Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:00:18
Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm? door 1200blauw
02 August 2025, 22:42:50
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door wob
02 August 2025, 22:30:44
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door hervé
02 August 2025, 22:20:42
Aachenau West door wob
02 August 2025, 22:20:42
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
02 August 2025, 22:12:27
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
02 August 2025, 22:11:47
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
02 August 2025, 21:56:06
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
02 August 2025, 21:55:45
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Stefan88
02 August 2025, 21:50:34
't Boemeltje door RobVille
02 August 2025, 21:36:12
Ronald doet de Fork Challenge! door Frank 123
02 August 2025, 21:24:59
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
02 August 2025, 20:24:06
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
02 August 2025, 20:21:24
Mooi weer om buiten te spelen door Karben
02 August 2025, 20:10:33
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Sofie
02 August 2025, 19:52:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
02 August 2025, 19:29:23
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
02 August 2025, 19:05:08
Vitrinekast door Frits C
02 August 2025, 19:03:57
Grootspoor in Frankrijk door ruben derks
02 August 2025, 19:00:16
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
02 August 2025, 18:41:20
Artikelen "Het matblad" door ES44C4
02 August 2025, 18:24:12
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door NS264
02 August 2025, 18:15:26
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jeroen Water
02 August 2025, 17:59:56
Fleischmann Anna ombouw. door jerrytrein
02 August 2025, 17:32:09
Raadplaatje door HIJ
02 August 2025, 17:24:22
Märklin baanplan uitprinten op ware schaal door MOVisser
02 August 2025, 17:16:11
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door BartvD
02 August 2025, 16:29:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JurS
02 August 2025, 16:17:47
zondag 17 augustus De Karel over enkelspoor door Forever Rocofan
02 August 2025, 16:03:46

Auteur Topic: Trix BR-189 cv instellingen overnemen op Esu V4.0 geeft geen goed resultaat.  (gelezen 5619 keer)

Martin Domburg

• Offline Offline
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: Trix BR-189 cv instellingen overnemen op Esu V4.0 geeft geen goed resultaat.
« Reactie #15 Gepost op: 05 August 2017, 17:19:03 »
Sorry ik ben verkeerd geinformeerd, hier zit inderdaad de Marklin in.

Excuus

Verstuurd vanaf mijn VIE-L09 met Tapatalk

Ik heb een mening, helaas uit ik die wel eens.  Ach ja beter een ster op je ring, dan een ring in je ster. Dan vallen je treinen om.

Hé een vogeltje! sorry waar ging het over?

Peter Spruit

• Offline Offline
  • SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
Re: Trix BR-189 cv instellingen overnemen op Esu V4.0 geeft geen goed resultaat.
« Reactie #16 Gepost op: 08 August 2017, 22:23:29 »
Ook ik heb enorme problemen met dit type lok en decoder.
Blijkbaar heeft marklin/trix hier een eigen afwijkende norm waardoor enkel de door marklin/trix aanbevolen decoder functioneert.
Mijn esu lopi 4 ging hier zelfs bij de eerste keer gelijk in rook op.
Op de Duitse forums vind je hier ook aardig wat info over.
De marklin 60942 ben je bijna al verplicht te gaan gebruiken voor dit type lok.
Helaas is deze decoder ook niet echt goed. Sinds ik de lok een keer op analoog gebruikt heb wil de IB hem niet meer herkennen op DCC en valt ze niet meer uit te lezen, aan te sturen of zelfs maar te resetten. Maw totaal dood maar zodra de decoder in een 3 rail lok wordt geplaatst blijkt deze daarin wel te functioneren.
Maw dus ook op zoek naar een nieuwe 60942 of een oplossing voor dit probleem wat toch typisch voor dit type van Trix lok blijkt te zijn.
Petdig1

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 09 August 2017, 12:44:40 »
Tsja, dat is het grote manco van de MTC21 connector.
Het verschil zit hem in al dan niet versterkte functie uitgangen. Als je een loc hebt waar de versterkers op de hoofdprint zitten moet je een decoder gebruiken met onversterkte uitgangen en omgekeerd.
En helaas zijn de fabrikanten daar niet altijd even duidelijk in in hun handleidingen wat je precies nodig hebt. En dan kan het wel eens fout gaan.
Gelukkig is dat met PLUX connectoren wel eenduidig.
Gr.
Eric

Bahn-AG

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 09 August 2017, 16:29:12 »
Hallo

De 22378 heeft een decoder met oversterkte AUX3/4 nodig om de schijnwerpers te kunnen activeren.
Met de Märklin 60942 decoder heb je dus geen schijnwerpers.

Je kunt er wel een Mld/3 inzetten en AUX3/4 als logisch instellen of een 60940 nemen.
Met een lokpilot moet hij echter ook gewoon goed lopen. Het probleem zit meestal in de (wat ik vind overbodige  ::)) CV52.
Zet deze eerst eens op 0 en stel hem dan af.

Bart

Peter Spruit

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 09 August 2017, 21:26:09 »
Met een Lokpilot brandt deze decoder door ! Spreek hier uit ervaring helaas. Heeft te maken met de MTC21 connector die Marklin gebruikt  en die anders is geconfigureerd dan de standaard DCC norm hiervoor.
Vraag me niet alle details ( heb ze nog wel ergens liggen ) maar blijkt een gekend probleem te zijn.   Anders had ik allang in mijn lok terug een Lopi geinstalleerd.
Op het Stummi forum vind je hierover ook wel het een en ander  geschreven.
Mvg
Peter
Petdig1

henk

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 09 August 2017, 21:46:20 »
Volgens de 21mtc-normering (nem660) mogen aux3 en hoger met maximaal 0,5 mA door de lok worden belast. Als die uitgangen op de decoder zijn versterkt, voldoet de decoder volgens mij nog steeds aan de norm. Maar een lok die ervan uitgaat dat die uitgangen zijn versterkt en meer stroom vraagt dan die 0,5 mA, voldoet niet aan de norm. Zie tabel onderaan pagina 4 en toelichting oplagina 5.

https://www.morop.eu/downloads/nem/de/nem660_d.pdf

Staat er op de doos of de handleiding eigenlijk mtc21 of zoiets als 21-polige stekker?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Bahn-AG

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 09 August 2017, 22:43:05 »
Met een Lokpilot brandt deze decoder door ! Spreek hier uit ervaring helaas.

Hallo

Ju zult hem wel fout erop gestoken hebben. Hetzij verkeerd om, of een pootje verschoven.

Een decoder of printplaat gaan niet stuk van de foute combinatie versterkt/onversterkt.
De 189 waar we het hier over hebben heeft de TTL 5V nodig om de transistoren van de schijnwerpers in geleiding te kunnen brengen.
Een versterkte uitgang trekt deze torren naar GND, waardoor je lichtjes het niet zullen doen.

Wat MTC betreft...volgens mij is ESU zo ongeveer nog het enige merk dat met onversterkte AUX3 en 4 werkt. ;D

Bart
« Laatst bewerkt op: 09 August 2017, 22:45:19 door Bahn-AG »

Teun60

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 09 August 2017, 23:23:21 »
Doehler & Haass (door Martin aanbevolen op de vorige pagina) heeft MTC21-versies met en zonder versterkte AUX3/4.
http://doehler-haass.de/cms/pages/produkte/fahrzeugdecoder/dh21a.php

« Laatst bewerkt op: 09 August 2017, 23:24:59 door Teun60. Reden: (link toegevoegd) »
Met vriendelijke groet,
Teun

henk

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 10 August 2017, 07:12:53 »
Maakt ook niet uit. Door de maximale belasting van 0,5 mA volgens norm is het al of niet versterken van aux3 en hoger op de decoder in feite facultatief. Als het niet werkt, is het altijd de lok die niet aan de mtc21 norm voldoet. Bij meerdere Trixmodellen is dat linksom of rechtsom het geval. Vermoedelijk omdat het model oorspronkelijk voor Märklin was ontworpen. Bij het drierailmodel plaatst Märklin de juiste decoder en is de norm minder belangrijk. Vaak staat op de Trixdoos dan ook niet het mtc21-logo.

Niet dat je daar als lokeigenaar veel mee opschiet. Toch handig zo'n forum om te achterhalen welke decoders bij je Trixmodel wel werken.

Ben

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 10 August 2017, 08:16:58 »

Doehler & Haass (door Martin aanbevolen op de vorige pagina) heeft MTC21-versies met en zonder versterkte AUX3/4.

ESU heeft die keuze ook. Maar dat is niet het probleem.

Gr, Ben.

henk

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 10 August 2017, 08:37:56 »
Nee, de vraag ging over rijeigenschappen.
Trix zal toch wel een advies geven in de gebruiksaanwijzing? Altijd uit de eigen stal natuurlijk, maar als dat het probleem oplost.

Ben

• Offline Offline
« Reactie #26 Gepost op: 10 August 2017, 08:42:04 »
Zekers. ;)

In de gebruiksaanwijzing van de Trix loc staat dat er een Marklin 60942 (inmiddels opgevolgd door 60972) in zou moeten.

HansKarel

• Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 10 August 2017, 09:02:16 »
Ja precies, er moet een 60942 in...en dan zal ik toch echt wel schijnwerpers hebben dunkt me.
Maar ik laat t voorlopig even zo. De loc rijdt in 90 procent van de snelheden prima.
V.w.b. die CV52. Die stel ik hier niet op 0 maar zet m wel een stuk naar beneden en experimenteer dan verder.
Ondertussen kijk ik nog uit naar een normaal geprijsde 60942, gewoon om uit te proberen.
Overigens kan Trix het allemaal best want mijn Trix Vincent van Gogh (af-fabriek digitaal sound) kan zich qua rij-eigenschappen prima meten met de Esu V4.0 Roco's hier aanwezig.
En de metalen tandwieltjes...het nylon of ander hard kunststof spul van Roco zal best goed zijn maar dit voelt kwalitatief beter, maar off-topic.

Peter Spruit

• Offline Offline
« Reactie #28 Gepost op: 10 August 2017, 09:16:01 »
Hierbij kopie van mijn correspondentie met Mä/Trix hierover in 2013

Enfin lees zelf maar : ( wel in het Engels )

Oh ja...voor goede orde.. ik ben geen anti-marklinist en heb dus niets tegen MATRIX, 3 rail systeem rijders of wat dan maar ook. Had op dezelfde manier gereageerd als ik me in de zak gezet voel bij om het even ander merk dat probeert de boel te verdraaien omdat ze onduidelijke info hebben gegeven.

En laat de rest maar een tip wezen waar anderen hopelijk niet intrappen al vrees ik gezien de vele reacties ook op andere fora dat er nog menigeen zal vloeken als men een gewone decoder in een moderne Trix wil plaatsen.

"Quote :

Van: Service@maerklin
Verzonden: donderdag 7 februari 2013 17:05
Aan: Peter Spruit
Onderwerp: AW: Complaint on Trix 22636 + 22633 E- loc Crossrail Reihe BR 185.5

Dear Mr. Spruit,

in our user manuals we tell you an decoder, which you can use. If you decide to take another decoder, you have to ask this company, whether you can use this version or not.

Sincerely yours,

Your Maerklin Customer Service

Frank Mayer

Gebr. Maerklin & Cie. GmbH
Customer Service

Von: Peter Spruit
Gesendet: Mittwoch, 6. Februar 2013 13:26
An: Service Märklin
Betreff: RE: Complaint on Trix 22636 + 22633 E- loc Crossrail Reihe BR 185.5

Good afternoon Mr Mayer

I do not fully agree on this.

It is not a matter about who developed certain norms but realy a matter about  informing  the consumer about this.

That Marklin is  using specific developed norms for their 3-rail system is know.  

But in this case  we  are speaking about  a 2-rail product under the brandname Trix.

In the digital 2 rail system the MOROP norm is the standard norm where apparently you are defining other specifications to this norm.

For instance  the norm NEM 660 is  described as  :

--Die NEM 660 - Elektrische Schnittstelle 21MTC definiert eine einheitliche Schnittstelle namens 21MTC zum sicheren und schnellen Einbau oder Austausch von Elektronikbaugruppen. Sie besitzt den Status einer Empfehlung—

Under Morop for instance the  exits of  Aux3/4  are marked to be max 0,5mA.  

However under the  NMRA standards this can be a regular  exit  with a higher output!    

The  Trix version therefore  is  apparently as per  NMRA standard  and not conform the  21MTC Morop norm and  this  is giving problems with consumers who in good  faith install a standard 21MTC decoder as per Morop norms where in addition to the standard Aux1/2 exits  for  light , you used the  Aux3/4 for this functions.

In addition I have attached a copy of the manual and  box info:

The box info only mentions the  international Morop symbol of a 21 pin connector

The manual does not give any other clear info about the  fact that the model will not properly operate with other  type of decoders and only refers to 2 Trix decoders which can be used ( meaning  21 pin decoders will be suitable )  and where even the Trix decoders mentioned are not available anymore in the trade!

The point is Mr Mayer that the info given is unwilling misleading and incomplete and thus causing frustration and damages to many 2-rail modelrailroaders.

This easily can be resolved in future to give correct info with your  models and  to have this updated.   It  would  save a lot of us  extra  costs and perhaps would lead us to keep buying Trix models as well where more and hobbyist  are complaining these  days about this type of problems occurring.

If I read for instance the  comments and complaints made on the German Stummi Forum, I think Marklin should take some  positive actions out of this.

Many users/ buyers of the  Traxx  version are  complaining about the  same problems and  incidents  I am complaining about.

Think this proves indeed that  there is a huge need of some more detailed info and  clear mentioning of  type of decoders to be used and  this must  be made clearly visuable to the consumer by mentioning this on the packaging and added leaflet .

Going  from the understanding that 2-rail modelrailers are supposed to know that marklin/trix, although offering  same standard 21 pin connecters are using  in SOME models other  configurations and standards defined by marklin/trix themselves  is  in my opinion the wrong approach and  only leading  to unpleasant situations as we have now.

Still hoping that  this feedback will be appreciated in a customer service point of view, I would be pleased to hear back and hope that we might find a solution soon for this pending claim.

Kind regards
Peter  Spruit

Van: Service@maerklin
Verzonden: dinsdag 5 februari 2013 17:14
Aan: Peter Spruit
Onderwerp: AW: Complaint on Trix 22636 + 22633 E- loc Crossrail Reihe BR 185.5

Dear  Mr. Spruit,

that isn’t right, what you are saying. We have first made this norm. We have given from the start all customers the necessary informations about this norm.If other companies have problems to make products for this norm, this isn’t our responsibility.

Sincerely yours,

Your Maerklin Customer Service

Frank Mayer

Gebr. Maerklin & Cie. GmbH
Customer Service

Von: Peter Spruit  
Gesendet: Montag, 4. Februar 2013 15:21
An: Service Märklin
Cc:
Betreff: RE: Complaint on Trix 22636 + 22633 E- loc Crossrail Reihe BR 185.5

Good afternoon Mr  Mayer

This is quite some interesting approach from the side of Marklin/Trix.

You at least confirm that  this  is a non –standard norm and  that  the  norm has been made  by Marklin/Trix  themselves without informing the consumer.  

Please  explain me then why Marklin / Trix  even does not take the responsibility to clearly mention this on their description of the modell or even on the  packaging .

In the  contrary Marklin/Trix only mentions a  21 pin connector.    Without any further  additional info or  explanation.

Is this  been done deliberatately to  upset  buyers of Trix products or what is the  idea behind  this.

Still feel that Marklin/Trix made a serious  mistake and  gave misleading  and wrong information to the customer.

With kind regards

Peter Spruit

Unquote

En verder ook nog :

Na wat na spitten op vooral de  Duitse forums blijkt  de combinatie Lopi4 met Trix Crossrail loks 22636 en 22632 (  en denkelijke met andere gelijklopende Trix modellen ) een rokende combinatie te zijn.
MA/TRIX zijn hier zelf een eigenzinnige weg ingeslagen door bepaalde zaken in hun pinconnector te wijzingen waardoor dat in alle gevallen de lokverlichting en lichtwisseling niet werk en in diverse  gemelde gevallen op bepaalde uitgangen een overbelasting optreedt met doorbranden van de  decoder tot  gevolg.
Dit probleem blijkt zich redelijk frequent te stellen en men adviseert dan ook om in dit type van trix loks geen Lopi te plaatsen .
Als geschikte decoder beveelt men een Doehler & Haas  DHP250 of specifieke Ma/Trix decoder. Ook de Zimo's zouden blijkbaar zonder problemen functioneren.
Lopi 4 kan enkel mits  men zelf enige aanpassingen maakt in de electronica om aldoende de verlichting correct gestuurd te krijgen en in de hoop dat ie ondertussen niet uit fikt.
Vraag me niet teveel technische details.... dat gaat me net iets te ver maar wil dit toch wel even delen dat er inderdaad in deze combinatie rare dingen kunnen gebeuren.
Mij heeft het 2 goede decoders gekost...     Dus men weze gewaarschuwd 
Peter

en ook nog :

Het  officiele antwoord van Ma/Trix was ook lekker " duidelijk "  en dubbelzinnig ..... ( had ze een kwaaie mail gestuurd )

The decoder from Esu is not able to support all technique in this model. We prefer a Marklin decoder 60949 for this model.
We can only tell you that this 21 pin connection ... en nu komt de  spreekwoordelijke aap uit de Marklin mouw .... is defined by us and that we are in this norm with this model.[/u]
Unquote

Maw woorden ze geven toe dat het een zelf ontwikkelde normen hebben die dus afwijken van de bij de meeste mensen gekende normen -lees reguliere - standaard 21 pins decoders en dat deze special van toepassing zijn op dit model waarbij het model dus onder normale omstandigheden enkel met de specifieke door Marklin ontwikkelde decoder goed kan functioneren.

Mvg

Peter

( ps : wel  tzt netjes van Esu de 2 opgeblazen 21MTC decoders vervangen gekregen en dat mag ook vermeld worden ! )
Petdig1

HansKarel

• Offline Offline
« Reactie #29 Gepost op: 10 August 2017, 09:20:21 »
Ja dat is helemaal waar, Timo, dat met die auto-instellingen werkt hier ook prima BEHALVE bij deze Trix...
Uiteindelijk krijg ik de beste resultaten door een Roco BR-189 automatisch te laten instellen en deze instellingen vervolgens als leidraad te gebruiken bij deze Trix 22378. (Ja uiteraard een andere motor en overbrenging).
Laat ik de Trix de auto instelling uitvoeren dan lijkt t helemaal nergens op en danst ie over de baan.