Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 20:19:02
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door RobbertJan
Vandaag om 20:14:08
Grootspoor in Frankrijk door Benjamin92
Vandaag om 20:11:12
Met welke tang knip je verenstaal? door cor_b
Vandaag om 19:58:14
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door roco
Vandaag om 19:57:36
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 19:47:07
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 19:21:26
De fabriek - Spoor 0 door Huup
Vandaag om 19:17:06
Terugverende koppeling door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:07:39
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 18:38:50
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
Vandaag om 17:05:24
't Boemeltje door bask185
Vandaag om 16:38:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
Vandaag om 15:46:25
LS Models CIWL LX slaapwagens door willyTEE
Vandaag om 15:33:50
booster vraag door Montanbahn
Vandaag om 14:35:52
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
Vandaag om 14:34:05
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:07:46
Her-(her-)beginnen door Montanbahn
Vandaag om 13:29:49
Vreemd probleem door Treintje_komt_zo
Vandaag om 13:14:28
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:02:05
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
Vandaag om 12:41:02
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 12:41:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 12:37:12
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 12:22:25
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Montanbahn
Vandaag om 11:43:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 11:09:35
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 10:46:10
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Vislijn
Vandaag om 10:35:31
Wat was jullie allereerste loc? door AdLoc
Vandaag om 10:28:24
Modelbaan Beltheim. door Bertje B
Vandaag om 10:10:38
  

Auteur Topic: Maximale rijspanning Trafo halveren  (gelezen 9872 keer)

Bjor

  • Offline Offline
  • Berichten: 509
Re: Maximale rijspanning Trafo halveren
« Reactie #30 Gepost op: 06 January 2018, 17:55:39 »
In dit draadje:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,75883.0.html
heb ik verslag gedaan van de bouw van de baan voor onze kleinkinderen. De baan was met de Kerstdagen en de jaarwisseling een groot succes. De jongens vonden het fantastisch!

Minder was dat de snelheidsbegrenzers met 1A diodes het daarna hebben begeven. Blijkbaar toch te licht. Ik heb inmiddels 3A diodes in huis en maak twee nieuwe printjes en dan kunnen de mannen zich weer uitleven.
En LEDss aansluiten op wisselspanning bleek toch ook niet zo'n goed idee. Op Nieuwjaarsdag gaven de ledjes in de seinpalen een voor een de geest. Inmiddels heb ik daarvoor een oude 5V telefoonlader bestemd en heb ik nieuwe leds in huis. Dat komt dus wel goed.

Ben
Liefhebber van de Deutsche Reichsbahn Gesellschaft in tijdperk II in N en verder van alles dat met model- en grootspoor te maken heeft.

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3450
    • Mijn van-alles website
Re: Maximale rijspanning Trafo halveren
« Reactie #31 Gepost op: 06 January 2018, 22:38:12 »
Het lijkt me sterk dat wisselspanning alleen zo snel de oorzaak van het doorbranden van de LEDs is geweest: menig modelbaan is er mee uitgerust (dat kun je zien aan de vele filmpjes op internet, waarbij interferentie tussen de LEDs en camera duidelijk zichtbaar is)

Weet je zeker dat je niet een theoretische waarde voor de voorschakelweerstand hebt genomen waardoor de stroom gewoon veel te hoog is? Min of meer hetzelfde maar, is de wisselspanning gewoon niet hoger dan je denkt? Vergeet niet dat je bij wisselspanning een effectieve en topwaarde hebt. De topwaarde is ongeveer 1,4 maal hoger dan de effectieve waarde!

Bjor

  • Offline Offline
  • Berichten: 509
Re: Maximale rijspanning Trafo halveren
« Reactie #32 Gepost op: 06 January 2018, 23:05:27 »
Menno,

Dat zou kunnen, want de leds komen uit mijn rommeldoos waarin er een stel lagen die ik in de loop der tijd uit oude pc's e.d. had gesloopt. Inmiddels heb ik nieuwe gekocht, met een weerstandscalculator de juiste weerstandwaarde berekend (560 Ohm) en gebruik ik toch maar gelijkstroom. Die voeding had ik toch liggen.

Ben
Liefhebber van de Deutsche Reichsbahn Gesellschaft in tijdperk II in N en verder van alles dat met model- en grootspoor te maken heeft.

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26685
    • Pagina van klaas
Re: Maximale rijspanning Trafo halveren
« Reactie #33 Gepost op: 06 January 2018, 23:28:06 »
....(dat kun je zien aan de vele filmpjes op internet, waarbij interferentie tussen de LEDs en camera duidelijk zichtbaar is)
Kan ook komen doordat enkelzijdige gelijkrichting is toegepast zonder afvlakking.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3450
    • Mijn van-alles website
Re: Maximale rijspanning Trafo halveren
« Reactie #34 Gepost op: 07 January 2018, 00:18:47 »
Inmiddels heb ik nieuwe gekocht, met een weerstandscalculator de juiste weerstandwaarde berekend (560 Ohm) en gebruik ik toch maar gelijkstroom. Die voeding had ik toch liggen.
Je kunt daar het beste een beetje mee oppassen. Het zal echt niet de eerste keer zijn dat je met een berekende waarde op maximale stroom in de praktijk veel hoger uitkomt. Ik ben er laatst, zelfs met een conservatieve waarde van de stroom (12 mA in plaats van 20 mA) lelijk de mist mee ingegaan toen de stroom veel en veel te hoog bleek. Bleek de LED toch een beduidend lagere doorlaatspanning te bezitten dan ik dacht.

@ Klaas: dat kan natuurlijk ook. Het probleem verandert er niet door en wordt (voor de LED) zelfs nog erger ;)

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26685
    • Pagina van klaas
Re: Maximale rijspanning Trafo halveren
« Reactie #35 Gepost op: 07 January 2018, 09:11:27 »
Menno, die laatste opmerking begrijp ik niet.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Bjor

  • Offline Offline
  • Berichten: 509
Re: Maximale rijspanning Trafo halveren
« Reactie #36 Gepost op: 07 January 2018, 11:00:31 »
Je kunt daar het beste een beetje mee oppassen. Het zal echt niet de eerste keer zijn dat je met een berekende waarde op maximale stroom in de praktijk veel hoger uitkomt.

Menno,
Bedoel je dat de waarde die de fabrikant opgeeft wel eens niet kan kloppen? Daar is dan weinig aan te doen, anders dan andere - goede - leds kopen lijkt me.
Zoals ik al schreef waren de ledjes afkomstig van oude pc's e.d. en de spanning over de leds en de stroom waren niet bekend.

Ik heb de gegevens van de nieuwe  er nog even bijgepakt. Die 560 Ohm uit mijn vorige bericht klopte niet. Die zitten nu in de baan bij de seinen die defect zijn geraakt.
Bij nieuwe rode en groene leds die ik heb gekocht heb ik de weerstand als volgt berekend:
Voedingsspanning: 9V
Spanning over de led: 2,2V, resp 2,25V
Stroom door de led: 25mA
Berekende weerstandswaarde: 270, resp 272 Ohm
Te gebruiken weerstand: 330 Ohm

Ik heb even een ledje aangesloten op de 9V voeding en met een 330Ohm weerstand en het ledje brandt niet te fel en niet te zwak. Probleem opgelost dus.  :D

Ben



 
« Laatst bewerkt op: 07 January 2018, 13:30:19 door Bjor »
Liefhebber van de Deutsche Reichsbahn Gesellschaft in tijdperk II in N en verder van alles dat met model- en grootspoor te maken heeft.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Maximale rijspanning Trafo halveren
« Reactie #37 Gepost op: 12 January 2018, 11:25:35 »
Nouwwww, dan zit je aardig krap ;) Ten eerste omdat 25mA voor de meeste leds echt het absolute maximum is. Voor stabiel gebruik wil je daar dus echt nooit overheen. Daarmee zegt de fabrikant, "bij meer dan 25mA kan het direct afgelopen zijn met de led". In de regel wordt 20mA dus gezien als bruikbaar maximum. Daarnaast houdt je geen marges afgezien van het afronden. Maar als je 270Ω had gebruikt en de spanning was 9,5V geworden samen met de tolerantie van de weerstand had het zomaar al 28mA kunnen zijn.

En als je moderne ledjes gebruikt geven deze echt heeeeeeeel veel licht bij 20mA. Meer dan je gemiddeld nodig hebt op de modelspoorbaan.

Samengevat, ik zou zelf niet het risico willen lopen. Ik zou voor 500Ω of meer gaan. :police:


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3982
Re: Maximale rijspanning Trafo halveren
« Reactie #38 Gepost op: 12 January 2018, 11:38:23 »
 Dit bericht over leds kan weg.
« Laatst bewerkt op: 13 January 2018, 13:55:22 door Peter Kleton. Reden: Bericht was teveel afgedwaald »
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Bjor

  • Offline Offline
  • Berichten: 509
Re: Maximale rijspanning Trafo halveren
« Reactie #39 Gepost op: 12 January 2018, 12:37:28 »
@ Timo,

Wat bedoel je met " moderne" LEDs? Ik heb deze gemonteerd:
https://www.budgetronics.eu/index.php?action=article&aid=11743&group_id=10000010&lang=NL
5mm in doorsnede, dus geen SMD ledjes, want die branden heel fel; dat weet ik.
De 5mm leds kunnen volgens de weerstandscalculator met 272 Ohm toe, ik gebruik dus een 330Ohm weerstand en de LED brandt zeker niet fel.
Hoe kom jij dan bij >500Ohm? Dat is bijna 2x zo veel? 

Ben
Liefhebber van de Deutsche Reichsbahn Gesellschaft in tijdperk II in N en verder van alles dat met model- en grootspoor te maken heeft.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Maximale rijspanning Trafo halveren
« Reactie #40 Gepost op: 12 January 2018, 13:24:14 »
Weerstand waarde verhogen zal altijd tot vermindering van het licht leiden ;) Maar dat effect is niet lineair. Daarnaast zien wij licht niet lineair. Gevolg, je moet (mag ;)) de stroom enorm knijpen.

Heeft overigens niets met de behuizing te maken. Ook moderne ledjes met een niet heldere behuizing kunnen (en in de regel zullen) veel meer licht geven.

Wat bedoel je met " moderne" LEDs?
Nagenoeg alle nu geproduceerde ledjes. Maar een shop als dat kan best nog en oude batch hebben. Daar ze 100mcd noemen is dat waarschijnlijk het geval. Zou me niets verbazen als ze 10+ geleden geproduceerd zijn. Dat verklaard ook waarom je ze niet zo fel vindt. 8)

dus geen SMD ledjes, want die branden heel fel; dat weet ik.
Heeft dus niets met de behuizing te maken. Alleen vroeger maakte ze (nagenoeg) geen SMD dus de kans dat een SMD led dus modern is is wel nagenoeg 100% ;D

Hoe kom jij dan bij >500Ohm? Dat is bijna 2x zo veel? 
De 5mm leds kunnen volgens de weerstandscalculator met 272 Ohm toe, ik gebruik dus een 330Ohm weerstand en de LED brandt zeker niet fel.
Hoe kom jij dan bij >500Ohm? Dat is bijna 2x zo veel? 
[/quote]
Aangezien de webshop geen datasheet geeft maar wat specificaties "uit zijn duim zuigt" ga ik liever uit van 2V spanningsval (daar 2,25V waarschijnlijk de maximale spanningsval is). Daarnaast van max 15mA om marge te hebben. Je zou nog 20mA kunnen doen maar zoals ik al aan gaf, de genoemde 25mA is echt het absolute maximum, niet het bedrijfsmaximum. (7V - 2V) / 15mA = 466Ω => 500Ω

Maar aangezien je waarschijnlijk oudere ledjes hebt zou ik (tot) 20mA rekenen (met 2V spanningsval). Maar bedenk wel dat een beetje meer voedingsspanning dan al wel voorbij de 20mA kan gaan.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3982
Re: Maximale rijspanning Trafo halveren
« Reactie #41 Gepost op: 12 January 2018, 14:38:42 »
Dit bericht over leds kan weg.
« Laatst bewerkt op: 13 January 2018, 13:56:19 door Peter Kleton »
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Bjor

  • Offline Offline
  • Berichten: 509
Re: Maximale rijspanning Trafo halveren
« Reactie #42 Gepost op: 12 January 2018, 17:10:25 »
Peter,

Ik snap niet goed wat je hiermee wilt zeggen. (Maar dat kan ook aan mij liggen  :P) Reageer je nu op de hiervoorstaande opmerkingen, of stel je iets anders aan de orde? In dat laatste geval is het handiger als je die in een nieuw draadje zet.

Ben
Liefhebber van de Deutsche Reichsbahn Gesellschaft in tijdperk II in N en verder van alles dat met model- en grootspoor te maken heeft.

Bjor

  • Offline Offline
  • Berichten: 509
Re: Maximale rijspanning Trafo halveren
« Reactie #43 Gepost op: 12 January 2018, 17:17:01 »
@Timo,

Ik kan dus niet uitgaan van de juistheid van de opgaven van de leverancier. Heel fijn voor mensen met (zeer) beperkte elektronicakennis zoals ikzelf.   ::) Dank dat je me daar op wees. Het zou vervelend zijn als de seinen het weer zouden begeven. Mijn kleizoons zijn er juist dol op. Leuk om de trein van je broertje te laten stoppen en die van je zelf groen licht te geven. De teleurstelling was groot toen bleek dat ze het niet meer deden.

Maar gelukkig heb ik ook 560Ohm weerstanden, dus die zet ik er in. De lichtopbrengst is iets minder, maar het is nauwelijks waarneembaar.

Ben
Liefhebber van de Deutsche Reichsbahn Gesellschaft in tijdperk II in N en verder van alles dat met model- en grootspoor te maken heeft.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3982
Re: Maximale rijspanning Trafo halveren
« Reactie #44 Gepost op: 12 January 2018, 21:29:16 »
 Dit bericht kan weg ,Ben had gelijk. :D
Groeten ,
Peter
« Laatst bewerkt op: 13 January 2018, 13:57:26 door Peter Kleton »
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen