Google+
Doel:€250.00
Donaties:€124.14

Per saldo:€-125.86

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 12-08-2017
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Grote baan in spoor 1 door Wies
Vandaag om 09:59:09
Depot door Sobat Kras
Vandaag om 09:56:14
Stuurstandrijtuig voorzien van een functiedecoder door henk
Vandaag om 09:55:51
Trekduw Beneluxtrein door Jeroen Water
Vandaag om 09:45:05
Modelspoorgroep Haarlemmermeer: Wie zijn wij en waar zijn we mee bezig. door Ronald Koerts
Vandaag om 09:36:36
Miniversum Boedapest door mikeya
Vandaag om 09:34:08
HTM tram 265 in Lego door Sven
Vandaag om 09:27:05
Oosterbeekbrug bis door Falcon10
Vandaag om 09:17:35
NS 413 Grote Sik van Dutzrail door Met een sik
Vandaag om 09:05:14
BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338 door 44
Vandaag om 09:00:33
Toon hier je nieuwe (model) spooraanwinst(en)... door MDK193
Vandaag om 08:45:49
BMB 00-modulebaan, Scenery door Merlin674
Vandaag om 08:41:56
Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: “Bahnhof Poggendam door JaJo
Vandaag om 07:35:47
Bouw GTL-8 kit van WEKRA door Sven
Vandaag om 07:28:51
Raadplaatje door dennie
Vandaag om 03:46:30
Digikeijs DR5000 Centrale, productbeschrijving door Geert-Jan van Nimmerdor
Vandaag om 00:34:43
Maximale rijspanning Trafo halveren door Te 2/2
Vandaag om 00:11:18
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
16 augustus 2017, 23:57:35
Schakeling voor kleurkeuze leds door Timo
16 augustus 2017, 23:36:54
Wat betekent wat bij de ICR's..? door Jeanne
16 augustus 2017, 22:49:12
Power 4 aansluiten op TwinCenter, probleem na inschakelen door richardvandijk
16 augustus 2017, 22:43:00
Without automatisch door könings
16 augustus 2017, 22:33:14
Eerste baanplan spoor N door jandcargo
16 augustus 2017, 22:25:52
Bouw van een omC bij de SGB in Goes. door Paul de Goede
16 augustus 2017, 22:21:24
Terschellinger Spoor door FritsT
16 augustus 2017, 22:16:55
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
16 augustus 2017, 21:58:29
VERPLAATST: stuurstand rijtuig voorzien van een functiedecoder door Reinout van Rees
16 augustus 2017, 21:52:30
Van Swarzach naar Swarzburg door nkob
16 augustus 2017, 21:49:01
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
16 augustus 2017, 21:36:37
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Floris
16 augustus 2017, 20:48:41

Auteur Topic: De Vallei - Barneveld Dorp  (gelezen 507 keer)

Geert Kraai

• Offline Offline
    • De Vallei
De Vallei - Barneveld Dorp
« Gepost op: 11 augustus 2017, 21:34:51 »
Hallo allemaal,

In de afgelopen jaren ben ik regelmatig aan het plannen en schetsen geweest, dat resulteerde in mooie plannen voor modelbanen. Hier en daar staan op het forum wat topics daarover. Over het algemeen te ambitieus voor de ruimte en tijd die ik heb. Ik ben dus opnieuw begonnen. Geinspireerd door oude ansichtkaarten van mijn woonplaats Barneveld. Een leuk station aan een rustige lokaalspoorlijn.

De Vallei
Mijn modelbaan krijgt de naam "De Vallei" mee en beeldt een stukje uit van de spoorlijn Ede SS - Barneveld - Nijkerk. Beter bekend als de Kippenlijn. Aan het einde van de 19e eeuw waren de spoorlijnen in ons land enorm in opkomst. Zo onstond ook de idee dat er behoefte was aan een spoorwegverbinding door de vallei. De dorpen Ede, Lunteren en Barneveld lagen nét tever van elkaar vandaan om dat af te leggen met de traditionele middelen, zoals paard en wagen. Een trein zou voorzien in die mogelijkheid, tot het bezoeken van de eiermarkt in Barneveld bijvoorbeeld. Bovendien zou de aansluiting met Nijkerk resulteren in de mogelijkheid voor overslag naar schepen.

Al met al bleef het een rustig lijntje met boemeltjes en bescheiden goederenvervoer (hout, zand, eieren en pluimvee). Leuk artikeltje hierover: http://www.ad.nl/amersfoort/kippenlijn-was-van-groot-belang~a166b078/

Station Barneveld-Dorp
Op mijn modelbaan ligt de focus op station Barneveld Dorp. Dit station was het belangrijkste station op de lijn en bevatte naast wat laad-/lossporen ook een locloods. In de loop der jaren groeide het station en later werden er weer delen gesaneerd. Rond het station waren bedrijven gevestigd met name gericht op veevoer (o.a. de cooperatie), een houtzagerij, kolenhandel, de molen en de eierbeurs.

Met het sporenplan, materieel en de invulling van industrie houd ik me niet helemaal aan het origineel, maar het is de bedoeling dat Barneveld erin herkend wordt. Qua materieel richt ik me meer op tijdperk III, terwijl het sporenplan dateert uit 1913. Dat is de tekening die de meest uitgebreide situatie van het station bevat.

De sfeer was ongeveer zo:

Het plan
De ruimte die ik nu heb is op zolder, de lange zijde 5,5 meter, met over een korte zijde 3 meter. De vorm wordt dus een omgekeerde L. Het station wordt gesitueerd op 3 modules van 120 x 60cm. Richting Nijkerk is voorlopig doodlopend en richting Lunteren maak ik een hoekmodule met aansluitend een zichtbaar schaduwstation van 6 opstelsporen. In de toekomst wil ik middels verwijderbare keerlussen en een "zwevend spoor" achter de modules langs ervoor kunnen zorgen dat ook rondgereden kan worden. Schaal H0, rails is Roco Line.

Het sporenplan:
Het sporenplan is gebaseerd op tekeningen uit HUA (Het Utrechts Archief). Ik heb een kleine afwijking, in het echt takthet spoor naar de Cooperatie vanaf het bovenste spoor naar boven af, dus van de module af. Ik heb ervoor gekozen die naar rechts af te laten takken.

De lengte is ongeveer op schaal, de geometrie wijkt natuurlijk iets af van het echt, dus de wissels liggen - met name bij de locloods en losweg - nét iets anders.

De Bouw
Inmiddels ben ik gestart met bouwen. De modules staan, tegen elkaar geschroefd met balkjes als poten. Omdat ik niet zo'n held ben met houtbouw wil ik dit voorlopig zo laten, en de modules voor zover ik die los wil halen, de multiplex plaat nog los op het frame laat liggen. Bovenop het frame dus een multiplex plaat van 12mm met daarbovenop een laag piepschuim van 2cm, zodat ik hoogtevariaties kan aanbrengen. Daarbovenop worden de sporen gelegd en gelijmd.

Momenteel ziet het er ongeveer als volgt uit:

Overzicht van de stationsmodules:

Schaduwstation:

Vandaag bij de Karwei de piepschuim platen gehaald, die staan ook klaar.

Groet,
Geert
Schaal H0 - NS tijdperk IV-V. Met hier en daar wat verdwaalde modellen uit andere tijdperken / landen.

hooidonk

• Offline Offline
Re: De Vallei - Barneveld Dorp
« Reactie #1 Gepost op: 11 augustus 2017, 22:16:50 »
Mooie start, Geert!  (y)

Ik kom gauw een keer kijken.
Het aanrechtbaantje: van Gasfornuis Noord tot Gootsteen CS

Geert Kraai

• Offline Offline
    • De Vallei
« Reactie #2 Gepost op: 11 augustus 2017, 22:20:46 »
Doen  ;D
Schaal H0 - NS tijdperk IV-V. Met hier en daar wat verdwaalde modellen uit andere tijdperken / landen.

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
« Reactie #3 Gepost op: 13 augustus 2017, 14:02:33 »
Grappig hoeveel goederenaansluitingen er op zo'n stationnetje zijn. Dat had ik niet direct verwacht.

Leuk effect vind ik dat het emplacement nog een eentje "naar rechts doorloopt" terwijl de perronsporen al "klaar" zijn. Daardoor lijkt het emplacement visueel lekker ruim opgezet.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)