »

mdjr78

  • Kenner en liefhebber
  • Offline Offline
  • Berichten: 1513
  • Britse ModuleBaan, Msg Ht
    • Mijn Flickr pagina
Re: Girosca, het baanplan (Italiaans h0).
« Reactie #1 Gepost op: 19 augustus 2017, 00:11:50 »
Hallo Arjen,

Ik ben benieuwd wat je er van gaat maken. Je stelt jezelf wel hoge eisen.

Als ik een reactie mag geven op het baanplan, dan zou ik de kruiswissels laten vervallen. Dat ziet er heel onnatuurlijk uit. Daarnaast is de noodzaak om aan beide kanten van het onderste naar het bovenste hoofdspoor te komen volgens mij nihil. Daar zullen ze in het echt niet zo'n wisselcombinatie neergelegd hebben. Ik zou eerder zoiets maken:


Je kunt je overigens afvragen of het onderste spoor niet aan de zijde van de zijlijn gelegen zou hebben. Om ruimte te besparen zou je nog kunnen overwegen om de wissels naar het onderste spoor te vervangen door een halve engelse wissel.

Kijk maar wat je er mee doet.

Groeten,
Werner

AlfaArjen

  • Offline Offline
  • Berichten: 820
  • NS in het echt, FS in 1:87
Re: Girosca, het baanplan (Italiaans h0).
« Reactie #2 Gepost op: 19 augustus 2017, 10:53:20 »
Bedankt voor je reactie Werner! Ik denk dat je gelijk hebt qua kruiswissels, jouw suggestie ziet er wat rustiger uit ook. Ik zal later vandaag eens kijken of ik het onderste spoor boven kan plaatsen, een kijken hoe dat wordt, zal ik ook wat perrons intekenen.

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2914
Re: Girosca, het baanplan (Italiaans h0).
« Reactie #3 Gepost op: 19 augustus 2017, 11:52:58 »
Ah, een mooi plekkie voor het MKB-stationsgebouw :D ;)

Mvg,

Tis
********

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8515
    • Midland
Re: Girosca, het baanplan (Italiaans h0).
« Reactie #4 Gepost op: 19 augustus 2017, 13:39:26 »
Hoi,
Interessante start, wetende dat je al dat materieel ook daadwerkelijk verzameld hebt.
Dat is regelmatig voorbij gekomen ;)

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

pe10

  • Offline Offline
  • Berichten: 21
Re: Girosca, het baanplan (Italiaans h0).
« Reactie #5 Gepost op: 19 augustus 2017, 14:59:28 »
Hoi Arjen,

Leuk idee verblijf er zelf ook regelmatig en zal dus zeer zeker dit draadje met de nodige interesse volgen.

Gr
Peter

AlfaArjen

  • Offline Offline
  • Berichten: 820
  • NS in het echt, FS in 1:87
Re: Girosca, het baanplan (Italiaans h0).
« Reactie #6 Gepost op: 19 augustus 2017, 17:30:52 »
Volgend ontwerpje:

Gearceerde stukken zijn dan de perrons en stationsgebouw. De bogen zijn schematisch. Spoor 2 en 3 zijn dan op volle snelheid door te rijden, spoor 1 is het inhaalspoor aan de andere kant gelegd en 1 tronco ( kopspoor ) het keerspoor waarop het dieselmaterieel gaat keren dat afkomstig is vanaf het diesellijntje.



NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8515
    • Midland
Re: Girosca, het baanplan (Italiaans h0).
« Reactie #7 Gepost op: 20 augustus 2017, 11:19:34 »
De laatste schets is zeker niet slecht.

Om het geheel te doorbreken kun je onderaan nog een kopspoortje maken voor een locwissel of onderhoudsmaterieel.

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

AlfaArjen

  • Offline Offline
  • Berichten: 820
  • NS in het echt, FS in 1:87
Re: Girosca, het baanplan (Italiaans h0).
« Reactie #8 Gepost op: 20 augustus 2017, 11:53:48 »
Zou kunnen inderdaad, moet dan wel even kijken hoe dat zit met de breedte van het geheel. Heb maar 70 centimeter ruimte  :P  Misschien zou het ook logischer zijn om spoor 1 dan te verlengen met een kopje, spoor 3 is tenslotte hoofdspoor. Dat betekent dat voor het doel van het spoor er extra doorwisselmogelijkheden zouden moeten komen. Denk trouwens dat ik het wissel tussen 2 en 3 helemaal links andersom moet leggen. Dan kan een trein afkomstig van de de diesellijn op spoor 1 kopmaken en het hoofdspoor op richting links, dat is nu niet mogelijk.

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8418
    • Rangeerbanen
Re: Girosca, het baanplan (Italiaans h0).
« Reactie #9 Gepost op: 20 augustus 2017, 14:51:31 »
Denk trouwens dat ik het wissel tussen 2 en 3 helemaal links andersom moet leggen. Dan kan een trein afkomstig van de de diesellijn op spoor 1 kopmaken en het hoofdspoor op richting links, dat is nu niet mogelijk.
Zou ik zeker doen, want dan heeft het doorgaande verkeer van rechts naar links ook beschikking over twee perronsporen. Met de huidige overloopwissels in het hoofdspoor kan de trein (van beide richtingen) na het station niet terugkeren naar het eigen spoor. Dat probleem los je dan ook gelijk op.
Je hebt geen ruimte voor een bescheiden goederen emplacement/opstelspoor?

groet,
michel

AlfaArjen

  • Offline Offline
  • Berichten: 820
  • NS in het echt, FS in 1:87
Re: Girosca, het baanplan (Italiaans h0).
« Reactie #10 Gepost op: 20 augustus 2017, 16:20:21 »
Inderdaad, da's dus veel logischer.

Nee, niet voor wat betreft ik in mijn hoofd heb. Ik wil graag wat meer ruimte houden voor bebouwing van het stadje zelf. Ik ben denk dat als ik teveel spoor neer leg ik niet de sfeer kan creëren die ik graag wil. Ik ben bang dat het op de ruimte dan voornamelijk "spoor" is ipv Italiaans station in een leuk stadje. Als ik er nog een stukje emplacement bij leg of een opstelspoor, moet ik nog meer wissels toepassen waarmee ik qua lengte waarschijnlijk in de knoei kom. Ook qua treinenloop zijn extra rangeermogelijkheden niet nodig voor mij: het rijden zelf vind ik geheel niet interessant namelijk   :-[ Aan de andere kant, voor een eventuele  beursbezoeker kan dat wel uitmaken. Maar aangezien ik de baan in eerste instantie voor mezelf bouw met alleen de mogelijkheid om...

Anyway, bedankt iedereen voor elke reactie  (y)
« Laatst bewerkt op: 20 augustus 2017, 16:29:19 door AlfaArjen »