Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MrBoembas
Vandaag om 02:36:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:07:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bahnstrecke 5867 door Schachbrett
Vandaag om 00:39:27
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Schachbrett
Vandaag om 00:37:53
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Modelbaan Beltheim. door Ronald69
18 maart 2024, 23:41:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door bernhard67
18 maart 2024, 23:27:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:18:36
De Hondsrugbaan door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:17:58
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door MOVisser
18 maart 2024, 23:09:27
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Perronhoogte TP3 door Klaas Zondervan
18 maart 2024, 22:35:55
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
plaatsen bezetmelders lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:33:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
18 maart 2024, 21:30:41
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
US diorama in H0 door basjuh1981
18 maart 2024, 20:02:44
Kemlerborden (Gevi / UN nummers) ketelwagens door Falkenberg
18 maart 2024, 19:36:20
Rheinburg, TP V/VI door gdh
18 maart 2024, 19:15:56
  

Auteur Topic: Eerste baanplan spoor N  (gelezen 53573 keer)

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8471
    • Midland
Re: Eerste baanplan spoor N
« Reactie #210 Gepost op: 15 januari 2019, 09:26:23 »
De Mindtheim en Carendt filosofie probeer ik wel te doorgronden.

Zo zit er wel veel filosofie achter elke modelbaan waar je je als hobbyist vele uren mee kan vermaken en tot de mooiste modelbanen kan komen.
Ik hang mezelf ergens aan de onderste sportjes van die ladder als ik zo om heen kijk en lees hier op het forum.
Je kan leren van elkaar :)

Zo heb ik ook mijn voorkeuren.

Maar terug naar Eriks perikelen over zijn ontwerp:

Erik zit erg met het stroomkring verloop op zijn baanontwerp dus daar probeer ik een beetje rekening mee te houden.
We willen wat al eerder besproken is kortsluitingen en keerlussen in eerste instantie voorkomen.
Kan later altijd nog uitgebouwd worden.



Dit is zijn eigen Schaduwstationsontwerp.
Naar ik begrijp ligt dit er deels al in.
Dat moet Erik maar aangeven of dat klopt.



Bovenstaande is wat ik ervan gemaakt heb.
Ik geef de rails een duidelijke kleur zodat het verloop goed te volgen is.
Dit is nog binnen de opgegeven maten 1,90 mtr x 1,50 mtr in N-schaal.

Ik heb het schaduwstation onderverdeeld in links verkeer wachtspoor en rechts verkeer wachtspoor


Over een dag of wat het stationsdeel.

Gr Koen.



« Laatst bewerkt op: 15 januari 2019, 09:39:57 door NS264 »
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

nkob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2055
Re: Eerste baanplan spoor N
« Reactie #211 Gepost op: 15 januari 2019, 11:18:30 »
filosofie is herkenbaar ,al bouwend groei je in je baanwereld
Op papier creeer ik een idee ,een fantasiewereld ,een soort3D iets wat al bouwend er opeens heel anders er uit blijkt te zien .
Doordat mn baan er jaren over doet verandert hij al bouwend richting de 3D die ook al weer verandert is
groet kees die soms filosofisch over de woestijn kijkt

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8471
    • Midland
Re: Eerste baanplan spoor N
« Reactie #212 Gepost op: 16 januari 2019, 00:54:03 »
Zo,

't Is al ochtend. Goedemorgen. :P

Na wat uitgebreidere chatsessies kwamen er puntjes naar boven die bruikbaar zijn voor het ontwerp en zijn vraagstukken.
Die zullen naderhand wel zichtbaar worden.

Rondrijden was al bekend.

Erik kwam zelf met een schets en ik vind de perronsporen knap uitgedacht.

Door de Pecowissels ben je genoodzaakt de boel te draaien te flex(rails)en en weet ik wat, dat is toch anders werken dan bij Picollo of Roco met bochtwissels. Hoeft geen nadeel te zijn.

Eriks eigen ontwerp:



Op gegeven moment kwam er het bericht binnen met de melding dat Erik graag Artikel Faller 212130 als station zou willen zien met bijpassende tussenperrons.
Bron: Faller.DE




Ik ga voorlopig uit van korte wissels, lange wissels nemen weer meer rijlengte in beslag.

De ligging van de wissels verlengd met flexrails zodat het wat slanker lijkt.
Geloof me, dat kost tijd in Scarm.
Al met al toch een perronlengte van bijna een meter.
Misschien dat het in de praktijk nog iets ruimer uitkomt, hopelijk.

Links het station uit valt de bocht nog binnen de 70 cm breedte aldaar waar 80 opgegeven was.

Tot zover gekomen.

Als Erik het eens is van de week de sluitende stukken die nog wel nagekeken moeten worden.

Gr Koen.





« Laatst bewerkt op: 16 januari 2019, 01:15:27 door NS264 »
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Eerste baanplan spoor N
« Reactie #213 Gepost op: 16 januari 2019, 08:35:29 »
Goedemorgen,

Is de baan nu groter geworden? Ik zie dat hij aan de voorzijde iets is gegroeid (schuine deel bij het station).
Als dat klopt is dat natuurlijk fijn, maar zo niet dan reken je je rijk en valt het later tegen...

Ik ga voorlopig uit van korte wissels, lange wissels nemen weer meer rijlengte in beslag.
Volgens mij heb je hier voldoende ruimte voor slanke wissels. Dat maakt nagenoeg niets uit voor de lengte van je perronsporen.

De ligging van de wissels verlengd met flexrails zodat het wat slanker lijkt.
Geloof me, dat kost tijd in Scarm.
Ik geloof je op je woord (ik ken Scarm niet), maar misschien moet je dan een ander pakket nemen. In Wintrack is het geen enkel probleem.

Al met al toch een perronlengte van bijna een meter.
Misschien dat het in de praktijk nog iets ruimer uitkomt, hopelijk.
Dat denk ik niet. Als je software gebruikt voor het ontwerp zal het er in de praktijk nagenoeg precies zo uit komen te zien. Kleine verschillen van een paar mm daargelaten. Maar je zult niet opeens 5 cm langere sporen krijgen.

Dan nog een paar extra aandachtspuntjes:

- Aan de rechterzijde van het station komen je sporen erg dicht bij elkaar (naast het groene wissel). Door het groene wissel te vervangen door een links wissel los je dit op. Aan de linkerkant van het station heb je dat al gedaan.

- Hoe steil is de helling in de helix rechtsonder? Met 50 mm hoogteverschil kom je denk ik net op 3.0%. Maar dan heb je wel dunne dragers nodig en een opvangsysteem voor je stroomafnemers bij electrisch materieel.

Groetjes, Wim

Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8471
    • Midland
Re: Eerste baanplan spoor N
« Reactie #214 Gepost op: 16 januari 2019, 08:44:23 »
Goedemorgen Wim,

Citaat
- Hoe steil is de helling in de helix rechtsonder? Met 50 mm hoogteverschil kom je denk ik net op 3.0%. Maar dan heb je wel dunne dragers nodig en een opvangsysteem voor je stroomafnemers bij electrisch materieel.

De klimspiraal wordt wel een dingetje als ie zo aangelegd wordt zoals Erik liet zien.
Dat raad ik ook af en adviseer daar zeker naar te kijken voor dit plan.

De hellingpercentage is een railstuk of 5/6 dan zak je al een aardig eind weg...?

Nu weten we niet hoe handig Erik precies is om zelf een goed lopende klimspiraal te maken.

Hopelijk binnenkort antwoord op die vragen.

Verder heb ik weinig aan Eriks schets veranderd, slechts overgezet in het Scarm-programma.

Gr Koen.
« Laatst bewerkt op: 16 januari 2019, 08:47:47 door NS264 »
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Eerste baanplan spoor N
« Reactie #215 Gepost op: 16 januari 2019, 09:12:46 »
Geen idee hoe lang een railstuk is  ;D

Ik was uitgegaan van een diameter van het buitenste spoor van 70 cm. Voor een volledige cirkel zit je dan op 220 cm lengte. Je hebt echter slechts 3/4 cirkel beschikbaar dus 165 cm rijlengte. Met een hoogteverschil van 5 cm zit je dan op 5/165=3.0%
Dat is vrij fors in N. Afhankelijk van het type lok en de lengte van de trein is het dan wel of niet haalbaar. Zelf zou ik niet steiler dan 2% gaan, maar dan moet je ergens anders hoogte zien te winnen. Voor 5 cm hoogteverschil heb je dan 250 cm rijlengte nodig...

Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8471
    • Midland
Re: Eerste baanplan spoor N
« Reactie #216 Gepost op: 16 januari 2019, 09:29:49 »
Scarm is best geavanceerd programma.

Bij het instellen van de hoogte van de rails, in 3D krijg je dan die pijlers te zien, dan geeft Scarm ook het percentage aan en zelfs in kleur, groen is, OK en geel nog net niet ::).
Rood is foute boel, opnieuw.

Tot dus ver de helix grotendeels in groen/geel en dan hou ik nog een stuk of 3 bocht stukken over.

Is idd 70 cm doorsnee.

In HO kom je in de bocht ook krap boven zal in N niet anders zijn.

Ik ben dan weer geen rekenwonder.

Kan die helix trouwens ook wel uitwerken in Scarm maar dat doe ik nog wel later.

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Erik

  • Offline Offline
  • Berichten: 1800
  • treinen snuffelaar
Re: Eerste baanplan spoor N
« Reactie #217 Gepost op: 16 januari 2019, 10:52:16 »
Hoi.

Ik zal proberen om alles kort te vertellen hoe alles in elkaar zit.

De basis onderstel schaduwstation is een L vormige oppervlak van 190 cm lang rechter zijde 150 cm maar de linker zijde is 60cm diep , de helix/spiraal is en blijft een vierkant van 80 bij 80 cm maar deze bestaat uit 3 tot 4 verdiepingen.

Ik meet en blijf meten op iedere meter als het uit komt is er een verschil van 3cm maar ik kan deze makkelijk veranderen want deze is bevestigd met m8 draadstangen met moeren en ringen dus de hoogte is makkelijk te veranderen.

Maar nu komt voor de bovenste laag is het dan ook 60 cm diep ik zou graag dan 70 cm willen gaan maar dat moet ik hier thuis is bespreken anders blijft het 60 cm ik snap dat het misschien net te krap zal worden in N spoor maar soms moet je water bij de wijn doen voor de lengte voor deze laag daar smokkel ik wel 10 cm extra dus dat wordt 2 m.

Wat betreft het technische kant ik zou het allemaal wel kunnen maar ik weet niet hoe ik eraan moet beginnen tot slot ik kan het schaduwstation nog veranderen

Zo ik hoop dat het alles wat duidelijker is geworden en sorry dat wij jullie hier niet verder op de hoogte houden wat tussen ons (mij en Koen) hier niet op de hoogte houden.

mvg
Erik

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Eerste baanplan spoor N
« Reactie #218 Gepost op: 16 januari 2019, 12:52:03 »
Hallo Koen,
Scarm is best geavanceerd programma.

Bij het instellen van de hoogte van de rails, in 3D krijg je dan die pijlers te zien, dan geeft Scarm ook het percentage aan en zelfs in kleur, groen is, OK en geel nog net niet ::).
Rood is foute boel, opnieuw.
Ik zeg ook niet dat Scarm slecht is (zoals ik al zei, ik ken het niet), maar als jij schrijft dat het plaatsen van een wissel en een stuk flexrail heel veel tijd en moeite kost in Scarm, dan is het misschien niet het ideale programma voor deze klus...

Nu heb ik het vermoeden dat je in Scarm heel veel data moet invullen, juist omdat het programma zo veel kan. Bv om hellingspercentages te berekenen/controleren en een 3D plaatje te maken, moet je overal ook hoogtes invullen. En waarschijnlijk nog veel meer.
Dat kan natuurlijk heel handig zijn, maar nu zitten we nog in de beginfase: er is alleen een ruw ontwerp nodig. Een concept eigenlijk. Details zijn dan nog niet belangrijk en eigenlijk alleen maar hinderlijk. Ze houden alleen maar op en beperken de creativiteit.

Zelf ontwerp ik heel anders. In principe eerst in mijn hoofd: waar komt wat? Stations, baanvakken, helix, keerlus, enz.
Daarna ga ik pas beter op schaal werken: past die helling daar wel? Wordt hij niet te steil. Dat kan op een kladje papier met een rekenmachine.
Tenslotte zet ik dingen in een ontwerpprogramma. Met name voor wisselstraten is dat erg handig.
In 3D plaatjes ben ik niet geinteresseerd omdat ik die wel in mijn hoofd heb met een 2d tekening voor mijn neus.
Maar als je wel een 3D plaatje uit de software wilt hebben, zul je daarvoor ook alle input voor moeten geven. En dat is best veel werk...

Wat betreft de kleuren die Scarm als waarschuwing aangeeft: weet je wat daar de grenswaardes voor zijn? Dus boven welk percentage wordt het geel en wanneer wordt het rood? En kun je die grenzen zelf aanpassen? Dat maakt nl nogal uit. Staar je niet blind op wat het programma zegt. Uiteindelijk is ook Scarm niks anders dan een computerprogramma dat data verwerkt. Als de input niet klopt, is het antwoord ook niets waard...

In HO kom je in de bocht ook krap boven zal in N niet anders zijn.
Ja ok, maar h0 is geen N. En dan bedoel ik niet het verschil in schaalgrootte. Een gemiddelde h0 lok heeft geen problemen met een 3% helling. In N is dat heel anders.
Ik had voorheen een Maerklin baan. Als daar bv een wagen ontspoorde, reed de trein gewoon verder de helling op. Je hoorde alleen veel lawaai vanwege de wielen die over de dwarsliggers stuiteren. Toen ik lid werd van een club waar ze in N reden, stond ik eerst verbaasd hoe zwak N treinen zijn. 1 asje verkeerd en een lok kan het al niet meer trekken. Soms zelfs niet op een vlak stuk... Ook kleine hellingen geven veel meer problemen. Vandaar ook mijn waarschuwing wat betreft de hellingen.
Maar dit is snel te controleren: plaats een paar stukken flex op een 2 m lange lat en zet die lat schuin zodat je een 3% helling krijgt. Plaats een trein en kijk of hij er tegenop komt. Let op: een helling in een boog is nog lastiger voor een lok vanwege de extra weerstand...



Kan die helix trouwens ook wel uitwerken in Scarm maar dat doe ik nog wel later.
Ok, maar als je een cirkel met een diameter van 70 cm neemt, dan komt Scarm op hetzelfde uit...
Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Eerste baanplan spoor N
« Reactie #219 Gepost op: 16 januari 2019, 13:00:06 »
Hallo Erik,
Ik meet en blijf meten op iedere meter als het uit komt is er een verschil van 3cm maar ik kan deze makkelijk veranderen want deze is bevestigd met m8 draadstangen met moeren en ringen dus de hoogte is makkelijk te veranderen.
Ok, dus een deel van je helix is al klaar en heeft blijkbaar een helling van 3%. Mijn advies: laat er eens een trein tegen op rijden. Gewoon om te kijken of het wel of niet lukt. Dus niet alleen een losse lok, maar ook met een serie wagens. En dan testen met verschillende treinen.



Maar nu komt voor de bovenste laag is het dan ook 60 cm diep ik zou graag dan 70 cm willen gaan maar dat moet ik hier thuis is bespreken anders blijft het 60 cm ik snap dat het misschien net te krap zal worden in N spoor maar soms moet je water bij de wijn doen voor de lengte voor deze laag daar smokkel ik wel 10 cm extra dus dat wordt 2 m.
Ehm... dit begrijp ik niet helemaal. Wat bedoel je met de bovenste laag? Als het grondvlak van de helix 80 bij 80 cm is, waarom is het boven dan nog maar 60 cm?
En hoe levert 10 cm extra opeens 2 m op?

Pas op met smokkelen: dat werkt alleen op papier, maar niet in de praktijk. Moeder Natuur laat niet met zich sollen!  ;)

Of je hebt de ruimte, of je hebt hem niet... Je kunt met flexrail een boog wel scherper maken dan wat je eerst van plan was, maar dan zit je uiteindelijk met een scherpe boog. Met alle gevolgen van dien. Hetzelfde geldt voor hellingen. Je kunt wel (stiekem) een helling van 5% bouwen, maar ja, dan komt er geen lok meer tegenop...  :-\
Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8471
    • Midland
Re: Eerste baanplan spoor N
« Reactie #220 Gepost op: 16 januari 2019, 13:23:16 »
De hellingen blijven lastig.

De bochten zou ik zo laten.
Het is hooguit 70 breed en dat schuine stuk kun je als topplaat zo meenemen.

Vanavond zal ik weer een deel posten.
Dan komt er weer meer duidelijkheid bij.

Eerst nog een dag werken.

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Erik

  • Offline Offline
  • Berichten: 1800
  • treinen snuffelaar
Re: Eerste baanplan spoor N
« Reactie #221 Gepost op: 16 januari 2019, 14:43:01 »

Ehm... dit begrijp ik niet helemaal. Wat bedoel je met de bovenste laag? Als het grondvlak van de helix 80 bij 80 cm is, waarom is het boven dan nog maar 60 cm?
En hoe levert 10 cm extra opeens 2 m op?

Groet, Wim

Hoi Wim

Dat komt omdat de linker zijde van de basis grondvlak 60cm diep is en de rechter zijde 150cm is en de helix zit aan de lange zijde verstopt en die is 80 bij 80 cm.
Maar voor de zichtbare deel van de baan de (bovenste/definitieve laag) kan ik misschien wel de 10 cm erbij smokkelen.

gr.
Erik

Erik

  • Offline Offline
  • Berichten: 1800
  • treinen snuffelaar
Re: Eerste baanplan spoor N
« Reactie #222 Gepost op: 16 januari 2019, 15:30:12 »


Bovenstaande is wat ik ervan gemaakt heb.
Ik geef de rails een duidelijke kleur zodat het verloop goed te volgen is.
Dit is nog binnen de opgegeven maten 1,90 mtr x 1,50 mtr in N-schaal.

Ik heb het schaduwstation onderverdeeld in links verkeer wachtspoor en rechts verkeer wachtspoor
Gr Koen.

Mijn schaduwstation lag zo goed als klaar maar nu Koen deze heeft gemaakt ben ik al beetje bezig om een deel te slopen ik kan er nog redelijk aan.
Maar nu heb ik even een probleem mijn vorige plan heeft 1 in rij spoor en 1 uit rij spoor bij het schaduwstation , en de heeft 2 in rij sporen en 2 uit rij sporen.
Kan ik deze samen voegen met een wissel of krijg ik dan kortsluiting wat betreft met de rest van de baan?

Gr.
Erik
ps hier nieuwe schaduwstation na getekend in scram maar vraag mij af of hier een kortsluiting is.


Het rode spoor zou dan dalende spoor worden en de witte de stijgende spoor .
« Laatst bewerkt op: 16 januari 2019, 17:09:08 door Erik »

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8471
    • Midland
Re: Eerste baanplan spoor N
« Reactie #223 Gepost op: 16 januari 2019, 17:33:40 »
Je helix is dubbel stijgend....

Anders kom je nooit in je station.


De rest van het verloop volgt nog.

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Eerste baanplan spoor N
« Reactie #224 Gepost op: 16 januari 2019, 21:49:41 »
Dat komt omdat de linker zijde van de basis grondvlak 60cm diep is en de rechter zijde 150cm is en de helix zit aan de lange zijde verstopt en die is 80 bij 80 cm.
Maar voor de zichtbare deel van de baan de (bovenste/definitieve laag) kan ik misschien wel de 10 cm erbij smokkelen.
Ah ok, op die manier! Linksboven is het slechts 60 cm breed. Duidelijk. De 10 cm ging dus om de lengtemaat: 190+10=200

Wat betreft helix en schaduwstation: ik vermoed dat Koen 2 helixen aan het plannen is. Dus zonder keerlus op schaduwstationniveau.
Jouw laatste plaatje heeft wel de keerlus (zoals je die al had de laatste maanden). Er zit geen kortsluiting in, maar het hangt er helemaal van af hoe de rest van de baan wordt uitgewerkt. Als dat een doorgangsstation met daarachter ook een keerlus is, is alles ok (mits je geen overloopwissels legt).
Groet, Wim
« Laatst bewerkt op: 16 januari 2019, 21:52:05 door Wim Hesselink »
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256