Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 07:49:47
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 07:46:50
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Kees-Jan
Vandaag om 06:09:13
PB models: koplopers (voorbespreking) door M@rk
Vandaag om 01:35:21
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Frank103
Vandaag om 00:36:13
pantograaf vastzetten door joespoor
22 August 2025, 23:58:35
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
22 August 2025, 23:38:37
Stalen rijtuigen van NS door KNed
22 August 2025, 23:20:55
Fleischmann Anna ombouw. door Erwin 054
22 August 2025, 23:04:52
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door MichielB
22 August 2025, 22:33:12
Aachenau West door MichielB
22 August 2025, 22:26:36
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
22 August 2025, 22:21:10
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Schachbrett
22 August 2025, 22:11:33
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Bor de Wolf
22 August 2025, 22:04:32
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
22 August 2025, 21:46:33
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Te 2/2
22 August 2025, 21:26:21
De projecten van Ruben (NL H0) door Huup
22 August 2025, 21:17:57
Da's Daz 2 door Huup
22 August 2025, 21:13:36
MiWuLa door Miniature Holland
22 August 2025, 21:05:42
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
22 August 2025, 20:33:23
Bouw van de DE-5 uit een bouwset van FRIE door Rob Ellerman
22 August 2025, 20:29:56
H0 U-vormig Pendel-rangeer baantje - door Ronald Halma
22 August 2025, 19:41:10
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
22 August 2025, 19:39:26
Magneet koppelingen voor Bemo door Rob Ellerman
22 August 2025, 19:39:09
RhB H0m, Albulisch door Boertje
22 August 2025, 19:06:07
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
22 August 2025, 17:21:08
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald69
22 August 2025, 16:42:47
De Projecten van RetroJack door RetroJack
22 August 2025, 16:29:51
Swalbenburg, N modulebaan door Bjor
22 August 2025, 16:08:56
maatvoering AKI door MOVisser
22 August 2025, 15:46:52
  

Auteur Topic: Sporen van smaragd  (gelezen 2663 keer)

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11660
    • Mijn fotoarchief
Sporen van smaragd
« Gepost op: 07 July 2017, 21:20:44 »
Vandaag opende in het spoorwegmuseum de tentoonstelling "sporen van smaragd" over de spoorwegen in Nederlands Indie en Indonesie. Om 14.00 uur was er een kleine bijeenkomst voor genodigden die bijdroegen aan de tentoonstelling (ik helaas niet) maar de tentoonstelling was niet afgescheiden dus reeds bij binnenkomst in het museum rond 13.00 uur kon ik me storten op het uitgestalde.



Deze foto laat de tentoonstelling in zijn geheel zien. Een groene ovaal omringd door bamboe. In het ovaal wordt aan de hand van een aantal personen (onder ander F.Q. den Hollander) het verhaal van de spoorwegen in de gordel van smaragd verteld. Foto's, boeken en modellen illustreren het vertelde.

Zo was het dan 15.00 uur en werd de tentoonstelling geopend door J.P. de Bordes, chef van de Nederlandsch Indische Spoorweg Maatschappij, die in 1876 de eerste spoorlijn op Java aanlegde:

https://www.youtube.com/watch?v=G12CJBqhrEI

Een paar opnames van de tentoonstelling:



















Zeker dit laatste model had mijn grote interesse, een ontwerp voor een gestroomlijnde 2C1 sneltreinlocomotief.

Tsja. En wat vond ik er nu van.... Zoals Steef al zei "wat had je verwacht..." Ik denk dat mijn verwachtingen te hoog gespannen waren. Nu heb ik natuurlijk een zwak voor dit onderwerp dus veel is altijd goed. Hoe meer hoe beter.

Laat ik met het positieve beginnen: Ik ben erg blij dat het museum aandacht besteed aan het spoor in Nederlands Indie. Het is toch een vergeten hoofdstuk, hoewel het spoor daar vooruitstrevender was dan in het moederland. Natuurlijk heeft Java twee spoorwegmusea, maar die liggen bepaald niet om de hoek voor de doorsnee Nederlander.
Het museum heeft nu een paar zaken uit de collectie voor het voetlicht gehaald die het wel verdienen meer gezien te worden. De locomotiefmodellen zijn schitterend handwerk en geven een mooie indruk van de diversiteit op het spoor in Nederlands Indie. De foto's en voorwerpen zijn mooi uitgestald en laten een mooie, actieve spoorwegwereld zien.

Het minpunt wat mij betreft is toch echt de geringe omvang. Ik snap dat het museum de SS 1622 niet uit de Stalen monsters wereld kan halen voor de tentoonstelling, maar die loc was wel een passend middelpunt geweest. En ik weet dat het een tikje arrogant klinkt, maar als het museum een beroep op mijn collectie had gedaan, was het geheel al weer een stuk groter van opzet geworden. Maar dat is gemopper van een liefhebber  ;)

In augustus verschijnt er een boek over de tentoonstelling. Dat heb ik uiteraard in bestelling staan. Elk boek over de spoorwegen in Nederlands Indie is welkom hier.

Eigenlijk het allerleukste was dat ik stom toevallig een aantal bekenden tegen het lijf liep. Ik heb bij kunnen praten met Jan de Bruin, die een groot deel van zijn Nederlands Indische verzameling aan het museum heeft gedoneerd en waar het museum dankbaar uit putte. Daarnaast sprak ik Remmo Statius Muller, onder andere over een paar op stapel staande boeken (van hem en van mij) en zijn werk aan het boek over de foto's van Derens. Als laatste bleek mijn contactpersoon bij de uitgever van mijn komende boek ook aanwezig te zijn. Met hem heb ik nog even een paar zaken kunnen doorspreken rond onze samenwerking.

Dus nog een sociale happening ook. Dit was, getuige het gezucht van mijn kinderen, niet helemaal de bedoeling maar gezellig was het zeker.

Is het een aanrader? Ik zou zeggen, als je toch in het museum bent is het leuk om te bekijken. Als je een liefhebber bent van Nederlands Indisch spoor is het de entree wel waard. Maar of het de 16 euro entree waard is, alleen voor de tentoonstelling? Niet echt, wat mij betreft.

Eelco

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10769
Re: Sporen van smaragd
« Reactie #1 Gepost op: 07 July 2017, 23:02:50 »
Volgens mij het eeuwige dilemma van een dergelijke tentoonstelling. Ga je erg de diepte in dan is het interssant voor de mensen met voorkennis maar haken de leken af. Zet je iets leuks neer voor de leek, dan zien de kenners weinig nieuws, op wat modellen na.
Veel hobbyisten hebben nou eenmaal véél kennis van sommige onderwerpen. Ik heb dat zelf bij de RTM; top qua materieel maar de overige zaken.... nog nooit wat opgestoken daar.
No dress rehearsel, this is our life.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7753
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Sporen van smaragd
« Reactie #2 Gepost op: 07 July 2017, 23:33:16 »
Tijd om weer eens met de museumjaarkaart te wapperen :)

Ik weet ongeveer geen snars van die spoorwegen daar. Het meeste nog door enkele plaatjes hier op het forum. Maar daaruit blijkt al dat het "daar" erg interessant was. Pacifics enzo... En die tenderlok, dat lijkt een 1F1 qua asindeling. Je noemt dat het daar vernieuwender was: is het bekend waarom?

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11660
    • Mijn fotoarchief
Re: Sporen van smaragd
« Reactie #3 Gepost op: 07 July 2017, 23:45:15 »
Uitdagender landschap dat vroeg om interessante loctypes als 1DD en 1F1. Maar ook qua elektrificatie liep Nederlands Indie voor. De eerste in Nederland gebouwde eloks reden daar al in de jaren twintig.

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4350
    • Modeltrein projecten
Re: Sporen van smaragd
« Reactie #4 Gepost op: 08 July 2017, 00:25:27 »
Grappig altijd dat verschil tussen een echte loc en een treinstel. Dat reed al in 1908 in Nederland. Volgens mij is dat gewoon een loc met zitplaatsen voor reizigers. :police:
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9888
    • belse roestkraam
Re: Sporen van smaragd
« Reactie #5 Gepost op: 08 July 2017, 09:02:16 »
hm, die NIS-2C1 staat nu dus eindelijk bekijkbaar opgesteld, das al iets. En er lijkt iets van toelichting bij gegeven te zijn zelfs. Dat is al iets...

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11660
    • Mijn fotoarchief
Re: Sporen van smaragd
« Reactie #6 Gepost op: 08 July 2017, 15:27:30 »
Ik ben alweer iets milder. Het is een leuke tentoonstelling. En een aanrader als je niks van de spoorwegen in Nederlands Indie weet.

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re: Sporen van smaragd
« Reactie #7 Gepost op: 08 July 2017, 16:03:47 »
Ik moet nog gaan kijken, maar leuk om te zien dat de modellen die destijds in het "oude" museum (vader & dochter Asselberghs) te zien waren, nu weer van zolder zijn gehaald.

Dirk

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re: Sporen van smaragd
« Reactie #8 Gepost op: 08 July 2017, 16:04:36 »
Nee hoor, een of meer reizigersrijtuigen met een motor.

Dirk

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8876
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: Sporen van smaragd
« Reactie #9 Gepost op: 11 July 2017, 09:10:46 »
een aardige recensie uit de NRC

Groet,
michel

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8241
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re: Sporen van smaragd
« Reactie #10 Gepost op: 02 August 2017, 08:31:08 »
Het boek is nu ook uit.
Vooral de geschiedenis van Nederlands Indië met als rode draad de spoorwegen wordt besproken.
Een goede aanvulling voor de bestaande boeken over de spoorwegen van Nederlands Indië.
Vr. groeten,
Bob