Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 14:18:28
Voor een beginner welk spoor is handing bij bepaalde oude treinen door Lucavm203
Vandaag om 14:14:41
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 14:09:07
ESU Lokpilot 5 loc 'vliegt weg' door Ronald Halma
Vandaag om 14:02:33
Piko NS1100, materieelbespreking door Petertje
Vandaag om 14:00:52
US diorama in H0 door tijgernootje
Vandaag om 13:53:29
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 13:52:44
Een nieuw begin door spoorijzer
Vandaag om 13:46:52
20 jaar BNLS door StefanNL_Plays
Vandaag om 13:46:32
Plan E - 2023 oplage door 1200blauw
Vandaag om 13:36:50
City Scape Studio: Inspirerend door tijgernootje
Vandaag om 13:31:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 13:23:06
Draadbreuk in draaischijf aandrijving door stoombr38
Vandaag om 13:13:40
Bahnstrecke 5867 door Bert V
Vandaag om 13:05:03
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door tijgernootje
Vandaag om 12:48:03
Roco bd218 162-6 doet 't niet meer door astrantia
Vandaag om 12:40:47
lais dcc decoder aan sluiten door Josephes
Vandaag om 12:34:29
Bauarbeiten im gange door tijgernootje
Vandaag om 12:30:42
Zug-archiv website met samenstellingen door Jeronimos
Vandaag om 12:23:03
"Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan. door tijgernootje
Vandaag om 12:12:10
Vraag iz ballast door Ronald69
Vandaag om 11:21:30
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 11:12:30
Rails roestig verven door rjr
Vandaag om 09:32:50
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 09:09:26
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door spoorijzer
Vandaag om 07:47:18
Nahmertaler Kleinbahn door Lucien
Vandaag om 07:19:44
Polderbaan(tje) 0,3m2 door Lucien
Vandaag om 07:15:38
AI is (gelukkig) nog niet perfect door Joz
23 June 2025, 23:43:11
Depot + vervolg Vlieringen-2 door Hans Reints
23 June 2025, 23:16:02
Station Roodeschool door Huup
23 June 2025, 22:16:37
  

Auteur Topic: Plus en min bij digitaal?  (gelezen 5774 keer)

peco

  • Offline Offline
  • Berichten: 105
Plus en min bij digitaal?
« Gepost op: 17 August 2017, 10:30:00 »
Beste medespoorders,

Ik ben een leek op elektra vlak, maar het volgende, kan je ook meten bij digitaal wat de plus en min draad is.
Ik moet mijn draaischijf en elders op de baan verbinden met de versterker ( Multi Muis).
Om kortsluiting te voorkomen, moet ik weten wat cq. de linker of rechterdraad  van de versterker is.
Zodat ik het kan aansluiten op de ringleiding.
Of kan dat niet bij digitaal, ik kan het hier op het forum niet vinden.

Peter
« Laatst bewerkt op: 17 August 2017, 15:21:54 door Bert van Gelder. Reden: Titel »

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: plus en min bij digitaal
« Reactie #1 Gepost op: 17 August 2017, 10:48:11 »
https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/UitlegDigitaal:

Citaat
J- en K-aansluiting aan de rails
Bij de aansluitingen van de Digitale modelbaan wordt gesproken over een J- en een K-aansluiting. De J-aansluiting is de massa en de kleur daarvan is bruin. De K-aansluiting is V-DCC, en de kleur daarvan is rood.
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: plus en min bij digitaal
« Reactie #2 Gepost op: 17 August 2017, 11:01:49 »
Bij digitaal is er, zoals 72sonett al aan geeft geen plus en min.

Makkelijkste methode om er achter te komen, is de boel in de basis goed labelen ;)

Andere methode is met een multimeter op de piepstand de juiste draad vinden.

Overigens bedenk dat het bij digitaal op een draaischijf meestal gekozen wordt om de schijf gewoon permanent van spanning te voorzien en de aanliggende sporen ook. Op die manier werken de functies zoals licht en geluid altijd. Maar omdat je de schijf 180 graden kunt draaien en is dus geen juiste manier van aansluiten. Er wordt daarom vaak een keerlusmodule (of een keerlussturing die dit doet) aangesloten op de sporen van de draaischijf om de kortsluiting op te lossen bij 180 graden draaien.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26577
    • Pagina van klaas
Re: plus en min bij digitaal
« Reactie #3 Gepost op: 17 August 2017, 11:10:23 »
De letters J en K voor de railaansluiting zijn door Lenz verzonnen voor hun DCC systeem. Bij de originele DCC is er geen echte massa, dus de tekst in de Encyclopedie is enigszins misleidend.
Digitale spanning wisselt steeds van polariteit, dus je kan geen echte plus en min aanwijzen. Wat je wel kan doen is een vergelijkende meting tussen twee spoorsecties. Meet je tussen twee aansluitende spoorstaven geen of weinig spanning, dan is de zaak goed gepoold, meet je iets in de orde van 20V, dan zit het verkeerdom.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1624
    • Dwangrail.nl
Re: plus en min bij digitaal
« Reactie #4 Gepost op: 17 August 2017, 11:15:04 »
Bij modulebanen met verschillende voedingen en samenstelling, gebruik ik vaak het Fremo Ei om de polen te controleren op de boosterscheidingen.
http://www.h0fine.com/shop/product_info.php?products_id=648

Werkt prima, en scheelt veel zoekwerk.

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: plus en min bij digitaal
« Reactie #5 Gepost op: 17 August 2017, 11:31:49 »
Kleine aanvulling op Klaas, wel meten op de AC stand. De waarde is geen echte representatie van de spanning op de rails! Maar dit is een voorbeeld wanneer een AC meting aan DCC nuttig kan zijn :)


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26577
    • Pagina van klaas
Re: plus en min bij digitaal
« Reactie #6 Gepost op: 17 August 2017, 11:42:44 »
Het ei van Fremo kende ik nog niet, maar het is wel een interessant hulpmiddel.
Ik heb zelf jaren geleden een blokje gemaakt wat ik nog steeds gebruik. Daar zitten twee leds in om bij 2-rail analoog te zien aan welke kant de plus zit. Leg je dat op een spoor met digitale spanning, dan lichten beide leds op. Het Fremo ei is daarop een nuttige uitbreiding.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 1004
  • Metrop-Märklin
Re: plus en min bij digitaal
« Reactie #7 Gepost op: 17 August 2017, 12:27:05 »
Het is een open deur, besef ik.  ;D
(maar ik loop qua kennis wat achter op sommige gebieden)

Het Fremo Ei geeft ook mij (als analoog rijder) inzicht in de digitale werking: het DCC signaal zit of op de linker spoorstaaf of op de rechter spoorstaaf, als het goed is bij 2-rail gebruik. Of beter verwoord: het DCC signaal zit op de ene spoorstaaf "in fase" (=taal) en op de andere spoorstaaf "in tegenfase" (=wartaal).   ;D

Het Fremo Ei gebruik je om vast te stellen of het nog steeds goed is in een bepaalde situatie. Dat DCC-gegeven is dus iets anders dan DC -plus en DC-min, en dat verschil uit zich bij alle keerlussituaties (en overgangen tussen boosters), en het gevolg ervan is dan de enige overeenkomst tussen DCC en DC, maar de aanpak verschilt meestal fundamenteel.

Vandaar dat sommige analoge oplossingen voor keerlussen ook digitaal werken: bij een 180 graden draaibeweging pool je analoog de linker en de rechter spoorstaaf (van het spoor waarop je terecht komt) zonodig (keerlus, draaischijf, e.d.) om, en daarmee dus ook het DCC-signaal in een hybride baan (baan met analoge+digitale blokken).

Deze uitleg geeft meer inzicht in de logica dan de werkwijze (bijvoorbeeld het consequent vasthouden aan bedrading kleurcodes en het inzetten van keerlusmodules). De encyclopedie kan misschien nog wat aangepast op dit punt?
« Laatst bewerkt op: 18 August 2017, 09:40:08 door Te 2/2 »
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: plus en min bij digitaal
« Reactie #8 Gepost op: 17 August 2017, 12:46:35 »
het DCC signaal zit of op de linker spoorstaaf of op de rechter spoorstaaf, als het goed is bij 2-rail gebruik.
Nauwwww, nee ;D Je hebt gewoon beide staven/draden nodig om het signaal over te krijgen (net als altijd bij elektriciteit). En hoe je er naar kijkt kan verschillen maar in de basis bevatten beide staven hetzelfde signaal maar omgekeerd van elkaar :)

Dat omgekeerde maakt dan ook dat je na een booster scheiding je het signaal weer hetzelfde wilt hebben als ervoor. Anders heb je, net als een scheiding op een analoge (2-rail/DC) baan terwijl je trafo's in tegengestelde rijrichting hebt staan, gewoon kortsluiting.

Naar mijn idee is gewoon consequent labelen/kleurcodere, of op een tekening met een stift een spoorstaaf volgen, nog steeds het meeste inzicht. :angel:


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Bert Mengerink

  • SPOOR1HOBBY
  • Offline Offline
  • Berichten: 484
  • Het liefste stoom in module vorm
Re: plus en min bij digitaal
« Reactie #9 Gepost op: 17 August 2017, 13:47:00 »
Het Fremo-ei is ook uitgevonden voor module-banen, waar het steeds weer anders is en je toch wel eens keerlussen, etc tegenkomt. Het is dan ook belangrijk hoe de kabels van de verschillende modules gelabeld zijn en van de juiste kleurcodering voorzien.
Groeten,
Bert Mengerink

Er is altijd tijd om iets nieuws te beginnen.
Veel succes met de hobby.

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: plus en min bij digitaal
« Reactie #10 Gepost op: 17 August 2017, 13:56:54 »
Citaat van: Klaas Zondervan
... Bij de originele DCC is er geen echte massa ... misleidend.
Digitale spanning wisselt steeds van polariteit, dus je kan geen echte plus en min aanwijzen.
Ow... dus het is niet zo dat de + en - wisselen tov een nul (massa)?
De nul zit ergens tussen + en -, als er geen nul is kun je ook niet spreken van een + en -.

Ik dacht dat je één rail de nul noemt en de blokspanning op de andere rail varieerde van + naar -.
« Laatst bewerkt op: 17 August 2017, 14:00:24 door 72sonett »
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26577
    • Pagina van klaas
Re: plus en min bij digitaal
« Reactie #11 Gepost op: 17 August 2017, 14:05:32 »
als er geen nul is kun je ook niet spreken van een + en -.
Jawel hoor, + en - ten opzichte van elkaar.
Aan een batterij zit toch ook een + en een -, maar waar zit dan de massa?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: plus en min bij digitaal
« Reactie #12 Gepost op: 17 August 2017, 14:23:14 »
Spanning staat altijd ergens over. Zeggen dat op een enkele draad 12V staat heeft dan ook alleen betekenis als je weet wat de referentie daarvoor is, vaak de massa/ground/GND genoemd. Vaak wordt hier (impliciet) de meest gemeenschappelijke draad, of de meest negatieve (ten overstaan van alle andere draden), of de draad precies in het midden (weer teven overstaan van alle andere) voor gepakt. Bij common ground boosters zou dat, zoals de naam ook al zegt, makkelijk de gemeenschappelijke railstaaf kunnen zijn. Maar veel boosters hebben geen referentie met elkaar dus geen gemeenschappelijke draad. Dus wat kies je dan als referentie? :police:

Dit is eigenlijk hetzelfde "probleem" als met bruggelijkrichters. Maar vaak wint daar de meest negatieve (of de center bij "symetrische"voedingen :angel:) maar het is en blijft een keuze om het makkelijk te maken.

Je kan dus op twee manieren naar DCC kijken. (Nog wel veel meer maar twee gebruikelijke manieren ;D) Of je kiest een van de twee spoorstaven als referentie. De andere staaf zal nu symmetrisch (zowel in tijd als spanning) positief of negatief zijn. De staaf zelf natuurlijk 0V (referentie met zichzelf). Andere manier is vanuit het laagste referentiepunt (vaak de GND van de stuurelektronica). Dan zal wisselend (symmetrisch in tijd) de ene staaf positief zijn en de andere 0V.

En bij een batterij, tja, we zeggen dan wel "de spanning van de batterij is 1,5V" maar eigenlijk bedoelen we "de spanning over de batterij van + ten overstaan van - is 1,5V". Weer een impliciete keuze dus.

Net hoe je het kiest dus ;D


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

peco

  • Offline Offline
  • Berichten: 105
Re: plus en min bij digitaal
« Reactie #13 Gepost op: 17 August 2017, 15:22:15 »
Wat Timo zegt:
Makkelijkste methode om er achter te komen, is de boel in de basis goed labelen.

Dit lijkt mij de gezondste oplossing, goed opletten, dan kan er eigenlijk niks fout gaan, alhoewel...........wie werkt maakt fouten.
En voor de draaischijf een keerlusmodule.

Dank jullie voor de reacties.

Peter

Dirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 905
Re: Plus en min bij digitaal?
« Reactie #14 Gepost op: 17 August 2017, 15:40:25 »
iemand een idee waar ik zo'n ei kan kopen? Fremo heeft die niet meer, of een schemaatje dat ik op een gaatjesbordje kan plaatsen.

mvg

Dirk
2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.