Google+
Doel:€250.00
Donaties:€9.65

Per saldo:€-240.35

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 14-07-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vraag over seinnummering DB door Wim Hesselink
Vandaag om 22:42:45
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Falcon10
Vandaag om 22:38:43
Modules van Kees Gorter door NS264
Vandaag om 22:19:34
Westlandbaan door Tulpendaal
Vandaag om 22:14:55
BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338 door DJV
Vandaag om 22:13:27
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
Vandaag om 22:13:07
Problemen Zwolle - Kampen. door Arvidus
Vandaag om 22:07:22
Raadplaatje door dennie
Vandaag om 21:49:45
NS 6100 kit van de Haagse Modelbouw Club door NS8714
Vandaag om 21:41:10
MSC HET SPOOR - Chateau Migraine door renenstimpie
Vandaag om 21:37:51
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:28:09
Roco 1600 HUSA: ledverlichting aanpassen door Fritsprt
Vandaag om 21:06:57
Frans diorama 1:48 door Wim Corduwener
Vandaag om 20:42:00
Schragenhave (1:45) door RobK
Vandaag om 20:32:41
Bouw van een NCS rijtuig C10c jaren dertig door Weerd
Vandaag om 20:16:38
19 Toen door thevandijks
Vandaag om 20:16:15
Baan in Los Angeles door Wim Vink
Vandaag om 20:12:29
digikeijs 4018 door Bert_Apd
Vandaag om 20:01:16
Kriegslok BR 50 door ca.gorter
Vandaag om 19:51:33
Tram pimpen. door skiptram
Vandaag om 19:50:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
Vandaag om 19:18:31
Herkent iemand deze decoder? door Pof
Vandaag om 19:07:09
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door AndrevdG
Vandaag om 18:52:03
Mijn-baan, HOe. door phdirk
Vandaag om 18:44:29
Puttense treinkelder door phdirk
Vandaag om 18:40:48
Opdracht fotowedstrijd juli/augustus: meerdere vormen van transport door Bob R.
Vandaag om 18:12:12
  

Auteur Topic: Reactivering spoorlijn Nijmegen - Kleve (niet) van de baan  (gelezen 9887 keer)

ReneN

  • Offline Offline
  • Berichten: 309
Re: Reactivering spoorlijn Nijmegen - Kleve (niet) van de baan
« Reactie #75 Gepost op: 17 juni 2018, 00:02:52 »
Het is maar net hoe de wind staat... In Groningen heeft de provincie wel veel energie gestoken in het behoud van de lijn richting Leer - Oldenburg nu er een nieuwe brug over de Eems gebouwd moet worden, maar hier moesten bestuurders toch al veel meer aan de bak gezien de hoge werkloosheid en verzakkingen door de gaswinning.

Gelderland kan zich de nodige arrogantie permitteren, en die vier miljard is voorlopig veiliggesteld nu Den Haag de begroting meer op orde heeft, dus de gretige handjes van de geldwolven op de ministeries blijven de provincie voorlopig bespaard. Pas met het wegstemmen van de VVD volgend jaar kan er een ander, pro-actief ov-beleid van de grond komen, maar dan is nog is de voortgang twijfelachtig. Bestuurders zitten er van onze belastingcenten en dan is het extra zuur dat ze ook worden doorbetaald wanneer ze elkaar jarenlang dwarszitten en weinig presteren behalve een plank vol onderzoeken van bevriende adviesbureautjes.

Arjen52

  • Online Online
  • Berichten: 793
  • Oude meuk in h0
Re: Reactivering spoorlijn Nijmegen - Kleve (niet) van de baan
« Reactie #76 Gepost op: 17 juni 2018, 09:05:39 »
Blijkbaar zijn er ook VVD-ers die positiever denken over de reactivering: https://rn7.nl/nieuws/vvd-wil-nieuw-regionaal-onderzoek-spoorlijn-nijmegen-kleve. Het lijkt er dus op dat het beeld genuanceerder is.

Carel Ruysink

  • Online Online
  • Berichten: 287
Re: Reactivering spoorlijn Nijmegen - Kleve (niet) van de baan
« Reactie #77 Gepost op: 17 juni 2018, 09:16:36 »
Er kan nog heel veel speculaas gebakken worden hier maar dorp Groesbeek ligt om (best wel) begrijpelijke redenen dwars en zal dit NOOIT veranderen.
Misschien alleen als het een klein trammetje zou worden en nooit iets meer. Daar zit niemand infrastructureel op te wachten.
Waar ze misschien ooit mee zouden kunnen instemmen als de lijn ruim om het dorp gelegd zou worden maar dan liggen de milieuclubs er ingemetseld dwars voor.
Ze liggen nu al piekeren over de invloed die de lijn op de Bruuk zou kunnen hebben. Hoe buitenissig is dat trouwens. Spoorlijnen beschermen de natuur (als er tenminste geen hekken langs staan).
Kortom veel clubs van Zeloten met de koppen tegen elkaar is goed voor nog decennia speculeren.

Carel.
...als je kinderen wil laten groeien moet je er niet boven op gaan zitten...   =Luizenmoeder=

matthijs-spoor3

  • Offline Offline
  • Berichten: 353
Re: Reactivering spoorlijn Nijmegen - Kleve (niet) van de baan
« Reactie #78 Gepost op: 17 juni 2018, 12:46:50 »
wat een land is dit. in talloze steden en dorpen gaan er hoofdspoorlijnen dwars door de kern, en in Groesbeek willen ze niet eens een diesellijntje dat er nota bene al meer dan honderd jaar ligt reactiveren. Een snelle verbinding naar de hoge school en universiteit zou perfect zijn voor studenten uit Groesbeek, en ook uit Duitsland. Ze zouden zich naar mijn mening vereerd mogen voelen dat er nog steeds over gepraat wordt en ik zou er druk achter zetten, wat een gemiste kans...

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 7878
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Reactivering spoorlijn Nijmegen - Kleve (niet) van de baan
« Reactie #79 Gepost op: 22 juni 2018, 17:47:46 »
Een tunnel onder groesbeek door kost dan ook weer meer,en daardoor zal de prijskaart voor heropening wel weer te groot worden.
Tegenwerking alom,al is t niet door een redelijk kleine gemeente,dan wel door milieu freaks die dingen zien die er (nog) niet zijn.
Je kan maar specialist zijn in een naald zoeken in een berg met naalden  ::)
Beter zou t zijn als t dan toch doorgang "moet" vinden om de kleinste weerstand (groesbeek in dit geval) aan de zijlijn te parkeren,en de bestaande lijn op te knappen.
Weerstand van de "zeikerds" verdwijnt vaak als men ziet dat er meer geld binnen komt door een bepaald iets dat handel en toeristen meebrengt ;)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 17333
Re: Reactivering spoorlijn Nijmegen - Kleve (niet) van de baan
« Reactie #80 Gepost op: 22 juni 2018, 18:11:12 »
Eigenlijk is mijn beeld van deze kwestie juist dat een kleine minderheid voortdurend over heropening praat, terwijl de meeste bewoners daar geen behoefte aan hebben en de vermeende voordelen ook niet erg overtuigend zijn.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

matthijs-spoor3

  • Offline Offline
  • Berichten: 353
Re: Reactivering spoorlijn Nijmegen - Kleve (niet) van de baan
« Reactie #81 Gepost op: 22 juni 2018, 18:17:05 »
de voordelen zijn naar mijn mening wel overtuigend, Henk. Alleen al de enorme dienst die je er studenten mee bewijst zou al reden mogen zijn om er serieus naar te kijken. een 6-tal treinen (per uur) van Heyendaal naar centraal n v.v. zou al een verlichting van de druk op de bussen naar de universiteit betekenen en een deel van de spitsdruk op lijn 10 verminderen. Verder ben ik van mening dat het spoor nog te vaak ophoudt aan de grens, in een eu met open grenzen eigenlijk niet uit te leggen. Ik zie het absoluut gebeuren dat deze verbinding er succesvol wordt, als je die zou heropenen.
« Laatst bewerkt op: 22 juni 2018, 18:28:15 door matthijs-spoor3 »

Railroadtycoon

  • ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Berichten: 1926
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
Re: Reactivering spoorlijn Nijmegen - Kleve (niet) van de baan
« Reactie #82 Gepost op: 22 juni 2018, 20:44:29 »
Studenten leveren nagenoeg niets op. Die reizen met een OV kaart waar voor de vervoerders geen fatsoenlijke vergoeding tegen over staat.

Allie
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 2528
Re: Reactivering spoorlijn Nijmegen - Kleve (niet) van de baan
« Reactie #83 Gepost op: 23 juni 2018, 00:31:23 »
Tsja, buslijn 11 in Utrecht rijdt met niet anders dan Studenten een 10' frequentie zeg ik uit het hoofd, dat levert dan al helemaal geen stuiver op en toch rijdt die buslijn wel...

OV in dit soort verbindingen is sowieso nooit winstgevend, dus of dat nou zo'n sterk argument is weet ik niet.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 17333
Re: Reactivering spoorlijn Nijmegen - Kleve (niet) van de baan
« Reactie #84 Gepost op: 23 juni 2018, 09:42:25 »
De buslijnen 11 en 12 hebben in de spits een soort continudienst (formeel elke 2,5 minuut een bus) waarbij duizenden mensen per uur worden vervoerd. Het is dan ook de verbinding tussen één van de belangrijkste stations van Nederland en een gebied waar 50.000 mensen studeren en nog enkele tienduizenden mensen werken.

Om hoeveel studenten zou het hier gaan? In heel de gemeente Berg & Dal wonen net 18.000 mensen, waarvan de meeste niet in Nijmegen studeren.
En dat treintjes bij de grens ophouden is heel goed verklaarbaar. Alle praat over grensoverschrijdende regio’s ten spijt, zijn grensoverschrijdende lijntjes zelden een groot succes.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Carel Ruysink

  • Online Online
  • Berichten: 287
Re: Reactivering spoorlijn Nijmegen - Kleve (niet) van de baan
« Reactie #85 Gepost op: 23 juni 2018, 10:02:58 »
Ja, ja het is me ook al opgevallen dat er erg veel studenten en docenten in Groesbeek wonen. :laugh:
Carel
...als je kinderen wil laten groeien moet je er niet boven op gaan zitten...   =Luizenmoeder=

matthijs-spoor3

  • Offline Offline
  • Berichten: 353
Re: Reactivering spoorlijn Nijmegen - Kleve (niet) van de baan
« Reactie #86 Gepost op: 23 juni 2018, 11:19:01 »
hoeveel studenten er in Groesbeek wonen, weet ik niet. Maar over de grens wonen er ook. Ik begrijp dat studenten weinig opleveren, maar ik mag hopen dat dat bij besluitvorming niet al te veel mee speelt.

Verder denk ik dat de reizigers echt wel komen, het zou naar mijn mening een hele nuttige verbinding zijn.
« Laatst bewerkt op: 23 juni 2018, 11:53:17 door matthijs-spoor3 »

matthijs-spoor3

  • Offline Offline
  • Berichten: 353
Re: Reactivering spoorlijn Nijmegen - Kleve (niet) van de baan
« Reactie #87 Gepost op: 23 juni 2018, 11:27:45 »
Henk, volgens Wikipedia wonen er in Groesbeek al meer dan 18.000 mensen, dus wat jij zegt klopt niet helemaal. Verder noem ik studenten als voorbeeld, dat begrijpen jullie ook wel. Er zullen best mensen in allerlei andere plaatsen werken, die je met de trein goed zou kunnen bereiken

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 17333
Re: Reactivering spoorlijn Nijmegen - Kleve (niet) van de baan
« Reactie #88 Gepost op: 23 juni 2018, 11:39:27 »
“Naar mijn idee”, “Volgens mij”.
Bus 12 rijdt in de spits dubbelgeleed formeel iedere vier of vijf minuten. In werkelijkheid stoppen ze op CS, wachten tot ze volgepropt zijn en scheuren dan weg. De vergelijking tussen Groesbeek en Utrecht slaat nergens op.

Voor zover ik weet is er de afgelopen decennia met enige regelmaat aangedrongen op heropening van het spoor naar Kleef. Alleen bleek telkens dat niemand de reizigersaantallen die zoiets zouden rechtvaardigen, aannemelijk kon maken.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

matthijs-spoor3

  • Offline Offline
  • Berichten: 353
Re: Reactivering spoorlijn Nijmegen - Kleve (niet) van de baan
« Reactie #89 Gepost op: 23 juni 2018, 11:52:30 »
Excuus, Utrecht... Ik dacht dat dit draadje over Nijmegen ging. Ik weet niet waarom je mij qouteert, nergens voor nodig, komt een beetje kleinerend over, henk. Ik vergelijk ook niet met Utrecht, ik begrijp ook niet waarom die vergelijking van belang is.

 Uitslagen van onderzoeken, zeker op dit soort gebied zijn niet echt betrouwbaar, je kunt simpelweg niet excact voorspellen wat er gaat gebeuren.