Google+
Doel:€250.00
Donaties:€156.49

Per saldo:€-93.51

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 18-11-2017
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model) spooraanwinst(en)... door Thowra
Vandaag om 00:34:18
Baantelefoon door Thom
Vandaag om 00:16:35
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door iarnrod
Vandaag om 00:14:13
Met Amerikaanse treinen rijden door Joop_L
Vandaag om 00:05:26
Digikeijs 4018 wisseldecoder programmeren door Bert_Apd
18 november 2017, 23:54:50
Prijs z21 start door Bastaard
18 november 2017, 23:50:06
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
18 november 2017, 23:39:20
Op weg naar Apeldoorn door Sebastiaan1201
18 november 2017, 23:24:30
Baanbouw Bosje77 door mwdb
18 november 2017, 23:07:14
Loc decoder voor schaal 0 loks door Peter Kleton
18 november 2017, 22:34:49
Fremo haven: KNZ Hengelo door 44
18 november 2017, 22:31:51
BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338 door 44
18 november 2017, 22:08:05
Welk motorschild voor oude Fleischmann lok? door heuvelbaan
18 november 2017, 21:58:00
Digikeijs DR4018 hoe verder? door Bert_Apd
18 november 2017, 21:30:46
Waarde Lima 149826K - 3 CFL Wegmann Wagens door EddyK
18 november 2017, 21:25:00
Servo type SG90, wie heeft hiermee ervaring? door wesly
18 november 2017, 21:19:11
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Boele
18 november 2017, 20:49:15
Wie gaat er naar de Spoor Groep Zuid tentoonstelling door Gerard van de Weijer
18 november 2017, 20:39:37
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door martijn v m
18 november 2017, 20:10:54
Welke software beste voor gecombineerd automatisch en handmatig rijden? door Martin Hornis
18 november 2017, 19:49:54
BNLS Baanbreker - NS 1300 Grote Groene van MK modelbouwstudio's door DE-II
18 november 2017, 19:48:58
Ferrocarril de Sóller (Mallorca, H0m) door Waelsteder
18 november 2017, 19:41:43
Bouw en vooral vervuilen / Weatheren van huisjes. door NS264
18 november 2017, 19:06:55
Saint Tourbière, een Franse enkelsporige lijn door de Ardeche door jerrytrein
18 november 2017, 18:57:31
Utrecht Centraal en Leidsche Rijn 4-sporig door VictorPM
18 november 2017, 18:53:33
040T KDL 11 - een franse smalspoorloc in 0e door Lucien
18 november 2017, 18:43:43
Roco SJ/GC Rc4 dubbelset met DCC/Sound loks. door Timo
18 november 2017, 18:35:25
Modelbaan in Trainz door olaf99
18 november 2017, 18:28:15
1 grote Elco of meerdere parallel? door Timo
18 november 2017, 18:21:24
NS C 6207-6308 en NS AB 6231-6345 De Bouw door ingenium
18 november 2017, 18:14:06
  

Auteur Topic: Reactivering spoorlijn Nijmegen - Kleve van de baan  (gelezen 2012 keer)


ReneN

  • Offline Offline
  • Berichten: 198
Re: Reactivering spoorlijn Nijmegen - Kleve van de baan
« Reactie #1 Gepost op: 14 juli 2017, 16:09:03 »
Een droevig verhaal. Waar andere grensoverschrijdende trajecten wel een kans maken, gaat het hier steeds mis. En dat voornamelijk omdat de ene ambtenaar de andere letterlijk in de wielen rijdt - de ene keer ligt de gemeente Groesbeek dwars, dan weer het regiobestuur of de provincie waar de VVD op de stoel zit van het verkeersbeleid. Ik woon vlakbij het oude tracé en inmiddels wordt er al 20 jaar over reactivering gepraat.

Hoe langer het duurt, des te hoger de kosten. Die worden overigens schromelijk overdreven. De lijn is nog bijna helemaal intact behalve bij Nijmegen Heyendaal en het station in Kleef. Het lijkt er op dat er bewust wordt toegeschreven naar "das geht gar nicht" als conclusie. Vergeten wordt dat er steeds meer Duitse studenten in Nijmegen zijn en de lijn bovendien pal langs het vliegveld in Weeze loopt, waarmee Nederlandse vakantiegangers een directe overstap op het vliegtuig kunnen maken.

Maar ja, de (r)overheid ziet liever dat we het geld uitgeven op Schiphol en Eindhoven. Duitsland (waar ik overigens werk) mag niet té aantrekkelijk worden. En ja: de busverbinding van de NIAG is slecht: fijn als je even naar Kleef wilt en in de volle scholierenbus blijkt te zitten die overal stopt...  Vanaf Kleef kun je dan weer met de trein in een halfuursdienst door naar Düsseldorf, waarbij DB (sinds 2009 de Niers-Express van NordWestBahn) overigens een stuk goedkoper is dan NS of Arriva.

Het is soms een droom van mij om een aantal ambtenaren op staande voet te ontslaan. Op kosten van de belastingbestaler initiatieven jarenlang tegenhouden door onderlinge spelletjes en territoriumdrift uit te vechten. Elke maand risicoloos salaris opstrijken. Inmiddels zijn we wel zo'n 10 dure onderzoeken die in een la verdwijnen verder.

Grtz, René
« Laatst bewerkt op: 14 juli 2017, 16:22:15 door ReneN »

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 2380
Re: Reactivering spoorlijn Nijmegen - Kleve van de baan
« Reactie #2 Gepost op: 14 juli 2017, 17:27:00 »
Het spoor mag er dan nog wel liggen, maar dat is inmiddels zo oud en door het achter blijven aan onderhoud zo vervuild dat de complete bovenbouw toch vervangen zal moeten worden. Iets wat het nodige wel kost.

ReneN

  • Offline Offline
  • Berichten: 198
Re: Reactivering spoorlijn Nijmegen - Kleve van de baan
« Reactie #3 Gepost op: 14 juli 2017, 18:05:08 »
Het zal ongeveer op dezelfde manier gaan als de vernieuwing van het tracé Enschede - Gronau waarbij het gehele baanlichaam wordt vernieuwd.

Maar toch: de gemeente Groesbeek blijft pesten omdat de spoorlijn het dorp doorsnijdt. Oorspronkelijk wilde men op het tracé een nieuw winkelcentrum bouwen, maar dat is mede door de crisis niet doorgegaan. Bovendien is het spoor geen gemeente-eigendom. Oplossing nu: het gemeentehuis op 2 meter van het spoor bouwen met "overlast" als argument om tegen de terugkeer van de trein te zijn. Volgend project was een fietspad van enkele tonnen door de ingraving als extra hindernis. Dit leverde een conflict op met staatssecretaris Dijksma wegens bouwen in een natuurgebied. 

Linkse "babboe-bakfietsgemeente" Nijmegen à la Amsterdam doet het tegenovergestelde: heel enthousiast reageren maar samen het de regio eisen dat er een tramverbinding komt via het centrum, want "dat is het enige dat Groesbeek pruimt". Peperduur en natuurlijk linkse lucht(bak)fietserij - de Lintjes van NWB kunnen vanaf Düsseldorf ook wel die laatste 20 kilometer naar Nijmegen rijden, en dat vrijwel zonder meerkosten.

Zo bereik je dus helemaal niets. De verlenging van de A15 had samen met de Betuweroutetunnel onder het Pannerdensch Kanaal in 1 keer aangelegd kunnen worden, de boormachines waren er immers al. Nu komt er na het geheel opnieuw doorlopen van alle procedures een te dure tolbrug waarbij de gebruiker 4 of 5 keer belasting afdraagt: op de auto zelf, de wegenbelasting, de brandstofaccijns, het toltarief en als hij wat doorrijdt dan weer de Duitse tol die er aan komt. 

Openbaar bestuur functioneert in Nederland vaak zeer inefficiënt en alleen omdat we collectief (nog) in staat zijn de lasten van de geldverspilling te dragen. In Frankrijk wordt bijvoorbeeld bij het aanbesteden van trambedrijven zoals in Straatsburg een gezamenlijke deadline opgelegd waarbinnen besluiten moeten zijn genomen. Dit zou in Nederland per direct moeten worden overgenomen om lokale bestuurders die dwarsliggen buitenspel te zetten en ze te dwingen beter met gemeenschapsgeld om te gaan of... anders op te zouten. Wat er nu waarschijnlijk gebeurt is over 2 jaar als de discussie opnieuw oplaait het 11e haalbaarheidsonderzoek uitbesteden aan een bevriend bureautje om de meute weer even het idee te geven dat er aan wordt gewerkt. En als burger mag je daaraan verplicht meebetalen.
« Laatst bewerkt op: 14 juli 2017, 18:16:32 door ReneN »

Sobat Kras

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 9575
    • sleutelspoor
Re: Reactivering spoorlijn Nijmegen - Kleve van de baan
« Reactie #4 Gepost op: 14 juli 2017, 20:13:20 »








Cleve of Kleef zoals het er nu uit ziet.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Davy Beumer

  • Offline Offline
  • Berichten: 87
Re: Reactivering spoorlijn Nijmegen - Kleve van de baan
« Reactie #5 Gepost op: 14 juli 2017, 22:20:35 »
Het is soms een droom van mij om een aantal ambtenaren op staande voet te ontslaan.

Hihi, je droomt dus soms over mij!  ;)

Groetjes

Davy Beumer

(Die namens de toenmalige gemeente Groesbeek deel heeft genomen aan de Europese Sintropher studie naar de mogelijkheden van reactivering Nijmegen en Kleve én die namens diezelfde gemeente de rechtszaken mocht voeren tegen de staatssecretaris inzake een vermeende overtreding van de flora- en faunawet in de spoorkuil tussen Groesbeek en Malden.)

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1485
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: Reactivering spoorlijn Nijmegen - Kleve van de baan
« Reactie #6 Gepost op: 14 juli 2017, 22:27:14 »
 ;D

Volgens mij begint en eindigt een discussie over reactivering met een vervoersvraag. Die is er blijkbaar niet, in iedere geval niet genoeg.

Grtz,
Niels

Waelsteder

  • In the groove.....
  • Offline Offline
  • Berichten: 472
    • Gemeente Tram Waelstede
Re: Reactivering spoorlijn Nijmegen - Kleve van de baan
« Reactie #7 Gepost op: 14 juli 2017, 23:13:45 »
In Frankrijk wordt bijvoorbeeld bij het aanbesteden van trambedrijven zoals in Straatsburg een gezamenlijke deadline opgelegd waarbinnen besluiten moeten zijn genomen.

In Frankrijk werkt dit toch wel wat anders, maar niet minder succesvol.....

In Frankrijk schieten de trambedrijven uit de grond als krokussen in het voorjaar, maar daar wordt de financiering dan ook heel anders geregeld.

De Franse regering is vanaf de '70-er jaren begonnen maatregelen te nemen voor de verbetering van het OV en heeft de gemeenten / regio's uitgenodigd met plannen te komen.
Na een goedkeuring van de tramplannen van een gemeente / regio door de Franse regering door middel van een 'Déclaration d'Utilité Publique', bestaat de mogelijkheid voor die gemeente / regio om extra belasting te heffen; de grens voor het inwonertal van zo'n gemeente / regio is in 1999 verlaagd van 300.000 tot 10.000 inwoners, dus ook kleinere gemeentes / regio's kunnen een tram krijgen!
Ook in Frankrijk kunnen de kosten van het openbaar vervoer niet door de inkomsten uit de kaartverkoop afgedekt worden.
Hiervoor is het 'Versement Transport' uitgevonden: een belasting die in de betreffende gemeente / regio wordt opgelegd aan iedereen en iedere instantie, die voordeel heeft van de tramlijn; denk hierbij aan bijvoorbeeld de parkeerplaatsen, die bij een bedrijf niet meer nodig zijn en door bedrijfsruimten vervangen kunnen worden, maar ook inwoners die profijt van de tram kunnen hebben, etc.
Dat dit systeem werkt blijkt uit het feit dat er de afgelopen 25 jaar zo'n 16 trambedrijven geopend zijn, in 4 steden wordt momenteel een tramlijn aangelegd en er zijn plannen voor een tram in nog eens 4 steden.

En in de meeste steden kwamen de werkelijke vervoerscijfers ver boven de prognoses uit, omdat een tram nu eenmaal vervoer aantrekt, in tegenstelling tot bussen.
Daarbij moet aangetekend worden, dat de Fransen dan ook gewoon rijstroken van 4-baans invalswegen 'opofferen' ten behoeve van de trambaan en in de binnensteden gewoon straten autoluw of autovrij maken; natuurlijk wel met gratis P&R parkeergarages (of goedkope combikaarten voor parkeren en de tramrit) aan de stadsranden. Dat lef moet je als politiek hebben, om de (binnen-)steden bereikbaar te houden.

Wel een verschil met de Nederlandse procedure, gebaseerd op (simpel gezegd...)een extrapolatie van oude vervoerscijfers en behoud van wegen en parkeerplaatsen in de stad........

Groeten Rob.
'Je komt nooit onder de tram, zolang je buiten de rails blijft....'

Bouwt aan HOm trambaan, zelfbouw railinfra, voeding via bovenleiding, Digikeijs DR5000, Koploper, XpressNetLi.
Bouwt bij http://www.mscmaasenwaal.nl aan de Stoomtram M&W in Sm (1:64).

ReneN

  • Offline Offline
  • Berichten: 198
Re: Reactivering spoorlijn Nijmegen - Kleve van de baan
« Reactie #8 Gepost op: 14 juli 2017, 23:41:46 »
Citaat
Hihi, je droomt dus soms over mij!  ;)

Haha Davy, je zag de bui al hangen en bent nu zzp'er geworden. ;D  Tja, ik ontdekte dat op Somda.nl en op andere plaatsen dezelfde discussie al herhaaldelijk is gevoerd, inderdaad ook over bestuursdwang van hogerhand.

Blijft wel de kwalijke rol van de gemeente Groesbeek in het verleden. Fervent tegenstander burgemeester Prick had indertijd nachtmerries van goederentreinen die dwars door het dorp zouden rijden, met de beruchte chloortrein waarschijnlijk als meest afschrikwekkende voorbeeld. Tja wanneer je het gemeentehuis zo laat bouwen dat die trein bijna dwars door je bestuurskamer rijdt...
Zie: https://www.google.nl/maps/@51.7778933,5.9329549,3a,66.8y,295h,94.24t/data=!3m4!1e1!3m2!1ssDYZIGIJAIJn3KOPMeC0rw!2e0

Indertijd was het NS zelf die de lijn om zeep hielp door de lage frequentie en het dure "grenstarief", nu de bestuurders waarbij er iedere keer wanneer de neuzen net 1 kant op lijken te staan weer een afhaakt. Ik moet zeggen: deze week was het niet de gemeente Groesbeek (nu deelgemeente van Berg en Dal) maar Conny Bieze van de provincie Gelderland die de plannen opnieuw in de prullenbak gooide. In maart was er juist een positief overleg met de Kreis Kleve geweest. In ruim 20 jaar is er zo heel veel geld en tijd verspild dat/die ook geïnvesteerd had kunnen worden in een beter ov.
« Laatst bewerkt op: 14 juli 2017, 23:47:14 door ReneN »

ReneN

  • Offline Offline
  • Berichten: 198
Re: Reactivering spoorlijn Nijmegen - Kleve van de baan
« Reactie #9 Gepost op: 15 juli 2017, 00:05:43 »
@Waelsteder / Rob,
dank voor je uitleg... het grote voordeel van de Franse methode is dat er een duidelijke regie bestaat, waarbij iedereen inspraak heeft maar waar dus ook binnen een bepaalde termijn resultaten moeten worden geboekt. Ik meen gelezen te hebben dat er aan de plannen deadlines vastzitten waarbinnen ze klaar moeten zijn, een soort prestatiecontract. Ik zal kijken of ik dit terug kan vinden.

In Nederland is het negatieve gevolg van het poldermodel dat overleg zich over jaren kan uitstrekken zonder dat iemand leiding neemt en het de ene keer valt het goed uit, de andere keer slecht, waarbij het overleg tussen twee landen natuurlijk wel een hindernis vormt. Zelfs in een blad als Binnenlands Bestuur wordt onze sterk verouderde bestuurscultuur regelmatig bekritiseerd. Zoals gezegd: zolang we de geldverspilling door de overheid blijven bekostigen, is er geen reden tot gedragsverandering. In het bedrijfsleven ben je dan al vijf keer failliet. Mogelijk is Nijmegen - Kleef niet rendabel, onze bestuurders zijn het nog veel minder.

Davy Beumer

  • Offline Offline
  • Berichten: 87
Re: Reactivering spoorlijn Nijmegen - Kleve van de baan
« Reactie #10 Gepost op: 15 juli 2017, 09:09:51 »
Hiervoor is het 'Versement Transport' uitgevonden: een belasting die in de betreffende gemeente / regio wordt opgelegd aan iedereen en iedere instantie, die voordeel heeft van de tramlijn; denk hierbij aan bijvoorbeeld de parkeerplaatsen, die bij een bedrijf niet meer nodig zijn en door bedrijfsruimten vervangen kunnen worden, maar ook inwoners die profijt van de tram kunnen hebben, etc.

Daarbij moet aangetekend worden, dat de Fransen dan ook gewoon rijstroken van 4-baans invalswegen 'opofferen' ten behoeve van de trambaan en in de binnensteden gewoon straten autoluw of autovrij maken; natuurlijk wel met gratis P&R parkeergarages (of goedkope combikaarten voor parkeren en de tramrit) aan de stadsranden. Dat lef moet je als politiek hebben, om de (binnen-)steden bereikbaar te houden.

In het kader van Sintropher ben ik destijds met collega's van o.a. ProRail en de Stadsregio Arnhem Nijmegen op bezoek geweest bij de Franse tramstad Valenciennes; zij werkten aan een gelijksoortig project als Nijmegen - Kleve, namelijke een grensoverschrijdende, in dit geval tramlijn over een deels verlaten stuk spoorlijn naar de Belgische plaats Quievrain.
De vervoerautoriteit CITURV heft rondom Valenciennes belasting bij elk bedrijf met geloof meer dan 10 werknemers. De inkomsten komen ten goede aan het trambedrijf. Rond Valenciennes zitten een aantal grote bedrijven zoals Toyota en Alsthom waardoor CITURV voldoende inkomsten heeft voor het trambedrijf en zelfs uitbreidingen daarvan.

Ze zijn daarbij ook rigoureus in de vernieuwing van de stedelijke ruimte; van gevel tot gevel worden hele straten opnieuw ingericht voor de komst van de tram.

Maar... zoals een collega van de Stadsregio Arnhem Nijmegen zei; ze zouden zich kapot moeten schamen voor de totaal verwaarloosde busvloot. Toen werd in Valenciennes echt al het geld in de tram gestoken. Dus ook in Frankrijk moeten blijkbaar keuzes gemaakt worden...

Davy Beumer

  • Offline Offline
  • Berichten: 87
Re: Reactivering spoorlijn Nijmegen - Kleve van de baan
« Reactie #11 Gepost op: 15 juli 2017, 09:14:49 »
Haha Davy, je zag de bui al hangen en bent nu zzp'er geworden. ;D  Tja, ik ontdekte dat op Somda.nl en op andere plaatsen dezelfde discussie al herhaaldelijk is gevoerd, inderdaad ook over bestuursdwang van hogerhand.

Blijft wel de kwalijke rol van de gemeente Groesbeek in het verleden. Fervent tegenstander burgemeester Prick had indertijd nachtmerries van goederentreinen die dwars door het dorp zouden rijden, met de beruchte chloortrein waarschijnlijk als meest afschrikwekkende voorbeeld. Tja wanneer je het gemeentehuis zo laat bouwen dat die trein bijna dwars door je bestuurskamer rijdt...

Hoi Rene, de zzp-klussen doe ik bij gelegenheid naast mijn gewone normale baan nog steeds in loondienst voor de gemeente (nu: Berg en Dal). Werk is toch een stuk hobby zeg maar... al doe ik geen spoor gerelateerde zzp-klussen.

Saillant detail; de bestuurskamer zit aan de andere zijde van het gemeentehuis, kant Dorpsplein. Mijn kamer daarentegen is die kamer met het mooiste uitzicht; precies in de punt het dichtst bij het spoor en dan de bovenste verdieping! Helaas nog nooit een trein zien passeren!  ;D

Over de rol van Groesbeek; het gaat wat ver om hier die rol uit te leggen, hobby matig zou ik er ook anders over denken dan zakelijk.
Maar mocht je eens meer willen weten over onze rol, dan ben je altijd welkom voor een bak koffie!

Groetjes Davy

Davy Beumer

  • Offline Offline
  • Berichten: 87
Re: Reactivering spoorlijn Nijmegen - Kleve van de baan
« Reactie #12 Gepost op: 15 juli 2017, 09:18:18 »
Volgens mij begint en eindigt een discussie over reactivering met een vervoersvraag. Die is er blijkbaar niet, in iedere geval niet genoeg.

Inderdaad, en die bleek helaas niet uit de studies!

Daarbij is ook geen sprake gebleken van een concreet probleem, waarvoor reactivering een oplossing zou zijn. Althans geen probleem welke groot genoeg is om de hoge investerings- en exploitatiekosten maatschappelijk te kunnen verantwoorden!


Paul de Goede

  • Offline Offline
  • Berichten: 2000
Re: Reactivering spoorlijn Nijmegen - Kleve van de baan
« Reactie #13 Gepost op: 15 juli 2017, 10:16:59 »
Vervoersvraag is een goed uitgangspunt, maar je kan ook versterking van de Euregio als uitgangspunt nemen en dan is verbetering van de infrastructuur een middel. De exploitatiekosten en het 'verlies' moet je dan meenemen in een bredere maatschappelijke impactanalyse.

Belangrijk startpunt is voldoende politiek commitment op alle niveaus. Wat de bestuurlijke puzzel interregionaal nog ingewikkelder maakt is dat de verschillende bestuurslagen; lander, kreise, provincies en gemeenten niet symetrisch ten opzichte van elkaar zijn. Wie maakt afspraken met wie?

Die lijn gaat er vast nog wel een keertje komen, gewoon geduld hebben en in de tussentijd vooral voorkomen dat er allerlei bouwwerken over het bestaande trace worden gebouwd.

Groeten, Paul
'Ernie!' 'Ja Bert.' 'Waarom ligt er een banaan op de rails?' 'Wat zeg je Bert?'.....

ReneN

  • Offline Offline
  • Berichten: 198
Re: Reactivering spoorlijn Nijmegen - Kleve van de baan
« Reactie #14 Gepost op: 16 juli 2017, 21:25:20 »
Citaat
Over de rol van Groesbeek; het gaat wat ver om hier die rol uit te leggen, hobby matig zou ik er ook anders over denken dan zakelijk.
Maar mocht je eens meer willen weten over onze rol, dan ben je altijd welkom voor een bak koffie!

Davy, ik zal je een pb sturen. Ik ben geabonneerd op de nieuwsbrief van de site Duitslandnieuws en kreeg toevallig afgelopen week een opiniestuk over dit onderwerp in de mailbox... ook hier wordt de rol van de provincie Gelderland kritisch beoordeeld. Een volgend verschil met Frankriijk is dat daar de overheid sturend optreedt en ervanuit gaat dat een beter ov ook meer reizigers genereert, terwijl de Nederlandse (en Duitse) volgend zijn en conservatieve prognoses opstellen omdat ze geen risico's willen nemen - of de reactiveringskosten bewust zo hoog mogelijk inschatten. Bij door te drukken Haagse prestigeprojecten als de HSL wordt precies omgekeerd geredeneerd, afhankelijk van hoe de politieke wind waait...

Zie: http://www.duitslandnieuws.nl