Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aachenau West door wob
Vandaag om 13:41:33
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door Gerco van Beelen
Vandaag om 13:31:53
Openen Lima Hondekop door Pauldg
Vandaag om 13:08:22
Einde Koemo ballast ??? door Boertje
Vandaag om 12:50:24
"Nederlandse" modellen door Hans Reints
Vandaag om 12:39:20
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door tothebeach
Vandaag om 11:11:37
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 10:52:24
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Jeroen Trainz
Vandaag om 10:49:27
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door JeroenM.
Vandaag om 10:24:06
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 10:18:14
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:02:44
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:43:30
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Frans
Vandaag om 09:27:24
Baan in Los Angeles door Jelmer
Vandaag om 08:56:38
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:55:03
Bouw van materieel 40 treinstellen door Jelmer
Vandaag om 08:48:06
LS Models 2024 door Martijn193
Vandaag om 08:02:33
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 00:35:59
NS 8400 van Werps door Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
Bisonkit verdunner door Deetrein
18 april 2024, 23:16:25
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
18 april 2024, 23:02:30
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Rob Ellerman
18 april 2024, 22:37:44
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Thom
18 april 2024, 21:24:49
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
18 april 2024, 21:09:01
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MichielB
18 april 2024, 20:24:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
18 april 2024, 20:05:30
20 en 21 april MobExpo door renenstimpie
18 april 2024, 18:53:42
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door roco
18 april 2024, 17:54:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
18 april 2024, 17:48:50
  

Auteur Topic: PCC tram Alfred Rieß  (gelezen 6300 keer)

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7839
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
PCC tram Alfred Rieß
« Gepost op: 09 juli 2017, 17:27:29 »
Op het gevaar af dat dit geveegd wordt, wil ik nog wel reageren op de PCC, een nieuwe aanwinst waar ik vanuit mag gaan dat ik daar wel een opmerking over zou mag maken... Ik weet niet of ik de enige ben, maar ik vind de afwerking op enkele plekken een beetje flut. De afscheiding tussen de grijze en gele lijnen, het grijs dat er op de achterkant (bovenaan) nog door het geel schijnt. Het mag dan wel een handgeverfd model zijn, even met een penseeltje corrigeren is een kleine moeite en maakt een verder mooi model perfect. De prijs is overigens wel prima voor het vele werk dat er ongetwijfeld in zit.



« Laatst bewerkt op: 10 juli 2017, 10:54:28 door Reinout van Rees. Reden: Titel verduidelijkt »
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

barry1972

  • Offline Offline
  • Berichten: 1956
  • A-C
Re: PCC tram
« Reactie #1 Gepost op: 09 juli 2017, 18:01:38 »
Ik zou hem kopen en overspuiten in een rtm model   :angel: ;D ;)
hedde gij nie al genoeg spullekes?
Uuuh nee 😂

clickmaniac

  • Offline Offline
  • Berichten: 1095
  • The perfect is the enemy of the good
Re: PCC tram
« Reactie #2 Gepost op: 09 juli 2017, 18:36:05 »
Lees net dat er geen verlichting in zit (geen koplampen., achterlicht, laat staan rem- of knipperlichten)  en ook geen DCC-stekker o.i.d.  ::) Welk jaar leven we ook alweer? 
(maar - zucht - hij is toch zó mooi)

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7839
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: PCC tram
« Reactie #3 Gepost op: 09 juli 2017, 19:17:59 »
Lees net dat er geen verlichting in zit (geen koplampen., achterlicht, laat staan rem- of knipperlichten)  en ook geen DCC-stekker o.i.d.  ::) Welk jaar leven we ook alweer? 
Ik begrijp wel waarom, uit eigen ervaring. In kleine serie, handgebouwde modellen zou dat het model zo veel duurder maken, vanwege het extra werk dat er in zit. Natuurlijk wordt er bij de grote fabrikanten het model ook met de hand in elkaar gezet, maar daar zit een goedkope kracht de hele tijd standaard componenten in te bouwen. Da's hele andere koek.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9859
    • belse roestkraam
Re: PCC tram
« Reactie #4 Gepost op: 09 juli 2017, 20:53:25 »
NEM-stekkertje hoeft niet veel werk te zijn, maar een paar draadjes losknippen van de motor en er een decoder tussen bakken is nou niet wezenlijk moeilijker dan een decoder prikken. Oke, das misschien erg vanuit t standpunt van iemand die wel zelf knutselt gedacht, maar veel succes met modelspoor als je geen draadje kunt solderen en dat niet wil leren, serieus, ga dan gewoon kanaries fokken.

licht... nouja, das bij een tram sowieso zo'n puntje. Wil je dat echt goed doen met interieurverlichting, richtingaanwijzers en remlicht erbij dan bezet je al meer functies dan veel decoders hebben, laat staan dat je dat allemaal handig kunt aansturen en je moet een enorme berg draden van kap naar onderstel maken en zo. Wat Sven zegt, enorme berg werk. zeker voor zulk kleinseriespul is t niet echt te doen nog printjes te ontwikkelen en zo, zit alles dus met draadjes, mensen thuis gaan zo'n tram uit elkaar halen, er onoordeelkundig aan knoeien, breken draadjes af, blazen een paar ledjes op, en je kan t vervolgens nog allemaal tot sint juttemis gaan lopen fixen. Verstandige keuze om t weg te laten wat mij betreft. Wie al dat gezeik wel wil kan t alsnog zelf wel inbouwen.

Wat t schilderwerk betreft: Tis inderdaad niet foutloos, maar das deels ook wat handigheid kweken. Dit model is qua afplakken niet echt prettig, maar voor gewoon ouderwets een beetje kwasten zitten de kleurscheidingen gunstig. Ik zou t zo doen: hele ding geel, dak afplakken op de dakgoot, hoeft niet helemaal exact, dak grijs spuiten, grijs onderlangs gewoon kwasten, dakgoot strak trekken met een kwast, decals erop en dan vernis erover. Als je een beetje redelijk kan kwasten zie je na de vernis echt niks meer.

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3505
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: PCC tram
« Reactie #5 Gepost op: 09 juli 2017, 23:13:54 »


Maar het kan wel kijk hier maar.
Wesley Kraaijeveld lukt het wel en ook nog tegen een redelijke prijs en beter resultaat.
« Laatst bewerkt op: 10 juli 2017, 08:43:08 door Bert van Gelder. Reden: Citaat verwijderd »
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
172*hier
129* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9859
    • belse roestkraam
Re: PCC tram
« Reactie #6 Gepost op: 09 juli 2017, 23:41:17 »
ja ik zeg toch ook niet dat t niet kan... weet van beide modellen neit wat ze kosten dus kan daar geen oordeel over geven. De ene koplamp in je gelinkte topic is wel even wat anders dan rondom alle lichtjes, maar dat lijkt me duidelijk. En om even flauw te doen, de nem-stekker zie ik ook niet. ;)
Maar goed, beide modelletjes zijn leuke trammetjes.

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4238
    • Modeltrein projecten
Re: PCC tram
« Reactie #7 Gepost op: 10 juli 2017, 00:00:53 »
En het maakt nogal uit of je iets in de hobbysfeer doet, of commercieel en er dus ook garantie op moet leveren.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21666
Re: PCC tram
« Reactie #8 Gepost op: 10 juli 2017, 08:54:51 »
Er zijn eigenlijk hele volksstammen die nooit een draadje solderen en desondanks veel plezier beleven aan de modelspoorhobby. Dat zal wel de reden zijn dat nieuwe modellen zonder stekker of maar gelijk een hele decoder erin schaars zijn geworden. Maar in die gevallen biedt de winkelier meestal wel een oplossing voor wie toch een decoder in bijvoorbeeld zijn trammetje wil. Geinig ding.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7839
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: PCC tram
« Reactie #9 Gepost op: 10 juli 2017, 10:49:06 »
En het maakt nogal uit of je iets in de hobbysfeer doet, of commercieel en er dus ook garantie op moet leveren.
Kan ik helemaal onderschrijven. Met of zonder licht, je verkoopt er niet meer of minder door. Maar je model wordt wel veel duurder als je wel licht inbouwt en door de hogere prijs zul je mogelijk minder verkopen.

De reden dat ik zelf nog geen NEM stekker heb ingebouwd in mijn stoomtrammodellen is tweeledig: allereerst is er dan nog minder plaats in al een beperkte ruimte, de decoder zelf past er net in en als het al kan, ik kom er maar niet achter waar ik dummy NEM stekker kan krijgen (en niet duur via de bekende modelspoorfabrikanten). Tips welkom!

Het verf advies van Floris klinkt als een veel betere methode. Ik krijg daarom bij het getoonde model een beetje het idee dat het niet al te kritisch hoeft te zijn. Ik geloof niet dat je mee tijd kwijt bent met de methode van Floris. Het model zou in deze toestand bij mij nooit de deur uit gaan, ik zou me schamen.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10567
Re: PCC tram Alfred Rieß
« Reactie #10 Gepost op: 10 juli 2017, 11:12:06 »
Ik heb het model (nog) niet in het echt gezien maar twee zaken vallen me op:
- Wielen: de dichte en platte wielen die zeer karakteristiek zijn voor PCC's ontbreken. Dot smoelt niet.
- Het model lijkt wat hoog op de poten te staan.

Bovenal is het 100% een Haagse PCC, mooi model voor wie zelf niet zo knutselt.
No dress rehearsel, this is our life.

clickmaniac

  • Offline Offline
  • Berichten: 1095
  • The perfect is the enemy of the good
Re: PCC tram Alfred Rieß
« Reactie #11 Gepost op: 10 juli 2017, 15:29:58 »
Ik kan prima draadjes solderen (en mn airbrush begint ook ergens op te lijken) maar als het zo moet, koop ik liever een kit. Als die dan tenminste beduidend goedkoper zou zijn. (en als ik niet al teveel kits in de wacht had staan  :-X )
Ik vind het gewoon een beetje vreemd om 360 euro neer te plunken, dan verwacht ik iets kant en klaars. Dan maar ietsje duurder maar wel met op zn minst DCC, verlichte koplamp en lijnrol. Het verschil tussen 360 en 460 euro is echt niet zo groot als het lijkt: beide is voor "normale mensen" absurd.

guest7822

  • Gast
Re: PCC tram Alfred Rieß
« Reactie #12 Gepost op: 10 juli 2017, 15:34:32 »
En die €100 is precies ca 2,5 uur (goedkoop) werk, dan tel ik de onderdelen zoals een decoder enzo nog maar niet mee. Ik ben bang dat je het daarvoor niet gaat redden.....


clickmaniac

  • Offline Offline
  • Berichten: 1095
  • The perfect is the enemy of the good
Re: PCC tram Alfred Rieß
« Reactie #13 Gepost op: 10 juli 2017, 15:39:47 »
Ja dat is dan ook weer zo. Ze zijn natuurlijk niet zomaar bij de huidige prijsstelling uitgekomen. Doe mij dan maar een kit, te zijner tijd.

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7839
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: PCC tram Alfred Rieß
« Reactie #14 Gepost op: 10 juli 2017, 15:42:12 »
Ik zat er nog eens over na te denken: er zijn veel meer mensen die een model kunnen digitaliseren en er licht in kunnen bouwen, dan dat er een mooi model in elkaar kunnen zetten. Als je er meer voor over hebt met licht, kun je het altijd nog uitbesteden aan een deskundige. Dus om het zonder aan te bieden begrijp ik ook wel, al is dat uiteraard wel erg jammer voor de liefhebber.

Ik lever zelf mijn modellen op verzoek modulair aan, dwz dan lever ik alles geverfd aan, maar de lampen en ketels van de binnenzijde los, zodat de nieuwe eigenaar veel makkelijker het licht kan installeren. Al is dat bij zo'n PCC natuurlijk niet nodig, die heeft geen losstaande lampen.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.